Είχαν προαναγγελθεί οι... λακκούβες για τον δρόμο μεταξύ Πάφου και Πόλης-Στοίχημα η επόμενη μέρα

Η διακοπή της σύμβασης με τον εργολάβο που ανέλαβε το μεγαλεπήβολο έργο του δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, που θα προσφέρει ταχύτερη μετάβαση των πολιτών από και προς τις συγκεκριμένες περιοχές, δεν έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία, αλλά αποτέλεσε ένα φυσιολογικό επακόλουθο των γεγονότων, που βλέπουν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα.

Εδώ και περίπου έξι μήνες, οι συζητήσεις γύρω από την εξέλιξη του έργου βρίσκονται συνεχώς στη δημόσια σφαίρα, με τον υπουργό Μεταφορών, βουλευτές και τον δήμαρχο Πόλης Χρυσοχούς να προβαίνουν σε τακτικές αναφορές επί του θέματος. Από τη μια ο Αλέξης Βαφεάδης διαμήνυε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί, αλλά θα υπάρξει καθυστέρηση, από την άλλη ο δήμαρχος Πόλης, Γιώτης Παπαχριστοφή εξέφραζε την ανησυχία του για τη στασιμότητα των εργασιών, ενώ εμβόλιμα διάφοροι βουλευτές έθεταν σειρά ερωτημάτων για τον δρόμο και την εξέλιξη των εργασιών.

Το τελευταίο δίμηνο, η συζήτηση για το δρόμο βρισκόταν συνεχώς στο προσκήνιο, με τον εργολάβο και το Τμήμα Δημοσίων Έργων (ΤΔΕ) να οδηγούνται στα Δικαστήρια, αφού σύμφωνα με ανακοίνωση που είχε εκδώσει το ΤΔΕ, ο εργολάβος «ερμήνευσε με δικό του τρόπο τις πρόνοιες των προδιαγραφών ως προς το ποια υλικά από τις εκσκαφές είναι κατάλληλα για χρήση ως επιχώματα και ποια όχι».

Τελικά, το Υπουργείο αποφάσισε στις 11 Νοεμβρίου να προχωρήσει σε τερματισμό της σύμβασης, αφού όπως ανέφερε σε ανακοίνωση του το ΤΔΕ, ο ανάδοχος δεν ανταποκρίθηκε στις υποχρεώσεις του.

Οι λόγοι που οδήγησαν την Κυβέρνηση στην απόφασή της

Σύμφωνα με πληροφορίες του REPORTER, η Κυβέρνηση προχώρησε στην εν λόγω απόφαση αφού θεωρεί το έργο ως πολύ σημαντικό για τους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα δεν ήθελε να χαθεί επιπλέον χρόνος από την σύμβαση, η οποία παρουσίασε μεγάλες καθυστερήσεις.

Παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν, ώστε να ξεπεραστούν τα μεγάλα εμπόδια, εντούτοις κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό, αφού ουσιαστικά οι εργασίες κινούνταν σε πολύ χαμηλές ταχύτητες, την ίδια ώρα που το κόστος και ο χρόνος αποπεράτωσης του έργου αυξάνονταν κλιμακωτά.

Μιλώντας στον REPORTER, ο διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων, Ελευθέριος Ελευθερίου, τόνισε πως «το αρχικό συμβόλαιο που είχαμε με τον εργολάβο ήταν από τον Μάιο του 2021 μέχρι τον Νοέμβριο του 2024. Ήταν μια σύμβαση τρεισήμισι χρόνων και έπρεπε να ολοκληρωθεί στις 26 Νοεμβρίου. Ο εργολάβος, μας ζήτησε 59 μήνες παράταση χρόνου, άρα ο εργολάβος ήθελε άλλα πέντε χρόνια για να ολοκληρώσει τις εργασίες του. Αυτό που αποφασίσαμε ως Υπουργείο και ως Τμήμα, είναι να καταγράψουμε τη δουλειά που έχει μείνει, να ετοιμάσουμε νέα έγγραφα και να προσχωρήσουμε σε προσφοροδότηση του έργου, ώστε να βρούμε νέο εργολάβο. Η ετοιμασία εγγράφων, προσφοροδότηση και η ολοκλήρωση του έργου εμείς λέμε ότι θα την ολοκληρώσουμε σε τρία χρόνια. Δηλαδή σε χρόνο λιγότερο από το χρόνο που ζήτησε παράταση ο εργολάβος».

Κληθείς να σχολιάσει εάν θα παρατηρηθεί καθυστέρηση σε τυχόν ενστάσεις μετά την προσφοροδότηση, υπέδειξε ότι «ακόμα και ενστάσεις αν υπάρξουν είναι ένα με δύο μήνες. Σκοπός μας είναι να προσφοροδοτήσουμε, να βρούμε τον εργολάβο και θεωρούμε ότι είναι εφικτό με βάσει τα δεδομένα που έχουμε ενώπιον μας».

