Εδώ και... 687 μέρες χαμένοι στα «θα» οι αρμόδιοι-Αγγίζουν άπαντες οι ευθύνες για την αναλγησία με τους Takata
Γιώργος Χατζηπαναγή 06:00 - 21 Νοεμβρίου 2024
Μόλις 687 ημέρες έχουν παρέλθει από το τροχαίο ατύχημα που στέρησε τη ζωή από τον 24χρονο Κυριάκο Όξινο, λόγω του ελαττωματικού αερόσακού του, μάρκας Τakata, χρόνος ο οποίος για κάποιους δεν κρίθηκε ως αρκετός, ώστε να εξευρεθούν λύσεις και να ληφθούν κάποια πιο δραστικά μέτρα αυστηροποίησης των ελέγχων, με απώτερο σκοπό την ασφάλεια των πολιτών που κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο.
Κάποιοι εκτιμούν ότι αυτή τη στιγμή προέχει η εξεύρεση λύσεων κι όχι η επίρριψη ευθυνών, ωστόσο, εάν αυτά τα μέτρα λαμβάνονταν την ώρα που έπρεπε, σήμερα ίσως ο 24χρονος Κυριάκος ή ακόμα και η 19χρονη Στυλιανή Γιωργαλλή, που σκοτώθηκε πριν από περίπου ένα μήνα και πιθανότατα ο θάνατός της να οφείλεται στους ίδιας μάρκας αερόσακους, να βρίσκονταν στην αγκαλιά των οικογενειών τους και των δικών τους ανθρώπων.
Ο θάνατός της 19χρονης ήταν η αιτία για να ανακινηθεί το θέμα που έμεινε στα συρτάρια για πάνω είκοσι μήνες, αφού μεταξύ των δύο θανάτων, πέραν από μια συνεδρία στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής, ένα φθινοπωρινό πρωϊνό του 2023, κανένας δεν ασχολήθηκε επισταμένα με το ζήτημα. Αυτό είναι ένα συμπέρασμα που εξάγεται μέσα από τις αναφορές των ίδιων των αξιωματούχων του κράτους, οι οποίοι προβαίνουν εδώ και τρεις περίπου εβδομάδες, σε ένα παιχνίδι αλληλοεπίρριψης ευθυνών.
Για παράδειγμα, ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης, παραδέχθηκε με δηλώσεις του στο κρατικό ραδιόφωνο ότι ενημερώθηκε για τους αερόσακους Takata με την ανάληψη των καθηκόντων του, δηλαδή τον Μάρτιο του 2023, δύο μήνες μετά το θάνατο του 24χρονου Κυριάκου, ωστόσο όπως εξήγησε, το ζήτημα με τους Takata χρονολογείται και ως εκ τούτου πολλοί άλλοι υπουργοί που πέρασαν από την ίδια θέση δεν φαίνεται εκ του αποτελέσματος να έπραξαν τα δέοντα για να λύσουν το πρόβλημα ή να βελτιώσουν την ισχύουσα κατάσταση.
Επίσης, η Βουλή που σωστά προχώρησε σε έλεγχο του ζητήματος πέρυσι, πέραν της μίας συνεδρίας που ασχολήθηκε με το θέμα, δεν προχώρησε στην συνέχιση της συζήτησης ασκώντας πίεση στο Υπουργείο για να εξεύρει λύσεις, όπως σωστά πράττει τη δεδομένη στιγμή, με διαδοχικές συνεδρίες στην Επιτροπή Εμπορίου, ώστε το θέμα να παραμείνει στην επικαιρότητα. Εξάλλου, είναι γνωστό τοις πάσι ότι στην Κύπρο η επικαιρότητα αλλάζει με ταχύτητα φωτός και κάποια προβλήματα μπαίνουν ή βγαίνουν από την ντουλάπα αναλόγως των εξελίξεων.
Από την εξίσωση δεν μπορεί να αφαιρεθεί το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, ως το κατ εξοχήν όργανο του Υπουργείου Μεταφορών που οφείλει να εγγυάται την ασφάλεια των οχημάτων που διακινούνται στους δρόμους.
Δεδομένου ότι οι βουλευτές αλλά και οι υπουργοί αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και οι διευθύνσεις τους, θα έπρεπε να ενσκήψουν στο θέμα και να αποτελέσει ύψιστη προτεραιότητά τους η εφαρμογή δράσεων για επίλυση του θέματος. Σήμερα, 687 μέρες μετά με ένα και πιθανότατα ένα δεύτερο θάνατο από τους αερόσακους, αλλά και με ένα άγνωστο αριθμό προσώπων που τραυματίστηκαν σε τροχαία ατυχήματα από τους Takata, συνεχίζουμε να συζητούμε για τις δράσεις που θα κάνουμε και ποιο είναι το πλάνο που θα εφαρμοστεί.
Και κάπου εδώ τίθεται το ερώτημα ποια θα είναι η ευθύνη, αλλά και ποιος θα την αναλάβει αν τη στιγμή που συζητάμε ακόμα για το πλάνο σημειωθεί ω μη γένειτο άλλο ένα τέτοιο τραγικό περιστατικό.
