Από μπάχαλο ξεκίνησε, σε χάος κατέληξε η πρόταση Νόμου για τους ΤΑΚΑΤΑ-Ερωτηματικό η επόμενη μέρα
06:00 - 13 Δεκεμβρίου 2024
Μπάχαλο ήταν όταν ξεκίνησε, μπάχαλο παρέμεινε στην πορεία των συζητήσεων και μετά από ένα μπάχαλο τελικά... δεν κατέληξε σε ψήφιση η περιβόητη πρόταση Νόμου για τους ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής, αφού την τελευταία στιγμή ζητήθηκε αναβολή από τα πλείστα κόμματα για να μελετήσουν τροποποιήσεις που έγιναν επί της πρότασης.
Όλα ξεκίνησαν από το πρωί της Πέμπτης, όταν οι πληροφορίες για ενδεχόμενη απόσυρση του θέματος από την ατζέντα της Ολομέλεια έδιναν και έπαιρναν. Από την μια οι πληροφορίες έκαναν λόγο για αναβολή της ψήφισης της πρότασης κι από την άλλη πως το ΔΗΚΟ έθεσε τροπολογίες για συζήτηση. Περί το μεσημέρι και αφού η Ολομέλεια βρισκόταν σε εξέλιξη, η Επιτροπή Μεταφορών αποχώρησε από την αίθουσα για να συζητήσει το θέμα και να καταλήξει στις αποφάσεις της.
Μάλιστα, κλήθηκαν εκτάκτως στη Βουλή τόσο η Νομική Υπηρεσία, όσο και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών για να παραθέσουν τις θέσεις τους επί των συγκεκριμένων τροπολογιών, την τελευταία ακριβώς στιγμή, πριν η Βουλή δώσει την τελική της ετυμηγορία.
Τελικά, η Επιτροπή Μεταφορών συνεδρίαζε για έξι ολόκληρες ώρες και όταν έφτασε η στιγμή της συζήτησης στην Ολομέλεια, ο εκ των εισηγητών του θέματος Νίκος Σύκας, ζήτησε αναβολή ώστε να ενσκήψουν επί των τροπολογιών που διαμορφώθηκαν κατά τη συνεδρία της Επιτροπής, μέχρι τη Δευτέρα.
Στη συνέχεια προέκυψε κύμα αντιδράσεων για την πρόταση, τόσο από τον πρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνο Μουσιούττα και εκ των εισηγητών της πρότασης Σταύρο Παπαδούρη, οι οποίοι διαφώνησαν έντονα με το ενδεχόμενο αναβολής.
Την αναβολή στήριξαν ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και ΕΛΑΜ, ενώ αρνητικά ψήφισε η ΔΗΠΑ, το Κίνημα Οικολόγων, η Ειρήνη Χαραλαμπίδου και ο ανεξάρτητος βουλευτής Κωστής Ευσταθίου. Ως εκ τούτου, με 45 ψήφους υπέρ και επτά κατά, η πρόταση για αναβολή υπερψηφίστηκε και αποφασίστηκε να τεθεί εκ νέου για ψήφιση την ερχόμενη Δευτέρα, πριν την συζήτηση για τον προϋπολογισμό.
Τα επεισόδια του χάους με τους ΤΑΚΑΤΑ
Από την πρώτη ημέρα που τέθηκε ενώπιον της Βουλής το θέμα, είχε δημιουργηθεί ένα μπάχαλο, αφού το κράτος μετά τον θάνατο του 24χρονου Κυριάκου Όξινου, τον Ιανουάριο του 2023 που σκοτώθηκε από τον ελαττωματικό αερόσακό της, μέχρι τον θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή που πιθανόν να πέθανε λόγω της ίδιας μάρκας αερόσακου δεν έπραξε οτιδήποτε για να λύσει το πρόβλημα.
Αντίθετα άφησε την κατάσταση ανεξέλεγκτη και δεκάδες χιλιάδες οχήματα να κυκλοφορούν στους δρόμους με τους εν λόγω αερόσακους και τους πολίτες σε κίνδυνο.
Μετά τις πρώτες συνεδρίες της Επιτροπής Εμπορίου και την υποβολή πρότασης Νόμου από τους βουλευτές Κυριάκο Χατζηγιάννη, Νίκο Σύκα και Σταύρο Παπαδούρη, στη συνέχεια το θέμα εξετάστηκε σε συνεννόηση με την Επιτροπή Μεταφορών.
