Κέντρο δεξιώσεων στη Λευκωσία λειτουργεί χωρίς άδειες-Η έκθεση της Ελεγκτικής
09:27 - 15 Απριλίου 2025

Κέντρο δεξιώσεων στη Λευκωσία λειτουργεί χωρίς πολεοδομική άδεια και άδεια οικοδομής, με την Ελεγκτική Υπηρεσία να τονίζει πως είχε εκδοθεί το 2023 αίτηση για λειτουργία κέντρου δεξιώσεων και film studio και η αίθουσα λειτουργεί μέχρι σήμερα και ως μουσικοχορευτικό κέντρο, χωρίς να εκδοθεί πιστοποιητικό έγκρισης.
Σε έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αναφέρεται πως είχε ληφθεί καταγγελία για «παρατυπίες και ατασθαλίες», σε σχέση με την ανέγερση κέντρου δεξιώσεων στην επαρχία Λευκωσίας. Όπως επισημαίνεται, στον έλεγχο που διενήργησε η Ελεγκτική Υπηρεσία, εξετάστηκε κατά πόσο κατά την χορήγηση των απαιτούμενων αδειών οι αρμόδιες αρχές ακολούθησαν τις διαδικασίες που προβλέπονται από το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και έλαβαν τα απαραίτητα μέτρα για επιβολή του πολεοδομικού και οικοδομικού ελέγχου.
Όπως διαπιστώθηκε από την Ελεγκτική Υπηρεσία, οι αιτητές είχαν αρχίσει τις διαδικασίες για να αποκτήσουν τις απαραίτητες άδειες από το 2018. Στην έκθεση αναφέρεται πως αυτές δόθηκαν εκ των υστέρων, υπό προϋποθέσεις, κάποιες από τις οποίες στην πορεία δεν τηρήθηκαν. «Επίσης διαφαίνεται ότι χορηγήθηκε άδεια λειτουργίας (2023) χωρίς να εξασφαλιστεί πρώτα το πιστοποιητικό έγκρισης».
Με ποιο τρόπο επιτεύχθηκε η αδειοδότηση του υποστατικού:
Βήμα 1 - Έναρξη εργασιών (2018): Έναρξη εργασιών ανέγερσης χωρίς εξασφάλιση πολεοδομικής άδειας.
Βήμα 2 - Αίτηση πολεοδομικής άδειας (2018): Αίτηση πολεοδομικής άδειας κατά παρέκκλιση για αίθουσα δεξιώσεων.
Βήμα 3 - Απόρριψη αίτησης (2019): Απόρριψη της αίτησης αφού (α) ήταν σε αντίθεση με τις πρόνοιες του Τοπικού Σχεδίου, (β) η χωροθέτηση αίθουσας δεξιώσεων δεν επιτρέπεται εντός γεωργικής ζώνης, (γ) το μέγεθος της αίθουσας υπερέβαινε κατά πολύ το μέγιστο επιτρεπόμενο, (δ) δεν τηρούνταν οι ενδεδειγμένες αποστάσεις από τα σύνορα των τεμαχίων και (ε) υπήρχε υπέρβαση στο συντελεστή δόμησης.
Βήμα 4 - Νέα αίτηση (2021): Νέα αίτηση πολεοδομικής άδειας κατά παρέκκλιση με ουσιαστική διαφορά την επίκληση για δημιουργία εγκαταστάσεων κινηματογραφικών γυρισμάτων. Στην πράξη, όμως, διαφαίνεται ότι το υποστατικό δεν λειτούργησε ποτέ ως χώρος κινηματογραφικών γυρισμάτων.
Βήμα 5 - Έγκριση υπό όρους (2023): Το ΣΥΜΕΠΑ αυτήν τη φορά εισηγήθηκε στον Υπουργό μερική έγκριση της αίτησης, θέτοντας συγκεκριμένους όρους π.χ. κατεδάφιση αυθαίρετων υποστατικών (βοηθητικές κατασκευές). Το Υπουργικό Συμβούλιο εξουσιοδότησε την Πολεοδομική Αρχή να χορηγήσει την άδεια με όρους, προϋποθέσεις και αντισταθμιστικά μέτρα. Σημειώνεται ότι, κατά τη δημόσια ακρόαση, το ΕΤΕΚ ήταν αντίθετο με την παραχώρηση της άδειας, επισημαίνοντας ότι οι λόγοι απόρριψης της προηγούμενης αίτησης εξακολουθούσαν να ισχύουν.
Βήμα 6 - Τελικό Αποτέλεσμα (2023 – μέχρι σήμερα): Το υποστατικό σήμερα λειτουργεί ως αίθουσα δεξιώσεων χωρίς να έχει εφαρμοσθεί αριθμός βασικών όρων που τέθηκαν όταν δόθηκε η κατά παρέκκλιση πολεοδομική άδεια και χωρίς να έχει εκδοθεί πιστοποιητικό έγκρισης. Επίσης, λειτουργεί και ως μουσικοχορευτικό κέντρο χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενες άδειες.
Στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αναφέρεται, παράλληλα, πως στις 16.5.2023 οι αιτητές υπέβαλαν αίτηση για Άδεια Οικοδομής στην ΕΔ Λευκωσίας, η οποία εκδόθηκε στις 6.9.2023.
Την ίδια μέρα, οι ιδιοκτήτες εξασφάλισαν άδεια λειτουργίας κέντρου ως εστιατόριο, από το Υφυπουργείο Τουρισμού.
Τα συμπεράσματα
Στα συμπεράσματά της, η Ελεγκτική Υπηρεσία ανέφερε πως «οι κατασκευαστικές εργασίες για την ανάπτυξη ξεκίνησαν χωρίς άδειες το 2018, το υποστατικό ολοκληρώθηκε μέχρι το 2020, η πολεοδομική και η οικοδομική άδεια εκδόθηκαν το 2023 για λειτουργία κέντρου δεξιώσεων και film studio και η αίθουσα λειτουργεί μέχρι σήμερα και ως μουσικοχορευτικό κέντρο, χωρίς να εκδοθεί πιστοποιητικό έγκρισης, εφόσον δεν τηρούνται οι όροι που τέθηκαν στις σχετικές άδειες».
Στην έκθεση προστίθεται πως «οι διαδικασίες των εμπλεκόμενων αρχών για εκ των υστέρων εξέταση και αδειοδότηση της ανέγερσης και λειτουργίας της ανάπτυξης, οι οποίες από το 2018 μέχρι σήμερα είναι σε εξέλιξη, επιφέρουν στο κράτος αυξημένο διοικητικό κόστος. Η αδειοδότηση αναπτύξεων που ανεγείρονται και λειτουργούν χωρίς προηγουμένως να έχουν εξασφαλίσει τις σχετικές άδειες, ενδεχομένως να δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ αναπτύξεων που δραστηριοποιούνται στον ίδιο τομέα, οι οποίες ανεγείρονται και λειτουργούν αφού εξασφαλίσουν την απαιτούμενη αδειοδότηση».
Η Ελεγκτική υπογραμμίζει πως το υποστατικό, το οποίο εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό επισκεπτών, λειτουργεί με την ανοχή των αρμόδιων αρχών χωρίς να εκδοθεί πιστοποιητικό έγκρισης, με αποτέλεσμα να μην έχει διασφαλιστεί η τήρηση όρων που αφορούν την δημόσια υγεία και ασφάλεια, η εξέταση των οποίων αποτελεί μέρος της διαδικασίας έκδοσής του.
