Αλαλούμ στη Βουλή για τα αναλυτικά προγράμματα-Πεδίο αντιπαράθεσης η διδασκαλία ενσυναίσθησης

Το κεφαλαίο της αξιολόγησης των αναλυτικών και ωρολόγιων προγραμμάτων στα σχολεία όλων των βαθμίδων άνοιξε η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, η οποία άκουσε τις θέσεις των εμπλεκόμενων φορέων, με έμφαση να δίνεται στο γεγονός ότι πρέπει οι εκπαιδευτικοί να διδάσκουν στους μαθητές με ολοκληρωμένο τρόπο για να αναπτύξουν αρχές και αξίες.

Η Επιτροπή Παιδείας αποφάσισε να δώσει συνέχεια στο θέμα που αφορά στην αξιολόγηση των ωρολόγιων και αναλυτικών προγραμμάτων στη δημοτική, μέση γενική και μέση τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, σε μία προσπάθεια να διαφανούν οι προθέσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων, για το ζήτημα που αφορά στην αλλαγή λειτουργίας των σχολείων. Ωστόσο, η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από το κεφάλαιο των αναλυτικών προγραμμάτων, με τους βουλευτές να ζητούν από το Υπουργείο Παιδείας να ξεκαθαρίσει την οδηγία βάσει της οποίας θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να διδάξει στους μαθητές του να έχει σωστές αξίες και ήθος όταν βγει στην κοινωνία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αξιολόγησε τα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα η Επ. Παιδίεας-Τέθηκε επί τάπητος ο θεσμός των ολοήμερων

Η διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Έλενα Χατζηκακού, αναφερόμενη στο θέμα των αναλυτικών προγραμμάτων, επεσήμανε πως η διαδικασία επικαιροποίησης έγινε την προηγούμενη σχολική χρονιά και συμμετείχαν διάφοροι επιστήμονες από όλους τους κλάδους και σε κάποια στιγμή συμμετείχαν και εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών οργανώσεων. Σημείωσε, δε, ότι τα αναλυτικά προγράμματα είχαν αναρτηθεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς και υπήρξε θετική κατάληξη στους πλείστους κλάδους, εκτός από δύο που ήταν η Φυσική και τα Φιλολογικά.

Η κα. Χατζηκακού υπέδειξε, στη συνέχεια, ότι αυτή τη χρονιά γίνεται μία προσπάθεια για να γίνει το επόμενο βήμα και στόχος είναι η επιμόρφωση. «Μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα, σε οποιοδήποτε εκπαιδευτικό σύστημα, δεν είναι μόνο η ύλη. Έχει να κάνει με την προσωπικότητα των ατόμων. Στο δικό μας είδαμε ότι γίνεται μία επικέντρωση στην ύλη. Εμείς θέλουμε να αλλάξουμε αυτό. Φέτος, η προσπάθεια που γίνεται είναι να γίνει μία ανάπτυξη δεξιοτήτων. Έχουμε ύλη, έχουμε γνώση και πρέπει να γίνει μετατόπιση στην ύλη. Η διαδικασία επικαιροποίησης είναι μία διαδικασία που παίρνει χρόνο. Ξεκινά η διαδικασία και πρέπει να δοθεί περιθώριο που πρέπει να εφαρμοστούν και να αξιολογηθούν».

Η διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σημείωσε πως η διαδικασία της επικαιροποίησης δεν σημαίνει ριζική αλλαγή, ενώ σημείωσε πως πλέον υπάρχουν άλλες δεξιότητες, λόγω και της εποχής με την τεχνολογική ανάπτυξη.

Η κα. Χατζηκακού υπέδειξε πως οι εκπαιδευτικοί, μέσα από τη διδασκαλία, πρέπει να επικεντρώνονται και στο θέμα της ανάπτυξης της ενσυναίσθησης και των αξιών, μία αναφορά που είχε προκαλέσει την έντονη αντίδραση των βουλευτών, οι οποίοι ζητούσαν επίμονα επεξήγηση για τον τρόπο που θα γίνει αυτό, ενώ τόνισαν πως για να γίνει αυτό χρειάζεται συνολική αναθεώρηση των ωρολόγιων και αναλυτικών προγραμμάτων και να ξεκαθαρίσει ο σκοπός του εκπαιδευτικού συστήματος. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναφέρθηκε πως αυτή τη στιγμή παράγονται μαθητές χωρίς άποψη και χωρίς αξίες και πρόθεση συμμετοχής στα κοινά.

