Ανοίγει ξανά ο φάκελος των ελαττωματικών αερόσακων-Ζητά εξηγήσεις για τη μη απόσυρσή τους η Βουλή

Ένα χρόνο μετά, η Βουλή ανοίγει ξανά το φάκελο των ελαττωματικών αερόσακων σε οχήματα, με αφορμή το θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή, που έσβησε μετά από ατύχημα που είχε με το όχημά της, πριν από δύο εβδομάδες, στο δρόμο Φρενάρους-Αυγόρου.

Όπως διαφάνηκε από τη νενομισμένη νεκροτομή επί της σορού της άτυχης 19χρονης, που διενεργήθηκε από την επικεφαλής της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αγγελική Παπέττα και τον ιατροδικαστή Ορθόδοξο Ορθοδόξου, ο θάνατός της επήλθε από αιμορραγικό σοκ συνέπεια ρήξης ανιούσας αορτής και πνεύμονα από μεταλλικό αντικείμενο, στο πλαίσιο διερευνώμενου οδικού τροχαίου δυστυχήματος.

Αυτό καταδεικνύει ότι ενδεχομένως ο θάνατος της άτυχης 19χρονης να επήλθε από τον ελαττωματικό αερόσακο του οχήματός της, κάτι το οποίο καλείται να ξεκαθαρίσει η Αστυνομία, αφού η νεκροτομή έδωσε κατεύθυνση και έδειξε ότι ο θάνατος της Στυλιάνας Γιωργαλλή δεν επήλθε λόγω του τροχαίου ατυχήματος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Θρήνος για τη 19χρονη Στυλιανή-Έσβησε στο δρόμο για τη δουλειά, εξετάζονται οι συνθήκες του δυστυχήματος

Οι συγκεκριμένοι αερόσακοι, όπως διαπιστώθηκε από έρευνες που έγιναν εκρήγνυνται, στέλνοντας θραύσματα και κομμάτια μετάλλων στους επιβάτες, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με τραυματισμό ή ακόμα και θάνατο.

Το θέμα, είχε συζητηθεί στις 9 Νοεμβρίου 2023, στην Επιτροπή Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, μετά το θάνατο του 24χρονου Κυριάκου Όξινου, ο οποίος απεβίωσε στις 24 Ιανουαρίου 2023.

Κατά την αυτεπάγγελτη εξέταση του θέματος, στην Επιτροπή, σε ότι αφορά ειδικότερα τα ελαττωματικά εξαρτήματα οχημάτων, ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανέφερε πως το Τμήμα Οδικών Μεταφορών επιτηρεί τη διαδικασία ανάκλησης, δυνάμει του ισχύοντος ενωσιακού νομοθετικού πλαισίου, ωστόσο, η ευθύνη αντικατάστασης ελαττωματικών εξαρτημάτων σε οχήματα, βαραίνει την κατασκευάστρια εταιρεία.

Είπε επίσης ότι από τον Ιανουάριο του 2023, συμφώνως οδηγίας που έχει εκδώσει το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, σε περίπτωση που γίνεται αντιληπτό ότι πρόσωπο δεν έχει ανταποκριθεί σε ειδοποίηση ανάκλησης, το πρόσωπο αυτό καλείται κατά τον τεχνικό έλεγχο του οχήματός του, να αποταθεί στην κατασκευάστρια εταιρεία για αντικατάσταση του εξαρτήματος.

Τόνισε ακόμα πως «έχουν εντοπιστεί κενά σε ότι αφορά τα οχήματα τα οποία εισάγονται στη Δημοκρατία από κράτη εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου, για τα οποία δεν εφαρμόζεται η σχετική ενωσιακή νομοθεσία και συναφώς, το Υπουργείο του μελετά τον τρόπο με τον οποίο θα καταστεί δυνατός ο εντοπισμός των ελαττωματικών εξαρτημάτων και η ενημέρωση των ιδιοκτητών ή των οδηγών των επηρεαζόμενων οχημάτων».

Τα μέλη της Επιτροπής είχαν εκφράσει τότε τη δυσαρέσκεια τους για την ελλιπή παρακολούθηση των διαδικασιών ανάκλησης και της συνακόλουθης ανταπόκρισης του κοινού σε αυτές. Σε ότι αφορά τα μηχανοκίνητα οχήματα, η επιτροπή απηύθυνε έκκληση προς τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων όπως πραγματοποιήσει συνάντηση με τους εκπροσώπους των εμπλεκόμενων φορέων, με σκοπό τη διασφάλιση αποτελεσματικής διαδικασίας ανακλήσεων ελαττωματικών εξαρτημάτων οχημάτων από τρίτες χώρες.

Μετά το νέο υπό διερεύνηση περιστατικό, η Επιτροπή κάλεσε στη Βουλή εκπροσώπους του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών και της Μονάδας Οδικής Ασφάλειας, ως επίσης και εκπροσώπους του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, του Υπουργείου Υγείας, του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, της Υπηρεσίας Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών του Υπουργείου Οικονομικών, της Αστυνομίας, του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ) και αρκετών άλλων φορέων και υπηρεσιών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο θάνατος του Κυριάκου και τα μέτρα στην Κύπρο

Το σκάνδαλο Takata

Σύμφωνα με παλαιότερο ρεπορτάζ του REPORTER, οι αερόσακοι Takata προκάλεσαν δεκάδες θανάτους οδηγών και εκατοντάδες τραυματισμούς. Σύμφωνα με τις αναφορές, οι αερόσακοι άνοιγαν σε ανύποπτο χρόνο, κυρίως επηρεαζόμενοι από τις καιρικές συνθήκες και εκτόξευαν στο πρόσωπο των οδηγών θραύσματα σαν σφαιρίδια, ενώ ελευθέρωναν στην ατμόσφαιρα νιτρική αμμωνία, που σε κάποιες περιπτώσεις προκαλούσε ανάφλεξη.

