Βραχνάς τα προσωπικά δεδομένα για μετακίνηση οχημάτων μετά από τροχαία και dashcams-Εισηγήσεις στη Βουλή
06:00 - 06 Δεκεμβρίου 2024
Βραχνά αποτελούν τα προσωπικά δεδομένα για την εφαρμογή της πρότασης Νόμου, για μετακίνηση οχημάτων σε περιπτώσεις ελαφρών συγκρούσεων, αλλά και για την εφαρμογή dashcams στα αυτοκίνητα, με τους εμπλεκόμενους να προβαίνουν σε μια σειρά από εισηγήσεις ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών, ώστε να εξευρεθεί η χρυσή τομή.
Οι εισηγήσεις που έγιναν ενώπιον της Επιτροπής που συζήτησε την πρόταση Νόμου του βουλευτή Δημήτρη Δημητρίου για τη μετακίνηση οχημάτων, αφορούσαν κυρίως τροποποιήσεις επί προνοιών που προβλέπονται και τις οποίες τόσο ο εισηγητής, όσο και τα μέλη της Επιτροπής δήλωσαν έτοιμοι να συζητήσουν, ώστε να βρεθεί κοινή συνισταμένη και να οδηγηθεί στη Βουλή για ψήφιση.
Οι περισσότερες εισηγήσεις προήλθαν από τον εκπρόσωπο των ασφαλιστικών εταιρειών, ο οποίος στάθηκε σε σημεία της πρότασης, τα οποία κατά την άποψή του χρήζουν αλλαγών, εκφράζοντας παράλληλα τη θέση ότι η φιλοσοφία της δεν θα λύσει το πρόβλημα.
Όπως εξήγησε, η αιτιολογική έκθεση που αναφέρεται σε μετακίνηση οχημάτων, θεωρούν ότι ξεπερνιέται από το Νόμο. «Υπάρχουν θέματα που δεν εμπίπτουν στη σφαίρα του Νόμου. Προβληματικά σημεία εντοπίζονται επίσης και στην έλλειψη αναφοράς για το χώρο και το χρόνο της σύγκρουσης, άρα η θέση μας είναι ότι πρέπει να καθορίζονται στην τελική πρόταση που θα κατατεθεί στην Ολομέλεια».
Όπως εξήγησε, προβληματίζονται επίσης για τον όρο που αναφέρεται σε μετακίνηση εντός λωρίδα ασφαλείας σε κοντινή πάροδο, καθότι όπως υπέδειξε πρέπει να ξεκαθαριστεί πολύ αυστηρά ο χώρος για αποφυγή προβλημάτων. «Επίσης σε ότι αφορά στις υποχρεώσεις που επιβάλλονται στην πρόταση, έχουμε επιφυλάξεις για την ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων. Αν λαμβάνει τα δεδομένα η οδική βοήθεια που επεξεργάζεται πληροφορίες είναι εντάξει από εμάς».
Σύμφωνα με την πρόταση, προβλέπεται ότι οι εμπλεκόμενοι σε ένα ατύχημα θα πρέπει να συμπληρώνουν ένα ευρωπαϊκό έντυπο, κάτι με το οποίο επίσης διαφωνούν οι ασφαλιστικές εταιρείες, αφού στην Κύπρο δεν χρησιμοποιείται το εν λόγω έγγραφο, αφού έχει δημιουργηθεί ένα πιο απλοποιημένο έντυπο από τις κυπριακές Αρχές.
Από την πλευρά της, η Νομική Υπηρεσία ήγειρε προβληματισμούς σε ότι αφορά στη Νομοθεσία, ενώ τις ανησυχίες της εξέφρασε και η εκπρόσωπος της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία υπέδειξε πως υπάρχουν προβληματισμοί για τη φωτογραφία που θα βγάζει ο καθένας μετά από ένα τροχαίο. «Δεν ξέρουμε που θα καταλήξουν οι φωτογραφίες, ποιος θα τις επεξεργαστεί».