Ωστόσο, παρατηρήθηκε μία διγλωσσία ανάμεσα στους βουλευτές, αφού σε μία αναφορά του προέδρου της Επιτροπής και βουλευτή του ΔΗΚΟ, Παύλου Μυλωνά, ότι παλαιότερα γίνονταν δεντροφυτεύσεις, οι μαθητές έκαναν πρακτικά πειράματα, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ και εκπαιδευτικός στο επάγγελμα, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, επεσήμανε πως σε αρκετά σχολεία γίνονται διάφορες ενέργειες, όπως εκπαιδευτικές εκδρομές, δραστηριότητες με τα παιδιά για να μάθουν την φύση κλπ.

Από πλευράς του, ο διευθυντής της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Ηλίας Μαρκάτζιης, παρουσιάστηκε ιδιαίτερα έντονος στην τοποθέτησή του, τονίζοντας πως ο εκπαιδευτικός είναι λειτούργημα και το μεγαλύτερο έγκλημα που γίνεται είναι να χωρίζεται το σύστημα εκπαίδευσης. Υπέδειξε πως ένα σύστημα εκπαίδευσης αποτελείται από τρία μέρη, το Υπουργείο, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και εξήγησε πως όλα τα μέρη είναι απαραίτητα.

«Είμαι 20 χρόνια στο Υπουργείο Παιδείας και άλλαξαν τόσοι υπουργοί. Δεν θυμάμαι ποτέ ότι οι εκπαιδευτικές οργανώσεις δεν συμμετείχαν. Όμως να φταίει πάντα το Υπουργείο και οι εκπαιδευτικοί είναι απέναντι δεν είναι παραγωγικό».

Αναφερόμενος στο ζήτημα για την διδασκαλία των μαθητών για να αναπτύξουν ενσυναίσθηση, ο κ. Μαρκάτζιης επεσήμανε πως «υπάρχει ένας όρος στην ορολογία, το κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα. Δεν θα γράψεις στον εκπαιδευτικό τι πρέπει να κάνει για να κάνει τον μαθητή να αναπτύξει ήθος και αξίες. Μία ιστορία αρκεί, ένα παράδειγμα, μία ανοησία αν μπορούμε να πούμε. Καμιά φορά δεν είναι ανάγκη να το πεις, όμως και η εκπαίδευση του εκπαιδευτικοί είναι σημαντική. Εγώ είχα δασκάλους που θυμούμαι και αγαπώ μέχρι σήμερα, που είχαν χρόνο. Ο εκπαιδευτικός είναι το Α και το Ω στην τάξη. Αν τα καταφέρνει τα παιδιά θα μάθουν, αν δεν τα καταφέρνει δεν θα γίνει αυτό».

Αναφερόμενος στα αναλυτικά προγράμματα, ο κ. Μαρκάτζιης υπέδειξε πως για την Τεχνική Εκπαίδευση, η τελευταία φορά που έγινε αναθεώρησή τους ήταν τη σχολική χρονιά 2015-2016 επί Υπουργίας Κώστα Καδή. «Εμείς πρέπει να ακολουθούμε και να αλλάζουμε τα αναλυτικά προγράμματα. Τα αλλάζουμε κάθε χρόνια. Υπάρχει ένας μηχανισμός που ο διδάσκων καθηγητής θα μας καθορίσει στο πώς θα το διαφοροποιήσουμε. Αν υπάρχει έλλειψη, αν υπάρχουν κάποιες γνώσεις, πρέπει να το εντοπίσει ο διδάσκων και να το πει».

Δειτε Επισης

Εξέδωσε προειδοποίηση για το Τμήμα Μετεωρολογίας η Ελεγκτική-Εντόπισε αδυναμίες σε θέματα εισπράξεων
«Κύπρος γέφυρα ειρήνης, όχι ορμητήριο πολέμου»-Διαμαρτυρία και στη Λάρνακα για την επίσκεψη Χέρτσογκ
Άρχισε η αφαίρεση του φράκτη από τη Νεκρή Ζώνη (pics)
Παρατείνεται μέχρι την άλλη εβδομάδα η υποβολή φορολογικών δηλώσεων
Έχασε τη ζωή του 43χρονος που νοσηλευόταν με γρίπη Α-Άλλοι πέντε διασωληνωμένοι
Για εισαγωγή συστήματος ΕΤΑ για ταξιδιώτες στο Ηνωμένο Βασίλειο ενημερώνει το ΥΠΕΞ
Προσωρινό το πρόβλημα συνδεσιμότητας στις διαδικτυακές κυβερνητικές υπηρεσίες
Βολές ΠΑΣΠ κατά ΚΟΠ για συγκάλυψη σωματείων για φορολογικές υποχρεώσεις-Τους οδηγεί σε οικονομική καταστροφή
Τέθηκε σε λειτουργία με επιτυχία το eΔΕΑ-Μεγάλος αριθμός γονέων έχει εγγράψει ήδη τα παιδιά του
Υλοποίηση προϋπολογισμού: Στο 82% τα έσοδα και στο 71% οι δαπάνες το ενδεκάμηνο