Άλλαξε ο σχεδιασμός της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ-Καταθέτουν οι συγγενείς των θυμάτων, σκυτάλη στην Αστυνομία
06:00 - 28 Απριλίου 2025

Με τις καταθέσεις των οικογενειών των θυμάτων Κυριάκου Όξινου και Στυλιανής Γιωργαλλή, καθώς και του τραυματία Αλέξανδρου Λούγκου, θα συνεχίσει την ερχόμενη Τετάρτη τις εργασίες της η Ερευνητική Επιτροπή για το σκάνδαλο των ελαττωματικών αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ, που αναζητά τα κενά και παραλείψεις που οδήγησαν σε τουλάχιστον δύο τραγωδίες, ένα σοβαρό τραυματισμό και ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών σε ολόκληρη την Κύπρο.
Παρότι ο προγραμματισμός της Επιτροπής ανέφερε πως οι επόμενοι που θα κατέθεταν μετά τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων, αλλά και του Παγκύπριου Συνδέσμου Εμπόρων Αυτοκινήτων θα ήταν η Αστυνομία, εντούτοις προέκυψε αλλαγή σχεδιασμού, αφού αποφασίστηκε πως είναι ορθότερο να προσκληθούν οι συγγενείς θυμάτων και τραυματιών για να τοποθετηθούν και να απαντήσουν σε ερωτήσεις των μελών της Ερευνητικής, οι οποίες ενδεχομένως να δημιουργήσουν επιπρόσθετα ερωτήματα προς την Αστυνομία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Καταθέτουν τρία μέλη του ΠΑΣΕΑ στην Ερευνητική για ΤΑΚΑΤΑ-Καλούνται με πρόσκληση οι οικογένειες των θυμάτων
Οι συγγενείς, προσκλήθηκαν και δεν κλήθηκαν ενώπιον της Επιτροπής, αφού η πρόσκληση δεν δημιουργεί την υποχρέωση σε οποιονδήποτε να παραστεί, σε αντίθεση με την κλήση, καθότι όπως είχε εξηγήσει ο πρόεδρος της Ερευνητικής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου, σε προηγούμενη συνεδρία της Ερευνητικής, σέβονται τον πόνο τους και δεν θέλουν να πιέσουν οποιονδήποτε να καταθέσει από υποχρέωση.
Ως εκ τούτου, αναμένεται να διαφανεί πόσοι και ποιοι θα είναι οι συγγενείς που θα καταθέσουν. Πάντως, η μητέρα του Κυριάκου Όξινου, Μαρία Λούη, όπως είχε δηλώσει πρόσφατα, θα μετέβαινε για κατάθεση ενώπιον της Ερευνητικής εάν την καλούσαν και το πλέον ορατό σενάριο είναι πως θα κάνει πράξη τα λεγόμενά της. Από την άλλη, είναι άγνωστο ακόμα εάν θα παρευρεθούν συγγενείς της άτυχης Στυλιανής και του Αλέξανδρου Λούγκου που είχε τραυματιστεί το 2017 και οκτώ χρόνια μετά συνεχίζει να υποβάλλεται σε χειρουργικές επεμβάσεις αποκατάστασης.
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, δεν αποκλείεται να καταθέσει και η Αστυνομία κατά την ίδια συνεδρία, αν υπάρχει χρόνος, για τα τρία περιστατικά και τη διερεύνηση που έγινε σε κάθε περίπτωση, ενώ όπως επίσης αναφέρθηκε σε προηγούμενη συνεδρία της Επιτροπής, οι Αρχές θα κληθούν να απαντήσουν εάν υπάρχουν κι άλλα περιστατικά θανάτων ή τραυματισμών που ενδεχομένως δεν είδαν το φως της δημοσιότητας.