Η πρόταση των βουλευτών προνοούσε:
- Η υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης στην εκάστοτε αρμόδια αρχή ή υπηρεσία κατά την εγγραφή ή/και τη μεταβίβαση οχήματος κατηγοριών Μ, Ν και Ο, η οποία εξασφαλίζεται από τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή και με την οποία βεβαιώνεται ότι το όχημα δεν υπόκειται σε ανάκληση.
- Η υποχρέωση ελέγχου των οχημάτων των κατηγοριών Μ, Ν και Ο, όταν διενεργείται ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος, ως προς το κατά πόσο αυτά υπόκεινται σε ανάκληση λόγω ελαττωματικών ή ακατάλληλων εξαρτημάτων.
- Η παροχή εξουσίας στον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων να εκδίδει διάταγμα για καθορισμό της διαδικασίας ανάκλησης σε σχέση με τα οχήματα κατηγοριών L και Τ.
- Η διαδικασία ενημέρωσης του ιδιοκτήτη του οχήματος κατηγοριών Μ, Ν και Ο και της αρμόδιας αρχής σε περίπτωση που αυτό υπόκειται σε ανάκληση λόγω ελαττωματικών ή ακατάλληλων εξαρτημάτων.
- Η υποχρέωση λήψης διορθωτικών μέτρων αναφορικά με την ανάκληση.
- Ο καθορισμός ποινών σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις πρόνοιες της πρότασης νόμου.
- Η πρόνοια για μεταβατική έναρξη της ισχύος του προτεινόμενου νόμου, ο οποίος μετά την ψήφισή του θα τεθεί σε ισχύ την 31η Ιανουαρίου 2025
Ο Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης συμφώνησε με τους σκοπούς της πρότασης Νόμου, ωστόσο εξέφρασε επιφυλάξεις ως προς την ακινητοποίηση οχημάτων τα οποία φέρουν ελαττωματικά ή ακατάλληλα εξαρτήματα, ανεξαρτήτως της φύσης της ανάκλησης και της επικινδυνότητας αυτής. Περαιτέρω, εισηγήθηκε την υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης για τη μη ύπαρξη ανάκλησης κατά την εγγραφή ή και μεταβίβαση οχήματος αντί της συμπλήρωσης και κατάθεσης σχετικού εντύπου. Από την πλευρά του, ο διευθυντής του ΤΟΜ εισηγήθηκε ο έλεγχος των ανακλήσεων κατά τη διεξαγωγή του περιοδικού τεχνικού ελέγχου να πραγματοποιείται στη βάση της πιο πάνω βεβαίωσης. Περαιτέρω, εξέφρασε τους προβληματισμούς του τμήματος για τις περιπτώσεις στις οποίες δεν θα είναι δυνατή η προσκόμιση σχετικής βεβαίωσης για τη μη ύπαρξη ανακλήσεων.
Επίσης, το Υπουργείο Ενέργειας επισήμανε την ανάγκη εισαγωγής νέων ορισμών και ορθής παραπομπής αυτών στους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, ενώ παράλληλα διαφώνησε με την παραπομπή στον περί της Γενικής Ασφάλειας των Προϊόντων Νόμο αναφορικά με τη γνωστοποίηση ανάκλησης στον έφορο, καθότι δεν υπάρχουν σχετικές διατάξεις στον εν λόγω νόμο.
Επιφυλάξεις για κάποιες πρόνοιες εξέφρασε και η Νομική Υπηρεσία, ενώ ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΕΜΗΟ) εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις σχετικά με τις πρόνοιες της πρότασης νόμου και διαφώνησε με την ανάληψη ευθυνών από τους γενικούς διανομείς για όσα δεν τους αναλογούν ή δεν είναι δυνατό να αναληφθούν. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη ανάληψης των υποχρεώσεων από τους οικονομικούς φορείς, όπως αυτές καθορίζονται στον ευρωπαϊκό Κανονισμό. Επιπροσθέτως, διαφώνησε με την παροχή βεβαίωσης για καινούργια οχήματα, καθότι πριν από την παράδοση του οχήματος στον ιδιοκτήτη του πραγματοποιείται έλεγχος. Περαιτέρω, εισηγήθηκε την εισαγωγή πρόνοιας σύμφωνα με την οποία η βεβαίωση ότι το όχημα δεν υπόκειται σε ανάκληση παρέχεται από οποιοδήποτε εξουσιοδοτημένο από τον κατασκευαστή συνεργείο στη χώρα προέλευσης του οχήματος και τόνισε την ανάγκη διασαφήνισης και διαχωρισμού της φύσεως των ανακλήσεων και ακινητοποίησης στις περιπτώσεις που ο κατασκευαστής παραπέμπει σε τέτοια ενέργεια. Παράλληλα, διαφώνησε με τον καθορισμό χρονοδιαγράμματος για συμμόρφωση εντός τριών μηνών σε περίπτωση ανάκλησης, καθότι το εν λόγω ζήτημα επηρεάζεται από πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες.
