Error στο ΥΠΑΝ για την ηλεκτρονική εγγραφή μαθητών-Φωνές για πρόχειρο προγραμματισμό
15:07 - 05 Φεβρουαρίου 2025
Έντονες ήταν οι αντιδράσεις των εμπλεκόμενων φορέων, όσον αφορά στο σύστημα της ηλεκτρονικής εγγραφής των μαθητών στα σχολεία, οι οποίοι έκαναν λόγο για κακή διαχείριση του θέματος από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, αλλά και για απουσία διαβούλευσης και επαρκούς εκπαίδευσης του προσωπικού των σχολικών μονάδων, πριν τεθεί σε εφαρμογή το εν λόγω επιχείρημα. Την ίδια ώρα, ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας ακούστηκαν καταγγελίες για πιέσεις προς τους εργαζόμενους για να προχωρήσουν τις διαδικασίες ακόμη και αν δεν ήταν σωστά τα στοιχεία που κατέθεταν οι γονείς.
Το θέμα με την ηλεκτρονική εγγραφή των μαθητών και τα προβλήματα που προέκυψαν, αλλά και το ζήτημα γονέας 1 και γονέας 2 είχε τεθεί προς συζήτηση ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, μετά από εισηγήσεις των βουλευτών του ΕΛΑΜ και κατά τη διάρκεια της συζήτησης ακούστηκαν οι θέσεις τόσο των δασκάλων και των οργανωμένων γονέων, όσο και των συντεχνιών που εκπροσωπούν το γραμματειακό προσωπικό των σχολικών μονάδων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Ανακρίνεται» από την Βουλή το Υπουργείο Παιδείας για το «Γονέας 1 και 2»-Ζητούν εξηγήσεις οι βουλευτές
Η τοποθέτηση του Υπουργείου Παιδείας
Πρώτος το λόγο πήρε ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Παντελή, ο οποίος επεσήμανε πως το eΔΕΑ είναι ένα έργο που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι μεγαλεπίβολο και στόχο έχει τη βελτίωση της διαχείρισης των σχολικών μονάδων, ενώ θα είναι προς όφελος όλων των εμπλεκομένων, όπως γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές. Υπέδειξε, δε, ότι θα περιλαμβάνει διάφορα κομμάτια του συστήματος, όπως είναι η ηλεκτρονική εγγραφή των μαθητών όλων των βαθμίδων, η ιστορία του μαθητή από την πρώτη ημέρα εγγραφής του, τα αποτελέσματα των εξετάσεών του, τα προσωπικά του στοιχεία (σ.σ. ο ηλεκτρονικός φάκελος του μαθητή).
Ο κ. Παντελή σημείωσε πως εκτός από τα στοιχεία των μαθητών, στο σύστημα θα υπάρχει και το προφίλ του εκπαιδευτικού, ώστε να είναι πιο εύκολο να γίνεται και μία αξιολόγησή του. «Πρέπει να πούμε ότι η ηλεκτρονική εγγραφή των μαθητών ξεκίνησε πιλοτικά το 2024 σε τρία μεγάλα σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης και ολοκληρώθηκε πιλοτικά τον περασμένο Ιούλιο με πλήρη επιτυχία. Μετά από αυτό, προχωρήσαμε στο επόμενο στάδιο με επέκταση στα σχολεία και την εγγραφή των παιδιών του δημοτικού. Οι επόμενες διαδικασίες είναι η δημιουργία προφίλ των μαθητών και θα ακολουθήσουν οι εγγραφές των παιδιών των άλλων τάξεων. Εντός του 2025 θα ακολουθήσουν τα επόμενα στάδια που είναι το προφίλ του εκπαιδευτικού και λεπτομέρειες για τις σχολικές μονάδες».
Κληθείς να σχολιάσει τις αντιδράσεις που είχαν προκύψει, ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας σημείωσε πως έγινε μεγάλη φασαρία για το τίποτε. «Είναι αντιληπτό πως για να γίνει εγγραφή των παιδιών, πρέπει να γίνει ταυτοποίηση μέσω του CyLogin και εκεί εμφανίζονται τα στοιχεία του μαθητή. Η οθόνη που βλέπει ο κάθε γονέας δεν υπάρχει ο χαρακτηρισμός για γονέα 1 και γονέα 2. Προχωρά στην εγγραφή και βάζει τα άλλα στοιχεία που χρειάζονται. Η οποιαδήποτε αναφορά εμφανίζεται εσωτερικά στο σχολείο. Υπάρχει μία διαφοροποίηση γονέας ή κηδεμόνας 1 ή 2. Αυτή η ταυτοποίηση αφορά ποιος προχωρά με την εγγραφή των παιδιών».
Σημειώνεται πως ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος, Παύλος Μυλωνάς, επεσήμανε πως του έχει αποσταλεί από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας ένα κείμενο, στο οποίο αναγράφεται πως έχει διορθωθεί η αναφορά σε γονέα 1 και γονέα 2.
