Εμπόδια για dashcams σε οχήματα για σκοπούς τροχαίων ατυχημάτων-Ζητήματα με τα προσωπικά δεδομένα
06:00 - 05 Δεκεμβρίου 2024
Τις τελευταίες μέρες βρίσκεται στο προσκήνιο η συζήτηση για τη χρήση dashcams από οδηγούς οχημάτων, με αφορμή το θέμα που ενέγραψε ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, το οποίο θα τεθεί σήμερα επί τάπητος στην Επιτροπή Μεταφορών, ώστε να διαφανεί κατά πόσον υπάρχει έδαφος για νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος.
Οι «dashcams», για όσους δεν γνωρίζουν είναι μια κάμερα του ταμπλό, που καταγράφει βίντεο την ώρα που το όχημα βρίσκεται σε κίνηση. Τοποθετείται στο παρμπρίζ ή στο ταμπλό του οχήματος και έχει μία σειρά από πλεονεκτήματα, όπως για παράδειγμα η παροχή στοιχείων σε ατυχήματα. Πολλοί οδηγοί σε άλλες χώρες, εκεί και όπου επιτρέπεται, αναρτούν τα εν λόγω βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όταν θέλουν να καταδείξουν τον λανθασμένο τρόπο οδήγησης ενός οχήματος.
Στην Κύπρο αρκετά οχήματα έχουν ενσωματωμένες τέτοιου είδους κάμερες στο μπροστινό και στο πίσω μέρος τους, ωστόσο σε περίπτωση που χρειαστούν να τις χρησιμοποιήσουν για να αποδείξουν ένα ισχυρισμό για ένα τροχαίο ατύχημα, επαφίεται στο Δικαστήριο εάν θα αποδεχθεί την εκάστοτε μαρτυρία.
Βλέποντας το κενό στη νομοθεσία, ο κ. Παπαδούρης αποφάσισε να εγγράψει το θέμα στην Επιτροπή, το οποίο θα συζητηθεί μαζί με την πρόταση Νόμου του βουλευτή Δημήτρη Δημητρίου, ο οποίος εισηγείται τη μετακίνηση οχημάτων έπειτα από τροχαία στα οποία σημειώνονται μόνο υλικές ζημιές, αφού πρώτα οι εμπλεκόμενοι προβαίνουν σε λήψη φωτογραφιών από τα οχήματά τους.
Η Επιτροπή Μεταφορών μέσα από την παράλληλη συζήτηση της πρότασης Νόμου, αλλά και του αυτεπάγγελτου θέματος, ενδεχομένως να δημιουργήσει μια συνολική πρόταση, για να σταλεί στην Ολομέλεια της Βουλής.
Η θέση της Επιτρόπου και τι συμβαίνει στις υπόλοιπες χώρες
Καθοριστική κρίνεται η θέση της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, Ειρήνης Λοϊζίδου Νικολαΐδου, η οποία απέστειλε τη θέση της γραπτώς στη Βουλή, τόσο για την πρόταση Νόμου, όσο και για το αυτεπάγγελτο θέμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του REPORTER, η Επίτροπος στο σημείωμά της, επικαλούμενη μία σειρά από λόγους καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «το θέμα της χρήσης των καμερών «dashcams», αποτελεί ένα σύγχρονο νομικό ζήτημα με κοινωνικές διαστάσεις η ρύθμιση του οποίου μπορεί να πραγματοποιηθεί, μόνο τηρουμένου του πλαισίου της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, το οποίο αποτελεί δύσκολο εγχείρημα».
Η Επίτροπος παραθέτει εξάλλου τι ισχύει στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις οποίες χωρίζει σε διάφορες κατηγορίες. Στην Ελβετία, την Πολωνία και την Ουγγαρία, η χρήση καμερών είναι επιτρεπτή τηρουμένων όμως των διατάξεων σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Όπως αναφέρεται, «η Αρχή της Ρουμανίας έχει τη γνώμη πως η χρήση της “dashcam” εντάσσεται, σε κάθε περίπτωση, στην προσωπική/οικιακή εξαίρεση, οπότε δεν εφαρμόζεται ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικών Δεδομένων. Στην Πορτογαλία και το Λουξεμβούργο δεν επιτρέπεται η χρήση τους, ενώ στο Βέλγιο επιτρέπεται η καταγραφή, αλλά απαγορεύεται η δημοσιοποίηση».
Αρνητική στη χρήση καμερών είναι και η Γαλλική Αρχή Προστασίας Δεδομένων, η οποία έχει επανειλημμένα διατυπώσει την άποψη πως η επιτήρηση στο δημόσιο χώρο είναι επιτρεπτή μόνο όταν γίνεται από τη δημόσια Αρχή. Ομοίως αρνητική στη χρήση τους είναι και η Σλοβενία.
Όπως τονίζει, «στη Γερμανία υιοθετήθηκε ενιαία στάση της Ομοσπονδιακής Αρχής και των κρατιδίων, βάσει της οποίας η χρήση των “dashcams” είναι οριακά επιτρεπτή, τηρουμένου του πλαισίου για τα προσωπικά δεδομένα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Με πρόταση Νόμου θέλουν να αποφράξουν τους δρόμους μετά από τροχαία-Πάνω από 500 κάθε χρόνο
Πώς τοποθετείται για την πρόταση Δημητρίου
Για την πρόταση Νόμου του βουλευτή του ΔΗΣΥ, Δημήτρη Δημητρίου, η κ. Λοϊζίδου εισηγείται αρχικά όπως τα μόνα στοιχεία που θα πρέπει να κατακρατούνται, να είναι αυτά του αριθμού εγγραφής ενός οχήματος, του αριθμού άδειας οδήγησης, το ονοματεπώνυμο και η ασφαλιστική εταιρεία που είναι συμβεβλημένος.
Αναφέρει επίσης ότι η λήψη φωτογραφιών εμπίπτει στις αρμοδιότητες της πλατφόρμας/οδικής βοήθειας με την οποία είναι συμβεβλημένες οι ασφαλιστικές εταιρείες. Παράλληλα, εκφράζει την ανησυχία της για ενδεχόμενη νομική ρύθμιση και δημιουργία υποχρέωσης στους εμπλεκόμενους οδηγούς να προβαίνουν σε λήψη φωτογραφιών από τη σκηνή του ατυχήματος και από τη γύρω περιοχή, αφού ενδέχεται να δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα επιλυθούν.
Όπως τονίζει «υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να αντίκειται να αντίκειται στις διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων γενικά και στις αρχές της νομιμότητας, του περιορισμού του σκοπού και της ελαχιστοποίησης των δεδομένων». Καταληκτικά, υποδεικνύει ότι προβληματίζεται για την συγκεκριμένη πρόνοια.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Στο τραπέζι ΤΟΜ και βουλευτές για την ανάκληση των αερόσακων Takata-Διαβουλεύσεις επί της πρότασης Νόμου
- Εντός έξι μηνών ολοκληρώνονται οι προσφορές για το δρόμο Πάφου και Πόλης-Εκτιμήσεις για κόστος 90 εκ.
- Καλύπτεται από το Νόμο η μετατροπή θερμικού αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό-Τα κριτήρια που πρέπει να τηρούνται