Αρχίζει ο μαραθώνιος αντικαταστάσεων των TAKATA-Ο χρόνος παραλαβής καθορίζει την επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων
06:00 - 04 Φεβρουαρίου 2025
Tο κεφάλαιο των διαταγμάτων για τις ανακλήσεις οχημάτων που φέρουν τους ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ έκλεισε το μεσημέρι της Δευτέρας, με τη δημοσιοποίηση τους από τον υπουργό Μεταφορών Αλέξη Βαφεάδη, αλλά και με τη δημοσίευση των ογδόντα χιλιάδων οχημάτων που φέρουν τους συγκεκριμένους αερόσακους, ωστόσο από σήμερα αρχίζει ο μαραθώνιος των αντικαταστάσεων, για να επιτευχθεί ο στόχος των οκτώ μηνών που τέθηκε ως χρονοδιάγραμμα.
Το Υπουργείο εκτιμά ότι είναι εφικτό να αντικατασταθούν οι αερόσακοι εντός του συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, ωστόσο αυτό εξαρτάται από τις παραλαβές τους, καθότι τη δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει στην Κύπρο ένας τέτοιος διαθέσιμος αριθμός, ώστε να αφοσιωθούν πλήρως οι διανομείς στις αλλαγές, για να λυθεί το πρόβλημα το συντομότερο δυνατό.
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει ακριβής ημερομηνία παραλαβής των αερόσακων, αλλά ούτε και το κατά πόσον θα φθάσουν όλοι μαζί ή σε δόσεις. Το μοναδικό δεδομένο είναι ότι αναμένεται να φθάσουν στην Κύπρο με πλοία κι ως εκ τούτου χρειάζεται χρόνος για τη μεταφορά τους. Σε περίπτωση που δεν καταστεί επαρκές το διάστημα που δόθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών, τότε θα ληφθούν και οι ανάλογες αποφάσεις, αναλόγως των εξελίξεων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στη δημοσιότητα τα 138 οχήματα που πρέπει να ακινητοποιηθούν άμεσα λόγω ΤΑΚΑΤΑ-Στη λίστα δύο εταιρείες
Τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες
Πλέον, άπαντες πρέπει να προβούν σε ενημέρωση των διανομέων για να κλείσουν τα ραντεβού τους και να αναμένουν ενημέρωση για το πότε να μεταφέρουν τα οχήματά τους, για τις αλλαγές.
Το Υπουργείο, μη έχοντας προφανώς δυνατότητα για υποχρεωτική ακινητοποίηση των συγκεκριμένων οχημάτων και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο κατασκευαστής δεν εισηγείται για όλα τα οχήματα ακινητοποίηση, αποφάσισε να συμπεριλάβει στα διατάγματά πρόνοια, όπως όλοι οι ιδιοκτήτες λαμβάνουν μέτρα για περαιτέρω μείωση του κινδύνου, όπως για παράδειγμα να μετακινούνται όπου μπορούν με άλλα οχήματα. Καλεί εξάλλου τους οδηγούς να λάβουν σοβαρά υπόψη την σύσταση μη χρήσης, που ανακοίνωσε το Υπουργείο τον Δεκέμβριο του 2024.
Παρόλα αυτά, κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει αν ω μη γένοιτο σημειωθεί ένα τροχαίο με κάποιο από τα οχήματα που εμπίπτουν στις ανακλήσεις, τι θα συμβεί και πόσο μεγάλος είναι ο κίνδυνος να θρηνήσουμε κι άλλα θύματα από τους ελαττωματικούς αερόσακους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ακινητοποιούνται 276 οχήματα λόγω ΤΑΚΑΤΑ και φρένων-Όσα προνοούν τα διατάγματα του Υπ. Μεταφορών
Σε δυσμενή θέση οι 276
Από τις ανακοινώσεις των διαταγμάτων, μπορεί να γλύτωσαν την ακινητοποίηση οι ογδόντα χιλιάδες πολίτες, ωστόσο υπάρχουν συνολικά 276 που επηρεάζονται άμεσα, αφού πρέπει να ακινητοποιηθούν πάραυτα τα οχήματά τους.
