powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Οι βασικές ενστάσεις του CIFA για την φορολογική μεταρρύθμιση-Βλέπει αρνητικές συνέπειες στον τομέα των επενδυτικών ταμείων

Για αρνητικές συνέπειες στην αγορά επενδυτικών ταμείων από πρόνοιες της προωθούμενης φορολογικής μεταρρύθμισης, προειδοποιεί ο Κυπριακός Σύνδεσμος Επενδυτικών Ταμείων (CIFA), τονίζοντας την ανάγκη απόσυρσής τους.

Οι κύριες ενστάσεις του Συνδέσμου εστιάζονται στην ανάγκη μη φορολόγηση του κέρδους που προκύπτει από διάθεση των μετοχών/μεριδίων και στην πρόνοια μέσω της οποίας η εξαργύρωση μετοχής σε εταιρικό επενδυτικό ταμείο ισοδυναμεί με μείωση κεφαλαίου, με αποτέλεσμα να προκύπτει φορολόγηση με βάση τον νόμο «περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμο».

Μάλιστα σε ό,τι αφορά το δεύτερο σημείο, ο CIFA προειδοποιεί πως κάτι τέτοιο θα αποτελούσε αντικίνητρο για επενδύσεις φορολογικών κατοίκων Κύπρου σε τέτοια επενδυτικά ταμεία.

Όπως χαρακτηριστικά υποδεικνύει, «η αγορά των επενδυτικών ταμείων θα πρέπει να γίνει προσιτή και ελκυστική για όλους τους επενδυτές ανεξαρτήτως της φορολογικής τους κατοικίας», τονίζοντας πως «δεν θα πρέπει να αποθαρρύνονται οι Κύπριοι φορολογικοί κάτοικοι από το να επενδύουν σε επενδυτικά ταμεία».

  • Διαβάστε πιο κάτω αυτούσιο το υπόμνημα του CIFA:

Ως CIFA, δια της παρούσης θα θέλαμε να υποβάλουμε τα σχόλια μας επί των προτεινόμενων νομοσχεδίων, στα πλαίσια της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης, και συγκεκριμένα επί της Δέσμης νομοσχεδίων «Φορολογικής Μεταρρύθμισης», ως ακολούθως.

– Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους (ΦΕ),

– Νόμος που τροποποιεί τους περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμους (ΕΑΕ),

– Νόμος που τροποποιεί τους περί Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμους,

– Νόμος που τροποποιεί τους περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων Νόμους,

– Νόμος που τροποποιεί τους περί Εισπράξεως Φόρων Νόμους,

– Νόμος που τροποποιεί τους περί Χαρτοσήμων Νόμους.

Ι. Εισαγωγικά – Πλαίσιο υποβολής σχολίων/προτάσεων

Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε ότι τα κάτωθι σχόλια και διευκρινίσεις αποτελούν τις θέσεις του συνδέσμου που αφορούν τις τυχόν επιπτώσεις στην περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα των επενδυτικών ταμείων στην Κύπρο.

Τονίζεται ότι οποιαδήποτε σχόλια και επισημάνσεις αποσκοπούν στη διατήρηση και/ή βελτίωση των φορολογικών προνοιών όπως αυτές εφαρμόζονται σε επενδυτικά ταμεία, διαχειριστές επενδυτικών ταμείων και επενδυτές, φορολογικούς κατοίκους εντός και εκτός Κύπρου.

Συνεπώς, προβαίνουμε σε σχολιασμό επί συγκεκριμένων προνοιών και όχι επί των νομοσχεδίων στην ολότητά τους.

Όσον αφορά σχόλια και παρατηρήσεις που αφορούν τα επενδυτικά ταμεία/διαχειριστές/επενδυτές ως γενικότερους φορολογούμενους, ο σύνδεσμος δεν τοποθετείται και αναμένουμε άλλους φορείς και/ή συνδέσμους να τοποθετηθούν αναλόγως.

