Καθησυχάζει ο Υπουργός Ενέργειας για τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων-«Κρίνουμε ότι θα είναι προσωρινές»
12:00 - 24 Ιουνίου 2025

Ανησυχία προκαλεί στην Κυβέρνηση, η ευρύτερη κατάσταση στη Μέση Ανατολή, με τον Υπουργό Ενέργειας να παρουσιάζεται καθησυχαστικός όσον αφορά τις αυξήσεις των καυσίμων. Προβληματισμό προκαλεί στην Κυβέρνηση και η επιβολή της πράσινης φορολογίας, η οποία θα επιφέρει επιπλέον αυξήσεις στα καύσιμα, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί παράταση στην επιβολή της εν λόγω φορολογίας.
Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής Εμπορίου, ο Υπουργός Εμπορίου, Γιώργος Παπαναστασίου, ανέφερε πως, «η Κυβέρνηση είμαστε ρεαλιστές και ανησυχούμε. Η ανησυχία μας, πέραν του ότι βλέπουμε τι συμβαίνει γεωπολιτικά στην περιοχή μας, αλλά και στο πώς εξελίσσονται οι τιμές στα καύσιμα, επειδή η Κυπριακή Δημοκρατία είναι πολύ εξαρτώμενη στα ορυκτά καύσιμα».
Επιπρόσθετα, όπως ανέφερε, «κάνουμε κινήσεις που προσφέρουν ένα περιβάλλον στην τοπική αγορά, το οποίο να διατηρηθεί σε λογικά επίπεδα. Πρόσφατα είδαμε κάποιες αυξήσεις στα καύσιμα, τις οποίες η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή κρίνει εύλογες, δηλαδή σύγκρινε τις τιμές εισαγωγής των καυσίμων και τις τιμές που βρίσκονται στις αντλίες. Ήταν αυξημένα τα κόστη εισαγωγής».
Παράλληλα, επεσήμανε ότι, «όπως είναι τα πράγματα σήμερα στην περιοχή μας, πιστεύουμε ότι δεν θα υπάρξουν οι αυξήσεις που πιθανό να είδαμε στο παρελθόν και διότι η εξάρτηση σε ορυκτά καύσιμα έχει μειωθεί. Έχουμε μετακινηθεί οι πλείστες γεωγραφικές περιοχές στη χρήση ΑΠΕ και η εξάρτηση δεν είναι πλέον εκεί. Επιπρόσθετα, η παραγωγή, ενώ προηγουμένως ήταν σε μεγάλο ποσοστό στην περιοχή του Κόλπου, δεν είναι πλέον εκεί. Για παράδειγμα, παλαιότερα η εξάρτηση από τη Σαουδική Αραβία ήταν γύρω στο 20-25% πλέον η εξάρτηση του υπόλοιπου κόσμου είναι γύρω στα 10%, επειδή έχει αναπτυχθεί παραγωγή αργού πετρελαίου και σε άλλες περιοχές, όπως οι ΗΠΑ, που παλαιότερα ήταν στο 2% και σήμερα είναι στο 16%».
Με αυτή τη λογική υπάρχει μία διασπορά παραγωγής στον κόσμο και δεν αναμένω ότι μία σύρραξη που βρίσκεται περιορισμένη στη Μέση Ανατολή, θα δώσει μόνιμη αύξηση των ορυκτών καυσίμων, ανέφερε και επεσήμανε πως «αναμένουμε ότι θα υπάρχει μία απότομη αύξηση, την οποία εμείς κρίνουμε ότι θα είναι προσωρινή και θα επανέλθουν οι τιμές στα κανονικά επίπεδα. Δεν έχουμε κατά νου συγκεκριμένη τιμή με την έννοια του πλαφόν. Παρακολουθούμε τις τιμές εισαγωγής, σε σύγκριση με τις τιμές που αναγράφονται στις αντλίες των πρατηρίων. Εάν εντοπιστεί μέσα από τον τρόπο που λειτουργούμε με παρακολούθησης συσχετισμός εισαγωγής και πώλησης, μπορούμε να κάνουμε παρέμβαση με τον εμπορευόμενο ή με παρέμβαση συμβατική».
Παράλληλα, όπως είπε. «το πλαφόν δεν είναι αυτοσκοπός, οι ελεύθερες αγορές δουλεύουν στη βάση της κερδοφορίας που επιτρέπει στους εμπορευόμενους το ελεύθερο εμπόριο. Αν δούμε περίεργες μετακινήσεις, που δεν δικαιολογούνται, δεν θα διστάσουμε να κάνουμε παρέμβαση. Απότομη πτώση στις τιμές πετρελαίου: Οι πλείστες από τις κινήσεις που γίνονται απότομα προς τα πάνω γίνονται συνήθως στο πνεύμα της ψυχολογίας των εμπορευομένων. Δεν γίνονται στην βάση ότι πραγματικά αυξήθηκε η τιμή».
