Αρχίζει η συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό 2016
14:28 - 18 Οκτωβρίου 2015
Αρχίζει αύριο Δευτέρα ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής η συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2016, του τελευταίου προϋπολογισμού που καταρτίζεται υπό το τριετές πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής.
Τον προϋπολογισμό θα παρουσιάσει ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, ο οποίος θα προβεί σε ανάλυση των κρατικών εσόδων, θα αναλύσει την κατάσταση των δημοσίων οικονομικών και των δημοσιονομικών δεικτών.
Ενώπιον της Επιτροπής θα συζητηθούν επίσης ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Οικονομικών, του Γενικού Λογιστηρίου, της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και του Γραφείου Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους.
Με βάση τον προγραμματισμό της Επιτροπής, η συζήτηση που αρχίζει αύριο και θα καλύψει τους προϋπολογισμούς όλων των Υπουργείων και των Υπηρεσιών του δημοσίου τομέα, ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου με τη Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας Χρυστάλλα Γιωρκάτζη.
Ο Προϋπολογισμός του 2016 ετοιμάστηκε στη βάση του μακροοικονομικού πλαισίου που έχει συμφωνηθεί στα πλαίσια της 7ης Αξιολόγησης του Μακροοικονομικού Προγράμματος Προσαρμογής, το οποίο προνοεί ρυθμό ανάπτυξης 0.5% του ΑΕΠ το 2015 και 1,4% το 2016. Ωστόσο με βάση όμως τις εξελίξεις του 1ου εξαμήνου του 2015, η πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για ολόκληρο το χρόνο είναι για ανάπτυξη της οικονομίας γύρω στο 1%-1,5%, σε πραγματικούς όρους. Ψηλότερες, σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις των δανειστών είναι και οι προβλέψεις για την τριετία 2016-2018. Ειδικότερα, το ΥΠΟΙΚ εκτιμά ότι το 2016 η ανάπτυξη της οικονομίας θα κυμανθεί γύρω στο 1,8% (Τρόικα 1,4%) και το 2017 και 2018 θα επιταχυνθεί γύρω στο 2-2,2%.
«Η δημοσιονομική πολιτική που έχει υιοθετηθεί και αντικατοπτρίζεται στον εν λόγω Προϋπολογισμό δεν είναι πλέον περιοριστική αλλά ουδέτερη παρέχοντας έτσι τόνωση στους ήδη θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας μέσω της ελεύθερης λειτουργίας των αυτόματων σταθεροποιητών», αναφέρει το Υπουργείο Οικονομικών.
Ο προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα, εξαιρουμένων των χρηματοοικονομικών ροών ύψους €5.937 εκατ σε σύγκριση με αναθεωρημένα έσοδα ύψους €5.859 εκατ το 2015, παρουσιάζοντας αύξηση ύψους 1,3%.
Οι σημαντικότερες κατηγορίες των εσόδων είναι οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι που συνολικά προϋπολογίζονται για το 2016 στα €4.972 εκατ και αποτελούν το 84% των συνολικών εσόδων. Το υπόλοιπο 16% των εσόδων, εξαιρουμένων των εισπράξεων από δάνεια, αφορούν τα μη φορολογικά έσοδα, όπως πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών και μεταβιβάσεις, χορηγίες, που για το 2016 προϋπολογίζονται στα €965 εκατ.
Οι πρωτογενείς δαπάνες (εξαιρουμένων των δαπανών για εξυπηρέτηση του χρέους) του προϋπολογισμού ανέρχονται στις €6.062 εκ σε σύγκριση με €5.975 εκ. τον προηγούμενο χρόνο, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 1,4%. Το δε σύνολο των προϋπολογιζόμενων δαπανών του προϋπολογισμού του 2016, εξαιρουμένων των αποπληρωμών των δανείων, ανέρχονται στα €6.638 εκ. σε σύγκριση με προϋπολογιζόμενες δαπάνες ύψους €6.660 εκ. το 2015 δηλαδή παρουσιάζουν οριακή μείωση της τάξης του 0,3%, κυρίως λόγω μείωσης των δαπανών για τόκους.