Η θέση της ΠΟΕΔ και των γονέων
Από πλευράς της, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, σημείωσε πως ως οργάνωση αντιλαμβάνονται την ανάγκη για μετάβαση στην ψηφιακή εποχή και ότι μέσα από αυτό θα μειωθεί η γραφειοκρατία, ωστόσο όπως τόνισε, δεν προηγήθηκε επαρκής διάλογος ανάμεσα σε Υπουργείο Παιδείας και ΠΟΕΔ, εκτός από μία συνάντηση, για το συγκεκριμένο ζήτημα. Τόνισε, δε, ότι αν γινόταν αυτό, πολλά από τα προβλήματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της εγγραφής των παιδιών, θα ήταν διαχειρίσιμα ή θα αποφεύγονταν.
«Όσον αφορά στα προβλήματα, δημιούργησε αχρείαστο άγχος στις Διευθύνσεις των μονάδων. Είχαμε συνάντηση με τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης και θέσαμε όσα έχουμε ενώπιον μάς. Η εγγραφή προχωρούσε ακόμη και αν τα έγγραφα που ζητούσαν δεν ήταν σωστά. Κάποια σημεία της πλατφόρμας έρχονταν σε αντίφαση με άλλα σημεία ή τους κανονισμούς. Το θέμα με το γονέας 1 ή γονέας 2 υπήρχε ζήτημα επειδή αυτό το γεγονός δημιουργούσε θέματα στην εγγραφή. Η μητέρα ήταν και 1 και 2. Υπήρχαν και περιπτώσεις σχολείων που δεν ήταν στην πλατφόρμα».
Η κα. Βασιλείου επεσήμανε, δε, ότι ως οργάνωση είχαν συνάντηση με τους διευθυντές των σχολείων, για να καταγράψουν τα ζητήματα. «Οφείλω να διευκρινίσω ότι αρκετά λύθηκαν, όμως θα θέλαμε πούμε ότι το Υπουργείο Παιδείας ίσως να έπρεπε να εργαστεί πιο γρήγορα και να μην υπάρχει πανικός. Το γεγονός με τον εικονικό γονέα υπήρχε πρόβλημα. Αυτό που εισπράξαμε από τις διευθύνσεις, ενώ η προσπάθεια ήταν να μειωθεί η γραφειοκρατία, τελικά αυτό δεν έγινε. Τα σχολεία μας δεν είναι επαρκώς στελεχωμένα και μία γραμματέας μπορεί να έχει να καλύψει τρία σχολεία μέσα σε μία μέρα».
Ο εκπρόσωπος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Οργανωμένων Γονέων Προδημοτικής Εκπαίδευσης, Μιχάλης Πιττάλης, υπέδειξε πως υπήρχαν πολλά προβλήματα για την πλατφόρμα, ενώ εξέφρασε τη δυσαρέσκεια της Συνομοσπονδίας προς το πρόσωπο του διαχειριστή της πλατφόρμας, Άθω Κυριάκου, καθώς όπως είπε, όταν οι ίδιοι έκαναν δηλώσεις για προβλήματα στην πλατφόρμα, ο κ. Κυριάκου έβγαινε πίσω τους και τους διέψευδε.
«Εμείς ήμασταν συγκεκριμένοι. Έπρεπε να μπει ταυτότητα στα ελληνικά και αγγλικά. Ένα παιδί που δεν μπορούσε να πάει να φοιτήσει και πήρε αναστολή, δεν μπορούσε να κάνει εγγραφή. Ήταν πράγματα που έπρεπε να μελετηθούν και να μην υπάρχουν. Είναι κάτι ξεκάθαρο. Μέσα σε δύο εβδομάδες έπρεπε ο κόσμος να μπορέσει να ενημερώσει τους διαχειριστές ότι υπάρχουν προβλήματα, να τα λύσουν και να γίνει εγγραφή».
Στην τοποθέτησή του, ο εκπρόσωπος των Οργανωμένων Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Γιάννης Ζέλιου, σημείωσε πως είχαν συνάντηση με την Διεύθυνση Δημοτικής, πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες εγγραφής. «Εμείς δεν είχαμε ιδιαίτερες ενοχλήσεις από τα μέλη μας και προς όλες τις ομοσπονδίες ζητήσαμε να δούμε το θέμα αν έχουν παράπονα, η αλήθεια είναι ότι δεν είδαμε το θέμα όπως συζητείται όμως διαπιστώσαμε ότι το πρόβλημα ήταν εντός των σχολείων. Το πρόβλημα ήταν των γραμματειακών προσωπικών. Εμείς εκείνη την περίοδο είχαμε συνάντηση με τον πρόεδρο των σχολικών εφοριών και εκείνος μετέφερε ότι θα πρέπει να εργοδοτηθεί τουλάχιστον μία γραμματέας για τον κάθε κύκλο. Οπότε το θέμα είναι καθαρά εσωτερικό διαχείρισης του προβλήματος».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εγγράφηκε θέμα στη Βουλή για τις εγγραφές το «γονέας 1, γονέας 2»
Φωνές για υποστελεχωμένες γραμματείες σχολικών μονάδων
Καλεσμένες στην Επιτροπή Παιδείας ήταν και εκπρόσωποι συντεχνιών που εκπροσωπούν τους εργαζόμενους στις γραμματείες των σχολικών μονάδων. Ο Γιώργος Κωνσταντίνου εκ μέρους της ΣΕΚ, υπέδειξε πως είχαν διαπιστώσει πως αν υπήρχε εκπαίδευση του προσωπικού των μονάδων, που κλήθηκαν να διαχειριστούν το θέμα, θα αποφεύγονταν διάφορα προβλήματα.