Επιπλέον, όπως ανέφερε ο Υπουργός, «οι παραγωγείς παράγουν με τους ρυθμούς που το έκαναν, η ζήτηση παραμένει η ίδια, άρα δεν δικαιολογείται οποιαδήποτε αύξηση. Στις γεωπολιτικές αναταράξεις είναι η ψυχολογία των εμπόρων που ανεβάζει τις τιμές προς τα πάνω και είναι πάντοτε προσωρινή. Δεν είμαστε σε έλεγχο των γεωπολιτικών αναταράξεων. Η εξάρτηση της συμβατικής μας παραγωγής σε ορυκτά καύσιμα είναι δεδομένη. Η οποιαδήποτε αύξηση δούμε στις τιμές στα ορυκτά καύσιμα διεθνώς, δυστυχώς θα μετακυλιστεί στον παραγωγό μας και στον τελικό καταναλωτή. Πρέπει να κάνουμε έξυπνες αγορές καυσίμων. Οι έξυπνες αγορές είναι ότι δεν πρέπει να περιμένουμε να αγοράσουμε στην τιμή που είναι τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που θέλουμε να αγοράσουμε καύσιμα», ενώ όπως είπε, «οι έξυπνες αγορές είναι όταν υπάρχει μείωση του καύσιμου ή όταν θα μειώσει το κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής. Αυτό που πρέπει να κάνουμε για να είναι βιώσιμο δεν είναι οι επιδοτήσεις ή η μείωση του ΦΠΑ. Το βιώσιμο είναι να φέρεις το φυσικό αέριο, να σπρώξεις την τιμή της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής προς τα κάτω, να αυξήσεις τη διείσδυση ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτρισμού στην Κύπρο με κωστοστρεφή τιμολόγηση των ΑΠΕ. Επίσης, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις που τερματίζουν την ενεργειακή απομόνωση και δίνουν ασφάλεια προμήθειας και το βλέπουμε τι συμβαίνει στη γείτονο χώρα του Ισραήλ, που με μία απώλεια ενός ηλεκτροπαραγωγού έμειναν χωρίς ρεύμα 8,000 νοικοκυριά».
Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Παπαναστασίου, «αν το Ισραήλ είχε ηλεκτρική διασύνδεση, δεν θα γινόταν αυτό. Το τιμολόγιο της ΑΗΚ υπάρχει η γραμμή διατίμησης, η τιμή της κιλοβατόρας που είναι 25 σεντ. Εκείνη η διατίμηση θα πάρει την αύξηση 3%. Πιο κάτω, είναι μία άλλη γραμμή, η ρήτρα καυσίμου, που καθρεφτίζεται η αγορά του καυσίμου και το κόστος των ρύπων». Και πρόσθεσε πως «η ΑΗΚ έκανε έξυπνη αγορά σε χαμηλότερες τιμές καυσίμων και έξυπνες αγορές ρύπων. Η αύξηση του 3% είναι στη διατίμηση. Η ρήτρα καυσίμου είναι σε άλλη γραμμή. Πράσινη φορολογία και μετάβαση που πρέπει να εφαρμοστεί το 2027: Εμείς ως Υπουργείο Ενέργειας η τοποθέτησή μας είναι πως η προσπάθειά μας θα πρέπει να επιβαρυνθεί το λιγότερο ο καταναλωτής».
Επιπλέον ο Υπουργός Εμπορίου, ανέφερε ότι «είναι το νοικοκυριό, η επιχείρηση που επιβαρύνεται, οπόταν οποιαδήποτε αύξηση στον ηλεκτρισμό επιβαρύνεται ο καταναλωτής, οποιαδήποτε φορολόγηση στον ηλεκτρισμό μετακινείται στον καταναλωτή και κατ’ επέκταση στην οικονομία. Η πολιτική της Κυβέρνησης είναι ότι πρέπει να περιοριστούν οι οποιεσδήποτε αυξήσεις, ιδίως κάτω από γεωπολιτικές αναταράξεις. Με αυτή την έννοια, γίνονται μελέτες από το ΥΠΟΙΚ που είναι το αρμόδιο Υπουργείο για θέματα φορολογίας και ευελπιστώ ότι θα καταλήξουμε σε κάτι που μπορούμε να ανακοινώσουμε».