Αυξημένες κατά 5% θα είναι οι προϋπολογιζόμενες αναπτυξιακές δαπάνες το 2016 λόγω περίληψης νέων αναπτυξιακών έργων εξαιτίας των οικονομικών περιθωρίων που δημιουργήθηκαν ως συνέπεια της υπερκάλυψης των δημοσιονομικών στόχων και προβλέψεων. Και οι κεφαλαιουχικές δαπάνες θα παρουσιάσουν αύξηση 9,5% το 2016 και θα ανέλθουν στα €555 εκατ (€507 εκατ το 2015), λόγω περίληψης νέων έργων υποδομής και συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Οι λειτουργικές δαπάνες προβλέπονται να αυξηθούν κατά 3,8% το 2016 και να φτάσουν στα €1.057 εκ σε σύγκριση με €1.019 εκ το 2015. Η αύξηση που παρουσιάζουν οι λειτουργικές δαπάνες οφείλεται κυρίως στην αύξησης της πρόνοιας για επιστροφές φόρων, στην αγορά φαρμάκων και εμβολίων καθώς και στις αυξημένες πιστώσεις για τη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών.
Οριακή μείωση παρουσιάζουν οι μεταβιβαστικές πληρωμές, που περιλαμβάνουν τις κοινωνικές παροχές,τη συνεισφορά στα Ταμεία Κοινωνιών Ασφαλίσεων και τις χορηγίες προς τους Δήμους. Προβλέπεται ότι προβλέπεται θα μειωθούν κατά 0,2% και να φθάσει τα €1.942 εκ. σε σύγκριση με €1.946 εκατ το 2015.
Σημαντική μείωση παρουσιάζουν οι δαπάνες για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, οι προϋπολογίζονται για το 2016 να μειωθούν κατά 16,0% και να φτάσουν στα €576 εκ σε σύγκριση με €685 εκ το 2015 λόγω αναδιάρθρωσης του δημόσιου χρέους. Οι εξοικονομήσεις ύψους €109 εκατ που προέκυψαν, διοχετεύτηκαν για αναπτυξιακά έργα, για επιστροφές οφειλόμενων φόρων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, στην αγορά φαρμάκων και αναλωσίμων καθώς και για διάφορες συντηρήσεις (μηχανογραφικού εξοπλισμού, κτιρίων κλπ).
Τον προϋπολογισμό θα παρουσιάσει ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, ο οποίος θα προβεί σε ανάλυση των κρατικών εσόδων, θα αναλύσει την κατάσταση των δημοσίων οικονομικών και των δημοσιονομικών δεικτών.
Ενώπιον της Επιτροπής θα συζητηθούν επίσης ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Οικονομικών, του Γενικού Λογιστηρίου, της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και του Γραφείου Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους.
Με βάση τον προγραμματισμό της Επιτροπής, η συζήτηση που αρχίζει αύριο και θα καλύψει τους προϋπολογισμούς όλων των Υπουργείων και των Υπηρεσιών του δημοσίου τομέα, ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου με τη Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας Χρυστάλλα Γιωρκάτζη.
Ο Προϋπολογισμός του 2016 ετοιμάστηκε στη βάση του μακροοικονομικού πλαισίου που έχει συμφωνηθεί στα πλαίσια της 7ης Αξιολόγησης του Μακροοικονομικού Προγράμματος Προσαρμογής, το οποίο προνοεί ρυθμό ανάπτυξης 0.5% του ΑΕΠ το 2015 και 1,4% το 2016. Ωστόσο με βάση όμως τις εξελίξεις του 1ου εξαμήνου του 2015, η πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για ολόκληρο το χρόνο είναι για ανάπτυξη της οικονομίας γύρω στο 1%-1,5%, σε πραγματικούς όρους. Ψηλότερες, σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις των δανειστών είναι και οι προβλέψεις για την τριετία 2016-2018. Ειδικότερα, το ΥΠΟΙΚ εκτιμά ότι το 2016 η ανάπτυξη της οικονομίας θα κυμανθεί γύρω στο 1,8% (Τρόικα 1,4%) και το 2017 και 2018 θα επιταχυνθεί γύρω στο 2-2,2%.
