Σωρεία προβλημάτων στα ειδικά σχολεία, φωνάζουν οι γονείς-Ζητούν απαντήσεις από το ΥΠΑΝ
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 13 Νοεμβρίου 2024
Σωρεία είναι τα προβλήματα που καταγράφουν οι σύνδεσμοι γονέων των ειδικών σχολείων, οι οποίοι καλούν το Υπουργείο Παιδείας να βρει άμεσες λύσεις επί του ζητήματος, δεδομένου ότι επηρεάζει την ομαλή λειτουργία των σχολείων. Ανάμεσα στα προβλήματα που καταγράφονται και το ζήτημα που ταλανίζει εδώ και χρόνια την εκπαίδευση, το θέμα των συνοδών, με τους γονείς των παιδιών που φοιτούν στα ειδικά σχολεία να τονίζουν ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα στους εμπλεκόμενους, για να επιλέξουν τα ειδικά σχολεία.
Το θέμα των ειδικών σχολείων και των προβλημάτων που υπάρχουν θέτει ξανά στο τραπέζι η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, η οποία καλεί όλους τους συνδέσμους γονέων ώστε να ακούσουν τις απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας, αναφορικά με τη λίστα των προβλημάτων που έχουν θέσει ενώπιον του. Μία συζήτηση που έχει ανοίξει εδώ και αρκετό καιρό, με τους βουλευτές να εξετάζουν τα προβλήματα της κάθε μονάδας ξεχωριστά, ενώ την περασμένη εβδομάδα είχαν τεθεί τα ζητήματα σε μία κοινή συνεδρία.
«Έχουμε σοβαρό θέμα με τα μισά σχολεία, που θέλουν επέκταση και έχουν τοποθετηθεί λυόμενες αίθουσες. Στη Σχολή Κωφών εδώ και δύο χρόνια περιμένει εδώ και δύο χρόνια πότε θα δοθεί το κονδύλι, για να γίνει επέκταση και να φύγουν οι λυόμενες. Στην Πάφο περιμένουν τις λυόμενες και το κονδύλι της επέκτασης. Είναι ένα σοβαρό πρόβλημα για τα ειδικά σχολεία, το γεγονός ότι υπάρχουν λυόμενες αίθουσες», ανέφερε στον REPORTER ο πρόεδρος της ΠΟΣΥΓΟΠΕΑ, Χρίστος Αυγουστίνος.
Σημειώνεται πως το θέμα με την επέκταση των σχολείων είναι άμεσα συνυφασμένο με το γεγονός ότι αυξάνεται ραγδαία ο πληθυσμός των μαθητών στα ειδικά σχολεία. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να μην είναι εφικτό να παρέχονται σε όλα τα παιδιά οι θεραπείες που πρέπει, ειδικά όταν σε μία σχολική μονάδα υπάρχουν περιορισμένες αίθουσες που διατίθενται προς αυτό το σκοπό. Αυτό συνεπάγεται πως ελάχιστα παιδιά είναι σε θέση να λάβουν την θεραπεία που χρειάζονται, με τους γονείς να αναζητούν λύσεις εκτός σχολικής μονάδας.
Μείζον θέμα οι συνοδοί
Στο μεταξύ, ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ειδικά σχολεία, αφορά στο θέμα των συνοδών. Ένα ζήτημα που ταλανίζει αρκετά τον τομέα της παιδείας, αφού πολλές φορές είχαν γίνει καταγγελίες και παράπονα για παιδιά που μένουν στο σπίτι, επειδή δεν έχουν συνοδό. Προς αυτό το σκοπό, το Υπουργείο Παιδείας είχε δώσει οδηγίες όπως αυξηθεί ο αριθμός των συνοδών, ενώ γίνουν οι επιμορφώσεις τους άμεσα και όχι εντός Δεκεμβρίου, όπως στο παρελθόν.
Παρ’ όλα αυτά, οι γονείς των παιδιών που φοιτούν στα ειδικά σχολεία θέλησαν να τονίσουν πως οι αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας πρέπει να είναι διαφορετικές στη δική τους περίπτωση, δεδομένου ότι ο συνοδός είναι το άτομο που θα είναι συνεχώς μαζί με τα παιδιά τους και θα πρέπει να τα βοηθούν και να τα στηρίζουν.
