Απαντά με στοιχεία στην ΟΕΛΜΕΚ η Μιχαηλίδου-Έστειλε επιστολή με τις θέσεις της σε καίρια θέματα
Φοινιώ Σάββα 14:23 - 19 Δεκεμβρίου 2024
Στην επιστολή που έλαβε από πλευράς οργάνωσης καθηγητών, στην οποία περιλαμβάνονταν και θέματα που δεν ήταν εντός του πλαισίου διαβούλευσης, απάντησε η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου και παρέθεσε τις θέσεις του Υπουργείου, σε μία προσπάθεια να κατευνάσει τα πνεύματα και να προλάβει την κρίση.
Σημειώνεται πως η ΟΕΛΜΕΚ έχει προγραμματισμένη πραγκύπρια διάσκεψη των αντιπροσώπων της, κατά την οποία θα θέσουν όλα τα δεδομένα στο τραπέζι. Πάντως, το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει απαντήσει στην επιστολή την ΟΕΛΜΕΚ δημιουργεί νέα δεδομένα, καθώς η οργάνωση των καθηγητών δεν μπορεί να επικαλεστεί ότι δεν έλαβε ενημέρωση για σημαντικά θέματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μία κρίση άνευ ουσίας που βάζει την παιδεία σε επικίνδυνα μονοπάτια
Στην επιστολή της, την οποία κατέχει ο REPORTER, η υπουργός επεσήμανε πως το κύριο μέλημα και προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας, τη δεδομένη στιγμή, αποτελεί ο εκσυγχρονισμός του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και παρόλο που τα θέματα που έθεσαν οι καθηγητές δεν ήταν μέρος της διαβούλευσης, προτίθεται να απαντήσει.
Ένα σημείο που έθιξαν οι καθηγητές ήταν το εναλλακτικό σχολείο φοίτησης, για τους μαθητές με παραβατική συμπεριφορά. Όπως ανέφερε στην επιστολή της η κα. Μιχαηλίδου, ως Υπουργείο αναγνώρισαν τις προκλήσεις που δημιουργούνται σε σχέση με την αντιμετώπιση παιδιών με παραβατική συμπεριφορά. Προς αυτό το σκοπό, προωθήθηκε η θεσμοθέτηση, με σχετική Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, για πρώτη φορά πλαισίου διαχείρισης τέτοιων περιπτώσεων. Η υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι η προσπάθεια για εξεύρεση κατάλληλου χώρου συνεχίζεται, μετά τα γεγονότα που οδήγησαν στην εγκατάλειψη του αρχικού σχεδιασμού, σε συνεργασία με άλλους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να λειτουργήσει το συντομότερο δυνατόν. Μάλιστα, ανέφερε πως η ΟΕΛΜΕΚ θα ενημερώνεται σε σχέση με τις εξελίξεις.
Υπενθυμίζεται πως το εν λόγω εναλλακτικό σχολείο φοίτησης ήταν προγραμματισμένο να λειτουργήσει κατά το πρώτο τετράμηνο και σε χώρο που γειτνιάζει με το Παγκύπριο Γυμνάσιο στη Λευκωσία. Εντούτοις, όταν η σχολική εφορία είχε αρχίσει τις διαδικασίες για μετατροπή του χώρου που υπέδειξαν οι ειδικοί, υπήρξαν αντιδράσεις, κυρίως από τους καθηγητές του σχολείου και μερίδας γονιών, με αποτέλεσμα να εγκαταλειφθεί η ιδέα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τραβά το σκοινί η ΟΕΛΜΕΚ και επιτίθεται ξανά σε ΥΠΑΝ-Νέες απειλές για κλιμάκωση
Ένα άλλο θέμα που έθεσε στο τραπέζι η ΟΕΛΜΕΚ ήταν και αυτό της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ), με την Αθηνά Μιχαηλίδου να αναφέρει πως οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί δεν επιβεβαιώνουν τα στοιχεία που η ΟΕΛΜΕΚ έχει δημοσιοποιήσει. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΑΝ, αξιολογήθηκαν ή επαναξιολογήθηκαν εντός Σεπτεμβρίου του 2024, σε επίπεδο Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής (ΣΕΑ) και πολυθεματικών ομάδων οι περιπτώσεις μαθητών/τριών οι οποίες χρήζουν σχολικού συνεργάτη. Στη συνέχεια εντός Οκτωβρίου του 2024 κλήθηκαν για εργοδότηση οι πρώτοι σχολικοί συνεργάτες. Η διαδικασία αξιολόγησης των αναγκών και πρόσληψης σχολικών συνεργατών είναι κυλιόμενη.
