Ο κόσμος κυριολεκτικά καίγεται και το νομοσχέδιο... διαβουλεύεται-Από τους TAKATA στις ηλεκτρικές συσκευές
06:00 - 25 Φεβρουαρίου 2025

Η λαϊκή ρήση «σύμπτωση επαναλαμβανόμενη παύει να είναι σύμπτωση» φαίνεται να αποδεικνύεται αληθινή, καθώς, μέσα σε μία εβδομάδα, έξι άνθρωποι, ανάμεσά τους και τρία παιδιά, έχασαν τραγικά τη ζωή τους μέσα στο ίδιο τους το σπίτι εξαιτίας πυρκαγιάς. Παράλληλα, δεν είναι λίγες οι φορές που πυρκαγιές ξεσπούν σε σπίτια, με τους ενοίκους να γλιτώνουν την τελευταία στιγμή. Πλέον, μετά από έξι θανάτους σε λίγες ημέρες, γίνεται ξεκάθαρο ότι για τις τραγωδίες δεν ευθύνεται απλώς η κακιά στιγμή, αλλά μια αλληλουχία λαθών, αβλεψίας και ανεπάρκειας στους ελέγχους.
Τα πορίσματα των δύο τραγωδιών θα καταδείξουν τις ακριβείς αιτίες που οδήγησαν σε αυτές, ωστόσο, όπως αναφέρει συνεχώς η Πυροσβεστική Υπηρεσία, καμία πυρκαγιά δεν μπορεί να ξεσπάσει χωρίς αιτία. Είναι προφανές ότι και εμείς ως πολίτες, είτε για εξοικονόμηση χώρου, είτε για εξοικονόμηση χρημάτων, δεν τηρούμε όλα τα «πρωτόκολλα» ασφαλείας. Αυτά τα πρωτόκολλα, ωστόσο, είναι κυρίως εμπειρικά, καθώς η ενημέρωση που λαμβάνουν οι πολίτες για τη σωστή χρήση των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών είναι τουλάχιστον ελλιπής.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, δεν είναι μόνο η ελλιπής ενημέρωση, αλλά το γεγονός ότι κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς ποιες συσκευές αγοράζει για το σπίτι του και κατά πόσο αυτές έχουν περάσει τους σχετικούς ελέγχους. Πολλές συσκευές που έχουμε στα σπίτια μας δεν είναι ελεγμένες, καθώς οι έλεγχοι γίνονται δειγματοληπτικά.
Η κατάσταση με τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και τις συσκευές στα σπίτια μας θυμίζει το σκάνδαλο με τους αερόσακους TAKATA, όπου μετά τους δύο θανάτους τρέχουμε να σώσουμε ό,τι σώζεται, την ίδια στιγμή που το νομοσχέδιο που θα μπορούσε να ρυθμίσει κάποια πράγματα και να βάλει τάξη στο χάος, παραμένει στα συρτάρια. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας κάποιων προνοιών στο νομοσχέδιο αναφορικά με τους ελέγχους κατά πόσο θα μπορούσαν να γίνονται και από πιστοποιημένους ιδιωτίες και όχι μόνο από την ΑΗΚ, κάτι που έφερε διαφωνίες και εν τέλει, το νομοσχέδιο αποσύρθηκε και για την ώρα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, ενώ θεωρείται δεδομένο ότι θα χρειαστεί χρόνος για να φθάσει στη Βουλή και να λάβει το πράσινο φως.
Το σημαντικό κομμάτι αυτού του νομοσχεδίου, είναι η ρύθμιση του επανέλεγχου στα υποστατικά. Μιλώντας στον REPORTER, ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΤΕΠΑΚ, Αβραάμ Γεωργίου, τόνισε την ανάγκη να «γίνεται επανέλεγχος κάθε λίγα χρόνια, μετά την εγκατάσταση των συσκευών, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι συσκευές είναι ασφαλείς», κάτι που όπως προκύπτει για την ώρα δεν γίνεται.
Πάντως, οι πολίτες για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, ίσως θα πρέπει να προβαίνουν οι ίδιοι στις απαιτούμενες ενέργειες μέσω ηλεκτρολόγων για να ελέγξουν τις συσκευές που έχουν στο σπίτι τους και να αποφύγουν τυχόν δυσάρεστες καταστάσεις.
Παράλληλα, υπενθυμίζεται πως ο Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, σε πρόσφατες δηλώσεις του επεσήμανε ότι «επικρατούσε και επικρατεί μια εμπιστοσύνη στην ποιότητα της εργασίας που διεκπεραιώνουν από την ΑΗΚ. Δεν θέλουμε να μειωθεί αυτή η ασφάλεια, γι' αυτό και έχουμε αποσύρει το νομοσχέδιο από τη Βουλή, με πρόθεση να εισάγουμε και πάλι την πρόβλεψη ότι ο πρώτος έλεγχος σε όλα τα κτίρια θα γίνεται από την ΑΗΚ».
Εξήγησε επίσης, ότι οι μετέπειτα έλεγχοι, σύμφωνα με τη νομοθεσία που θα κατατεθεί, μπορούν να γίνονται είτε από ιδιώτες είτε από την ΑΗΚ.
Από την πλευρά του, ο πρώην Υπουργός Μεταφορών, ο οποίος προώθησε το εν λόγω νομοσχέδιο, άφησε αιχμές, σημειώνοντας ότι «η Κύπρος αποτελεί μία από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες όπου οι επιθεωρήσεις ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων γίνονται από τον ιδιοκτήτη του συστήματος διανομής (ΑΗΚ). Καλούμε τον Υπουργό να εξετάσει το παράδειγμα χωρών όπως το Ηνωμένο Βασίλειο ή τις Βρετανικές Βάσεις, όπου οι έλεγχοι πραγματοποιούνται από ιδιώτες, παρόλο που το δίκτυο ανήκει στην ΑΗΚ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις Βρετανικές Βάσεις δεν έχει καταγραφεί κανένα ατύχημα μέχρι σήμερα».
Επίσης, σημείωσε, πως το νομοσχέδιο που είχε κατατεθεί δεν εμπόδιζε την ΑΗΚ να συνεχίσει να παρέχει αυτή την υπηρεσία των ελέγχων, αλλά άνοιγε την αγορά και σε ιδιωτικές εταιρείες, με αυστηρές προδιαγραφές που είχαν οριστεί κατόπιν εισήγησης της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
