Η αναλγησία της εκτελεστικής εξουσίας, η καθυστέρηση ψήφισης Νόμου και η συνέχιση του χάους με τους ΤΑΚΑΤΑ
Γιώργος Χατζηπαναγή 10:50 - 23 Δεκεμβρίου 2024
Εάν έπρεπε να χαρακτηρίσει κάποιος την κατάσταση που επικρατεί γύρω από το θέμα με τους ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, η λέξη χάος αντικατοπτρίζει τα δεδομένα που διαμορφώθηκαν γύρω από το θέμα το τελευταίο δίμηνο, οπότε το πρόβλημα που ήταν κρυμμένο κάτω από το χαλί βγήκε στην επιφάνεια με το θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή, έπειτα από ένα τροχαίο στο δρόμο Αυγόρου-Φρενάρους.
Πριν από αυτή την τραγωδία, είχε προηγηθεί ο θάνατος του 24χρονου Κυριάκου Όξινου, που είχε σκοτωθεί λόγω των φονικών αερόσακων του οχήματός του, τον Ιανουάριο του 2023. Η υπόθεση του 24χρονου, είχε ανοίξει για πρώτη φορά τη συζήτηση γύρω από το θέμα των ΤΑΚΑΤΑ, ωστόσο πέραν μερικών συνεδριάσεων στη Βουλή των Αντιπροσώπων, αλλά και κάποιων διαβεβαιώσεων από την εκτελεστική εξουσία για βαθύτερη διερεύνηση του προβλήματος, τίποτα απτό δεν έγινε, με αποτέλεσμα να έχουμε το θάνατο της 19χρονης.
Σε ένα ευνομούμενο κράτος, η κοινωνία επιζητεί πρώτα και πάνω απ’ όλα την ασφάλεια του κάθε πολίτη. Μια ασφάλεια που έχει χαθεί, αφού οι ενέργειες που έπρεπε να γίνουν από την εκτελεστική εξουσία για να σκιαγραφηθεί το πρόβλημα και να παρθούν μέτρα πριν θρηνήσουμε θύματα, δεν έγιναν, με αποτέλεσμα να μετράμε ήδη δύο νεκρούς.
Οι αρμόδιοι, γνώριζαν για το πρόβλημα με τους ελαττωματικούς αερόσακους από το 2018, όταν δηλαδή η εταιρεία-κολοσσός ΤΑΚΑΤΑ, που κατείχε ένα τεράστιο μερίδιο της αγοράς σε πωλήσεις αερόσακων, είχε βάλει λουκέτο. Πληροφορίες για το συγκεκριμένο πρόβλημα, δημοσιευόταν εδώ και χρόνια ανά το παγκόσμιο και ήταν φύση αδύνατο να μην υπάρχουν οχήματα στην Κύπρο με τους συγκεκριμένους αερόσακους, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς οχημάτων φθάνουν από την Ιαπωνία, χώρα προέλευσης των ΤΑΚΑΤΑ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έτσι μπορούν οι πολίτες να ελέγξουν εάν τα οχήματα τους έχουν ΤΑΚΑΤΑ-Όλες οι πληροφορίες
Ουσιαστικά, μια ολόκληρη εξαετία και τέσσερις υπουργοί που βρέθηκαν στο πηδάλιο του Υπουργείου Μεταφορών, δεν κατάφεραν να χαρτογραφήσουν την κατάσταση και να προχωρήσουν σταδιακά με τη λήψη μέτρων, ώστε να γίνουν αλλαγές όσων αερόσακων χρειάζονταν. Ως εκ τούτου, οι ανυποψίαστοι πολίτες κυκλοφορούσαν και συνεχίζουν μέχρι σήμερα να κυκλοφορούν στους δρόμους, υπό τον κίνδυνο να χάσουν τη ζωή τους, σε περίπτωση ενεργοποίησης του αερόσακού τους, αφού βρίσκονται σε πλήρη άγνοια για τους αερόσακούς τους.
