«Ισοπεδωτικό το σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών… Άσχετα με το θέμα οι επικρίσεις της ΟΕΛΜΕΚ»

Τον απολογισμό της, για το 2024 καθώς και τις προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας για τη νέα χρονιά, ανέπτυξε σε συνέντευξή της στον REPORTER η Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία θέλησε να σχολιάσει το μέτωπο που έχει ανοίξει η ΟΕΛΜΕΚ, τονίζοντας πως οι επικρίσεις της είναι άσχετες με το θέμα του εκσυγχρονισμού του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Η κα. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στο ζήτημα που έχει προκύψει με το Σχολείο Εναλλακτικής Φοίτησης και Επανένταξης των μαθητών με ακραία παραβατική συμπεριφορά, τονίζοντας πως οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν ήταν στη βάση παραπληροφόρησης και η απόφαση για μετακίνηση πάρθηκε με γνώμονα αποκλειστικά το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών. Σημείωσε, δε, ότι το εναλλακτικό πρόγραμμα φοίτησης αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα σε πιλοτική βάση, όπως ήταν και ο αρχικός σχεδιασμός.

Αναφερόμενη στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε το υφιστάμενο αναχρονιστικό και ισοπεδωτικό και υπογράμμισε την ανάγκη για αλλαγή. Κληθείσα να σχολιάσει τη στάση της ΟΕΛΜΕΚ, η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε πως είναι σεβαστή η απόφαση της οργάνωσης να έχει ένα τελικό κείμενο, όμως το Υπουργείο Παιδείας ακολουθεί το χρονοδιάγραμμά του, συνεχίζοντας το διάλογος με τις άλλες εκπαιδευτικές οργανώσεις και φορείς. Ξεκαθάρισε, δε, ότι το προσχέδιο θα δοθεί στους εταίρους για σχόλια και απόψεις.

Στο μεταξύ, η κα. Μιχαηλίδου χαρακτήρισε τις επικρίσεις της ΟΕΛΜΕΚ άσχετα με το θέμα του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, καθώς αναφέρονται σε πάρα πολλά και χρόνια κυρίως ζητήματα και υπέδειξε πως ως Υπουργείο Παιδείας, επικεντρώνονται στο σύστημα και ευελπιστούν ότι όλοι θα επιδείξουν υπευθυνότητα για να βοηθηθούν οι εκπαιδευτικοί να βιώνουν ένα δίκαιο σύστημα αξιολόγησης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οι υλικοτεχνικές υποδομές το μεγαλύτερο αγκάθι για επέκταση των Ολοήμερων-Οι θέσεις των φορέων

-Η χρονιά που έφυγε σημαδεύτηκε με αρκετές καινοτομίες για τον τομέα της παιδείας. Πιο ενδεικτικά η απαγόρευση χρήσης των κινητών στα σχολεία Δημοτικής και Μέσης. Ποιος είναι ο απολογισμός του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για το 2024;

Το 2024 ήταν μια χρονιά, κατά την οποία υλοποιήθηκαν όσα είχαμε προγραμματίσει κι έτσι έκλεισε με θετικό πρόσημο για το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), ενώ έχουν ήδη τεθεί και οι βάσεις για τα επόμενά μας βήματα, στοχεύοντας πάντοτε στην ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος προς όφελος των παιδιών μας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, αλλά και με σκοπό τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, μεταξύ άλλων το 2024 θεσμοθετήθηκε η δωρεάν υποχρεωτική προδημοτική εκπαίδευση από την ηλικία των 4 χρόνων, μεταρρύθμιση η οποία περιλαμβάνεται στο εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Παράλληλα, άρχισε η διαδικασία επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, πιο συγκεκριμένα ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων στη Μέση Γενική και στη Δημοτική Εκπαίδευση, εκπονήθηκε νέα Στρατηγική για τη βία και παραβατικότητα στο σχολείο, με σχέδιο δράσης, ευθύνες και ρόλους, απαγορεύθηκε η χρήση κινητού τηλεφώνου στη Δημοτική και περιορίστηκε η χρήση στη Μέση Εκπαίδευση, και αυξήθηκαν τα ολοήμερα σχολεία τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Γενική Εκπαίδευση.

Επιπρόσθετα, άρχισε και η μετάβασή προς το ψηφιακό σχολείο, αφού ήδη αυτό το διάστημα οι έγγραφες των μαθητών και μαθητριών της Α΄ τάξης Δημόσιου Δημοτικού Σχολείου για τη σχολική χρονιά 2025-2026 διενεργούνται ηλεκτρονικά, μέσω της εφαρμογής του συστήματος της ηλεκτρονικής Διοίκησης Εκπαίδευσης και Αγωγής (eΔΕΑ). Σημειώνεται σε αυτό το σημείο ότι το έργο eΔΕΑ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στον τομέα της εκπαίδευσης και υλοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Πολιτικής Συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027», με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής. Τα όποια προβλήματα παρουσιάστηκαν σχετίζονται κυρίως με την έλλειψη τεχνολογικών δεξιοτήτων αλλά και την ανάγκη δημιουργίας κουλτούρας για το θέμα και φυσικά λειτούργησαν βοηθητικά για τη βελτίωση του θεσμού.