Η Κυβέρνηση, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, παρακολουθούσε με ανησυχία τα ζητήματα που αναδεικνύονταν, είτε σε ειδικές συνεδρίες, είτε με επιστολές προς τον εργολάβο, ενώ έγιναν προσπάθειες ώστε τα προβλήματα που ανέκυψαν να καταστούν διαχειρίσιμα, πράγμα που εκ του αποτελέσματος δεν συνέβη. Οι απαιτήσεις του εργολάβου, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, κρίθηκαν από την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ), η οποία τις απέρριψε. Μετά και από αυτή την εξέλιξη αποφασίστηκε η εφαρμογή των προνοιών του συμβολαίου για διακοπή.

Θα αυξηθεί το κόστος

Οι εξελίξεις, είναι δεδομένο ότι θα αυξήσουν το κόστος για δημιουργία του δρόμου, ωστόσο δεν υπήρχε εναλλακτική επιλογή, βάσει των εξελίξεων, όπως εκτιμά το Τμήμα Δημοσίων Έργων.

Σύμφωνα με τον κ. Ελευθερίου, «το κόστος του έργου είναι 72,9 εκατομμύρια συν ΦΠΑ. Το έργο είχε προσφοροδοτηθεί του 2019 και σήμερα είναι άλλες οι τιμές. Σίγουρα θα υπάρχει αύξηση του ποσού του συμβολαίου, με βάση τον πληθωρισμό. Τις επόμενες μέρες θα καταγραφεί η εργασία που απέμεινε, σε συνεργασία με τον εργολάβο και θα ετοιμάσουμε νέο προϋπολογισμό και νέα εκτίμηση».

Επομένως, υπέδειξε, «εμείς θα ξέρουμε ποια είναι η νέα εκτίμηση, μετά που θα καταγράψουμε τη υπολειπόμενη εργασία. Φυσικά με την προσφοροδότηση μπορεί ο εργολάβος να ζητήσει και πιο ψηλά από την εκτίμησή μας. Άρα η διαφορά μεταξύ της αρχικής και της νέα σύμβασης θα είναι το ποσό που θα μας δώσει ο νέος εργολάβος και θα το ξέρουμε μετά την προσφοροδότηση».

Σημείωσε επίσης ότι «το καθαρό ποσό για το έργο, δηλαδή το ποσό της εργασίας που έχει να εκτελεστεί στο εργοτάξιο είναι 68 εκατομμύρια. Ο εργολάβος έχει εκτελέσει μόνο τα 14 εκατομμύρια και εμείς του αποκόψαμε το 10%, δηλαδή 1,4 εκατομμύρια, το οποίο αποκόπτεται νοουμένου ότι έχει συμπληρώσει το έργο. Δεν υπάρχει περίπτωση να έλαβε περισσότερα λεφτά απ’ όσα έπρεπε να λάβει, διότι υπάρχει ομάδα η οποία ελέγχει την πορεία εργασιών του εργολάβου».

Παράλληλα, ανέφερε ότι το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και το Τμήμα Δημοσίων Έργων θα προχωρήσουν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της Β’ Φάσης του έργου, δηλαδή από το Στρουμπί μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς, ως το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Η φάση αυτή δεν επηρεάζεται από την εξέλιξη της Α’ Φάσης. Για το έργο αυτό έχει γίνει πρόβλεψη στον προϋπολογισμό του 2026 του Υπουργείο Μεταφορών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί για τα 4,8 εκατομμύρια του Τζόκερ
Υψηλή ικανοποίηση με τη ζωή τους, αλλά κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, δηλώνουν οι Κύπριοι
Καταγγελία προς την Κομισιόν θα ετοιμάσει το Θέατρο Ένα για το σχέδιο Θυμέλη
Υψηλή διάκριση στη Στέλλα Κυριακίδου με το βραβείο EURORDIS Policy Maker Award 2025
Αντιπαράθεση Δημάρχων Πόλης-Πάφου για αδειοδότηση ξενοδοχειακής μονάδας
Αρχίζει από Κύπρο τον «μαραθώνιο επισκέψεων» σε παράκτιες περιοχές Ευρώπης ο Καδής
Προειδοποιεί με απεργία η ΟΕΛΜΕΚ-Οι αποφάσεις της Παγκύπριας Συνδιάσκεψης
Πυρά κατά της Κυβέρνησης για την φοιτητική χορηγία εξαπέλυσε η αντιπολίτευση
Περισσότερους μαθητές σε λιγότερα δημοτικά σχολεία δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία
Διαμαρτυρία για λεωφορειολωρίδες στη Νίκου και Δέσποινας Παττίχη-Προειδοποιούν με νέες κινητοποιήσεις