Απόφαση σταθμός για συνταγές από ιατρούς εκτός ΓεΣΥ, μπάζει η νομοθεσία-Δεν διαχωρίζονται οι συμβεβλημένοι πάροχοι

«Καταλήγω πως η ερμηνεία που αποδόθηκε από τον καθ’ ου η αίτηση Οργανισμό, υπήρξε πεπλανημένη, με προσθήκη λέξεων και συνδυασμό προνοιών της νομοθεσίας, προκειμένου να επιτευχθεί ερμηνεία, η οποία δεν συνάδει με την απόδοση του απλού γραμματικού νοήματος της λέξης «ιατρού», όπως αυτή αναφέρεται στο άρθρο 22(2)(δ) του Νόμου, σε ό,τι αφορά την ανεξάρτητη και αυτοτελή παροχή υπηρεσιών φροντίδας υγείας, που αφορά στην έκδοση συνταγής από «ιατρό» για την χορήγηση των αναγκαίων φαρμακευτικών προϊόντων, ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υγειονομικών ειδών, ανεξαρτήτως της χρήσης από τον δικαιούχο και των υπηρεσιών φροντίδας υγείας από προσωπικό ή ειδικό ιατρό, κατά τα εδάφια (2)(α) και (β) του ίδιου άρθρου. Εφόσον ήταν πρόθεση του νομοθέτη να περιορίσει την χορήγηση συνταγής για φαρμακευτικά προϊόντα κ.λ.π., η οποία εκδίδεται μόνον από προσωπικό ή ειδικό ιατρό, αυτό θα το έπραττε ρητώς. Αντιθέτως, είναι πέραν από ευκρινή, η πρόθεση του νομοθέτη για μη ύπαρξη τέτοιας απαίτησης, σε σχέση με την ανεξάρτητη και αυτοτελή παροχή υπηρεσίας φροντίδας υγείας για χορήγηση φαρμακευτικών προϊόντων, με μόνο περιορισμό αυτά να βρίσκονται εντός του καταλόγου του συστήματος».

Τα πιο πάνω καταγράφει η απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου, η οποία χαρακτηρίζεται σταθμός και φέρνει τα πάνω κάτω στο σύστημα υγείας, αφού δικαίωσε πολίτη που απορρίφθηκε το αίτημα του από τον ΟΑΥ για να λαμβάνει τα φάρμακα του μέσω του ΓεΣΥ, καθώς ο ιατρός που τον παρακολουθούσε δεν ήταν συμβεβλημένος με το σύστημα.

Το Διοικητικό Δικαστήριο, στο οποίο προσέφυγε ο ασθενής, που εκπροσωπείτο από την Ριάνα Πασιουρτίδη και την Ειρήνη Παπαμιχαήλ, για Άντη Τριανταφυλλίδη & Υιοί Δ.Ε.Π.Ε, κλήθηκε να αποφασίσει κατά πόσον, εκ της σχετικής νομοθεσίας, τίθεται ως προαπαιτούμενο για την χορήγηση φαρμακευτικών προϊόντων σε δικαιούχο, η συνταγογράφηση να γίνεται από ιατρό προσωπικό ή ειδικό, συμβεβλημένο με το ΓεΣΥ.

Σύμφωνα με τα γεγονότα της υπόθεσης, όπως αυτά καταγράφονται στην αίτηση, ο ασθενής είναι δικαιούχος του ΓεΣΥ και καταβάλλει όλες τις προβλεπόμενες εισφορές για τη συμμετοχή του στο σύστημα, ενώ αντιμετωπίζει χρόνια και μόνιμα προβλήματα υγείας, αφού μεταξύ άλλων, υποφέρει από άποιο διαβήτη και παρακολουθείται από τον ίδιο ειδικό ενδοκρινολόγο, τα τελευταία τουλάχιστον δέκα χρόνια και για την αντιμετώπιση της ασθένειας, απαιτείται η λήψη φαρμακευτικής αγωγής.

