Μέσα σε πέντε χρόνια 259 νεκροί στην άσφαλτο-Τα παραδείγματα άλλων χωρών που δείχνουν τον δρόμο
Στέλιος Χαραλάμπους 06:00 - 19 Νοεμβρίου 2024
Οι περισσότερες θανατηφόρες τροχαίες συγκρούσεις, κατά κύριο λόγο, αποδίδονται στον ανθρώπινο παράγοντα. Σε ένα στιγμιαίο λάθος ή σε μια παρορμητική απόφαση που μπορεί να αποδειχθεί μοιραία. Τόσο το τριπλό θανατηφόρο δυστύχημα στο Φρέναρος, όσο και ο θάνατος της νεαρής φοιτήτριας από την Ελλάδα μετά από τροχαίο στην Έγκωμη, έχουν προκαλέσει έντονο προβληματισμό στις αρμόδιες Αρχές, οι οποίες εξετάζουν (σ.σ εκ των υστέρων) ξανά μέτρα και τρόπους μείωσης των σοβαρών και θανατηφόρων τροχαίων συγκρούσεων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Θρήνος για τα τέσσερα θύματα της ασφάλτου-Συνεχίζονται οι έρευνες της Αστυνομίας
Η μάστιγα των θανατηφόρων έχει τεθεί πολλές φορές ενώπιον του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας. Ωστόσο, τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι τώρα, όπως η τοποθέτηση καμερών τροχαίας, η ενίσχυση της αστυνόμευσης, οι αυστηρότερες ποινές και άλλα επιμέρους μέτρα, φαίνεται ότι δεν αρκούν, αφού κρίνοντας εκ των αποτελέσματος, τα θανατηφόρα τροχαία παραμένουν μια ανοιχτή πρόκληση που χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια και προσοχή, τόσο από τους αρμοδίους όσο και από την ευρύτερη κοινωνία.
Σε δηλώσεις του ο υπουργός Μεταφορών, τόνισε την ανάγκη επαναξιολόγησης των θεμάτων που άπτονται της οδικής ασφάλειας, επισημαίνοντας τα μεγάλα κενά στην επιμόρφωση των οδηγών. Πέραν όμως από την επιμόρφωση των οδηγών και την καλλιέργεια της σωστής οδικής κουλτούρας, που δεν αφορά μόνο την πολιτεία, αλλά και τους ίδιους τους οδηγούς και τους γονείς, είναι απαραίτητο να συνειδητοποιήσουμε ότι το αυτοκίνητο ή η μοτοσικλέτα δεν είναι παιχνίδι, αλλά εν δυνάμει φονικό όπλο, αν δεν υπάρχει η κατάλληλη προσοχή.
Στην ακίδα της συζήτησης μπαίνουν για άλλη μια φορά και οι κάμερες τροχαίας, με τον υπουργό Δικαιοσύνης σε δηλώσεις του στην Βουλή να αναφέρει πως: «Διαφωνώ ότι απέτυχε το σύστημα των καμερών. Όπως έχετε μάθει, σύμφωνα με αναφορές του Υπουργού Μεταφορών, κάθε μήνα υπάρχει κάθετη μείωση των παραβάσεων στα σημεία που υπάρχουν κάμερες».
Αυτή η αναφορά δείχνει τον τρόπο με τον οποίο αξιολογούνται τα μέτρα, καθώς οι αρμόδιοι εξετάζουν τις παρανομίες στα σημεία που βρίσκονται οι κάμερες. Ωστόσο, αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή οι οδηγοί, λόγω φόβου, είναι πιο προσεκτικοί στα συγκεκριμένα σημεία. Συνεπώς, οι κάμερες δεν είναι πανάκεια, αλλά ένα μέτρο μεταξύ άλλων και σίγουρα κανείς δεν μπορεί να επαναπαυτεί ότι με τις κάμερες λύθηκε το πρόβλημα.