«Το ΥΠΑΝ είναι στη διάθεσή σας για τις όποιες εισηγήσεις σας με στόχο τη βελτίωση της δράσης της ΟΑΠ και ευρύτερα για τη στήριξη των εκπαιδευτικών, των στελεχών και των σχολείων μας έναντι σε θέματα βίας και παραβατικότητας. Απώτερος στόχος όλων παραμένει το ασφαλές σχολείο».
Όσον αφορά στο θέμα της εγκατάστασης καμερών και την εργοδότηση επιτηρητών ασφαλείας, η υπουργός Παιδείας ενημέρωσε τους καθηγητές για την απόφαση που έλαβε το Υπουργικό Συμβούλιο επ’ αυτού και τόνισε πως έχουν παραχωρηθεί οι απαιτούμενοι πόροι, με στόχο την αποτελεσματική αντιμετώπιση των περιστατικών βίας και παραβατικότητας στα σχολεία. Επεσήμανε, δε, ότι το θέμα τυγχάνει χειρισμού από το γραφείο ασφάλειας και υγείας του Υπουργείου και τις σχολικές εφορείες και αναμένεται πολύ σύντομα να τοποθετηθούν πρόσθετες κάμερες, εκεί όπου κρίνεται αναγκαίο, στη βάση στοιχείων που λήφθηκαν από την Αστυνομία.
Η υπουργός επεσήμανε πως σύντομα αναμένεται να τοποθετηθούνα και λειτουργοί ασφαλείας σε όλα τα Γυμνάσια, ως η σχετική απόφαση του Υπουργικού, ενώ για το θέμα έχει εκπονηθεί Στρατηγικός Σχεδιασμός για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και παραβατικότητας στον οποίο περιλαμβάνονται πολύ συγκεκριμένες δράσεις, υπευθυνότητες και ρόλοι και ο οποίος συνεχώς αξιολογείται.
Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας, μετά τα έκτροπα που παρατηρήθηκαν σε όλη την Κύπρο την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, με αποτέλεσμα να βανδαλιστούν και σχολεία, αποφάσισε την επέκταση της εγκατάστασης καμερών σε άλλα 50 σχολεία παγκύπρια, τα οποία κρίνονται υψηλού κινδύνου, έπειτα από σχετική αξιολόγηση που έχει γίνει.
Ένα άλλο θέμα που έθεσε ενώπιον της υπουργού Παιδείας η ΟΕΛΜΕΚ ήταν και ο κατάλογος διοριστέω, ο οποίος με βάση τη σχετική νομοθεσία, αναμένεται να καταργηθεί το 2027. Η κα. Μιχαηλίδου απάντησε πως το θέμα που έχει προκύψει με την κατάργηση του εν λόγω καταλόγου, τυγχάνει χειρισμού από το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία, καθώς υπάρχουν αρκετές νομικές προεκτάσεις, ενώ το ζήτημα αυτό εκκρεμεί από το 2017 και η οποιαδήποτε απόφαση ή πρόταση θα πρέπει να κατοχυρώνεται νομικά και να διέπεται από εγκυρότητα και αξιοπιστία. Στη συνέχεια, το Υπουργείο Παιδείας θα αποστείλει στην ΟΕΛΜΕΚ το σχέδιο της πρότασής του, ώστε να λάβει τις απόψεις της.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τα έβαλε με το ΥΠΑΝ η ΟΕΛΜΕΚ και άνοιξε μέτωπο για ΚΙΕ-Η απάντηση των συντεχνιών
Αναφορικά με τη νομοθεσία για τα ιδιωτικά σχολεία, η Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε πως το Υπουργείο Παιδείας ενίσχυσε τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εποπτεία των ιδιωτικών σχολών, ώστε να υπάρχει αποτελεσματικότερος έλεγχος και εφαρμογή της νομοθεσίας, ενώ έχει προωθηθεί και τροποποίηση επί της νομοθεσίας, η οποία θα εισάγει και επιβολή διοικητικών ποινών, εκεί και όπου απαιτείται. Μάλιστα, η ΟΕΛΜΕΚ θα κληθεί να δώσει τις απόψεις και τις εισηγήσεις της για το συγκεκριμένο θέμα.
