Χαμένοι στις διαδικασίες για το σκάνδαλο ΤΑΚΑΤΑ-Από το 2013 οι πρώτες αναφορές και 12χρόνια μετά ακόμη ψάχνουμε

Μπάχαλο, προκύπτει αναφορικά με την έκθεση-πόρισμα της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας, μετά το πρώτο καταγεγραμμένο ατύχημα με αερόσακο ΤΑΚΑΤΑ, που σημειώθηκε το 2017 και είχε ως αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό ενός νεαρού. Πάντως, όσο συνεχίζεται το έργο της Ερευνητικής Επιτροπής, διαφαίνεται ότι κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη και όπως λέγεται, κανείς δεν είχε αντιληφθεί τη σοβαρότητα της κατάστασης.

Κατά τη χθεσινή διαδικασία ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής, πέραν του ότι κανείς δεν ανέλαβε καμία ουσιαστική ευθύνη, δόθηκε και απάντηση για το λόγο που δεν παραδόθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών η έκθεση της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας.

Όπως ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, το Τμήμα δίνει τις εκθέσεις που ετοιμάζει αποκλειστικά στην Αστυνομία, για να τύχουν χειρισμού στη βάση των αρμοδιοτήτων της Δύναμης. Σημείωσε, δε, ότι η αποστολή των Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών εξαντλείται στην ετοιμασία της έκθεσης και την αποστολή της στην Αστυνομία.

Πριν ξεκινήσει την κατάθεσή του, ο κ. Γιαβρής παρέδωσε στην Ερευνητική Επιτροπή ως τεκμήρια τέσσερις εκθέσεις που αφορούν, το σοβαρό ατύχημα της 30/7/2017, όταν εξερράγη ο αερόσακος ΤΑΚΑΤΑ και τραυμάτισε σοβαρά ένα νεαρό παιδί, τον Αλέξανδρο Λούγκο· τα θανατηφόρα δυστυχήματα με θύματα τον Κυριάκο Όξινο και τη Στυλιανή Γιωργαλλή και μία πιο πρόσφατη περίπτωση.

Με βάση τα λεγόμενα του κ. Γιαβρή, οι εκθέσεις ετοιμάστηκαν έπειτα από οδηγίες της Αστυνομίας και παραδόθηκαν στις διωκτικές αρχές. Όπως ανέφερε, η Αστυνομία, όπως και το Υπουργείο Μεταφορών και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, συμμετέχουν στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και ως εκ τούτου θα μπορούσε να υπάρχει ενημέρωση του Υπουργείου μέσω της Αστυνομίας, δεδομένου ότι αμφότεροι συμμετέχουν στο Συμβούλιο.

Όσον αφορά την έκθεση για το ατύχημα του 2017, ο κ. Γιαβρής ανέφερε ότι αυτή κατατέθηκε από τον λειτουργό στον εξεταστή της υπόθεσης. Ωστόσο, η έκθεση δεν έφτασε ποτέ στο Υπουργείο και, όπως φαίνεται, η αιτία ήταν ότι δεν εκτιμήθηκε σωστά η σοβαρότητα της κατάστασης. Παράλληλα, σε προηγούμενη διαδικασία ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής, ο ανακριτής που διερεύνησε το τροχαίο με θύμα τον Κυριάκο Όξινο δήλωσε ότι «ήταν η πρώτη επαφή που υπήρξε με το εν λόγω θέμα. Δεν μας έχει κοινοποιηθεί, εμάς ως ανακριτές, καμία έκθεση της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας».

Με βάση τα όσα ανέφεραν ο Αναπληρωτής Διευθυντής των Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών και ο εξεταστής του τροχαίου του Κυριάκου Όξινου, διαφαίνεται ότι υπάρχει κάποιο μπέρδεμα, το οποίο ίσως να έγκειται στον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των υπηρεσιών. Αν θεωρήσουμε δεδομένο ότι η έκθεση για το τροχαίο του 2017 παραδόθηκε στην Αστυνομία, αυτό συνεπάγεται ότι η Τροχαία δεν ενημέρωσε επαρκώς τα μέλη της για την ύπαρξη του ζητήματος με τους αερόσακους, ώστε να το λάβουν υπόψη κατά τη διάρκεια διερεύνησης ενός τροχαίου.