Παραπέμπουμε πιο κάτω για τα σχόλια μας επί συγκεκριμένων προνοιών.

ΙΙ. Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους

Τροποποίηση του άρθρου 8 του βασικού νόμου – (22) κέρδος από τη διάθεση τίτλων:

Νοείται ότι η εξαργύρωση μεριδίου ή μετοχής σε συλλογικό επενδυτικό σχέδιο ανοικτού ή κλειστού τύπου, συνιστά διάθεση τίτλου.

Με την πρώτη ανάγνωση της πρόνοιας, τεκμαίρεται ότι οι μετοχές/μερίδια σε επενδυτικά ταμεία παύουν να αποτελούν τίτλους.

Η μη φορολόγηση του κέρδους που προκύπτει από διάθεση των μετοχών/μεριδίων αποτελεί ένα από τα πλέον σημαντικά μέτρα που αφορούν τη φορολόγηση των επενδυτικών ταμείων και των επενδυτών τους.

Θεωρούμε ότι η απόσυρση της επιφύλαξης θα επιφέρει εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες, αφού θα καταστήσει την επένδυση σε Κυπριακά επενδυτικά ταμεία ασύμφορη τόσο για επενδυτές που είναι φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου, όσο και για επενδυτές που είναι φορολογικοί κάτοικοι εξωτερικού.

Πρότασή μας είναι όπως παραμείνει η εξαίρεση από τη φορολογία κέρδους που προκύπτει από την πώληση/εξαργύρωση τίτλων ανεξάρτητα από τη νομική μορφή του επενδυτικού ταμείου που τους εκδίδει.

Η διατήρηση της συγκεκριμένης εξαίρεσης αποτελεί ανάγκη για τη διατήρηση των φορολογικών κινήτρων και της προσέλκυσης επενδύσεων στα Κυπριακά επενδυτικά ταμεία.

Ακόμα και αν η συγκεκριμένη τροποποίηση αποσυρθεί, ο φορολογικός χειρισμός της εξαργύρωσης μεριδίων/μετοχών θα πρέπει να εξετασθεί και κάτω απο τον Νόμο ΕΑΕ, όπως διευκρινίζεται και πιο κάτω.

ΙΙΙ. Νόμος που τροποποιεί τους περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμους

Προτεινόμενη επιφύλαξη Άρθρου 3(2) (α) – Η εξαργύρωση μετοχής μεριδίου ή μετοχής σε συλλογικό επενδυτικό σχέδιο […] που έχει συσταθεί με την μορφή εταιρείας συνσιστά μείωση κεφαλαίου.

Εκφράζουμε τη διαφωνία μας με την προτεινόμενη αλλαγή με την συγκεκριμένη μορφή.

Η αλλαγή προβλέπει ότι η εξαργύρωση μετοχής σε εταιρικό επενδυτικό ταμείο ισοδυναμεί με μείωση κεφαλαίου, με αποτέλεσμα να προκύπτει φορολόγηση σε ΕΑΕ.

Τονίζεται ότι σήμερα η εξαργύρωση συνιστά πώληση τίτλων (δηλαδή δεν προκύπτει φορολόγηση).

Η διαφωνία μας εδράζεται σε αριθμό λόγων.

Αρχικά, τονίζεται ότι η πρόνοια αυτή θα αποτελούσε αντικίνητρο για επενδύσεις φορολογικών κατοίκων Κύπρου σε τέτοια επενδυτικά ταμεία.

Όπως έχουμε αναφέρει, η αγορά των επενδυτικών ταμείων θα πρέπει να γίνει προσιτή και ελκυστική σε όλους τους επενδυτές ανεξαρτήτως της φορολογικής τους κατοικίας.

Δεν θα πρέπει να αποθαρρύνονται οι Κύπριοι φορολογικοί κάτοικοι από το να επενδύουν σε επενδυτικά ταμεία.