Ωστόσο, ο ιατρός που τον παρακολουθεί τα τελευταία δέκα χρόνια, δεν είναι συμβεβλημένος με το ΓεΣΥ, εξού και δεν εκτελέστηκε η συνταγή του που του είχε γράψει μέσω του συστήματος, με τον ΟΑΥ να του απαντά σε επιστολή που απέστειλαν οι δικηγόροι του, πως δεν τίθεται τέτοια προϋπόθεση στη σχετική νομοθεσία και ως εκ τούτου, απέρριψε το αίτημα του να λάβει τα φάρμακα του μέσω του συστήματος.

«Έννομο συμφέρον»

Πριν εξεταστεί επί της ουσίας η προσφυγή του ασθενή, καταχωρήθηκαν προδικαστικές ενστάσεις από την πλευρά του ΟΑΥ (σ.σ εκπροσωπείτο από Έλενα Τόλλα, για Μ. Ηλιάδης & Συνεργάτες Δ.Ε.Π.Ε), ο οποίος μεταξύ άλλων υποστήριξε πως η προσβαλλόμενη διοικητική απόφαση εμπίπτει στη σφαίρα του ιδιωτικού δικαίου, αφού οι υπηρεσίες φροντίδας υγείας στα πλαίσια του ΓεΣΥ, παρέχονται μόνον από συμβεβλημένους με τον Οργανισμό παροχείς υπηρεσιών φροντίδας υγείας και συνεπώς, σχετίζονται με συμβατική σχέση μεταξύ των δύο.

Περαιτέρω, υποστήριξε πως η απόφαση συνιστά πράξη πληροφοριακού χαρακτήρα και πως ο ασθενής στερείται άμεσου, προσωπικού και ενεστώτος εννόμου συμφέροντος να την προσβάλει, εφόσον η απόφαση απορρέει από συμβατική σχέση μεταξύ του καθ’ ου η αίτηση με τους συμβεβλημένους παροχείς υγείας.

Αντίθετη ήταν θέση της υπεράσπισης του ασθενή, η οποία απέρριψε τις προδικαστικές ενστάσεις, ως προδήλως αβάσιμες, ενώ υποστήριξε πως με την απόφαση υπήρξε εσφαλμένη ερμηνεία της νομοθεσίας, κατά τρόπο καθοριστικό για τα δικαιώματα του ασθενή, με άμεσο και προσωπικό επηρεασμό, τον οποίο νομιμοποιείται να αμφισβητήσει δικαστικώς.

Επίσης, υποστήριξε πως η ερμηνεία του νόμου αποτελεί κεντρικό ζήτημα, καλώντας το Δικαστήριο να το εξετάσει, ενώ ως προς την ουσία της επίδικης διαφοράς, υπέδειξε πλάνη από πλευράς ΟΑΥ, ως προς τις πρόνοιες και την ερμηνεία της σχετικής νομοθεσίας. Υποστήριξε δε, ότι από την σχετική νομοθεσία, δεν προκύπτει ως απαίτηση και/ή προϋπόθεση πως για την χορήγηση φαρμακευτικών προϊόντων σε δικαιούχους του ΓεΣΥ, θα πρέπει η συνταγογράφηση των φαρμάκων να γίνεται από συμβεβλημένο με τον ΟΑΥ ιατρό και πως πουθενά στη νομοθεσία δεν τίθεται τέτοια προϋπόθεση.

Ωστόσο, το Δικαστήριο δεν συμφώνησε με τη θέση του ΟΑΥ, υποδεικνύοντας πως μια πράξη υπόκειται στην δικαιοδοσία του Δικαστηρίου, όταν αυτή εντάσσεται στη σφαίρα του δημοσίου δικαίου, ήτοι, όταν προέρχεται από οργανισμό δημοσίου δικαίου, ο οποίος ενεργεί για την εξυπηρέτηση δημοσίου σκοπού.

