Ο φόβος για αλλαγή, η επιμονή για παραμονή της υφιστάμενης κατάστασης και στο βάθος κρυμμένη η παιδεία
06:00 - 02 Ιουνίου 2025

«Πρέπει να γίνει αξιολόγηση. Δεν μπορούν τα πανεπιστήμια να δέχονται φοιτητές με μέσο όρο 8,9. Δεν γίνεται να εισέρχονται στα δημόσια πανεπιστήμια φοιτητές με μέσο όρο κάτω από τη βάση», ακούστηκε ενώπιον της Βουλής, μπροστά σε καθηγητές, πρυτάνεις και εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας, σε μία προσπάθεια να διαφανεί από τη μία ότι παρουσιάζεται πρόβλημα όσον αφορά στην ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται στα σχολεία και από την άλλη στο γεγονός ότι τα πανεπιστήμια, για οποιοδήποτε λόγο, αποφασίζουν να προσαρμόσουν τις θέσεις σε κάποια προγράμματα αναλόγως των γενικών βαθμών των φοιτητών. Όλα αυτά την ώρα που γίνεται ένας δημόσιος διάλογος αναφορικά με την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για να προωθήσει αλλαγές στο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Είναι κοινώς αποδεκτό πως τα τελευταία χρόνια έχει απασχολήσει αρκετά, το γεγονός ότι τα αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων ήταν αρκετά χαμηλά. Προς αυτό το σκοπό, μάλιστα, κατά καιρούς, το Υπουργείο Παιδείας είχε καταλήξει στη λήψη διαφόρων μέτρων, για να βοηθήσει τους μαθητές να έχουν καλύτερες αποδόσεις, όπως για παράδειγμα η μείωση της διδακτέας ύλης, αλλά και ο διαχωρισμός των εξετάσεων απόλυσης και πρόσβασης στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Κύπρου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σήκωσε το γάντι η ΥΠΑΝ, απαντά ξανά σε ΟΕΛΜΕΚ-«Το ερώτημα είναι αν έχουμε το θάρρος να προχωρήσουμε»
Το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας εδώ και χρόνια έχει λάβει τις εν λόγω αποφάσεις αποδεικνύει πως έχει αναγνωρίσει το πρόβλημα που υπάρχει, αναφορικά με τα χαμηλά αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων και το έθεσε ως προτεραιότητα, ώστε να βρεθούν τρόποι με τους οποίους οι μαθητές θα μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτητικές εξετάσεις. Και μπορεί το Υπουργείο Παιδείας πολλές φορές να βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα, αφού εκείνο είναι υπεύθυνο για τη λήψη πολιτικών αποφάσεων, το πώς αυτές εφαρμόζονται στην πράξη εναπόκειται στους εκπαιδευτικούς, που είναι και εκείνοι που έχουν άμεση επαφή με τους μαθητές.
Στα σχολεία της Κύπρου, τα τελευταία χρόνια, έχουν εντοπιστεί εκπαιδευτικοί που θεωρούνται διαμάντια για το σύστημα, που θέτουν τους μαθητές και τις ανάγκες τους ως προτεραιότητα και μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα, προσφέροντας εκτός από γνώσεις και παιδεία στους μαθητές, πράγμα που όσο περνούν τα χρόνια καθίσταται δύσκολο. Εκπαιδευτικοί που διδάσκουν τους μαθητές τους, όχι μόνο όσα υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και βιβλία, αλλά και αξίες και αρχές.
Ωστόσο, υπάρχουν και οι εκπαιδευτικοί που πόρρω απέχουν από τις προσδοκίες που υπάρχουν για να παρέχουν σωστή εκπαίδευση και παιδεία στους μαθητές και αν κάποιος θεωρεί ότι δεν υπάρχουν αυτές οι περιπτώσεις, τρέφουν αυταπάτες. Πολλές φορές έχουν γίνει καταγγελίες για συμπεριφορά εκπαιδευτικών που ήταν απρεπής απέναντι σε μαθητές, αλλά και γονείς και που χρειάστηκε παρέμβαση του Υπουργείου Παιδείας.
Είναι αποδεκτό ότι η πρώτη κατηγορία εκπαιδευτικών υπερέχει κατά πολύ από τη δεύτερη, ωστόσο για είναι πολλές οι φορές που για τους λίγους την πληρώνουν οι πολλοί. Είναι επίσης αποδεχτό πως οι εκπαιδευτικοί, στις πλείστες των περιπτώσεων, ξεπερνούν το άπαν των δυνάμεων τους για να στηρίξουν τα δημόσια σχολεία και να στέκονται δίπλα στους μαθητές τους. Παρά ταύτα, όλα μπορούν να ξεκαθαριστούν και να αποδειχθούν όταν υπάρχει αξιολόγηση του έργου που παρέχουν οι εκπαιδευτικοί, αλλά και στον τρόπο που συμπεριφέρονται εντός των σχολικών μονάδων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Διαφωνώ» είπε στο σχέδιο αξιολόγησης το 91,85% στο δημοψήφισμα ΟΕΛΜΕΚ
Κι ενώ έχει αναγνωριστεί πως το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών όχι μόνο δεν επαρκεί αλλά κρίνεται αναχρονιστικό και ισοπεδωτικό, με αρκετούς εκπαιδευτικούς να αποζητούν οι ίδιοι την αλλαγή, τα επίσημα εκφραστικά συνδικαλιστικά όργανα παρουσιάζονται αντίθετα με τις κινήσεις του Υπουργείου να προωθήσει την πρότασή του, ώστε να υπάρξει αλλαγή στο συγκεκριμένο ζήτημα. Από τη μία, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ εξέφρασαν διαφωνία για το γεγονός ότι προωθήθηκε η πρόταση και κατατέθηκε στη Βουλή, ζητώντας τη συνέχιση του διαλόγου και από την άλλη η ΟΕΛΜΕΚ, η οποία ενώ έχει θέσει εαυτόν εκτός διαδικασίας διαλόγου, απορρίπτοντας την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας πριν καν συσταθεί η τελική πρόταση, πραγματοποίησε δημοψήφισμα, για να αναφέρει πως η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της τάσσεται εναντίον της πρότασης.
Η έκφραση μίας άποψης, μέσω δημοψηφίσματος, είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων, όμως αν η προσπάθεια είναι η άσκηση πίεσης προς το Υπουργείο, για μία πρόταση την οποία η οργάνωση των καθηγητών την απέρριψε δημιουργεί διάφορες εντυπώσεις, με όσους παρακολουθούν την πορεία να καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι δεν επιδιώκουν την αλλαγή.
Πάντως, η πρόθεση όλων θα διαφανεί στην πορεία της συζήτησης, όπου θα ξεκαθαριστεί κατά πόσο υπάρχουν πολιτικές σκοπιμότητες πίσω από την επιμονή για να μην συνεχίσει η διαδικασία ή όχι. Όλοι δημόσια και ενώπιον όλων θα τοποθετηθούν για το ζήτημα και θα διαφανούν οι προθέσεις όλων για το ζήτημα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Επιμένει στη διαφωνία με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών η ΠΟΕΔ-Δεν αποκλείει απεργιακά μέτρα