Διότι, το μέγεθος του προβλήματος δεν είναι και τόσο μικρό, δεδομένης της τοποθέτησης του υπουργού Μεταφορών στη Βουλή, που είπε ότι το 60% των οχημάτων που εισάγονται από τρίτες χώρες χαρακτηρίζονται ως «γκρίζα αυτοκίνητα». Δεδομένου ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία κατέχει τη μερίδα του λέοντος στην κυπριακή αγορά, δημιουργεί τεράστια ανησυχία για τους πολίτες που κινούνται με ένα θανατηφόρο φορτίο σε απόσταση εκατοστών από το σώμα τους, μέσα στους δρόμους.
Οι έξι δράσεις που προωθεί το ΤΟΜ
Υπενθυμίζεται ότι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, αναφέρθηκε σε έξι δράσεις, τις οποίες προωθεί για να ενώσει την αλυσίδα της ενημέρωσης, η οποία διαπίστωσαν ότι έσπασε.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο Υπουργό, το ΤΟΜ ζήτησε από όλους τους διανομείς κατασκευαστών να κοινοποιήσουν τους ηλεκτρονικούς συνδέσμους διαδικτύου (links), μέσω των οποίων οι πολίτες μπορούν εύκολα να εντοπίσουν κατά πόσον εκκρεμεί ανάκληση για το όχημά τους. Οι σύνδεσμοι θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του ΤΟΜ.
Επίσης, έχουν κοινοποιηθεί σε όλους τους διανομείς των κατασκευαστών κατάλογοι με όλα τα οχήματα του ιδίου κατασκευαστή και κλήθηκαν να ενημερώσουν τους ιδιοκτήτες κατά πόσον εκκρεμεί οποιαδήποτε ανάκληση. Παράλληλα, όταν διανομέας κατασκευαστή ενημερώσει το ΤΟΜ για την έναρξη ανάκλησης και ζητήσει στοιχεία ιδιοκτητών των επηρεαζόμενων οχημάτων για να επικοινωνήσει μαζί τους, το ΤΟΜ θα αποστέλλει ενημερωτικό SMS στους ιδιοκτήτες των οχημάτων αυτών. Επιπλέον, θα εκδώσει τεχνική οδηγία προς τα ΙΚΤΕΟ ώστε κατά τον τεχνικό έλεγχο να ενημερώνεται ο ιδιοκτήτης για τη διαδικασία επικαιροποίησης των προσωπικών του στοιχείων, θα τη διάρκεια κατά την οποία ο διανομέας οφείλει να ολοκληρώσει μια ανάκληση ώστε ο έλεγχος να είναι πιο αποτελεσματικός και τέλος θα προχωρήσει σε περαιτέρω δημοσιοποίηση του θέματος για να αντιληφθούν καλύτερα οι πολίτες τη σημαντικότητα των ανακλήσεων.
Εξάλλου, ο κ. Βαφεάδης υπέδειξε ότι το ΤΟΜ μελετά τρεις τροποποιήσεις των σχετικών νομοθεσιών. Πρόκειται για την τροποποίηση του Περί Έγκρισης Τύπου Νόμου ώστε κατά την εγγραφή ή μεταβίβαση οχήματος, τόσο για καινούργια όσο και για οχήματα εισαγωγής να προσκομίζεται στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ότι στο εν λόγω όχημα δεν εκκρεμούν ανακλήσεις. Αυτό έχει εφαρμογή σε όλα τα οχήματα καινούργια και εισαγωγής.
Εξετάζεται, επίσης η τροποποίηση νόμου για τα ΙΚΤΕΟ, ώστε απαγορεύεται η διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου εκτός και εάν προσκομίζεται βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ότι δεν εκκρεμεί ανάκληση του οχήματος, καθώς και τροποποίηση του Περί Έγκρισης Τύπου Νόμου για την άμεση ανάκληση της καταλληλότητας του οχήματος σε περίπτωση που υπάρχει ανάκληση. Για το τελευταίο εξήγησε ότι μπορεί να εφαρμοστεί στα οχήματα με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, διότι για να εφαρμοστεί και στα οχήματα εισαγωγής από τρίτες χώρες χρειάζεται να αποστέλλουν την πληροφόρηση για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα οι κατασκευάστριες εταιρείες.
Ωστόσο, οι αναφορές του κ. Βαφεάδη δεν φαίνεται να έπεισαν τους βουλευτές, με τον πρόεδρο της επιτροπής, Κυριάκο Χατζηγιάννη να παρομοιάζει την κατάσταση με την έκρηξη στο Μαρί και να κάνει λόγο για παραίτηση του Υπουργού.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Προσλαμβάνει διαστάσεις το σκάνδαλο με τους αερόσακους «Takata»-Έθεσε ερωτήματα στη Κομισιόν ο Χατζηπαντέλα
- Πολίτης επικοινώνησε με αντιπροσωπεία στην Κύπρο για τους Takata και τον παρέπεμψαν στην Ιαπωνία
- Οι περσινές υποσχέσεις, οι φετινές προαναγγελίες και οι πολίτες στη μέση για τους επικίνδυνους αερόσακους
- Ξέσπασε η μητέρα του 24χρονου που σκοτώθηκε από αερόσακους Takata-«Ποιος με προστατεύει ως πολίτη;»