Όπως, επίσης, προσφάτως επαναλήφθηκε από το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, στην Ε.Δ.Δ. 34/2020, Δημοκρατία ν. Γεωργίου, ημερομηνίας 24.1.2025, με αναφορά και στην Δημοκρατία ν. Τόκα (1993) 3 Α.Α.Δ. 218, το βασικό κριτήριο για να αποφασιστεί κατά πόσο μια πράξη εμπίπτει στη σφαίρα του δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου, είναι η εγγενής φύση της πράξης, σε συνδυασμό με το συμφέρον του κοινού στο συγκεκριμένο τομέα λειτουργίας της δημόσιας αρχής ή του οργάνου. Εάν η πράξη αποσκοπεί, κατά κύριο λόγο, στην προαγωγή δημόσιου σκοπού, αυτή ανάγεται στο πεδίο του δημοσίου δικαίου και στην αντίθετη περίπτωση σε εκείνο του ιδιωτικού δικαίου. Έχοντας κατά νου τον σκοπό του Ν. 89(Ι)/2001, ως αυτός έτυχε τροποποίησης κατά τον ουσιώδη χρόνο, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 2Α, ήτοι την εισαγωγή γενικού συστήματος υγείας στη Δημοκρατία, ως σύστημα κοινωνικής ασφάλισης για παροχές υγείας και την εγκαθίδρυση του Οργανισμού για την εφαρμογή, παρακολούθηση και διαχείριση του συστήματος, ώστε να προάγεται η κοινωνική αλληλεγγύη, η ισότιμη πρόσβαση κι η αποδοτική χρήση των πόρων, καταλήγω πως πρωταρχικός σκοπός του Οργανισμού, είναι η προαγωγή δημόσιου σκοπού, του οποίου οι πράξεις εμπίπτουν εντός της σφαίρας του δημοσίου δικαίου. Θα πρέπει επίσης να ξεκαθαριστεί πως, στην προκείμενη περίπτωση, το ζήτημα δεν αφορά σε διαφορά που προκύπτει από σύμβαση, ως ήταν η περίπτωση στην Νεόφυτος Νεοφύτου Ι.Ε.Π.Ε. κ.ά., ούτε αφορά σε ερμηνεία, αλλά ούτε σε εκτέλεση σύμβασης.

Ενόψει του πιο πάνω, το Δικαστήριο έκρινε πως επηρεάζεται το έννομο συμφέρον του αιτητή, κατά τρόπο άμεσο προς αποκατάσταση και ρύθμιση της νομικής κατάστασης που έχει επέλθει από την έκδοση της απόφασης του ΟΑΥ, η οποία έχει προκαλέσει βλάβη στα συμφέροντα του.

Δεν είναι ξεκάθαρη η νομοθεσία

Σε ό,τι αφορά την ουσία της αίτησης, που αφορά την συνταγογράφηση φαρμάκων από ιατρούς εκτός ΓεΣΥ, η πλευρά του ΟΑΥ, μεταξύ άλλων, υποστήριξε πως ο όρος «ιατρός», έχει ερμηνευθεί στις διατάξεις του άρθρου 23 του Νόμου, βάσει του οποίου οι ιατροί διακρίνονται σε προσωπικούς και ειδικούς ιατρούς, ενώ για την κάλυψη των φαρμακευτικών προϊόντων, όπως ανέφερε, θα πρέπει η συνταγή να εκδίδεται μόνον από προσωπικούς και ειδικούς ιατρούς, καθώς και οδοντιάτρους, που είναι συμβεβλημένοι με τον Οργανισμό.

«Δεν συμμερίζομαι αυτή την προσέγγιση», ανέφερε μεταξύ άλλων στην απόφαση του το Διοικητικό Δικαστήριο, το οποίο ανέφερε πως ανάμεσα στις υπηρεσίες φροντίδας υγείας που παρέχονται από το σύστημα, είναι τόσο οι υπηρεσίες φροντίδας υγείας από προσωπικούς ιατρούς, όσο κι οι υπηρεσίες φροντίδας υγείας από ειδικούς ιατρούς, αλλά κι η παροχή των αναγκαίων φαρμακευτικών προϊόντων, ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υγειονομικών ειδών που περιλαμβάνονται στον κατάλογο των καλυπτόμενων δαπανών από τον Οργανισμό μέσω του συστήματος και που χορηγούνται με βάση συνταγή που εκδίδει ιατρός ή οδοντίατρος.

