Ο ένας δεν ενημέρωσε, ο άλλος δεν άκουσε, ο τρίτος δεν είδε και ο τέταρτος δεν ήταν αρμοδιότητά του...
Γιώργος Χατζηπαναγή 06:00 - 07 Ιουνίου 2025

3 Απριλίου 2025: Απόσπασμα κατάθεσης Σώτου Τρικωμίτη (πρόεδρος ΣΕΜΗΟ)
Σ. Τρικωμίτης: Οι Εθνικές Αρχές εποπτείας δύνανται να επέμβουν εάν υπάρχουν οι ενδείξεις
Πρόεδρος Ερευνητικής: Υπήρχε παρέμβαση των κυπριακών Αρχών επί του θέματος, από το 2004 μέχρι σήμερα;
Σ. Τρικωμίτης: Κατά την άποψή μου όχι κ. Πρόεδρε.
**********************************************************
Απόσπασμα κατάθεσης Ντίκραν Ουζουνιάν (μέλος ΣΕΜΗΟ)
«Τον Αύγουστο του 2018, ενημερώσαμε το ΤΟΜ για την πρώτη διαδικασία ανάκλησης αερόσακων. Συνολικά 550 οχήματα είχαν επισκευαστεί, από τα 768 και ζητήσαμε από το ΤΟΜ να καλέσει τους πελάτες ή να σταματήσει να εκδίδει ΜΟΤ. Δεν υπήρξε καμία αντίδραση».
**********************************************************
17 Απριλίου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Χαράλαμπου Κολοκοτρώνη (μέλος ΠΑΣΕΑ)
«Δεν υπήρχε εγκύκλιος ή οδηγίες για υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης ότι το όχημα δεν υπόκειται σε ανακλήσεις», είπε, σημειώνοντας ότι η εγκύκλιος του ΤΟΜ του 2017 για το θέμα «δεν μας είχε κοινοποιηθεί». Πρόσθεσε ότι «εμείς λάβαμε γνώση στις 21/11/2024. Σε κανένα στάδιο δεν κληθήκαμε να συνδιαμορφώσουμε το περιεχόμενο της εγκυκλίου και η εφαρμογή της παραμένει ασαφής».
**********************************************************
30 Απριλίου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Ναθαναήλ Ναθαναήλ (Αστυνομία) για το τροχαίο του Αλέξανδρου Λούγκου
«Ήταν η πρώτη επαφή που υπήρξε με το εν λόγω θέμα. Δεν μας έχει κοινοποιηθεί εμάς ως ανακριτές, καμία έκθεση της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας».
**********************************************************
Απόσπασμα κατάθεσης Πανίκος Δρουσιώτης (εκπρόσωπος της Τροχαίας Αμμοχώστου) για το τροχαίο της Στυλιανής Γιωργαλλή
«Επικοινωνήσαμε με το ΤΟΜ και μας είπε ότι ζήτησε ενημέρωση από τον διανομέα για 3100 οχήματα και τους απάντησαν ότι δεν αναγνωρίζουν τα συγκεκριμένα οχήματα».
**********************************************************
05 Μαΐου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Γιώργου Λουκά (διευθυντής ΤΟΜ)
Παραδέχθηκε ότι το Τμήμα γνώριζε από το 2015 με 2016 για τους ΤΑΚΑΤΑ και δόθηκαν οδηγίες για ανακλήσεις.
«Η αξιολόγηση γίνεται από τον κατασκευαστή. Εάν η ανάκληση αφορούσε μόνο την Κύπρο, θα μπορούσε να προχωρήσει αυτοβούλως το Τμήμα. Προϋπήρχαν οι ανακλήσεις, δεν μπορούσε να προχωρήσει σε διαφορετική εκτίμηση από αυτή που υπήρχε».
Πρόεδρος Ερευνητικής: Κ. Λουκά, πόσο ποσοστό του κόσμου μπορούσε να ενημερωθεί από την ιστοσελίδα σας;
Διευθυντής ΤΟΜ: Η ιστοσελίδα μας θα μπορούσε να ήταν σε πολύ καλύτερο βαθμό. Δεν είναι ικανοποιητική.
Πρόεδρος Ερευνητικής: Χαίρομαι που αγγίζετε την ουσία του θέματος
Διευθυντής ΤΟΜ: Θα μπορούσαν να γίνουν και κάποια άλλα θέματα, για να έχουμε επαφή με το πιο ευρύ κοινό.