«Να επισημάνω πως είναι ευθύνη των γονέων να εγγράφουν το παιδί τους στην πλατφόρμα και να ενημερωθεί η κοινωνία για το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Θα πρέπει το σχολείο να βοηθά. Είναι ευθύνη των Διευθυντών να παρακολουθούν τις εγγραφές, όπως συνεννοηθήκαμε με το ΥΠΑΝ και το γραμματειακό προσωπικό παρέχει στήριξη, όμως είναι υποστελεχωμένο. Θα έχουμε σύντομα συνάντηση με το ΥΠΑΝ για το συγκεκριμένο θέμα».
Πιο έντονη ήταν η εκπρόσωπος της συντεχνίας Ισότητα, Γεωργία Κοφτερού, η οποία υπέδειξε πως υπήρχε κακός προγραμματισμός και έπρεπε από τον Ιούνιο να καλεστούν οι εργαζόμενοι στις σχολικές μονάδες. «Τρεις ημέρες πριν ξεκινήσουν εγγραφές ήρθε 91 οδηγός. Τα σχολεία ήταν κλειστά και μόνο ένα άτομο βοηθητικό προσωπικό. Ήταν τα Θεοφάνεια και Τρίτη πρωί ήταν η συνάντηση με το Υπουργείο Παιδείας. Οι γονείς δεν είχαν ενημερωθεί, άρχισαν τα τηλεφωνήματα, το Υπουργείο τους έλεγε να παρακολουθήσουν το βίντεο, που ήταν μόνο στα ελληνικά, τους παρέπεμπαν στην ΚΕΠ και από εκεί στο σχολείο».
Στη συνέχεια, η κα. Κοφτερού υποστήριξε πως υπήρξαν περιπτώσεις που προσωπικό δέχθηκε πιέσεις για να αποδεχτεί πιστοποιητικά που δεν ήταν τα σωστά, ή να καταγραφούν λανθασμένα στοιχεία εντός του συστήματος.
Από πλευράς της, η Φανή Παπαβασιλείου, πρόεδρος της Παγκύπριας Συντεχνίας Βοηθητικού Γραμματειακού Προσωπικού Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων και Δημόσιων Νηπιαγωγείων και της Αναδόχου Εταιρείας, υπέδειξε πως τα προβλήματα αυτά θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν γινόταν διαβούλευση μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του γραμματειακού προσωπικού. «Εμείς βγάλαμε ανακοίνωση ότι δεν θα μπορέσουμε να εμπλακούμε στη διαδικασία εγγραφής των μαθητών, επειδή δεν υπήρχε σωστή και πλήρης ενημέρωση. Στο τέλος της ημέρας διαπιστώσαμε ότι είχαμε δίκαιο. Το ΥΠΑΝ μας απείλησε ότι θα έχουμε κυρώσεις για πειθαρχικά. Για ποιο λόγο το ΥΠΑΝ που δεν είναι εργοδότης μας επικαλείται να έχουμε πειθαρχικές κυρώσεις;».
Πάντως, στις αναφορές περί εκβιασμού από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, απάντησε ο Γιώργος Παντελή, ο οποίος απέρριψε τις αναφορές.
Ενόχληση βουλευτών για τα θρησκευτικά
Σημειώνεται πως κατά τη διάρκεια των τοποθετήσεών τους, οι πλείστοι βουλευτές εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι ανάμεσα στα άλλα ζητήματα, στην πλατφόρμα υπήρχε η δυνατότητα να μπορεί ένας γονιός να αιτηθεί απαλλαγή του παιδιού του από το μάθημα των Θρησκευτικών.
Στο μεταξύ, ο βουλευτής του ΕΛΑΜ και εκ των εισηγητών του θέματος, Λίνος Παπαγιάννης, στην τοποθέτησή του, σημείωσε πως «υπάρχουν καταγγελίες ότι άτομα που δεν είναι νόμιμοι πολίτες του κράτους, να εγγράψει παιδί στα σχολεία μέσω του εικονικού γονέα. Τους δίνουμε το δικαίωμα να γράψουν ψεύτικη διεύθυνση για να εγγράψουν παιδί στα σχολεία. Υπάρχει καταγγελία για άτομο που διαμένει στα κατεχόμενα και υπήρχε πολιτική πίεση για να γραφτεί στα σχολεία».