Συνεπώς, όπως ανέφερε το Δικαστήριο, παρά το γεγονός ότι φαίνεται να υπάρχει πρόθεση του νομοθέτη για διαχωρισμό του τρόπου χορήγησης φαρμάκων, τέτοιος διαχωρισμός, με βάση την νομοθεσία, δεν υπάρχει.

Από την απλή γραμματική ερμηνεία της παραγράφου (δ) του εδαφίου 2 του άρθρου 22 που αφορά σε φαρμακευτικά προϊόντα, τα οποία χορηγούνται βάσει συνταγής από ιατρό ή οδοντίατρο, εις αντιδιαστολή με τις υπηρεσίες φροντίδας υγείας από προσωπικό και ειδικό ιατρό, κατά τις παραγράφους (α) και (β) του ίδιου εδαφίου, διαφαίνεται η πρόθεση του νομοθέτη να διαχωρίσει την παροχή αυτών των υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Δεν είναι τυχαίος ο καθορισμός της παροχής υπηρεσιών φροντίδας υγείας, στις διατάξεις του άρθρου 23 του Νόμου, από ιατρούς που διακρίνονται σε δύο κατηγορίες (προσωπικούς και ειδικούς), χωρίς, όμως, να γίνεται τέτοια διάκριση για την χορήγηση των αναγκαίων φαρμακευτικών προϊόντων, για την οποία υπηρεσία, απαιτείται συνταγή που εκδίδει ιατρός.

Περαιτέρω, το Δικαστήριο ανέφερε πως οι διατάξεις του εδαφίου (5) του άρθρου 22, όπου κατά ρητή νομοθετική πρόνοια, απαιτείται όπως οι παροχείς των υπηρεσιών φροντίδας υγείας, να είναι συμβεβλημένοι με τον Οργανισμό. Τέτοιοι πάροχοι, με την κατά νόμο απαίτηση, καθορίζονται οι προσωπικοί ιατροί, οι ειδικοί, οι οδοντίατροι, άλλοι επαγγελματίες υγείας, φαρμακοποιοί, εργαστήρια, νοσηλευτές κ.ο.κ.. Συνεπώς, όπως υπέδειξε το Δικαστήριο, πάροχος των φαρμακευτικών προϊόντων, είναι ο φαρμακοποιός, ο οποίος κατά τις διατάξεις του άρθρου 30(β), θα πρέπει να είναι συμβεβλημένος με τον Οργανισμό, ενώ τέτοια υποχρέωση, δεν προκύπτει ρητώς να απαιτείται για τον εκδότη της συνταγής, παρά μόνον αυτή να εκδίδεται από ιατρό. Χωρίς αναφορά, είτε σε προσωπικό, είτε σε ειδικό.

Αποτέλεσε θέση του Οργανισμού πως η συνταγογράφηση είναι υπηρεσία που περιλαμβάνεται στις παρεχόμενες από το σύστημα υπηρεσίες φροντίδας υγείας από προσωπικούς ιατρούς, ειδικούς ιατρούς και οδοντιάτρους και συνεπώς, η συνταγογράφηση παρέχεται μόνο από συμβεβλημένους με τον Οργανισμό παροχείς υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Η πιο πάνω θέση, όμως, ουδόλως υποστηρίζεται από το σύνολο των νομοθετικών διατάξεων. Πουθενά δεν γίνεται αναφορά σε ρητή απαίτηση για συνταγογράφηση φαρμάκων, μόνον από συμβεβλημένους με τον Οργανισμό προσωπικούς ή ειδικούς ιατρούς, αλλά από ιατρούς. Δεν είναι δυνατή η προσθήκη λέξεων σε ένα νομοθέτημα, ούτε είναι επιτρεπτή η αναμόχλευση των σκοπών του νομοθέτη, έτσι ώστε να συνάγεται η επιθυμητή 31 ερμηνεία, εκεί που η γραμματική ερμηνεία δεν υποστηρίζει τη θέση αυτή.