**********************************************************
6 Μαΐου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Σωτήρη Κωλέττα (πρώην διευθυντή ΤΟΜ)
Πρόεδρος Ερευνητικής: Το 2017 έγινε ένα σοβαρότατο ατύχημα και τραυματίστηκε ο νεαρός Αλέξανδρος Λούγκος. Το πληροφορηθήκατε;
Μάρτυρας: Όχι.
Πρόεδρος Ερευνητικής: Εξετάστηκε από την Αστυνομία, έγινε έρευνα και έκθεση από την Ηλεκτρομηχανολογική. Το καταλάβατε;
Μάρτυρας: Απ’ όσο θυμάμαι όχι.
Πρόεδρος Ερευνητικής: Ο μάρτυρας της Αστυνομίας είχε αλληλογραφία με το Τμήμα σας. Πώς δεν το έχετε υπόψιν σας.
Μάρτυρας: Δεν το θυμάμαι είπα, όχι ότι δεν έγινε ενημέρωση.
**********************************************************
Απόσπασμα κατάθεσης Έλενας Πίπη Χατζηκώστα (πρώην αναπληρώτρια διευθύντρια ΤΟΜ)
Πρόεδρος Ερευνητικής: Πότε συνειδητοποίησε το ΤΟΜ τον κίνδυνο με τους ΤΑΚΑΤΑ;
Μάρτυρας: Δεν μπορώ να μιλήσω για το Τμήμα. Προσωπικά τη λέξη ΤΑΚΑΤΑ την άκουσα δυστυχώς, μετά το θάνατο του Κυριάκου Όξινου.
Πρόεδρος Ερευνητικής: Εργαζόσασταν στο Τμήμα για χρόνια.
Μάρτυρας: Μπορεί να άκουγα στους διαδρόμους, αλλά δεν συμμετείχα.
Πρόεδρος Ερευνητικής: Γι’ αυτό θέλω την προσωπική σας απάντηση. Υπήρχε αντίληψη από τις ηγεσίες.
Μάρτυρας: Εκτιμώ πως ναι.
**********************************************************
15 Μαΐου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Αντώνη Κουτσούλη (πρώην ΓΔ Υπουργείου Μεταφορών)
«Όσον αφορά τους αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, δεν τέθηκε ποτέ ενώπιόν μου οποιαδήποτε έκθεση. Δεν μπορώ να τοποθετηθώ εάν δικαιολογείται η όχι, αλλά το Υπουργείο πρέπει να ενημερώνεται εξαρχής για τέτοια θέματα. Δεν είχαμε ποτέ τέτοια ενημέρωση. Από τη στιγμή που γίνεται ένα ατύχημα, πρέπει η Αστυνομία να ενημερώνει».
**********************************************************
16 Μαΐου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Γιάννη Νικολαΐδη (πρώην διευθυντής ΤΟΜ και πρώην ΓΔ Υπουργείου Μεταφορών
«Η λέξη ΤΑΚΑΤΑ ακουγόταν ως ένα θέμα ανάμεσα σε πολλές ανακλήσεις που έτρεχαν. Με αυτή την έννοια ήταν γνωστή, ήταν η ανάκληση ΤΑΚΑΤΑ. Δεν τέθηκε θέμα ποτέ ότι ήταν τόσο σοβαρής επικινδυνότητας».
**********************************************************
Απόσπασμα κατάθεσης Κωνσταντίνου Καραγιώργη (διευθυντής Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή)
Στις 17/4 2013 κοινοποιήθηκε στο RAPEX αναφορά που αφορούσε τον αερόσακό TAKATA, η πρώτη κοινοποίηση- ενημέρωση ήρθε από την Πορτογαλία. Δεν υπήρξε ανταπόκριση από τον ΤΟΜ».
**********************************************************
Απόσπασμα κατάθεσης Παύλου Γιαβρή (διευθυντής Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας)
«Η Υπηρεσία έστειλε τις εκθέσεις απευθείας στην Αστυνομία. Είναι η πάγια τακτική του Τμήματος τις εκθέσεις της δίνουμε στην Αστυνομία, σε εκείνον που γραπτώς μας έχει ζητήσει να ερευνήσουμε. Ακόμη και για περιπτώσεις όπου το Τμήμα είναι η αρμόδια Αρχή».