«Η δημοσιονομική πολιτική που έχει υιοθετηθεί και αντικατοπτρίζεται στον εν λόγω Προϋπολογισμό δεν είναι πλέον περιοριστική αλλά ουδέτερη παρέχοντας έτσι τόνωση στους ήδη θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας μέσω της ελεύθερης λειτουργίας των αυτόματων σταθεροποιητών», αναφέρει το Υπουργείο Οικονομικών.
Ο προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα, εξαιρουμένων των χρηματοοικονομικών ροών ύψους €5.937 εκατ σε σύγκριση με αναθεωρημένα έσοδα ύψους €5.859 εκατ το 2015, παρουσιάζοντας αύξηση ύψους 1,3%.
Οι σημαντικότερες κατηγορίες των εσόδων είναι οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι που συνολικά προϋπολογίζονται για το 2016 στα €4.972 εκατ και αποτελούν το 84% των συνολικών εσόδων. Το υπόλοιπο 16% των εσόδων, εξαιρουμένων των εισπράξεων από δάνεια, αφορούν τα μη φορολογικά έσοδα, όπως πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών και μεταβιβάσεις, χορηγίες, που για το 2016 προϋπολογίζονται στα €965 εκατ.
Οι πρωτογενείς δαπάνες (εξαιρουμένων των δαπανών για εξυπηρέτηση του χρέους) του προϋπολογισμού ανέρχονται στις €6.062 εκ σε σύγκριση με €5.975 εκ. τον προηγούμενο χρόνο, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 1,4%. Το δε σύνολο των προϋπολογιζόμενων δαπανών του προϋπολογισμού του 2016, εξαιρουμένων των αποπληρωμών των δανείων, ανέρχονται στα €6.638 εκ. σε σύγκριση με προϋπολογιζόμενες δαπάνες ύψους €6.660 εκ. το 2015 δηλαδή παρουσιάζουν οριακή μείωση της τάξης του 0,3%, κυρίως λόγω μείωσης των δαπανών για τόκους.
Αυξημένες κατά 5% θα είναι οι προϋπολογιζόμενες αναπτυξιακές δαπάνες το 2016 λόγω περίληψης νέων αναπτυξιακών έργων εξαιτίας των οικονομικών περιθωρίων που δημιουργήθηκαν ως συνέπεια της υπερκάλυψης των δημοσιονομικών στόχων και προβλέψεων. Και οι κεφαλαιουχικές δαπάνες θα παρουσιάσουν αύξηση 9,5% το 2016 και θα ανέλθουν στα €555 εκατ (€507 εκατ το 2015), λόγω περίληψης νέων έργων υποδομής και συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Οι λειτουργικές δαπάνες προβλέπονται να αυξηθούν κατά 3,8% το 2016 και να φτάσουν στα €1.057 εκ σε σύγκριση με €1.019 εκ το 2015. Η αύξηση που παρουσιάζουν οι λειτουργικές δαπάνες οφείλεται κυρίως στην αύξησης της πρόνοιας για επιστροφές φόρων, στην αγορά φαρμάκων και εμβολίων καθώς και στις αυξημένες πιστώσεις για τη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών.
Οριακή μείωση παρουσιάζουν οι μεταβιβαστικές πληρωμές, που περιλαμβάνουν τις κοινωνικές παροχές,τη συνεισφορά στα Ταμεία Κοινωνιών Ασφαλίσεων και τις χορηγίες προς τους Δήμους. Προβλέπεται ότι προβλέπεται θα μειωθούν κατά 0,2% και να φθάσει τα €1.942 εκ. σε σύγκριση με €1.946 εκατ το 2015.
Σημαντική μείωση παρουσιάζουν οι δαπάνες για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, οι προϋπολογίζονται για το 2016 να μειωθούν κατά 16,0% και να φτάσουν στα €576 εκ σε σύγκριση με €685 εκ το 2015 λόγω αναδιάρθρωσης του δημόσιου χρέους. Οι εξοικονομήσεις ύψους €109 εκατ που προέκυψαν, διοχετεύτηκαν για αναπτυξιακά έργα, για επιστροφές οφειλόμενων φόρων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, στην αγορά φαρμάκων και αναλωσίμων καθώς και για διάφορες συντηρήσεις (μηχανογραφικού εξοπλισμού, κτιρίων κλπ).