Αυτή η κακή συνεννόηση προκύπτει και από την κατάθεση του κ. Αλέκου Μιχαηλίδη, ο οποίος διετέλεσε Αναπληρωτής και Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών από τον Ιούνιο του 2011 έως και το 2019. Κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του, τέθηκε το ζήτημα σχετικής επιστολής, ημερομηνίας 23/3/2017, στην οποία γινόταν αναφορά για την επικινδυνότητα των αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ. Ο ίδιος ανέφερε ότι η επιστολή δεν του τέθηκε ποτέ ενώπιον του και ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν υπήρχε πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου από τα Τμήματά του.

Πέραν της ασυνεννοησίας ανάμεσα στις υπηρεσίες, από την Ερευνητική Επιτροπή προέκυψε επίσης ότι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών είχε γνώση του ζητήματος με τους συγκεκριμένους αερόσακους ήδη από το 2013. Όπως κατέθεσε ο Κωνσταντίνος Καραγιώργης, Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, η πρώτη κοινοποίηση για τους αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ καταχωρήθηκε στο ευρωπαϊκό σύστημα RAPEX στις 17 Απριλίου 2013 από τις πορτογαλικές αρχές. Μέχρι και το 2025 είχαν υποβληθεί συνολικά 73 κοινοποιήσεις που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τους συγκεκριμένους αερόσακους. Παράλληλα, από το 2019 έως και το 2025 οι κοινοποιήσεις στο Safety Business Gateway ανέρχονται σε 21 περιπτώσεις. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Καραγιώργης, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών δεν ανταποκρίθηκε.

Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, το θέμα με τους αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ αναδεικνύει για ακόμη μια φορά τα προβλήματα συνεννόησης μεταξύ των Υπηρεσιών. Ίσως, αν η σοβαρότητα της κατάστασης είχε αναγνωριστεί εγκαίρως, να μην χάνονταν τόσο άδικα νέοι άνθρωποι.

Πάντως, στις επόμενες συνεδρίες της Ερευνητικής Επιτροπής, θα κληθούν πρώην αλλά και νυν Υπουργοί, ώστε να δώσουν τις δικές τους θέσεις σχετικά με το σκάνδαλο των αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ, ενώ υπάρχει το ενδεχόμενο κατάθεσης από μάρτυρα χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων, καθώς έχει ζητήσει να καταθέσει μόνο ενώπιον της Επιτροπής για λόγους ευαισθησίας. Όπως σημειώθηκε, η κατάθεση σχετίζεται με οικογένειες και θύματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:

Δειτε Επισης

ΒΙΝΤΕΟ: Φονικοί ανεμοστρόβιλοι στις ΗΠΑ-Τουλάχιστον 20 νεκροί σε Κεντάκι και Μιζούρι
Αυστηρότερες κυρώσεις κατά της Μόσχας ζητά ο Ζελένσκι-Έτοιμος να ασκήσει μοχλό πίεσης ο Τραμπ στη Ρωσία
Οι τέσσερις όροι που έθεσε η Ρωσία προς την Ουκρανία-«Αποκομμένες απαιτήσεις από την πραγματικότητα»
Το παράδειγμα Μπους και πώς το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν ενισχύθηκε από τους… Αμερικανούς
Από το «Turkaegean» στο «Island Cyprus»-Τουριστική καμπάνια από το ψευδοκράτος με τις... πλάτες της Άγκυρας
Ντρίμπλες από το Κρεμλίνο-«Ίσως» να υπάρξει συνάντηση του Πούτιν με τον Ζελένσκι, ο όρος της Μόσχας
Πακέτο έργων ύψους 660 εκ. ευρώ για ανάπτυξη της Λεμεσού ανακοίνωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
Σύλληψη 37χρονου στη Λευκωσία με διαρρηκτικά εργαλεία, μαχαίρι και ναρκωτικά
Τον ανέκοψαν για έλεγχο και τον έπιασαν με 20 κιλά αδασμολόγητου καπνού και 7,000 ευρώ
Έσπρωξε αστυνομικό που τον σταμάτησε για έλεγχο και τον έριξε από τη μοτοσικλέτα-Συνελήφθη 24χρονος