«Ο πάγιος χειρισμός των θεμάτων είναι ότι τα πορίσματα δίνονται στην Αστυνομία και η Αστυνομία θα μπορούσε να το κοινοποιήσει είτε στο Υπουργείο, είτε στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, οι οποίοι συμμετέχουν στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, αυτός είναι ο λόγος του συμβουλίου οδικής ασφάλειας».
**********************************************************
28 Μαΐου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Αλέξη Βαφεάδη (υπουργός Μεταφορών)
«Βλέπουμε μια προσπάθεια από το ΤΟΜ να κλείσει η αλυσίδα ενημέρωση. Γίνεται ρύθμιση που τους επιβάλει τη διαδικασία που πρέπει να κάνουν. Ήταν αποτελεσματική δράση. Μετά από εκείνη την εγκύκλιο απαλλάγησαν οι διανομέις και δεν ορίστηκε ποιος θα έλεγχε τη διαδικασία. Ήταν η αρχή των συσσωρευμένων ανακλήσεων που έχουμε σήμερα».
Πρόεδρος Ερευνητικής: Παρέλασαν ενώπιόν μας οι διευθυντές και δεν είχαν ιδέα, ούτε άκουσαν τη λέξη ΤΑΚΑΤΑ. Το μόνο που έκαναν είναι να δίνουν στοιχεία στους διανομείς. Πώς τις σχολιάζεται;.
Υπουργός Μεταφορών: Η άγνοια οδήγησε σε μη εξεύρεση λύσεων. Έπρεπε να έχουν γνώση και αν είχαν απορία να τις λύσουν. Πηγαίνω πίσω στο 2009, όταν λήφθηκε η απόφαση να καταργηθεί η διεύθυνση δομής οχημάτων. Με την κατάργηση στερήθηκε το ΤΟΜ μια σταθερή και συνεχή παρουσία λειτουργών, αλλά και της εμπειρογνωμοσύνης. Δεν το δικαιολογώ, εξηγώ γιατί κατέληξαν σε αυτό το σημείο.
********************************************************************
Απόσπασμα κατάθεσης Γιάννη Καρούσου (πρώην υπουργός Μεταφορών)
«Εάν έρχονταν στοιχεία στον υπουργό θα προλαβαίναμε πολλά πράγματα. Ένα ολόκληρο Υπουργείο δεν έκρινε να ενημερώσει ένα υπουργό και οφείλουμε μια απολογία ως κράτος».
********************************************************************
Απόσπασμα κατάθεσης Μάριου Δημητριάδη (πρώην υπουργός Μεταφορών)
«Δεν ήρθε οποιοδήποτε θέμα στη δική μου αντίληψη. Ο τρίτος τρόπος είναι το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, που συμμετέχει μεταξύ άλλων και η Αστυνομία. Δεν ήρθε ποτέ θέμα ανακλήσεων στο Συμβούλιο. Δεν θυμάμαι να τέθηκε το θέμα των ανακλήσεων στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. Αναφέρθηκα στην Αστυνομία γιατί, ενημέρωσε ότι την απέστειλε στην Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία».
********************************************************************
2 Ιουνίου 2025
Απόσπασμα κατάθεσης Χάρη Ευριπίδου (διευθυντής Τροχαίας Αρχηγειου)
«Η περίπτωση του 2017 δεν αφορούσε όχημα που ανακλήθηκε. «Μια υπηρεσία που είναι αρμόδια είναι η ΗΜΥ που συμμετέχει στο Συμβούλιο».
Πρόεδρος Ερευνητικής: Δεν θεωρήσατε σημαντικό να ενημερώσετε το Συμβούλιο;
Μάρτυρας: Ήταν ένα τροχαίο, πήραμε ενημέρωση και παραδόθηκε στη Νομική Υπηρεσία. Μετά η υπόθεση αρχειοθετήθηκε.