Επιστρέφοντας όμως στις εξελίξεις του τελευταίου διμήνου και πιο συγκεκριμένα μετά το θάνατο της 19χρονης Στυλιανής, η Βουλή αποφάσισε να ενσκήψει στο πρόβλημα και να το εξετάσει επισταμένα, ώστε να βρεθεί μια λύση. Τότε, αποκαλύφθηκαν τεράστια κενά και αστοχίες από το κράτος, στη λήψη προληπτικών μέτρων. Ένα απ' αυτά ήταν μια εγκύκλιος που είχε εκδώσει το 2017 το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, η οποία ενημέρωνε ότι οι διανομείς οχημάτων εξαιρούνται από την πληροφόρηση για ανακλήσεις μεταχειρισμένων οχημάτων που προέρχονται από τρίτες χώρες, εφόσον δεν εμπίπτει στο δίκτυο διανομής τους, αλλά δεν ξεκαθάριζε ποιος είναι ο αρμόδιος.
Επίσης, όταν οι αρμόδιοι κλήθηκαν να τοποθετηθούν ενώπιον της Βουλής για τους χειρισμούς τους, παραδέχθηκαν ότι έχει χαθεί η αλυσίδα ενημέρωσης για τον συνολικό αριθμό οχημάτων που φέρουν τους ελαττωματικούς αερόσακους, αλλά και ποια είναι τα οχήματα που πρέπει να προχωρήσουν σε αλλαγές. Δόθηκε απλά ένας αριθμός στο περίπου, που ανερχόταν στα 12.500 οχήματα και ο οποίος τελικά διαψεύστηκε όταν δύο εταιρείες εξέδωσαν κατάλογο με τα οχήματα που πρέπει να προχωρήσουν σε αντικατάσταση, με τον αριθμό να ξεπερνά τις 22 χιλιάδες. Για να σκιαγραφηθεί πλήρως η κατάσταση και να τεθούν τα δεδομένα στη σωστή τους βάση, πρέπει να δώσουν στοιχεία άλλες οκτώ εταιρείες διανομής οχημάτων, που ενδεχομένως να εκτοξεύσει τον συνολικό αριθμό στα 100.000 οχήματα, όπως προέβλεψαν κάποια μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ποιες εταιρείες αλλάζουν δωρεάν τους αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, ποιες χρεώνουν και πόσα
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου, τρεις βουλευτές και πιο συγκεκριμένα οι Κυριάκος Χατζηγιάννης, Νίκος Σύκας και Σταύρος Παπαδούρης αποφάσισαν να καταθέσουν πρόταση Νόμου, με απώτερο σκοπό να ρυθμιστούν κανονιστικές διατάξεις και να ενωθεί ξανά η αλυσίδα ενημέρωσης. Μια πρόταση, που μέχρι να ψηφιστεί έφερε νέες αντιδράσεις, αφού οδηγήθηκε στην Ολομέλεια, αναβλήθηκε η συζήτησή της, λόγω κάποιων αλλαγών που έγιναν και τελικά ψηφίστηκε στην επόμενη συνεδρία.
Στο τέλος, η Βουλή μπορεί να πήρε τα εύσημα για την κατάθεση της πρότασης Νόμου, που διορθώνουν τα κακώς κείμενα που αφέθηκαν για χρόνια, αφού έστω και ετεροχρονισμένα να αρχίσει ο έλεγχος και κατ’ επέκταση οι αλλαγές των ελαττωματικών αερόσακων, όμως ούτε αυτή δεν είναι άμοιρη ευθυνών.
Η νομοθετική εξουσία σωστά προέβη σε έλεγχο της εκτελεστικής μετά τον πρώτο θάνατο, όμως πέραν κάποιων συνεδριάσεων, το θέμα χάθηκε στην δίνη της επικαιρότητας και επαναφέρθηκε μετά τον δεύτερο θάνατο, όπου η αλήθεια ασκήθηκαν πολύ έντονες πιέσεις και έγινε επισταμένος έλεγχος για να φθάσει το κράτος στο αποτέλεσμα, που ήταν η ψήφιση της πρότασης Νόμου.
