Δράσεις στα σχολεία με στόχο την εξάλειψη του ηλικιακού ρατσισμού-«Ανάγκη για ευρύτερες πρωτοβουλίες»
Στέλιος Χαραλάμπους 06:00 - 17 Φεβρουαρίου 2025

Λύσεις μέσω της εκπαίδευσης και της ενσυναίσθησης για το πρόβλημα του ηλικιακού ρατσισμού σε βάρος των ηλικιωμένων επιχειρούν να δώσουν το Παρατηρητήριο Τρίτης Ηλικίας, μαζί με το Υπουργείο Παιδείας και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες. Η ανάγκη για λήψη μέτρων πρόληψης του φαινομένου καθίσταται επιτακτική σε μια περίοδο που οι ηλικιωμένοι βιώνουν τόσο τον ηλικιακό ρατσισμό, ακόμα και υπό μορφή βίας, είτε λεκτικής, είτε σωματικής, όσο και την αποξένωση, ακόμα και από οικεία τους πρόσωπα.
Παράλληλα, ο ρατσισμός που βιώνουν τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ενδέχεται να έχει σοβαρές συνέπειες για τα πρόσωπα που πλήττονται, όπως η απομόνωση και η έλλειψη αυτοεκτίμησης. Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του στον REPORTER, ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Τρίτης Ηλικίας, Δήμος Αντωνίου, «θα πρέπει να δημιουργήσουμε κουλτούρα ενσυναίσθησης από την ηλικία της προδημοτικής εκπαίδευσης, αλλά και σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν οι νέες γενιές να καταλάβουν την αξία των ηλικιωμένων ανθρώπων, ώστε να καταπολεμηθεί ο ηλικιακός ρατσισμός».
Παράλληλα, όπως επεσήμανε ο κ. Αντωνίου, ο ηλικιακός ρατσισμός είναι η αρχή των πάντων, όσον αφορά την εκμετάλλευση, ακόμα και την κακοποίηση των ηλικιωμένων.
Όσον αφορά τις δράσεις, ήδη υπάρχει συνεργασία του Παρατηρητηρίου με το Υπουργείο Παιδείας και μεταξύ άλλων, κάποια μαθήματα θα ενισχυθούν με υλικό το οποίο θα δείχνει στα παιδιά την αξία των ηλικιωμένων και τη σημασία της εκτίμησης προς το πρόσωπό τους, ενώ από τη Δευτέρα, 17/2, θα πραγματοποιηθούν δράσεις σε σχολείο της Λεμεσού, όπου μέλη του Παρατηρητηρίου, που είναι άνω των 70 ετών, θα επισκεφθούν το σχολείο και θα συμμετέχουν σε δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά.
Επιπρόσθετα, το Παρατηρητήριο Τρίτης Ηλικίας απέστειλε υπόμνημα με δράσεις στον τομέα της εκπαίδευσης, το οποίο στόχο έχει να ενταχθεί η ευαισθητοποίηση για τον ηλικιακό ρατσισμό στο σχολικό πρόγραμμα. Αυτό περιλαμβάνει τη διδασκαλία των παιδιών σχετικά με την ποικιλομορφία των ηλικιακών εμπειριών και την αξία όλων των ηλικιακών ομάδων.
Επίσης, περιλαμβάνει την ανάπτυξη σχολικών προγραμμάτων που απαιτούν συνεργασία μεταξύ μαθητών και ανθρώπων μεγαλύτερης ηλικίας. Αυτά, όπως αναφέρεται στο υπόμνημα, «θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν προφορικές συνεντεύξεις, δραστηριότητες κοινωνικής προσφοράς ή κοινές δημιουργικές προσπάθειες, όπως καλλιτεχνικές ή θεατρικές παραγωγές».
Επιπλέον, στο υπόμνημα προτείνεται η δημιουργία προγραμμάτων όπου οι μεγαλύτεροι ενήλικες θα είναι μέντορες μαθητών σε διάφορα μαθήματα. «Αυτά τα προγράμματα μπορούν να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά σε θέματα όπου η εμπειρία ζωής, είτε αυτή είναι επαγγελματική είτε προσωπική, προσθέτει πολύτιμη προοπτική», αναφέρεται.
Επιπρόσθετα, τονίζεται η ανάγκη για ευρύτερες κοινωνικές πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση του ηλικιακού ρατσισμού, καθώς, όπως σημειώνεται, «πέρα από τις εκπαιδευτικές προσπάθειες εντός των σχολείων, είναι ζωτικής σημασίας η ευαισθητοποίηση σχετικά με τον ηλικιακό ρατσισμό σε εθνικό επίπεδο. Οι δημόσιες εκστρατείες, με τη συνεργασία και συντονισμό των διαφόρων Υπουργείων και κρατικών υπηρεσιών, μπορούν να συμβάλουν στην αλλαγή των κοινωνικών αντιλήψεων και να ενθαρρύνουν συμπεριφορές χωρίς αποκλεισμούς σε όλες τις ηλικιακές ομάδες».
Στόχος των δράσεων είναι η γεφύρωση του χάσματος των ηλικιών. Όπως τονίζεται στο σχετικό υπόμνημα που απέστειλε το Παρατηρητήριο προς το Υπουργείο Παιδείας, η εκπαίδευση διαδραματίζει βασικό ρόλο στην προώθηση της κατανόησης και της συνεργασίας μεταξύ των γενεών, η οποία μπορεί να συμβάλει στη μείωση του ηλικιακού ρατσισμού και στη δημιουργία ισχυρότερων κοινοτήτων.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Τρίτης Ηλικίας, «τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στις εντυπώσεις και οι στάσεις και οι πεποιθήσεις που αναπτύσσουν κατά τη διάρκεια των παιδικών τους χρόνων μπορούν να έχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις» και πρόσθεσε πως η δημοτική εκπαίδευση παρέχει μια κρίσιμη ευκαιρία να διαμορφωθούν αυτές οι στάσεις και να αμφισβητηθούν τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις που συμβάλλουν στον ηλικιακό ρατσισμό».
Συμπερασματικά, όπως σημειώνεται στο υπόμνημα, «η αντιμετώπιση του ηλικιακού ρατσισμού και η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των γενεών αποτελούν κρίσιμες προκλήσεις που απαιτούν συντονισμένες προσπάθειες σε πολλούς τομείς της κοινωνίας. Ξεκινώντας από την εκπαίδευση και επεκτείνοντας τις προσπάθειές μας μέσω ευρύτερων κοινωνικών πρωτοβουλιών, μπορούμε να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα σεβασμού, κατανόησης και συνεργασίας σε όλες τις ηλικιακές ομάδες».
Υπενθυμίζεται πως προ ημερών, κατατέθηκε πρόταση νόμου η οποία στοχεύει στην τροποποίηση του περί της Καταπολέμησης Ορισμένων Μορφών και Εκδηλώσεων Ρατσισμού και Ξενοφοβίας μέσω του Ποινικού Δικαίου Νόμου και μέσα σε αυτή προνοείται και η ρητορική μίσους που στοχεύει άτομα λόγω της ηλικίας ή της αναπηρίας τους.
Όπως σημειώνει το Παρατηρητήριο Τρίτης Ηλικίας, «η αναγκαία αυτή νομοθετική τροποποίηση έρχεται να καλύψει ένα σοβαρό νομικό κενό, προστατεύοντας ευάλωτες κοινωνικές ομάδες από διακρίσεις και προσβολές που πλήττουν την αξιοπρέπεια και τα θεμελιώδη δικαιώματά τους».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