********************************************************************
Κανείς δεν ήξερε, κανείς δεν ρώταγε
Τα πιο πάνω σημεία αποτελούν μέρος των καταθέσεων των αρμόδιων προσώπων του κράτους, τα οποία κλήθηκαν ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για το σκάνδαλο ΤΑΚΑΤΑ, ώστε να τοποθετηθούν και να φωτίσουν άγνωστες πτυχές που οδήγησαν σε δύο θανάτους, ένα σοβαρό τραυματισμό και ταλαιπωρία δεκάδων χιλιάδων πολιτών. Ωστόσο, όπως αποτυπώνεται από τις ίδιες αναφορές, όχι μόνο δεν υπήρξε διαφώτιση, αλλά αντίθετα προκλήθηκε περαιτέρω συσκότιση γύρω από το θέμα, με τον κάθε αρμόδιο να ρίχνει το μπαλάκι της ευθύνης στον άλλο για την κατάσταση γύρω από τους ΤΑΚΑΤΑ.
Οι αναφορές πως κανείς δεν είδε ή δεν άκουσε, παραπέμπουν στη λαϊκή ρήση «κάνεις τον Κινέζο» που χρησιμοποιείται ευρέως για να υποδείξει ότι κάποιος γνωρίζει για ένα θέμα, αλλά παριστάνει ως σαν να ακούει κάτι για πρώτη φορά. Η συγκεκριμένη πρακτική μπορεί να είναι θεμιτή όταν χρησιμοποιείται σε διαπροσωπικές σχέσεις για διαφύλαξη των ισορροπιών, αλλά όχι όταν πρόκειται για πρόσωπα που κατέχουν δημόσια αξιώματα και καλούνται ενώπιον μιας Ερευνητικής Επιτροπής που συστάθηκε για να διερευνήσει ένα σκάνδαλο, μετά από δύο θανάτους και ένα σοβαρό τραυματισμό.
Όλα όσα είπαν ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής, οι αρμόδιοι επιβεβαιώνουν το σαθρό σύστημα που επικρατεί στην Κύπρο, στο οποίο όταν υπάρχουν επιτυχίες, όλοι εμφανίζονται σε πρώτο πλάνο, αλλά όταν προκύψουν ευθύνες όλοι εξαφανίζονται, δείχνοντας τον διπλανό τους. Στην προκειμένη περίπτωση, το πόρισμα που θα εκδοθεί στις 12 Ιουλίου μπορεί να έχει μεγάλη σημασία σε ότι αφορά στον καταμερισμό των ευθυνών, αλλά έχει πολύ λίγη σημασία ως προς τον τρόπο που λειτουργεί το κράτος και τα πρόσωπα που επιλέγονται για κάποια καίρια πόστα της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Από όλους όσους πέρασαν από την καρέκλα του μάρτυρα, ούτε ένας δεν βρήκε το σθένος, έστω και χωρίς να έχει ευθύνη, να απολογηθεί και να ζητήσει συγγνώμη από τους γονείς των θυμάτων. Οι πλείστοι εξέφραζαν τη θλίψη τους για το χαμό των δύο νέων και στη συνέχεια προχωρούσαν με την κατάθεσή τους, δίνοντας την αίσθηση πως έπρεπε να κρατηθούν τα προσχήματα.
Ακολούθως, ο τόνος άλλαζε και υψωνόταν ένα τείχος υπερασπιστικής γραμμής προς τον εαυτό ή την υπηρεσία που εκπροσωπούσαν, ενώ στη συνέχεια, όταν κάποιοι καλούνταν εάν ήθελαν να απολογηθούν προς τους γονείς, απέφευγαν και πάλι με μαεστρία την απολογία, όπως ο διάβολος το λιβάνι.
Στο κάτω κάτω, όλα όσα βιώνουν σήμερα τόσο ο Αλέξανδρος Λούγκος, όσο και οι οικογένειες του Κυριάκου Όξινου και της Στυλιανής Γιωργαλλή, θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν κάποιοι αντιλαμβάνονταν και αξιολογούσαν τα μηνύματα που είχαν ληφθεί από το 2015 ή 2016, όταν αποστάλθηκαν επιστολές από πολίτες για τους ΤΑΚΑΤΑ ή έστω, μετά το τροχαίο του Αλέξανδρου, το 2017. Αντίθετα, ο ένας δεν ενημέρωσε, ο άλλος δεν άκουσε, ο τρίτος δεν είδε και ο τέταρτος δεν ήταν αρμοδιότητά του να ενημερώσει.