«Πρέπει να υπάρχει μισθολογική αναβάθμιση και να δοθούν κίνητρα σε αυτά τα άτομα, επειδή δεν είναι το ίδιο να εργάζονται στα ειδικά σχολεία, σε σχέση με τις μονάδες. Πρέπει να εργάζονται σε Ολοήμερα σχολεία και αυτό θεωρούν ότι δεν τους συμφέρει οικονομικά. Το βλέπουμε και με τους ανθρώπους που μας εξυπηρετούν», επεσήμανε ο κ. Αυγουστίνος.
Το θέμα των συνοδών θέλησε να υπογραμμίσει και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γονέων του Ειδικού Σχολείου Αποστόλου Λουκά στη Λεμεσό, Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο οποίος επεσήμανε πως οι συνοδοί στα ειδικά σχολεία επιτελούν λειτούργημα, καθώς είναι συνεχώς με τα παιδιά και αντιμετωπίζουν τις εξάρσεις τους.
«Δεν είναι ένα άτομο που θα πάρει τα παιδιά στην τουαλέτα. Είναι οι άνθρωποι που έχουν άμεση επαφή με τα παιδιά, πολύ πιο άμεση από τους εκπαιδευτικούς και τους θεραπευτές. Είναι ο άνθρωπος που θα μπορεί να διαχειριστεί ένα παιδί την ώρα που έχει δυσκολίες και εξάρσεις. Ο συνοδός αναλαμβάνει να το ηρεμήσει. Δεν είναι τόσο εύκολο και δεν μπορούν να αμείβονται αυτοί οι άνθρωποι με 5 ευρώ την ώρα. Πρέπει να υπάρξει ισορροπία».
Στο τραπέζι αίτημα για αλλαγή στο Ολοήμερο
Στο μεταξύ, στο τραπέζι των συζητήσεων έχει τεθεί και το αίτημα των γονιών για να υπάρξουν αλλαγές, αναφορικά με το θεσμό των Ολοήμερων Σχολείων, καθώς θεωρούν ότι πρέπει να είναι υποχρεωτικά Ολοήμερο και όχι προαιρετικά, ώστε να υπάρχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα.
«Θεωρούμε ότι το Ολοήμερο πρέπει να είναι ενιαίο και όχι προαιρετικό, για να μπορούν να συνεχίζουν τα παιδιά τις θεραπείες τους. Αυτή τη στιγμή, που λειτουργεί ως προαιρετικό, υπάρχει μόνο η φύλαξη των παιδιών. Στο ενιαίο θα υπάρχει πρόγραμμα, θα υπάρχουν εκπαιδευτικοί που θα βοηθούν τα παιδιά μέχρι τις 4. Αυτό θα βοηθήσει και τους γονείς ειδικά των μικρών παιδιών, που τρέχουν στους θεραπευτές και αναγκάζονται να πάνε και σε άλλες πόλεις», τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος.
Δεν μπορούν να κλείσουν τα Ειδικά Σχολεία
Πάντως, στο παρασκήνιο υπάρχει και μία άποψη ότι πρέπει να κλείσουν τα ειδικά σχολεία, ειδικά τώρα που έχει αρχίσει η προσπάθεια για μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση. Μία άποψη που έχει ακουστεί πολλάκις από διάφορες οργανώσεις, που είναι υπέρμαχες της συγκεκριμένης διαδικασίας. Ωστόσο, υπάρχει και η αντίθετη άποψη.
«Δεν μπορούν να κλείσουν τα ειδικά σχολεία. Πρέπει να το καταλάβουμε. Αν προσπαθούμε με ανέφικτα σχέδια, οι μόνοι που θα ταλαιπωρηθούν, είναι τα παιδιά που δεν φταίνε σε τίποτα. Εμείς προσπαθήσαμε την ενιαία εκπαίδευση με συνοδό κλπ. για την κόρη μας. Δεν ήθελε να πηγαίνει. Δεν μπορεί ένα παιδάκι να μπαίνει σε μία αίθουσα και να μην κάνει κάτι ουσιαστικό. Πρέπει να μάθουν δεξιότητες. Αυτός είναι ο σκοπός του ειδικού σχολείου. Να μαθαίνει στα παιδιά δεξιότητες για να μπορούν να επιβιώσουν. Η έγνοια των γονιών είναι τι θα απογίνει το παιδί τους, όταν φύγουν από τη ζωή. Αυτό που πρέπει να δούμε».