Όσον αφορά στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, ένα θέμα που είχε προκαλέσει και στο παρελθόν έντονες αντιδράσεις, δεδομένου ότι από τη μία η ΟΕΛΜΕΚ ζητούσε όπως η στελέχωση γίνει μέσω του καταλόγου διορισίμων και οι συντεχνίες των καθηγητών των ΚΙΕ θεωρούσαν ότι αν γίνει αυτό θα ήταν αδικία, η κα. Μιχαηλίδου βρήκε τη χρυσή τομή, τονίζοντας πως η στελέχωση των ΚΙΕ θα γίνεται με το μητρώο των εκπαιδευτικών που για δέκα χρόνια στελέχωναν τα ΚΙΕ.
Στην επιστολή της προς την ΟΕΛΜΕΚ, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως η κατάργηση του καθεστώτος αγοράς υπηρεσιών σε όλα τα υποστηρικτικά προγράμματα του Υπουργείου, που ήταν πάγιο αίτημα όλων των εμπλεκόμενων μερών, έχει υλοποιηθεί και στο πλαίσιο της παιδαγωγικής αναβάθμισης των προγραμμάτων αυτών, έχει επίσης ικανοποιηθεί το αίτημά σας για αλλαγή του καθεστώτος εργασίας των εργαζομένων στο πρόγραμμα ΔΡΑΣΕ. «Η απόφαση αυτή σάς έχει κοινοποιηθεί από την προηγούμενη σχολική χρονιά και έχει εφαρμοστεί στις σχολικές μονάδες με επιτυχία. Όσον αφορά στον διάλογο, ο οποίος θα διεξαχθεί μεταξύ άλλων με ΣΕΚ και ΠΕΟ για τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, οι εισηγήσεις σας είναι ευπρόσδεκτες και αναγκαίες με απώτερο σκοπό την αναβάθμιση και τη βελτίωση του προγράμματος».
Αναφορικά με το μείζον θέμα των αποσπάσεων διευθυντικών στελεχών, που είχε αναφερθεί και ενώπιον της Βουλής, αλλά έχει θίξει και η Ελεγκτική Υπηρεσία, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι συμφωνούν ως Υπουργείο ότι οι εν λόγω αποσπάσεις πρέπει να περιοριστούν και η επίτευξη αυτού του στόχου, θα διασφαλιστεί με την ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης του Υπουργείου Παιδείας, ενώ το αποτέλεσμα της προσπάθειας θα διαφανεί την επόμενη σχολική χρονιά.
Ένα άλλο θέμα που έθιξαν οι καθηγητές, αφορά στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία, με την Αθηνά Μιχαηλίδου να τονίζει πως σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει το Υπουργείο Παιδείας, υπήρξε ενημέρωση της ΟΕΛΜΕΚ περί τα τέλη Σεπτεμβρίου και η απόφαση για αύξηση των ωρών διδασκαλίας της ελληνικής συνάδει με τη διεθνή έρευνα και βιβλιογραφία.
Η ΟΕΛΜΕΚ έθεσε θέμα και για τα κλιματιστικά, με την υπουργό Παιδείας να απαντά ότι για πρώτη φορά λήφθηκε η πολιτική απόφαση για εγκατάσταση κλιματιστικών και έχουν συμπεριληφθεί οι αναγκαίες πιστώσεις στον Κρατικό Προϋπολογισμό και στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο. Επεσήμανε, δε, ότι έχει κοινοποιηθεί γραπτώς τόσο ο κατάλογος με τα πρώτα 50 σχολεία παγκύπρια (στα οποία εγκαταστάθηκαν ήδη κλιματιστικά), όσο και ο κατάλογος της δεύτερης φάσης (άλλα 54 σχολεία). Στόχος παραμένει όπως ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των κλιματιστικών από τις σχολικές Εφορείες εντός των χρονοδιαγραμμάτων που είχαν τεθεί εξαρχής, σημείωσε η υπουργός.
