Καταγράφηκαν νέες ανακλήσεις οχημάτων με ΤΑΚΑΤΑ-Έγιναν πέντε χιλιάδες αλλαγές αερόσακων σε δύο εβδομάδες
Άντρια Δημητρίου 16:14 - 13 Μαρτίου 2025

Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζονται οι ανακλήσεις οχημάτων με ελαττωματικούς αερόσακους TAKATA, αφού, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, από τις 74 χιλιάδες οχήματα, για τα οποία εκκρεμούσε η ειδοποίησή τους στα τέλη Φεβρουαρίου, πλέον έχουν μειωθεί στις 69 χιλιάδες.
Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, στην οποία παρευρέθηκαν τόσο ο Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, όσο και ο Διευθυντής του ΤΟΜ, Γιώργος Λουκάς, προκειμένου να ενημερώσουν για την πορεία εφαρμογής των διαταγμάτων που αφορούν τις ανακλήσεις μηχανοκίνητων οχημάτων.
Σύμφωνα με τον κ. Λουκά, κατά την τελευταία ενημέρωση της Επιτροπής στις 26 Φεβρουαρίου, τα οχήματα για τα οποία εκκρεμούσε ειδοποίηση ανάκλησης ανέρχονταν σε 74.385, ενώ με τα σημερινά δεδομένα, ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί στις 69.516. Εξ αυτών, σημείωσε ότι 2.500 οχήματα είναι διαγεγραμμένα και 5.400 οχήματα είναι δηλωμένα ως ακινητοποιημένα.
Παράλληλα, ο κ. Λουκά επισήμανε ότι στις λίστες των ανακλήσεων για ελαττωματικούς αερόσακους προστέθηκαν τις τελευταίες ημέρες άλλα 6.820 οχήματα από τρεις εταιρείες, μία εκ των οποίων είναι η Volkswagen. Διευκρίνισε ότι για αυτά τα οχήματα δόθηκε προθεσμία οκτώ μηνών, βάσει των διαταγμάτων του Υπουργείου Μεταφορών, ενώ ταυτόχρονα τόνισε ότι καταβάλλονται προσπάθειες ώστε οι διαδικασίες να προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς, παρά τα σημαντικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο μηχανογραφικό σύστημα του Τμήματος, μέσω του οποίου αναρτώνται οι ανακλήσεις και αποστέλλονται αυτόματα μηνύματα στους ιδιοκτήτες οχημάτων.
Όταν ρωτήθηκε από πού προέρχονται τα στοιχεία για τα οχήματα που προέκυψαν νέες ανακλήσεις, ο κ. Λουκά εξήγησε ότι αυτά αντλούνται από την ιστοσελίδα του ΤΟΜ, στην οποία αναρτώνται οι ανακλήσεις. Τα στοιχεία παρέχονται από τους αντιπροσώπους των εταιρειών στην Κύπρο, οι οποίοι με τη σειρά τους τα λαμβάνουν από τους κατασκευαστές. Τόνισε ότι σε περιπτώσεις όπου οι αντιπρόσωποι δεν παρείχαν έγκαιρη ενημέρωση για τα οχήματα που υπόκεινται σε ανάκληση, υπήρξε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, με αποτέλεσμα να εντοπιστούν επιπλέον οχήματα. Ωστόσο, όπως σημείωσε, επειδή δεν υπήρχε άμεση ενημέρωση από τον κατασκευαστή, αρχικά έγινε ανάκληση των οχημάτων και μία εβδομάδα μετά την έκδοση των διαταγμάτων του Υπουργείου, όταν ελήφθη επίσημη ενημέρωση από τους κατασκευαστές προς τους αντιπροσώπους, αφαιρέθηκε αριθμός οχημάτων από τις λίστες ανακλήσεων.
Ταυτόχρονα, ανέφερε ότι δόθηκε στην εταιρεία TOYOTA ένας χώρος, ο οποίος ανακαινίζεται, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει ως συνεργείο για την ταχύτερη αντικατάσταση των ελαττωματικών αερόσακων.
