Αποκαλύφθηκαν προθέσεις και καταγράφηκαν καταγγελίες από διανομείς ενώπιον της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ
06:00 - 04 Απριλίου 2025

Η πρεμιέρα της Ερευνητικής Επιτροπής για το σκάνδαλο των ελαττωματικών αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ έδειξε τη γραμμή πλεύσης που θα ακολουθήσει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων, ο οποίος επέρριψε ευθύνες για την κατάσταση που δημιουργήθηκε τόσο στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, όσο και στους εισαγωγείς οχημάτων από τρίτες χώρες, τους οποίους καταγγέλλουν ότι δεν τήρησαν τις διαδικασίες και δεν έπραξαν τα δέοντα, με αποτέλεσμα να σχηματιστεί ένα τεράστιο μπάχαλο που οδήγησε στο σπάσιμο της αλυσίδας ενημέρωσης του κοινού.
Η Ερευνητική Επιτροπή που άκουσε τις θέσεις αρκετών μελών του ΣΕΜΗΟ, οι οποίοι υιοθέτησαν πλήρως την κατάθεση του προέδρου τους, Σώτου Τρικωμίτη, συλλέγει πληροφορίες που θα την βοηθήσουν να καταλήξει στα συμπεράσματά της, θέτοντας διάφορα ερωτήματα στους μάρτυρες, ώστε να σχηματίσει σφαιρική εικόνα και να είναι έτοιμη να ακούσει τον αντίλογο των αρμόδιων λειτουργών, διευθυντών και υπουργών, όταν θα τους καλέσει να καταθέσουν.
Από την πολυσέλιδη έκθεση που ανέγνωσε ενώπιον της Επιτροπής ο κ. Τρικωμίτης, η έκφραση πως «η κατάσταση στην Κύπρο που κυκλοφορούν οχήματα με παλιούς και ελαττωματικούς αερόσακους, είναι μοναδική στην Ευρώπη», ήταν ίσως αυτή που αποτύπωνε το μέγεθος του προβλήματος και τους ενδεχόμενους λανθασμένους χειρισμούς που οδήγησαν σε δύο θανάτους, ένα σοβαρό τραυματισμό και τελικά στην ανάκληση ογδόντα χιλιάδων οχημάτων.
Οι καταγγελίες του ΣΕΜΗΟ επικεντρώθηκαν εναντίον όσων προμηθεύουν την αγορά με οχήματα που χαρακτηρίζονται ως «γκρίζα», αφού φθάνουν από τρίτες χώρες και εξετάζονται μέσω του συστήματος SVA για να εισαχθούν στην αγορά. Όπως κατήγγειλε ο κ. Τρικωμίτης, υπάρχουν εισαγωγείς οχημάτων από τρίτες χώρες οι οποίοι διατηρούν δικά τους SVA, που έχουν την ευθύνη ελέγχου των αυτοκινήτων με την άφιξή τους στην Κύπρο και πριν εισαχθούν στην αγορά.
Σε ό,τι αφορά το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, καταγράφηκαν καταγγελίες και ισχυρισμοί, για τους οποίους θα κληθούν τα πρώην και νυν μέλη του να απαντήσουν, όταν θα καταθέσουν ενώπιον της Επιτροπής. Ανάμεσα σε άλλα, στο ΤΟΜ επιρρίφθηκε ευθύνη πως δεν απάντησε σε εταιρείες που ζήτησαν να μην εκδίδονται πιστοποιητικά ΜΟΤ σε όσα οχήματα που τυγχάνουν ανάκλησης, αλλά και σε επιστολές που τους αποστάλθηκαν από μέλη του ΣΕΜΗΟ για με το ίδιο θέμα και οι οποίες κατατέθηκαν ως τεκμήρια.
