Σύγκλιση απόψεων για ελέγχους των Τakata μέσω ΜΟΤ-Σκέψεις και για ακινητοποίηση οχημάτων
12:45 - 21 Νοεμβρίου 2024
Σύγκλιση απόψεων ανάμεσα σε Υπουργείο Μεταφορών και βουλευτές για τροποποιήσεις στο Νόμο, ώστε να ελεγχθούν οι επικίνδυνοι αερόσακοι και να μην κυκλοφορούν οχήματα που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των πολιτών, διαφάνηκε κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής.
Ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης, στον απόηχο των έντονων επικρίσεων που δέχθηκε, ως πολιτικός προϊστάμενος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών που είναι το καθ' ύλην αρμόδιο για έλεγχο των οχημάτων που κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο, εξέφρασε την ετοιμότητα του Υπουργείου για να στηρίξουν την πρόταση Νόμου των βουλευτών Κυριάκου Χατζηγιάννη, Νίκου Σύκα και Σταύρου Παπαδούρη, ώστε να αφαιρείται το πιστοποιητικό καταλληλότητας ενός οχήματος, μετά την ανάκληση εξαρτημάτων.
Παράλληλα, ο υπουργός τόνισε ότι θα πρέπει να ρυθμιστεί το λεκτικό της πρότασης,. Διότι κάποιες ανακλήσεις, όπως εξήγησε, είναι πιο σοβαρές, ενώ άλλες δεν προκαλούν κίνδυνο στους πολίτες. «Υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο να προβούν σε ανάκληση οχήματα, τα οποία θα μπορούσαν να περιμένουν, όμως είναι ένα θέμα που εξετάζει το ΤΟΜ».
Ο υπουργός εξέφρασε την ίδια ώρα τον προβληματισμό του σε πρόταση του βουλευτή του ΔΗΣΥ, Κυριάκου Χατζηγιάννη, ο οποίος δήλωσε έτοιμος για κατάθεση πρότασης Νόμου ώστε να ακινητοποιηθούν τα οχήματα που χρειάζονται ανάκληση. «Αν θα υπάρξει ακινητοποίηση των οχημάτων είναι κάτι που εξετάζουμε. Πρέπει να μελετήσουμε ποια οχήματα θα πρέπει να ακινητοποιηθούν. Οι εταιρείες στις ανακλήσεις καθορίζουν αν είναι σοβαρό το πρόβλημα ή όχι. Για παράδειγμα αν το πρόβλημα είναι η κοντέσα του κλιματιστικού, αυτός είναι λόγος για ανάκληση, αλλά όχι για ακινητοποίηση. Είμαστε θετικοί να στηρίξουμε τις προτάσεις Νόμου, όμως αυτό που λέμε είναι να ορίσει το ΤΟΜ τις λέξεις που θα υπάρχουν στην πρόταση».
Οι βουλευτές εισηγήθηκαν στον υπουργό όπως στηριχθούν με συμπληρωματικό προϋπολογισμό όσοι θα εργαστούν για τους ελέγχους που θα γίνονται στα οχήματα, τα οποία θα υποβάλλονται σε ΜΟΤ. Πρότειναν επίσης στήριξη των πολιτών, ώστε σε περίπτωση που ακινητοποιούνται τα οχήματά τους να χρησιμοποιούν οχήματα ενοικιάσεως με κονδύλι από το Υπουργείο Μεταφορών. Ο υπουργός Μεταφορών τόνισε πως «σε ότι αφορά στο κόστος ακινητοποίησης και εντοπισμού, μιλάμε για πάρα πολύ μεγάλο αριθμό. Χρειαζόμαστε μεγάλο αριθμό προσωπικού, είμαστε θετικοί να χρηματοδοτήσουμε για όσους θα βοηθήσουν στη διαδικασία».
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Στάυρος Παπαδούρης, στην δική του τοποθέτηση, έθιξε το θέμα της ευθύνης, τονίζοντας πως εντόπισε μια εγκύκλιο του Μαρτίου 2017, που εκδόθηκε από το ΤΟΜ και η οποία ανέφερε πως οι εταιρείες πρέπει να ενημερώνουν ανά εξάμηνο τις ανακλήσεις. «Ζητώ από το ΤΟΜ τις εξάμηνες ανακλήσεις από την ημέρα που άρχισε το θέμα με τις ανακλήσεις. Η εγκύκλιος αναφέρει επίσης ότι έπρεπε να λαμβάνουν βεβαίωση ότι άλλαξαν επικίνδυνα ανταλλακτικά. Μου είπαν άτομα που έκαναν αλλαγές, ότι έλαβαν μόνο τιμολόγιο. Να κατατεθούν στην Επιτροπή οι βεβαιώσεις αν τις έλαβε».