Τέλος, εκπονήθηκε Στρατηγικό Σχέδιο για Βελτίωση και Αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης στην Κύπρο, το οποίο εμπίπτει στο πλαίσιο των δράσεων, που προωθούνται με βάση το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης, για την ποιοτική αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αλαλούμ στη Βουλή για τα αναλυτικά προγράμματα-Πεδίο αντιπαράθεσης η διδασκαλία ενσυναίσθησης

-Η νέα χρονιά σας υποδέχθηκε με αρκετά ανοιχτά κεφάλαια. Ποιοι είναι οι στόχοι που τέθηκαν για το 2025;

Είναι γεγονός ότι για τη μετάβασή μας στο σύγχρονο, μαθητοκεντρικό και συμπεριληπτικό σχολείο απομένουν ακόμα πολλά να γίνουν. Ως εκ τούτου, μερικά από τα θέματα που έχουμε θέσει ως προτεραιότητές μας το 2025 είναι η ρύθμιση Νομοθεσίας για το συμπεριληπτικό σχολείο, η υιοθέτηση σύγχρονου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες, η πιλοτική εφαρμογή Τεχνικού Γυμνασίου και η προώθηση του ψηφιακού σχολείου.

Επίσης, αναφορικά με τη μετάβασή μας στο σύγχρονο σχολείο είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η εφαρμογή του ψηφιακού φακέλου του μαθητή, η οποία εμπίπτει και πάλι στο πλαίσιο του έργου eΔΕΑ, έχει ήδη υλοποιηθεί και οι πρώτοι ψηφιακοί φάκελοι αρχίζουν τώρα να δημιουργούνται για τους μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Δημοτικού, μέσω της διαδικασίας των ηλεκτρονικών εγγραφών. Σύντομα αναμένεται να δημιουργηθούν οι ψηφιακοί φάκελοι όλων των μαθητών/τριών που φοιτούν στα δημόσια σχολεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στο εξεταστικό σκαμνί το ΥΠΑΝ, ανοίγει τα χαρτιά του για το κέντρο παραβατικών μαθητών

-Το προηγούμενο διάστημα δεχθήκατε κριτική, αναφορικά με το εναλλακτικό σχολείο φοίτησης παιδιών με ακραία παραβατική συμπεριφορά και μάλιστα, αν μπορούμε να πούμε, αναγκαστήκατε να αλλάξετε το πλάνο σας. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο σχεδιασμός του Υπουργείου και πότε αναμένεται να λειτουργήσει το εν λόγω σχολείο;

Η μετακίνηση του χώρου του Σχολείου Εναλλακτικής Φοίτησης και Επανένταξης (ΣΕΦΕ) ήταν ουσιαστικά απόφαση του ΥΠΑΝ που στηρίχθηκε σε επιστημονικά κριτήρια, νοουμένου ότι για να λειτουργήσει κάθε παιδαγωγική δράση/πρόγραμμα, προϋπόθεση αποτελεί η ύπαρξη θετικού κλίματος και γενικότερης υποστήριξης από την κοινότητα.

Μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν στη βάση παραπληροφόρησης, αποκλειστικά για το καλώς νοούμενο συμφέρον των συγκεκριμένων παιδιών αλλά και πάντοτε με στόχο την επιτυχή έκβαση του προγράμματος που χρήζει υποστηρικτικού πλαισίου, αποφασίστηκε η αλλαγή χώρου του ΣΕΦΕ.

Το εναλλακτικό πρόγραμμα φοίτησης θα λειτουργήσει σύντομα σε πιλοτική βάση, όπως ήταν και ο αρχικός σχεδιασμός.