Η Επιτροπή ζήτησε από την Αστυνομία να ετοιμάσει έκθεση, για να κατατεθεί ενώπιόν τους ως τεκμήριο και να μελετηθεί, ενώ από πλευράς Αστυνομίας αναμένεται να καταθέσει σίγουρα ο διευθυντής της Τροχαίας, Χάρης Ευριπίδου, καθώς κι άλλα πρόσωπα που είχαν άμεση εμπλοκή με τη διερεύνηση των τριών υποθέσεων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κατέθεσε η ΠΑΣΕΑ και ακολουθεί η Αστυνομία για τους TAKATA-«Σε κατασκευαστή και ΤΟΜ η ευθύνη για τις ανακλήσεις»
Μπαλάκι οι ευθύνες
Από τις μέχρι τώρα καταθέσεις που λήφθηκαν από την Ερευνητική, φαίνεται ότι οι ευθύνες έχουν μετατραπεί σε μπαλάκι, καθότι οι εκπρόσωποι του ΣΕΜΗΟ έδειξαν ως υπαίτιους το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και τους εμπόρους οχημάτων. Σε ότι αφορά στο ΤΟΜ, κατήγγειλαν ότι επικοινωνούσαν μαζί τους, για την ενημέρωση που λάμβαναν κατά καιρούς από τους κατασκευαστές, με μία εκ των εταιρειών να καταθέτει μάλιστα ως τεκμήριο και επιστολή που απέστειλε πριν μερικά χρόνια στο Τμήμα, ενημερώνοντάς το για τους ελαττωματικούς αερόσακους.
Σε ότι αφορά στους εμπόρους, ο ΣΕΜΗΟ κατήγγειλε μεταξύ άλλων ότι εισάγουν γκρίζα οχήματα από τρίτες χώρες, τα οποία δεν γνωρίζουν εάν έχουν ή όχι ελαττωματικούς αερόσακους ή άλλα υπό ανάκληση εξαρτήματα, ενώ υποστήριξε ότι κάποιοι έμποροι διαθέτουν δικά τους SVA Τest, που λειτουργούν για ελέγχους πριν την είσοδο οχημάτων που φθάνουν στην Κύπρο χωρίς έγκριση ευρωπαϊκού τύπου.
Από την άλλη, οι εκπρόσωποι του ΠΑΣΕΑ έριξαν τις ευθύνες επίσης στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, λέγοντας πως δεν υπήρχε κεντρική βάση δεδομένων ή μηχανισμός ελέγχου ανακλήσεων. «Δεν υπήρχε εγκύκλιος ή οδηγίες για υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης ότι το όχημα δεν υπόκειται σε ανακλήσεις», ενώ κατήγγειλαν ότι δεν τους κοινοποιήθηκε η περιβόητη εγκύκλιος του Τμήματος, του 2017 που ανέφερε ότι αφαιρείτο η ευθύνη ενημέρωσης για ανακλήσεις από τον διανομέα, χωρίς να ξεκαθαρίζει ποιος θα την αναλάμβανε.
Επίσης, έριξε το μπαλάκι της ευθύνης και στους κατασκευαστές, καθώς και στους εκπροσώπους τους στη χώρα, με τα μέλη του ΠΑΣΕΑ να αναφέρουν ότι το 2020 οι ανακλήσεις ήταν θέμα που ελεγχόταν από το ΤΟΜ και τους πρεσβευτές του κατασκευαστή στη χώρα.
Σημειώνεται ότι σε επόμενες συνεδρίες αναμένεται να αρχίσουν να καλούνται πρόσωπα που διετελέσαν σε θέσεις κλειδιά στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, στην Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή και στα Υπουργεία Μεταφορών και Εμπορίου, με την Επιτροπή να στοχεύει να ολοκληρώσει τις εργασίες της μέχρι τέλος Μαΐου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Διαψεύδει ενημέρωση για ΤΑΚΑΤΑ από εταιρεία για το όχημα του Όξινου η μητέρα του-Ζητά κατάθεση στοιχείων