Ο κ. Παπαδούρης ζήτησε εξάλλου από τον υπουργό να απαντήσει για το ποιος είχε την ευθύνη εποπτείας της εγκυκλίου, μετά τις 21 Μαρτίου 2017, με τον υπουργό να απαντά ότι ζήτησε απάντηση για το θέμα από το ΤΟΜ, την οποία αναμένει.
Σε ότι αφορά στην πρόταση Νόμου που συζητούν, υπέδειξε πως εντόπισαν με το Τμήμα Οδικών Μεταφορών τέσσερα με πέντε σημεία, ώστε να τροποποιηθεί η πρόταση Νόμου.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Σύκας, υπέδειξε με τη σειρά του, ότι «είναι λυπηρό, γιατί σήμερα καταθέτουμε πρόταση Νόμου για τα αυτονόητα. Οι κανονιστικές πράξεις διαφέρουν από τις νομοθετικές πράξεις. Δεν έγιναν τα αυτονόητα και είναι λυπηρό. Το πιο λυπηρό είναι ότι αναγκαζόμαστε να εγγράφουμε πρόταση Νόμου. Σας προκαλώ κ. Υπουργέ με την καλή έννοια να πάρετε τις αποφάσεις σας χωρίς να κάνουμε πρόταση Νόμου. Είμαστε έτοιμοι να αποσύρουμε την πρόταση, νοουμένου ότι θα φέρετε πρόταση για να λύσουμε το αυτονόητο».
Ερωτηθείς μετά το τέλος της συνεδρίας, για το κατά πόσον πρέπει να παραιτηθεί, όπως του υπέδειξε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννης, ο υπουργός Μεταφορών είπε πως το πρόβλημα υπήρχε πριν αναλάβει ο ίδιος θέση στο Υπουργείο και διερωτήθηκε γιατί να παραιτηθεί.
Σε δηλώσεις μετά την συνεδρία ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι το Υπουργείο αναμένει από το ΤΟΜ εισηγήσεις σχετικά με το κόστος μεταφοράς των πολιτών.
Υπουργείο Μεταφορών και ΤΟΜ προχωρούν με την συμπλήρωση κενών στην αλυσίδα ενημέρωσης ειδικά για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα από τρίτες χώρες και αναμένουν ότι σύντομα θ’ ανακοινώσουν ρύθμιση αυτού του θέματος, ανέφερε ο κ. Βαφειάδης λέγοντας ότι κάποιες κατασκευάστριες εξέφρασαν πρόθεση να εντάξουν στη βάση δεδομένων όλα τα οχήματα που εισήλθαν στην Κύπρο από τρίτες χώρες.
Για το κόστος εντοπισμού ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι μπορεί να απαιτηθούν επιπλέον εργατοώρες, αλλά το αντιμετωπίζουν θετικά. Υπάρχει και το ενδεχόμενο, συνέχισε, ο έλεγχος αυτός να γίνει στην κατασκευάστρια εταιρεία και ο έλεγχος να τρέξει σε ένα λογισμικό, κάτι που θα είναι πολύ γρήγορο.
Ο Αλέξης Βαφειάδης είπε ότι δεν είναι όλες οι ανακλήσεις επικίνδυνες και κάποιες κατασκευάστριες εταιρείες θα το αναλάβουν αυτό. Εξήγησε επίσης ότι υπάρχει διαχωρισμός των ανακλήσεων για τα οχήματα που έχουν έρθει στην Κύπρο και κυκλοφορούν και για όσα θα εισαχθούν.
Η προσπάθεια, είπε, είναι να ειδοποιηθούν όλοι, διανομείς, εισαγωγείς και πολίτες για τις ανακλήσεις και ο πολίτης να πάρει ένα πιστοποιητικό για τις ανακλήσεις μέσω του ΜΟΤ.
Κληθείς να σχολιάσει την απαίτηση του βουλευτή, Κυριάκου Χατζηγιάννη για παραίτησή του με αφορμή το εν λόγω θέμα, ο Αλέξης Βαφειάδης είπε ότι έχει ενημερώσει την περασμένη Τρίτη την Επιτροπή Εμπορίου για όλες τις ενέργειες και τα μέτρα που λαμβάνει το Υπουργείο Μεταφορών και τον παραξενεύει που ζητείται η παραίτησή του καθώς, όπως ανέφερε, ο ίδιος παρέλαβε ένα πρόβλημα που υπάρχει τουλάχιστον από το 2010 και προσπαθεί να το λύσει.
Η πρόταση νόμου επιχειρεί να ελέγξει κατά την εγγραφή των οχημάτων κατά πόσο αυτά έχουν ιστορικό ανακλήσεων, δήλωσε ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης σημειώνοντας ότι όλα τα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Κύπρο, πριν πάρουν άδεια εγγραφής με αυτόν τον τρόπο θα διαπιστώνεται κατά πόσο έχουν ανακλήσεις σε βάρος τους.