Η πορεία των αερόσακων μετά την αφαίρεσή τους
Σε ερώτηση σχετικά με τη διαχείριση των ελαττωματικών αερόσακων TAKATA μετά την αφαίρεσή τους από τα οχήματα, ο Διευθυντής του ΤΟΜ εξήγησε ότι κάθε αντιπρόσωπος κατασκευαστή αποφασίζει για την τύχη τους. «Κάποιοι τους επιστρέφουν στην εταιρεία που τους ανέλαβε, ενώ άλλοι τους καταστρέφουν σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους στην Κύπρο», σημείωσε. Τόνισε, επίσης, ότι οι δύο εταιρείες με τις μεγαλύτερες ανακλήσεις, TOYOTA και MAZDA, έχουν έναν τεράστιο όγκο αερόσακων να διαχειριστούν, οι οποίοι είτε θα αποθηκευτούν σε ειδικούς χώρους είτε θα καταστραφούν είτε θα αποσταλούν πίσω στον κατασκευαστή.
Επιπλέον, ανέφερε ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τα ραντεβού για την αντικατάσταση των αερόσακων, καθώς πολλοί πολίτες, παρά το γεγονός ότι έχουν ειδοποιηθεί για τις ανακλήσεις των οχημάτων τους, δεν προχωρούν στη διευθέτηση ραντεβού, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλες λίστες αναμονής. Από την άλλη, ο κ. Λουκάς σημείωσε ότι οι εταιρείες με μικρότερο αριθμό ανακλήσεων δεν διαθέτουν επαρκή ραντεβού για την εξυπηρέτηση των πελατών τους.
Η διαφωνία με τη νέα πρόταση Νόμου
Στην Επιτροπή Μεταφορών διεξήχθη εκτενής συζήτηση σχετικά με νέα πρόταση νόμου, η οποία προβλέπει ότι, σε περίπτωση αδυναμίας προσκόμισης βεβαίωσης ή δήλωσης κατά το στάδιο εγγραφής ή/και μεταβίβασης οχήματος λόγω εκκρεμούς ανάκλησης, η εγγραφή ή/και μεταβίβαση θα μπορεί να πραγματοποιείται με την προσκόμιση δήλωσης από τον νέο ιδιοκτήτη, το περιεχόμενο της οποίας θα καθορίζεται με διάταγμα.
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Δημήτρης Παπαδούρης, ανέφερε ότι έχουν αναφερθεί περιστατικά ταλαιπωρίας πολιτών λόγω της διαδικασίας. Επιπλέον, επισήμανε ότι η πρόταση νόμου, όπως είναι διαμορφωμένη, δεν καθορίζει ούτε τον βαθμό επικινδυνότητας των ανακλήσεων - αφού μια ανάκληση αερόσακου είναι πιο σοβαρή από μια ανάκληση για καθρέφτη οχήματος - ούτε τη χρονική περίοδο ισχύος, καθώς δεν μπορεί να ισχύει η προθεσμία των οκτώ μηνών επ’ αόριστον. Τόνισε ότι και οι δύο παράμετροι πρέπει να συμπεριληφθούν στην πρόταση νόμου, χωρίς να αναιρείται το ισχύον πλαίσιο.
Από την πλευρά του, ο Διευθυντής του ΤΟΜ εξήγησε ότι κάθε κατασκευαστής καθορίζει με τον δικό του τρόπο τις ανακλήσεις και την επικινδυνότητά τους. Τόνισε ότι οι μεταβιβάσεις και εγγραφές των οχημάτων γίνονται σε όλα τα γραφεία του ΤΟΜ και τα ΚΕΠ, όπου οι λειτουργοί έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν τον βαθμό επικινδυνότητας. «Υπάρχει πρόβλημα στην αγορά, διότι οι αντιπροσωπείες έχουν επικεντρωθεί στους αερόσακους TAKATA, ενώ οι ανακλήσεις αφορούν και άλλα ζητήματα», σημείωσε ο κ. Λουκά.
Σημειώνεται ότι η πρόταση Νόμου θα συζητηθεί εκ νέου στην Επιτροπή, στη συνεδρία της ερχόμενης Πέμπτης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