Στη βάση των πιο πάνω, το Δικαστήριο κατέληξε πως η ερμηνεία που αποδόθηκε τον ΟΑΥ, υπήρξε πεπλανημένη, με προσθήκη λέξεων και συνδυασμό προνοιών της νομοθεσίας, προκειμένου να επιτευχθεί ερμηνεία, η οποία δεν συνάδει με την απόδοση του απλού γραμματικού νοήματος της λέξης «ιατρού», ενώ υπέδειξε πως εάν η πρόθεση του νομοθέτη ήταν να περιορίσει την χορήγηση συνταγής για φαρμακευτικά προϊόντα, τότε θα το έπραττε ρητώς.

Απορριπτέος κρίνεται κι ο ισχυρισμός του Οργανισμού πως το κατά πόσον είναι αναγκαία η έκδοση της συνταγής από συμβεβλημένο ιατρό, προκύπτει και από το γεγονός πως αυτή θα πρέπει να καταχωρείται στο σύστημα πληροφορικής, πρόσβαση την οποία έχουν μόνον οι συμβεβλημένοι ιατροί, για να συμφωνήσω με τις θέσεις του αιτητή, πως είναι το σύστημα που θα πρέπει να προσαρμοστεί στην ορθή ερμηνεία του Νόμου και όχι βεβαίως το αντίθετο.

Το Διοικητικό Δικαστήριο, κατέληξε πως ο ΟΑΥ, «υπό πλάνη περί το Νόμο», απέρριψε το αίτημα του ασθενή, κρίνοντας πως για τη λήψη των αναγκαίων φαρμακευτικών προϊόντων εντός πλαισίου ΓεΣΥ, θα έπρεπε αυτά να συνταγογραφηθούν από συμβεβλημένο με τον Οργανισμό παροχέα ή ιατρό, καθότι τέτοια υποχρέωση δεν προκύπτει από τις πρόνοιες του νόμου.

Δειτε Επισης

Πανέτοιμος για όλα τα σενάρια δήλωσε ο ΠτΔ για την συνάντηση στη Γενεύη-«Έχουμε στόχους»
Τραγωδία... Ανήλικος κατέληξε στο κενό από πύργο στη Λεμεσό-Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά
Χάθηκαν τα ίχνη του 21χρονου Πέτρου από το χώρο διαμονής του στη Λευκωσία (pic)
Προειδοποιήσεις Τραμπ σε Πούτιν για «καταστροφικές» κυρώσεις εάν αποτύχουν οι συνομιλίες για εκεχειρία στην Ουκρανία
Ανακοίνωσε τη μείωση του ΦΠΑ στη τιμή του ρεύματος στο διάγγελμά του ο Πρόεδρος-Κατεβαίνει κατά 10%
Οικονομία, μεταναστευτικό και κοινωνική πολιτική προτάσσει στα επιτεύγματα του ο ΠτΔ-Ο απολογισμός δύο χρόνων
Ο απολογισμός του Προέδρου-Οι στόχοι της Γενεύης και οι απαντήσεις για φωτοβολταϊκά-φορολογική μεταρρύθμιση
Έντονη αντίδραση από την μητέρα του Θανάση σε Εισαγγελέα-«Είναι κάποιες φορές που θέλω να τον λυπηθώ»
Στις 32 οι καταγγελίες οδηγών μετά από ελέγχους της Αστυνομίας σε φορτηγά και ημιφορτηγά
Νέα βίντεο ντοκουμέντα από τα Τέμπη-Τι κατέγραψε θερμική κάμερα 3 ώρες μετά τη σύγκρουση