Η αλλαγή μιας εδραιωμένης φορολογικής πρακτικής ότι τα κέρδη από εξαργύρωση εξαιρούνται, ως διάθεση τίτλου στην πλήρη φορολόγηση ως μέρισμα, ενδέχεται να αποστείλει λανθασμένα μηνύματα και δεν συνάδει με την σταθερότητα του Κυπριακού φορολογικού πλαισίου για τα επενδυτικά ταμεία, που προωθείται σε ενδιαφερόμενα ταμεία/διαχεριστές/επενδυτές.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η προτεινόμενη αλλαγή αγνοεί παντελώς τη φύση των επενδυτικών ταμείων και ειδικότερα των εταιρικών σχημάτων που αποσκοπούν κυρίως στην προσβασιμότητα και την άμεση επένδυση και έξοδο για τους επενδυτές.

Σε καμία περίπτωση ένα επενδυτικό ταμείο δεν πρέπει να εξισώνεται με μια συνηθισμένη εταιρεία περιορισμένης ευθύνης.

Τόσο οι σκοποί, το λειτουργικό κόστος, όσο και το καθεστώς εποπτείας και διαφάνειας είναι εκ διαμέτρου διαφορετικά.

Πρέπει να αναφερθεί ότι η «Εξαγορά» δεν μπορεί να εξισωθεί με μείωση του κεφαλαίου ως νομική πράξη.

Η εξαγορά αναφέρεται στη διαδικασία πώλησης των μεριδίων από τους επενδυτές πίσω στο ταμείο, στην τρέχουσα καθαρή αξία ενεργητικού (NAV) και θα πρέπει να θεωρείται ως κέρδος που πραγματοποιείται από τον επενδυτή κατά την έξοδο από το ταμείο και όχι να εξισωθεί με μείωση κεφαλαίου.

Επιπλέον, η προτεινόμενη αλλαγή, αναμένεται να δημιουργήσει και πρακτικά ζητήματα.

Με την προτεινόμενη αλλαγή διαφαίνεται η ανάγκη επιβολής υποχρέωσης παρακράτησης ΕΑΕ στους Διαχειριστές των ταμείων.

Αυτό αναμένεται να λειτουργήσει ως αποτρεπτικός παράγοντας για την προσέλκυση διαχειριστών στην Κύπρο. Τονίζεται ότι στο παρόν στάδιο η Κύπρος δεν αποτελεί προορισμό μεγάλων επενδυτικών ταμείων και διαχειριστών, σε αντίθεση με άλλα χρηματοοικονομικά κέντρα του εξωτερικού.

Προσιτός στόχος είναι η προσέλκυση ταμείων και διαχειριστών που αναζητούν μειωμένο λειτουργικό κόστος, που δεν εξυπηρετείται με την συγκεκριμένη πρόνοια.

Επιπλέον, η υποχρέωση παρακράτησης ΕΑΕ αναμένεται να δημιουργήσει επιπρόσθετες πρακτικές δυσκολίες για την προώθηση των Κυπριακών ταμείων μέσω πλατφόρμων εκκαθάρισης και διακανονισμού, αφού ανέκαθεν το ζήτημα της ΕΑΕ απασχολούσε τις εν λόγω πλατφόρμες.

Πρόταση μας είναι όπως η όποια τυχόν επιβολή ΕΑΕ (τόσο για πραγματική διανομή μερισμάτων, όσο και μείωση κεφαλαίου) δεν θα πρέπει να επιβαρύνει τους διαχειριστές και/ή τα επενδυτικά ταμεία.

Ταυτόχρονα, η ΕΕ προωθεί την αύξηση των επενδύσεων των Ευρωπαίων πολιτών σε επενδυτικά σχέδια “Incentivization of Savings and Investments accounts” ακριβώς λόγου του εποπτευόμενου περιβάλλοντος.

Η προτεινόμενη αλλαγή, αντίκειται στον συγκεκριμένο σχεδιασμό.