Βέβαια, όπως είπε η Πρόεδρός της, Αννίτα Δημητρίου, κατά την Ολομέλεια της Πέμπτης, 12 Δεκεμβρίου, «καλή τους προαίρεση τους συναδέλφους που προσπαθούν να το λύσουν. Η ευθύνη δεν είναι της Βουλής, είναι της εκτελεστικής εξουσίας». Μια τοποθέτηση, που απαντήθηκε από τον ένα εκ των εισηγητών της πρότασης Νόμου, τον Σταύρο Παπαδούρη, ο οποίος παίρνοντας το λόγο είπε, «φυσικότατα Πρόεδρε είναι της εκτελεστικής εξουσίας από το 2018. Δεν έκανε τίποτε. Και λέω ότι η Βουλή για να διατηρεί το κύρος της, αυτό που ψάχνεται εδώ και χρόνια, όταν έχεις κάτι υπόψη σου, με γρήγορα αντανακλαστικά δεν κατηγορείς τον Α ή τον Β, προχωράς με ενέργειες».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανακαλούνται πάνω από δέκα χιλιάδες αερόσακοι οχημάτων Honda-Δείτε τη λίστα με τους αριθμούς εγγραφής
Τα γεγονότα μαρτυρούν ότι παρά το γεγονός πως η Βουλή γνώριζε από τα προηγούμενα χρόνια για το συγκεκριμένο θέμα και Επιτροπή της συνεδρίασε για το αυτό το σκοπό, δεν προχώρησε σε όλες εκείνες τις ενέργειες που προέβη τελικά τους τελευταίους δύο μήνες για να οδηγηθούμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Ουδείς μπορεί να πανηγυρίζει για την ψήφιση της πρότασης Νόμου, αφού αυτή θα εφαρμοστεί από τις 31 Ιανουαρίου, ημέρα Παρασκευή και ο υπουργός Μεταφορών θα μπορέσει να εκδώσει το πρώτο του διάταγμα για ανακλήσεις και ακινητοποιήσεις στις 3 Φεβρουαρίου, ημέρα Δευτέρα. Μέχρι τότε, μεοσλαβούν πάνω από σαράντα ημέρες, κατά τους οποίους γίνονται ενέργειες για χαρτογράφηση της κατάστασης και επιχείρηση συλλογής δεδομένων για τα οχήματα που χρήζουν αλλαγών στους αερόσακούς τους.
Μάλιστα, η εκτελεστική εξουσία, σε αυτή την προσπάθεια δεν έχει προς το παρόν σύμμαχους τους διανομείς, οι οποίοι τάχθηκαν ανοιχτά ενάντια στην πρόταση Νόμου, όπως ψηφίστηκε, συμπέρασμα που εξάγεται μέσα από τις ανακοινώσεις του ΣΕΜΗΟ. Αναλόγως των εξελίξεων και του τρόπου που θα λειτουργήσουν οι διανομείς, ενδεχομένως το Υπουργείο Μεταφορών να πρέπει αλλάξει στάση, ασκώντας τους μια μορφή πίεσης, ώστε να συνεργαστούν μαζί του, για το καλό της κοινωνίας.
Πάντως, τα μέχρι στιγμής δεδομένα και τα όσα τέθηκαν στον δημόσιο διάλογο, δείχνουν πως δεν αποκλείεται να προκύψουν κι άλλα επεισόδια στο μέλλον γύρω από το σήριαλ με τους ΤΑΚΑΤΑ, εάν το πρόβλημα δεν χτυπηθεί στη ρίζα του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μετά την ψήφιση της πρότασης για ΤΑΚΑΤΑ ετοιμάζει το πλάνο του το ΤΟΜ-Ψάχνουν λύσεις για τις ακινητοποιήσεις