Αναφορικά με τις μόνιμες θέσεις, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι θέματα που αφορούν σε αιτήματα για μόνιμες θέσεις και οικονομικά ωφελήματα, έχουν υποβληθεί ήδη στο Υπουργείο Οικονομικών προς συζήτηση και η οργάνωση των καθηγητών θα ενημερωθεί όταν υπάρχουν εξελίξεις. Υπέδειξε, παράλληλα, ότι η προώθηση της δημιουργίας νέων οργανικών θέσεων εξετάζεται στα πλαίσια της ετοιμασίας του επόμενου Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού, για το 2025.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αρχίζει ο διάλογος για το σύστημα διορισμών-Ακούει εκπαιδευτικούς και καθορίζει πλάνο το ΥΠΑΝ
Στη συνέχεια, η κα. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στις αλλαγές που έχουν ήδη προωθηθεί από πλευράς Υπουργείου Παιδείας και υλοποιούνται τόσο στη Μέση Γενική και Μέση Τεχνικής Εκπαίδευσης, όπως η κατάργηση των τετραμήνων, που ικανοποίησε αιτήματα μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, οι βελτιώσεις στα Αναλυτικά Προγράμματα, που συνεχίζονται αφού αποτελούν δυναμική διαδικασία, η αναβάθμιση της συνεχούς επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών, η στήριξη της μετάβασης στο ψηφιακό σχολείο, η εισαγωγή μαθήματος Χρηματοοικονομικής Παιδείας στο Γυμνάσιο κ.ά..
Τόνισε πως αυτές οι αλλαγές, μαζί με τα προαναφερθέντα θέματα, μπορούν να επιφέρουν καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα και να στηρίξουν την προσπάθεια όλων για τη μετάβαση στο σύγχρονο σχολείο. «Οι προσπάθειές μας, όπως αναλύονται παραπάνω, καθώς και άλλες πολιτικές που προωθούνται από το ΥΠΑΝ δεν πρέπει να μηδενίζονται για να μην πλήττονται οι εκπαιδευτικοί, τα παιδιά και το δημόσιο σχολείο».
Η υπουργός Παιδείας σημείωσε, παράλληλα, ότι «ο εκσυγχρονισμός της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που είναι και δικό σας αίτημα, προσφέρει πολλές ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς μας και τα στελέχη της εκπαίδευσης και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς και στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης. Η πιο δίκαιη αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών, η στήριξή τους σε όλη τη διάρκεια της καριέρας τους, η ανάδειξη των καλών πρακτικών, η βελτίωση και αναβάθμιση των στελεχών μας είναι τα ζητούμενα, μέσα από ένα πρακτικό σχέδιο το οποίο εδράζεται σε παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια».
Η κα. Μιχαηλίδου υπογράμμισε ότι «είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι η ευκαιρία που έχουμε όλοι μας να συμβάλουμε στον εκσυγχρονισμό ενός χρόνιου ζητήματος όπως αυτό της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, δεν πρέπει να χαθεί για ακόμη μία φορά. Είναι αναγκαίο να το αντιμετωπίσουμε συλλογικά με τη δέουσα υπευθυνότητα, λαμβάνοντας υπόψη, την υποχρέωσή μας προς την κοινωνία. Η κοινωνία απαιτεί και αξίζει ένα εκπαιδευτικό σύστημα πιο αποτελεσματικό, σύγχρονο και αντάξιο των προσδοκιών της. Η συνεισφορά όλων και η θετική στάση στο θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, είναι πολύ σημαντική και απαραίτητη, ώστε να ικανοποιηθούν οι όποιες ανησυχίες τυχόν παραμένουν. Τέλος, σας διαβεβαιώνω ότι το ΥΠΑΝ παραμένει πάντα στη διάθεσή σας για διάλογο και συζήτηση στα ζητήματα που έχετε θέσει, αλλά και οποιαδήποτε άλλα θέματα προκύψουν».