Ο εκ των εισηγητών της πρότασης είπε ότι αυτή αντιμετωπίσθηκε θετικά από όλους, δεν αντιμετωπίζει όμως το πρόβλημα συνολικά, ενώ ερωτηθείς για το αν εμμένει στη θέση του για παραίτηση του Υπουργού Μεταφορών ανέφερε ότι όσο δεν έρχεται ολοκληρωμένη πρόταση για τα «αυτοκίνητα – κινούμενες βόμβες» στους δρόμους, η κάθε μέρα που παραμένει στο υπουργικό αξίωμα είναι «επικίνδυνη». «Γι' αυτό τον καλώ ν’ ανέβει στο άρμα της δημιουργίας, να εξευρεθούν και να δημιουργηθούν λύσεις. Είναι επιτακτική ανάγκη. Δεν υπάρχει χρόνος» είπε.
Δεν ευθύνεται μόνο αυτός ο Υπουργός, πρόσθεσε, οι ευθύνες υπάρχουν διαχρονικά αλλά τον κάλεσε να βρει το πολιτικό θάρρος να ακινητοποιήσει τα «αυτοκίνητα – βόμβες». Είναι εκνευριστικό, πρόσθεσε, να απαλλάσσονται οι εποπτικές αρχές των ευθυνών τους.
Ο εκ των εισηγητών επίσης της πρότασης νόμου, Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε ότι υπάρχουν τρία σκέλη: Πρώτον πώς διορθώνουμε άμεσα το όποιο κενό στην αλυσίδα εντοπισμού και ενημέρωσης για τα αυτοκίνητα που έχουν εισαχθεί και πρέπει να ανακληθούν, δεύτερον, πώς αποφεύγουμε τέτοιες καταστάσεις στο μέλλον και τρίτον, ποιος φέρει την ευθύνη για το σημείο που φτάσαμε σήμερα.
Ο κ. Παπαδούρης είπε ότι κατέθεσε στις Επιτροπές Μεταφορών και Εμπορίου εγκύκλιο του ΤΟΜ, ημερομηνίας 21 Μαρτίου 2017 που απαλλάσσει τις εταιρείες διανομής από την ευθύνη στον εντοπισμό και ενημέρωση των εισαγόμενων, μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από τρίτες χώρες και θεωρεί ότι αυτή η εγκύκλιος σπάει την αλυσίδα δεδομένων για τις τρίτες χώρες.
Δεν είναι κατανοητό, είπε, που αυτή η ευθύνη αφαιρέθηκε και δεν μεταφέρθηκε σε κάποιον άλλον. Ανέφερε επίσης ότι αναμένει διευκρινίσεις τι έκανε το ΤΟΜ όταν δεν λάμβανε την ενημέρωση από τους διανομείς αυτοκινήτων για τις ανακλήσεις κάθε 6 μήνες, όπως προνοούσε η συγκεκριμένη εγκύκλιος.
Στη συζήτηση εντός της Επιτροπής Μεταφορών, είπε, έγινε προσπάθεια να φανεί πως όλοι έχουν ευθύνες αλλά δεν είναι έτσι. «Οι ευθύνες πάντα έχουν όνομα που περιγράφει τι έκανε ο καθένας» είπε.
Για το δεύτερο σκέλος που προνοεί η πρόταση νόμου, ο κ. Παπαδούρης είπε ότι οι διανομείς / αντιπρόσωποι θα έχουν την ευθύνη κατά την εγγραφή ή μεταβίβαση του αυτοκινήτου να επισυνάπτεται το έντυπο – βεβαίωση για την αποπεράτωση των απαραίτητων τεχνικών εργασιών ανάκλησης που προνοεί η εγκύκλιος του 2017.
Ο κ. Παπαδούρης ευχήθηκε να φτάσουμε στο σημείο «να ξυπνήσουμε μια μέρα», λέγοντας πως 30.000 τέτοια αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους με την πιθανότητα απώλειας κι άλλων ζωών.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής ανέφερε ότι το κόμμα του αντικρίζει θετικά την πρόταση νόμου και περιμένει το τελικό κείμενο για να τοποθετηθεί στην ολομέλεια της Βουλής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Προσλαμβάνει διαστάσεις το σκάνδαλο με τους αερόσακους «Takata»-Έθεσε ερωτήματα στη Κομισιόν ο Χατζηπαντέλα
- Πολίτης επικοινώνησε με αντιπροσωπεία στην Κύπρο για τους Takata και τον παρέπεμψαν στην Ιαπωνία
- Οι περσινές υποσχέσεις, οι φετινές προαναγγελίες και οι πολίτες στη μέση για τους επικίνδυνους αερόσακους
- Ξέσπασε η μητέρα του 24χρονου που σκοτώθηκε από αερόσακους Takata-«Ποιος με προστατεύει ως πολίτη;»
- Εδώ και... 687 μέρες χαμένοι στα «θα» οι αρμόδιοι-Αγγίζουν άπαντες οι ευθύνες για την αναλγησία με τους Takata