Σημειώνεται πως η Ερευνητική Επιτροπή ξεκαθάρισε δια στόματος του προέδρου της, Μιχαλάκη Χριστοδούλου, πως δεν λειτουργούν ως Δικαστήριο, αλλά στόχος τους είναι να λάβουν τις καταθέσεις που θα τους οδηγήσουν στα ευρήματά τους για τα κενά και τις παραλείψεις που προκάλεσαν το σκάνδαλο των ελαττωματικών αερόσακων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον από όσα έθεσαν οι πέντε μάρτυρες που κατέθεσαν, δημιούργησε η αναφορά του προέδρου της Επιτροπής για δικαστική απόφαση του 2008 και η οποία εκδόθηκε από το Δικαστήριο υπέρ εταιρείας και εναντίον πολίτη, για ανάκληση αερόσακου. Ο μάρτυρας της εταιρείας δεν είχε υπόψιν του τη συγκεκριμένη απόφαση και ως εκ τούτου του ζητήθηκε να τους ενημερώσει για τον τύπο των αερόσακων, τα μέτρα που έλαβαν για αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλά και πότε σταμάτησε η εταιρεία να χρησιμοποιεί τους συγκεκριμένους αερόσακους, στην επόμενη συνεδρία της Επιτροπής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κατέθεσαν οι πρώτοι πέντε μάρτυρες για ΤΑΚΑΤΑ-Καταγγελίες για κενά και αναλγησία στις ανακλήσεις
Μελετούν τη διοικητική έρευνα
Στο μεταξύ προτού καταθέσουν τα μέλη του ΣΕΜΗΟ, ο πρώτος μάρτυρας που κλήθηκε για κατάθεση ήταν ο αναπληρωτής διευθυντής της Διεύθυνσης Ελέγχου του Υπουργείου Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κοτζιάπασιης, ο οποίος παρέδωσε στα μέλη της Επιτροπής τα αποτελέσματα της διοικητικής έρευνας που διεξήγαγε, η οποία θα μελετηθεί και ενδεχομένως θα τον καλέσουν σε επόμενη συνεδρία, εάν παραστεί ανάγκη.
Από τον μάρτυρα ζητήθηκε να καταρτίσει κατάλογο ονομάτων με τους διευθυντές του Υπουργείου Μεταφορών και τους διευθυντές της Διεύθυνσης Ελέγχου, ώστε να κληθούν ενώπιον της Επιτροπής.
Παράλληλα, η Ερευνητική έστειλε το μήνυμα πως οποιοδήποτε μέλος του ΣΕΜΗΟ δεν κλήθηκε για κατάθεση και κρίνει ότι μπορεί να δώσει πληροφορίες που δεν τέθηκαν ενώπιόν τους, μπορεί να επικοινωνήσει μαζί τους για να τους ενημερώσει.
Η στάση της Ερευνητικής, δείχνει και το βάθος που θέλουν να προσδώσουν στην έρευνα που διενεργείται, ώστε να μην αφεθεί να αιωρείται οποιοδήποτε στοιχείο που ενδεχομένως να κριθεί σημαντικό για την τελική τους ετυμηγορία.
Σημειώνεται ότι η επόμενη συνεδρία θα διεξαχθεί στις 9 Απριλίου, στις 9:30, κατά την οποία κλήθηκαν επίσης μέλη του ΣΕΜΗΟ, ενώ στις επόμενες δύο συνεδρίες, δηλαδή στις 10 και 15 του μήνα θα τοποθετηθούν τα μέλη του Παγκύπριου Συνδέσμου Εμπορίας Αυτοκινήτων (ΠΑΣΕΑ).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Στοχευμένες οι κλήσεις μελών του ΣΕΜΗΟ για την πρεμιέρα της Ερευνητικής-Αυξάνονται τα υπό ανάκληση οχήματα
- Πρεμιέρα ερευνητικής επιτροπής για τους takata με εκπροσώπους των εισαγωγέων-Στις 3 Απριλίου η πρώτη συνεδρία
- Η εποπτεία, η εγκύκλιος και οι ευθύνες στους όρους εντολής της Ερευνητικής Επιτροπής για τους ΤΑΚΑΤΑ
- Νέα ειδοποίηση για ανακλήσεις οχημάτων με ΤΑΚΑΤΑ-Μειώθηκε σε 69.516 ο συνολικός αριθμός ανακλήσεων για αερόσακους