Θα παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης, εκπαίδευσης και θεραπείας σε μικρό αριθμό μαθητών/μαθητριών Γυμνασίου. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες/ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή/μαθήτριας, θα είναι δηλαδή εξατομικευμένο πρόγραμμα μαθησιακής υποστήριξης. Τα μαθήματα που θα περιλαμβάνει θα αποφασίζονται από την ομάδα του προγράμματος σε συνεργασία με το ίδιο το άτομο και τους γονείς/κηδεμόνες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τα κεφάλαια που έκλεισαν για την παιδεία το 2024 και οι εκκρεμότητες για Μιχαηλίδου το 2025

-Άρχισε ο διάλογος για το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ένα ζήτημα που είναι ανοιχτό εδώ και δεκαετίες και ταλανίζει τον τομέα της παιδείας. Είναι και ένα θέμα για το οποίο δεχθήκατε πυρά, από την ΟΕΛΜΕΚ. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο διάλογος αυτή τη στιγμή και πώς απαντάτε στις επικρίσεις της ΟΕΛΜΕΚ;

Αναντίλεκτα έχουμε ένα αναχρονιστικό, ισοπεδωτικό σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το οποίο πρέπει να αλλάξει. Ως εκ τούτου, στόχος μας είναι η συνδιαμόρφωση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ενός νέου, σύγχρονου και πρακτικού συστήματος αξιολόγησης, το οποίο θα λειτουργεί προς όφελος των εκπαιδευτικών και, κατ’ επέκταση, των παιδιών μας.

Όσον αφορά στη στάση της ΟΕΛΜΕΚ, σεβόμαστε την απόφαση της Οργάνωσης να έχει ένα τελικό κείμενο, αλλά παράλληλα ακολουθούμε το χρονοδιάγραμμά μας, συνεχίζοντας τον διάλογο με τις άλλες εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους υπόλοιπους φορείς, τους γονείς και τους οργανωμένους μαθητές, και θα δώσουμε σε όλους προσχέδιο της τελικής μας πρότασης για σχόλια και απόψεις.

Όσον αφορά στις επικρίσεις της ΟΕΛΜΕΚ, σε αυτές έχουμε ήδη απαντήσει και δημόσια, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι αναφέρονται σε πάρα πολλά και χρόνια κυρίως ζητήματα, άσχετα με το θέμα της αξιολόγησης για το οποίο συζητάμε στο παρόν στάδιο. Επικεντρωνόμαστε σε αυτό και ευελπιστούμε ότι όλοι θα επιδείξουν υπευθυνότητα για να βοηθήσουμε τους εκπαιδευτικούς μας να βιώνουν ένα πιο δίκαιο και σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης για το καλό του δημόσιου σχολείου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αντεπιτίθεται η ΥΠΑΝ-«Να επιβάλλονται απαντήσεις που συνάδουν με θέσεις ΟΕΛΜΕΚ δεν είναι υγιής διάλογος»

-Ένα άλλο σημαντικό θέμα που απασχόλησε τους τελευταίους μήνες, αφορά στην εγκατάσταση κλιματιστικών στα σχολεία. Οι διαδικασίες έχουν μπει στη δεύτερη φάση, για εγκατάσταση σε άλλα 50 σχολεία παγκύπρια, επιπρόσθετα με αυτά της α’ φάσης. Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, πόσα σχολεία θα καλύπτονται; Μπορείτε να μας αναλύσετε το σχεδιασμό του ΥΠΑΝ για το συγκεκριμένο ζήτημα;

Αρχικά, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά λήφθηκε πολιτική απόφαση και υπάρχει σχεδιασμός για εγκατάσταση κλιματιστικών στα δημόσια σχολεία. Tο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, αντιλαμβανόμενο την αναγκαιότητα τοποθέτησης κλιματιστικών στις σχολικές μονάδες, ακολούθησε συγκεκριμένες διαδικασίες, ώστε να είναι εφικτή η εγκατάστασή τους. Αξίζει να αναφερθεί ότι η διαδικασία εγκατάστασης των κλιματιστικών στα σχολεία δεν είναι απλή.

Όσον αφορά στην Α΄ Φάση υλοποίησης του πλάνου, έχουν επιλεγεί 54 σχολικές μονάδες, ενώ στη Β΄ Φάση υλοποίησης έχουν ενταχθεί ακόμη 54 σχολικές μονάδες. To ΥΠΑΝ έχει δώσει χορηγία που πλησιάζει τα 11 εκατομμύρια ευρώ στις Σχολικές Εφορείες, ώστε να προχωρήσουν με τις διαδικασίες μηχανολογικής και ηλεκτρολογικής μελέτης και εγκατάστασης των συστημάτων κλιματισμού στις σχολικές μονάδες της Α΄ και Β΄ Φάσης.

Η διαδικασία της εγκατάστασης των συστημάτων κλιματισμού στις σχολικές μονάδες της Α΄ Φάσης ολοκληρώθηκε παγκύπρια, ενώ για τις σχολικές μονάδες της Β΄ Φάσης είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για τις ηλεκτρολογικές και μηχανολογικές μελέτες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απαντά με στοιχεία στην ΟΕΛΜΕΚ η Μιχαηλίδου-Έστειλε επιστολή με τις θέσεις της σε καίρια θέματα

-Τους τελευταίους μήνες έχουν ξεκινήσει οι ενέργειες για μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση και συγκεκριμένα η τροποποίηση της νομοθεσίας. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να αρχίσει η συζήτηση στη Βουλή;

Εντός του 2025 θα κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή. Αναμένεται ότι και σε αυτό το θέμα όλοι οι συνεργάτες μας θα επιδείξουν υπευθυνότητα ώστε να προωθηθεί το νομοσχέδιο όσο το δυνατόν πιο συναινετικά.