Πέραν των πιο πάνω, επισήμανε τον τεράστιο αριθμό των οχημάτων που πρέπει να ακινητοποιηθούν και τον όγκο εργασίας που θα επέλθει ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του προτεινόμενου νόμου. Σημειώνεται ότι με τις πιο πάνω απόψεις συμφώνησαν και οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Εργοδοτών και Βιομηχάνων και του Κυπριακού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.
Εξάλλου, ο διευθυντής του ΤΟΜ επισήμανε τη θέση του Υπουργού Μεταφορών, αλλά και του ΤΟΜ, όπως προωθηθεί για ψήφιση στην Ολομέλεια, καθώς θα ενισχύσει την όλη προσπάθεια εποπτείας της σχετικής αγοράς. Εντούτοις, επισήμανε την ανάγκη να επέλθουν ορισμένες βελτιώσεις στο κείμενό της. Ειδικότερα, οι αναγκαίες βελτιώσεις αφορούν τη διαδικασία σε περίπτωση που ο διανομέας ή αντιπρόσωπος του κατασκευαστή δεν δύναται να παρέχει τη σχετική βεβαίωση για τη μη ύπαρξη ανάκλησης και την ανάγκη για επανέλεγχο του οχήματος, μετά τη λήψη των απαραίτητων διορθωτικών μέτρων.
Στις 9 Δεκεμβρίου ο ΣΕΜΗΟ απέστειλε γραπτό υπόμνημα, στο οποίο επισημαίνονται μεταξύ άλλων η ανάγκη για πλήρη εναρμόνιση της υπό τροποποίηση νομοθεσίας με τις διατάξεις Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και οι προβληματικές αναφορές στην πρόταση νόμου επί του περί Γενικής Ασφάλειας των Προϊόντων Νόμου, καθότι αυτός επιβάλλεται να τροποποιηθεί σύμφωνα με νέα σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Επιπλέον, αντικείμενο ιδιαίτερης συζήτησης αποτέλεσε η πιθανή παράταση της χρονικής περιόδου των τριών μηνών, η οποία παρέχεται για σκοπούς συμμόρφωσης σε περίπτωση εντοπισμού ανάκλησης. Αναφορικά με το εν λόγω ζήτημα, ο διευθυντής του ΤΟΜ εξέφρασε επιφυλάξεις, τονίζοντας παράλληλα τη θέση τους για αύξηση της εν λόγω χρονικής περιόδου στους έξι μήνες, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στους επηρεαζομένους για σκοπούς συμμόρφωσης.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή έκρινε σκόπιμο όπως τροποποιήσει το κείμενο της πρότασης νόμου, ώστε να:
- διασαφηνιστεί ότι, σε περίπτωση που το όχημα υπόκειται σε ανάκληση πριν από την εγγραφή ή τη μεταβίβασή του, ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή δεν παρέχει τη σχετική βεβαίωση και ενημερώνει περί τούτου το ενδιαφερόμενο πρόσωπο,
- διευκρινιστεί ότι η διαδικασία εξαίρεσης από την υποχρέωση προσκόμισης της βεβαίωσης που απαιτείται κατά την εγγραφή ή και μεταβίβαση οχήματος καθορίζεται από τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων με την έκδοση διατάγματος,
- εισαχθούν πρόνοιες σύμφωνα με τις οποίες, σε περίπτωση μη έκδοσης ή αναστολής της ισχύος του πιστοποιητικού καταλληλότητας, λόγω του ότι το όχημα υπόκειται σε ανάκληση, απαιτείται ο επανέλεγχός του για σκοπούς έκδοσης νέου πιστοποιητικού καταλληλότητας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Συζητήσεις επί συζητήσεων για τους ΤΑΚΑΤΑ-Εκτάκτως στη Βουλή Νομική Υπηρεσία και ΤΟΜ
- «Κάποια καλά σημεία, άλλα πρέπει να τροποποιηθούν»-Περιμένει την απόφαση της Βουλής για ΤΑΚΑΤΑ ο ΣΕΜΗΟ
- Διαβουλεύσεις μέχρι την υστάτη για ΤΑΚΑΤΑ-Πιθανή η απόσυρση του θέματος από την Ολομέλεια
- Άλλα στη Βουλή και άλλα μετά την ενημέρωση από μια εταιρεία για τους ΤΑΚΑΤΑ-Αυξάνεται η ανησυχία πολιτών