Καταληκτικά, εισηγούμαστε την διαγραφή της προτεινόμενης αλλαγής με την συγκεκριμένη μορφή και την διατήρηση της πρακτικής που εξαιρεί τα κέρδη που προκύπτουν από εξαργύρωση μετοχών επενδυτικών ταμείων τόσο από ΦΕ όσο και από ΕΑΕ.

Οποιαδήποτε προτεινόμενη αλλαγή θα πρέπει να λάβει υπόψην και τον πιθανό αντίκτυπο σε υφιστάμενους επενδυτές αλλά και ταυτόχρονα την προσέλκυση νέων ταμείων/επενδυτών/διαχειριστών και να δοθεί εύλογο χρονικό διάστημα για την εφαρμογή οποιουδήποτε μέτρου.

IV. Νόμος που τροποποιεί τους περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων Νόμους

Τροποποίηση του άρθρου 7 του βασικού νόμου – (β) … υποχρέωση [εταίρου συνεταιρισμού] να υποβάλλει για κάθε φορολογικό έτος, φορολογική δήλωση του αντικειμένου φόρου του συνεταιρισμού στον Έφορο Φορολογίας, με ηλεκτρονικά ή άλλα μέσα τα οποία εγκρίνονται από αυτόν, και να δηλώνει εν αυτή τα ονόματα και τις διευθύνσεις των λοιπών εταίρων, ομού με το ποσό του μεριδίου του ως είρηται αντικειμένου φόρου εις το εν λόγω έτος.

Η συγκεκριμένη πρόταση δεν δύναται να είναι πρακτικά εφαρμόσιμη ειδικότερα σε επενδυτικά ταμεία που θα έχουν τη νομική μορφή του συνεταιρισμού. Είναι πρακτικά αδύνατον για επενδυτές/Limited Partners να κατέχουν την εν λόγω πληροφόρηση.

Μια τέτοια πρόνοια θα δημιουργούσε εξαιρετικά υψηλό λειτουργικό/διοικητικό κόστος για επενδύσεις σε συνεταιρισμούς.

Επιπλέον, η εν λόγω πρόνοια δυνατόν να επιφέρει θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Εισηγούμαστε την απόσυρση της εν λόγω πρόνοιας για περιπτώσεις επενδυτικών ταμείων συνεταιρισμών.

V. Εισαγωγή συστήματος φορολόγησης NAV

Μία εκ των προτάσεων του συνδέσμου κατά την διαδικασία υποβολής προτάσεων προς το Κέντρο Οικονομικών Μελετών του Πανεπιστημίου Κύπρου, αποτέλεσε την επιβολή εναλλακτικού τρόπου φορολόγησης που θα επιβάλλεται στο Net Asset Value (NAV), κατ’ επιλογήν για τα επενδυτικά ταμεία που έχουν τη μορφή αμοιβαίου κεφαλαίου (common fund).

Αντιλαμβανόμαστε ότι περαιτέρω προώθηση του μέτρου προϋποθέτει ενδελεχή ανάλυση του κατά πόσον τέτοιο μέτρο αποτελεί κρατική ενίσχυση. Ένεκα του χρονοδιαγράμματος της δημόσιας διαβούλευσης, επιφυλλάσσoυμε την θέση μας και θα επανέλθουμε με περαιτέρω σχόλια και απόψεις επί του ζητήματος.

VI. Άλλα προτεινόμενα μέτρα

Έχουμε υποβάλει επανειλημμένα τις προτάσεις μας για τη βελτίωση του φορολογικού πλαισίου των επενδυτικών ταμείων στην Κύπρο στο ΚΟΕ, χωρίς να έχουμε λάβει κάποια απάντηση.

Στο πιο κάτω link επισυνάπτουμε την ολοκληρωμένη πρότασή μας για δική σας ενημέρωση και επαναλαμβάνουμε την ετοιμότητά μας για περαιτέρω συζήτηση επί των θεμάτων αυτών, τόσο κατά τη διάρκεια της παρούσας πρωτοβουλίας για φορολογική μεταρρύθμιση όσο και γενικότερα σε μελλοντικά στάδια.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΔΩ.

;