-Έχουμε μπει στο δεύτερο μισό της σχολικής χρονιάς και πλέον στην επιφάνεια έρχεται το κεφάλαιο «Παγκύπριες Εξετάσεις». Κατά την περσινή εξεταστική περίοδο προέκυψαν σημαντικά ζητήματα, ειδικά στο μάθημα των Μαθηματικών, με το γραπτό να ήταν δυσνόητο και ο βαθμός δυσκολίας αρκετά μεγάλος. Είχατε εκφράσει την πρόθεση να παρθούν αυστηρά μέτρα. Ποιες αλλαγές θα τεθούν σε ισχύ, κατά τη φετινή εξεταστική περίοδο;

Οι Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης (ΠΕΠ) 2024 διοργανώθηκαν, ως προς τις διαδικασίες τους, με πλήρη επιτυχία. Τηρήθηκαν όλες οι πρόνοιες της κείμενης νομοθεσίας όσον αφορά στη διοργάνωση των ΠΕΠ, στην ετοιμασία εξεταστικών δοκιμίων και στη βαθμολόγηση των τετραδίων απαντήσεων για συνολικά 55 μαθήματα πρόσβασης. Το μοναδικό ζήτημα που παρατηρήθηκε αφορά στο μάθημα των Μαθηματικών Κατεύθυνσης, του οποίου το εξεταστικό δοκίμιο ήταν ιδιαίτερα δύσκολο.

Για το συγκεκριμένο θέμα λοιπόν, έχουν ήδη ληφθεί μέτρα μέσα από εσωτερικές διαδικασίες. Πρόκειται να ληφθούν και πρόσθετα, επίσης, μέτρα, ώστε να διασφαλιστεί η μη επανάληψη παρόμοιων ζητημάτων στο μέλλον. Με δεδομένο ότι οι ΠΕΠ αποτελούν διαγωνιστική διαδικασία για εισδοχή στα Ανώτερα και Ανώτατα Ιδρύματα της Κύπρου και της Ελλάδας, στόχος είναι η ετοιμασία εξεταστικών δοκιμίων που να επιτρέπουν τη διάκριση μεταξύ των εξεταζόμενων μαθητών/τριών, χωρίς όμως να τους προκαλούν επιπρόσθετο αχρείαστο άγχος και ταλαιπωρία.

-Θα χρειαστεί νομοθετική ρύθμιση για το θέμα;

Τα μέτρα που ήδη λήφθηκαν, καθώς και τα πρόσθετα μέτρα που θα ληφθούν, δεν χρειάζονται νομοθετική ρύθμιση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αλλάζουν τα κριτήρια για θεματοθέτες στις Παγκύπριες-Θα επιβάλλονται κυρώσεις σε περίπτωση λάθους

Δειτε Επισης

Ζητά αυστηροποίηση του Νόμου για τα ζώα η Επίτροπος Περιβάλλοντος-Προωθεί σειρά εισηγήσεων
Αγωνία για τους ομήρους εν αναμονή της εκεχειρίας-Θρίλερ με τον μικρό Κφιρ που σήμερα κλείνει δύο ετών
Απαντά στα πυρά για το e-ΔΕΑ η Μιχαηλίδου-Πέραν του 85% ενέγραψαν τα παιδιά τους
Στοχεύει σε εκμετάλλευση του παλαιού αεροδρομίου Λάρνακας ο Βαφεάδης-Ετοιμάζονται νέα δρομολόγια
Σειρήνες λίγες ώρες πριν τεθεί σε ισχύ η εκεχειρία-Αναφορές για εκρήξεις στην Ιερουσαλήμ
Ανησυχία Σ.Α. για την εύθραστη εκεχειρία στο Λίβανο-Έκκληση για διεθνή αλληλεγγύη
Ανακοίνωσε κάθοδο Αμερικανών για αναβάθμιση της αεροπορικής βάσης «Ανδρέας Παπανδρέου» ο Πρόεδρος
Οδηγίες για λήψη μέτρων μετά από θανάτους ζώων σε τεχνητές λίμνες έδωσε η Υπ. Γεωργίας
Νέα επίθεση σε βάρος ντελιβερά-Τον καταδίωξαν, έπεσε από μοτοποδήλατο και του έκλεψαν τα χρήματα
Τον ανέκοψαν για έλεγχο, τους ξέφυγε και παραδόθηκε μόνος του-Χειροπέδες σε 19χρονο για υπόθεση ναρκωτικών