Οι τοποθετήσεις των ασφαλιστικών έφεραν την εισήγηση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, το οποίο εισηγήθηκε τη χρήση βιντεοκλήσης σε συγκεκριμένο αριθμό που θα καθορίζεται ώστε τα δεδομένα να λαμβάνονται από καθ’ ύλην αρμόδια άτομα, τα οποία θα διαφυλάττουν τα δεδομένα. Στόχος του ΤΟΜ ήταν να καθησυχάσει τις ανησυχίες των ασφαλιστικών και της Επιτρόπου.
Με την πρόταση Νόμου εξέφρασαν τη συμφωνία τους το Υπουργείο Μεταφορών, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και η Αστυνομία, ο εκπρόσωπος της οποίας τόνισε πως «δεν θα λύσει το κυκλοφοριακό, αλλά σίγουρα θα βοηθήσει. Κάνουμε προσπάθεια να ξεκαθαρίσουμε ποιες είναι οι περιπτώσεις που μπορεί να μετακινηθεί ένα όχημα».
Κενό στη Νομοθεσία για dashcams
Παράλληλα με την πρόταση Νόμου, οι καλεσμένοι τοποθετήθηκαν και για το αυτεπάγγελτο θέμα που ενέγραψε ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, για τοποθέτηση καμερών ταμπλό (dashcams) στα οχήματα, ώστε να καταγράφονται τυχόν τροχαία ατυχήματα ή παραβιάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, εισήγηση η οποία είναι αλληλένδετη με την πρόταση Νόμου, αφού ενδεχομένως να αυτορρυθμίσει το πρόβλημα
Τόσο η Νομική Υπηρεσία, όσο και το γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, εξέφρασαν την ανάγκη δημιουργίας νομοθετικού πλαισίου, αφού παρατηρείται κενό στο υφιστάμενο πλαίσιο.
Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας τόνισε πως τίθεται θέμα προσωπικής ζωής και προσωπικών δεδομένων. «Θεωρούμε ότι πρέπει να ρυθμιστεί νομικά. Επίσης, να δούμε αν είναι ανάλογη η εφαρμογή με τον σκοπό του. Αν καταγράφει πεζούς για παράδειγμα, μπορεί να είναι δυσανάλογη η ανάγκη».
Από την άλλη, η εκπρόσωπος της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, επισήμανε ότι δεν είναι ξεκάθαρο τι ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού σε κάθε περίπτωση είναι διαφορετικό το τι ισχύει. «Πρέπει να επιλυθούν θέματα, που τέθηκαν και σε άλλα κράτη. Κάποιες χώρες λένε ότι συλλογή και επεξεργασία μπορεί να κάνει μόνο η δημόσια αρχή. Σίγουρα όταν έχουμε ενώπιον μας μια πρόταση και ένα κείμενο μπορούμε να συνεισφέρουμε».
Πλήρως ταυτισμένο με τη θέση του κ. Παπαδούρη ήταν το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, ο εκπρόσωπος του οποίου τόνισε πως κατέχουν μια λίστα με οχήματα που κατασκευάζονται με ενσωματωμένες τις dashcams, όπως για παράδειγμα τα BMW, τα Τoyota, τα Μercedes και τα Τesla.
Σε ερώτηση του προέδρου της Επιτροπής, Μαρίνου Μουσιούττα, για το κατά πόσον η χρήση τους είναι νόμιμηση, εξήγησε ότι «μπορεί να έχει την κάμερα, να ηχογραφεί και να μην είναι παράνομο. Παράνομη είναι η δημοσιοποίηση και η επεξεργασία».
Σύμφωνη με τη χρήση dashcams είναι και η Αστυνομία η οποία εκτιμά ότι θα τη βοηθήσει σε περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων και θα λειτουργήσει ως αποτρεπτικός παράγοντας για παραβιάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Εμπόδια για dashcams σε οχήματα για σκοπούς τροχαίων ατυχημάτων-Ζητήματα με τα προσωπικά δεδομένα
- Στο τραπέζι ΤΟΜ και βουλευτές για την ανάκληση των αερόσακων Takata-Διαβουλεύσεις επί της πρότασης Νόμου
- Προτείνει εθνική στρατηγική για τα θανατηφόρα ο Μουσιούττας-Οι πυλώνες στους οποίους πρέπει να στηριχθεί