Επιπρόσθετα, η συζήτηση για τη λήψη μέτρων επικεντρώνεται κατά κύριο λόγο στην τιμωρία των παραβατών, ενώ βγαίνει από την εξίσωση η κατάσταση των δρόμων, ο ελλιπής φωτισμός και γενικότερα οι συνθήκες στις οποίες κυκλοφορούν τα οχήματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μελετά εκ νέου στρατηγικές δράσεις για πρόληψη τροχαίων συγκρούσεων μετά τα δύο θανατηφόρα η Αστυνομία
Οι ανθρώπινες ζωές δεν είναι αριθμοί. Εντούτοις, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι αρμόδιοι δεν κάνουν κάτι σωστά. Και αυτό γιατί, έναν μήνα πριν εκπνεύσει το 2024, η Κύπρος θρηνεί ήδη 43 θύματα, ενώ κατά την περσινή περίοδο είχαν σημειωθεί 26 τροχαίες συγκρούσεις με 28 θύματα. Το 2019 χάθηκαν στην άσφαλτο 52 άνθρωποι, το 2020 ήταν 48, ενώ το 2021 καταγράφηκαν 45 νεκροί, σε μια περίοδο που η Κύπρος είχε lockdown λόγω της πανδημίας. Η εικόνα βελτιώθηκε ελαφρώς τα επόμενα δύο χρόνια, με 37 και 34 νεκρούς, αντίστοιχα.
Συνολικά, μέσα σε μια πενταετία χάθηκαν στην Κύπρο 259 άνθρωποι, όσο δηλαδή ο πληθυσμός ενός μικρού χωριού, κάτι που καταδεικνύει την ανάγκη για αλλαγή προσέγγισης από τους αρμοδίους ως προς την πρόληψη των οδικών συγκρούσεων.
Η Κύπρος δεν είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που αντιμετωπίζει πρόβλημα με τα σοβαρά και θανατηφόρα τροχαία. Ωστόσο, κάποιες πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ίσως αποτελέσουν παράδειγμα και για την Κύπρο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σε δύο επίπεδα τα μέτρα για τα θανατηφόρα-Εντατικοποίηση ελέγχων και καλλιέργεια κουλτούρας για οδική συνείδηση
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως στη Σουηδία και στη Νορβηγία, δίνεται έμφαση στην εκπαίδευση και στην καλλιέργεια της οδικής συνείδησης. Η κυκλοφοριακή αγωγή ξεκινά από το δημοτικό, με μαθήματα οδικής ασφάλειας στα σχολεία, ώστε να δημιουργηθεί κουλτούρα οδικής συνείδησης από μικρή ηλικία. Σε άλλες χώρες της Ευρώπης, υπάρχει καλύτερη οδική υποδομή, καθώς σχεδιάζουν τους δρόμους με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει προστατευτικές διαχωριστικές λωρίδες, έξυπνες διασταυρώσεις, ποδηλατοδρόμους και πεζοδρόμια.
Η Σουηδία έχει υιοθετήσει τη φιλοσοφία "Vision Zero", που στοχεύει σε μηδενικά θανατηφόρα τροχαία, επικεντρώνοντας στη δημιουργία ασφαλών δρόμων, οχημάτων και στη σωστή συμπεριφορά των οδηγών, ενώ προσφέρει κίνητρα για την αγορά ασφαλέστερων οχημάτων, όπως φορολογικές ελαφρύνσεις για οχήματα με προηγμένα συστήματα ασφάλειας.
Επιπλέον, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιούνται έξυπνες τεχνολογίες στο οδικό δίκτυο, όπως φωτεινά σήματα που προσαρμόζονται στις κυκλοφοριακές συνθήκες και έξυπνα φώτα τροχαίας, τα οποία βοηθούν στη ρύθμιση της κυκλοφορίας και στη μείωση των ατυχημάτων.
Όπως προκύπτει, το κλειδί για την πρόληψη στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, είναι η ενημέρωση και η ενίσχυση της οδικής κουλτούρας, με τις ποινές να λειτουργούν επικουρικά και όχι ως το βασικό μέσο των Αρχών.