Από αυτούς, όπως έγινε ήδη γνωστό κατά τη δημοσιογραφική διάσκεψη του υπουργού Μεταφορών, οι 138 αφορούν ανακλήσεις αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ, για τους οποίους αποστάλθηκε ενημέρωση «do not drive» από τον κατασκευαστή, ενώ τα υπόλοιπα 138 αφορούν ανακλήσεις φρένων, που είναι ακόμα πιο επικίνδυνα από τους ελαττωματικούς αερόσακους, καθότι πρόκειται για εξάρτημα που χρησιμοποιεί συνεχώς ένας οδηγός κατά τη διακίνησή του στους δρόμους.
Για τους 276 αναμένεται να ψηφιστεί από το Υπουργικό, την ερχόμενη Τετάρτη, πρόταση για δωρεάν μεταφορά τους με λεωφορεία, μέχρι να προχωρήσουν σε αλλαγές των αεροσάκων και των φρένων τους. Ένα εύλογο ερώτημα που τέθηκε στον υπουργό Μεταφορών, είναι τι θα συμβεί εάν μεταξύ των 276 υπάρχουν άτομα που είναι το μοναδικό μέσο μεταφοράς τους και πως θα διακινούνται μέχρι να προχωρήσουν με τις αλλαγές των αερόσακών τους.
Όπως ανέφερε ο κ. Βαφεάδης, η απόφαση ακινητοποίησης ανήκει στον κατασκευαστή με κριτήριο την ασφάλεια των οδηγών και κάθε ιδιοκτήτης θα πρέπει να υλοποιεί τις ανακλήσεις άμεσα.
«Το κράτος δεν δύναται σε κάθε περίπτωση να έρχεται να διευθετεί εναλλακτικά μέσα για κάποιον που έχει ανάκληση. Ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που το κοινό δεν ανταποκρίνεται μια ανάκληση μπορεί να πάρει μήνες και για αυτό υπάρχει η διαδικασία με την οποία ενημερώνεται το ΤΟΜ για να ενεργήσει και αυτό προς ενημέρωση των πολιτών. Είναι μέρος της κουλτούρας μας που πρέπει να διορθωθεί με κάποιο τρόπο».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυτά είναι τα υπό ανάκληση οχήματα για αερόσακους-Δείτε αναλυτικά τους καταλόγους κάθε εταιρείας
Σημειώνεται πως σε ότι αφορά στις ανακλήσεις, αυτές αφορούν 24 διαφορετικές μάρκες οχημάτων και συνολικά 80522 αυτοκίνητα τα οποία φέρουν τους ελαττωματικούς αερόσακους.
Συνεχίζονται οι έρευνες για τις ευθύνες
Σημειώνεται ότι το Υπουργείο έκλεισε πλέον το κεφάλαιο των διαταγμάτων, που το απασχολούσε για πάνω από ένα μήνα, δηλαδή από την ημέρα που ψηφίστηκε ο Νόμος από τη Βουλή και πλέον επικεντρώνεται στο κεφάλαιο των ευθυνών και των λόγων που φθάσαμε στο σημείο να μην γνωρίζουμε ως κράτος, πόσα οχήματα τυγχάνουν ανάκλησης.
Το κενό, όπως τόνισε ο υπουργός στη διάσκεψη που παρέθεσε, εντοπίζεται από το 2010, αφού για δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια δεν ρυθμίστηκαν ποτέ οι ανακλήσεις οχημάτων που εισάγονταν από τρίτες χώρες, χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση Τύπου. Για το θέμα των ευθυνών, έχει ήδη υποβληθεί η διοικητική έρευνα στη Νομική Υπηρεσία, η οποία εκτελέστηκε από αρμόδιο λειτουργό.
«Συνεπώς το θέμα προχωρά και όπου υπάρχουν ευθύνες να είστε σίγουροι ότι θα αποδοθούν», υπέδειξε στην αναφορά του ο υπουργός.