Θα έλεγε κανείς πως πρόκειται για κραυγαλέα ανευθυνότητα και εγκληματική αδιαφορία από τους αρμόδιους-αναρμόδιους, των οποίων οι ελλιπείς χειρισμοί οδήγησαν στη σημερινή τραγική κατάσταση που ζούμε ως πολίτες αυτού του κράτους.
Με εξαίρεση τους Αλέξη Βαφεάδη και Γιώργο Λουκά, οι υπόλοιποι δεν άκουσαν, δεν είδαν, δεν αντιλήφθηκαν, δεν γνώριζαν, δεν ήταν αρμοδιότητά τους και τελικώς δεν έκαναν τίποτα για να μην καταλήξουμε στα σημερινά αποτελέσματα. Στο κάτω κάτω, μπορεί κάποιος να πει πως αφού οι πλείστοι δεν είχαν ούτε γνώση, ούτε ενημέρωση, δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν. Το πρώτο είναι να ήταν εξωγήινοι, αφού στοιχεία και δεδομένα υπήρχαν για τους ΤΑΚΑΤΑ και μπορούσαν να ερευνηθούν σε παγκόσμια εμβέλεια, είτε δεν ήταν όσο ικανοί πίστευαν εκείνοι που τους διόρισαν, για να διαχειριστούν το χαρτοφυλάκιο που τους ανατέθηκε.
Δυστυχώς, όσα πορίσματα κι αν εκδοθούν, όσους ανθρώπους κι αν χάσουμε, εάν δεν αντιληφθούν τα πρόσωπα που βρίσκονται σε θέσεις κλειδιά ότι πρέπει να υψώσουν ανάστημα και να βελτιώσουν τον τρόπο χειρισμού και αξιολόγησης των προβλημάτων, δυστυχώς θα εμφανιστούν νεά σκάνδαλα τύπου ΤΑΚΑΤΑ στο μέλλον και θα συσταθούν νέες Ερευνητικές και κάποιοι και πάλι θα δηλώνουν άγνοια.
Αυτό λέει και η ιστορία μας, αφού σε αρκετές περιπτώσεις, τα λάθη και οι παραλείψεις των αρμοδίων, όχι από θέσεις που σχετίζονται με το Υπουργείο Μεταφορών ή γενικότερα με τον κλάδο, έχουν στερήσει ανθρώπινες ζωές, με τα παραδείγματα πολλά και πασίγνωστα που δεν χρειάζεται να σπαταληθεί φαιά ουσία για να επαναληφθούν, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν ειπώθηκε οποιαδήποτε απολογία από μέρους τους.
Είτε είναι επώδυνο για κάποιους να σηκώσουν ανάστημα και να απευθυνθούν προς τα πρόσωπα που έχασαν δικούς τους ανθρώπους για λάθη και παραλείψεις τρίτων είτε απλά έχουν γίνει τόσο σκληρόπετσοι από την ευθυνοφοβία, που η γλώσσα τους δεν μπορεί να αρθρώσει τη λέξη συγγνώμη.
Πάντως, ότι και να ισχύει από τα δύο θα έλεγε κάποιος ότι είναι δεδομένο πως δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται η κατάσταση με τόση ανευθυνότητα από πρόσωπα που πληρώνονται από τον φορολογούμενο πολίτη για να διασφαλίζουν την ασφάλειά του. Το τραγικό είναι πως μπορεί να ήταν δικό τους παιδί, δικός τους συγγενής, δικός τους άνθρωπος ή ακόμα και οι ίδιοι, αλλά και πάλι δεν νοιάστηκαν...
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Δεν έκρινε πως έπρεπε να ενημερώσει το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας η Αστυνομία-«Αρμόδια ήταν η ΗΜΥ»
- Από το 2013 κοινοποιήθηκε αναφορά RAPEX για τους ΤΑΚΑΤΑ-«Δεν υπήρξε ανταπόκριση από τον ΤΟΜ»
- Καυτή πατάτα η ανάληψη ευθύνης ενώπιον της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ-Όλοι εναντίον όλων
- Η συγνώμη της Ερευνητικής που προαναγγέλλει ευθύνες για ΤΑΚΑΤΑ-Αντίστροφη μέτρηση για την παράδοση του πορίσματος
- Δεν έκρινε πως έπρεπε να ενημερώσει το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας η Αστυνομία-«Αρμόδια ήταν η ΗΜΥ»