Η Takata άρχισε να κατασκευάζει αερόσακους το 1988 και το 2014, έφτασε να κατέχει το 20% της παγκόσμιας αγοράς. Ένα χρόνο νωρίτερα, το 2013, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησαν μεγάλες ανακλήσεις οχημάτων λόγω των αερόσακων της Takata. Οι πρώτες αναφορές για προβληματικούς αερόσακους, ήταν σε οχήματα μοντέλα της Honda που κατασκευάστηκαν το 1998.

Οι αναφορές από τη Honda ήταν ότι κατέγραψε περισσότερους από 100 τραυματισμούς και δεκατρείς θανάτους (επτά στις Ηνωμένες Πολιτείες συν έξι στη Μαλαισία) που σχετίζονταν με τους αερόσακους της Takata.

Τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2013, ανακλήθηκαν συνολικά 3,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα λόγω ελαττωματικών αερόσακων που είχαν κατασκευαστεί στο εργοστάσιο της εταιρίας στο Μεξικό. Το 2014, θορυβημένη από τα νέα, η BMW ανακοίνωσε ότι θα μετέφερε οποιεσδήποτε παραγγελίες από το μεξικανικό εργοστάσιο σε εργοστάσιο της Takata στη Γερμανία. Σε μια από τις πρώτες τοποθετήσεις της η εταιρεία ανέφερε πως, «λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη αυτή την κατάσταση, θα ενισχύσουμε τον ποιοτικό μας έλεγχο και θα καταβάλουμε συντονισμένη προσπάθεια για να αποτρέψουμε μια επανάληψη».

Στις 23 Ιουνίου 2014, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan και Toyota ανακοίνωσαν ότι ανακαλούσαν περισσότερα από τρία εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως λόγω των αερόσακων της Takata. Ο λόγος ήταν ότι μπορούσαν να σπάσουν και να πετάξουν συντρίμμια μέσα στο όχημα. Αυτή η απόφαση των αυτοκινητοβιομηχανιών, βασίστηκε σε μια έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας των ΗΠΑ, για την οδική ασφάλεια, στην οποία έφτασαν τρεις κατηγορίες για τραυματισμούς.

Την ίδια ημέρα η εταιρεία σε ανακοίνωση της εκτιμούσε ότι το πρόβλημα δημιουργείτο από τα υψηλά επίπεδα εργασίας. Ο πρώτος θάνατος από αερόσακο Takata καταγράφηκε τον Ιούλιο του 2014 στη Μαλαισία, όταν μια έγκυος γυναίκα σκοτώθηκε. Η γυναίκα, ηλικίας 42 ετών, πέθανε όταν ένα μεταλλικό θραύσμα από τον αερόσακο οδηγού που άνοιξε, την τραυμάτισε στον λαιμό, ενώ οδηγούσε με μόλις 30 χιλιόμετρα και χτυπήθηκε από άλλο όχημα σε διασταύρωση.

Μέχρι τον Μάιο του 2015, η Takata, έγινε η εταιρία που ήταν υπεύθυνη για τη μεγαλύτερη ανάκληση οχημάτων στην ιστορία. Συνολικά ανακλήθηκαν 40 εκ. οχήματα, δώδεκα μοντέλων, με την αιτιολογία ότι, «οι αερόσακοι θα μπορούσαν να εκραγούν και ενδεχομένως να στείλουν θραύσματα στο πρόσωπο και στο σώμα τόσο του οδηγού όσο και του συνοδηγού». Σημειώνεται ότι οι προηγούμενες ανακλήσεις, από το 2013, μέχρι το 2015, ανήλθαν στα δεκατρία εκατομμύρια, συνεπώς συνολικά έγιναν περίπου 53 εκατομμύρια ανακλήσεις οχημάτων.

Στα τέλη του 2015, στην Takata, επιβλήθηκε από τις Αρχές των ΗΠΑ, πρόστιμο μαμούθ, ύψους 200 εκ. δολαρίων, ενώ όταν προχώρησαν και οι ποινικές υποθέσεις κατά των στελεχών της, το 2018 υπήρξε συμφωνία για να παραδεχθούν ενοχή και να πληρώσουν ένα πρόστιμο ύψους ένα δις, το οποίο θα μοιράζονταν, 25 εκ. οι αμερικανικές αρχές που θα εισέπρατταν το πρόστιμο, 125 εκατομμύρια ως αποζημίωση των θυμάτων και 850 εκατομμύρια για την αποζημίωση των κατασκευαστών οχημάτων που επηρεάστηκαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η εταιρεία να χρεοκοπήσει και να αναστείλει τις εργασίες της.

Δειτε Επισης

Οι απειλές του 50χρονου Σαουδάραβα-Όσα ύποπτα έλεγε χρόνια πριν αιματοκυλήσει τη χριστουγεννιάτικη αγορά
ΒΙΝΤΕΟ: Φρικτό περιστατικό στη Νέα Υόρκη-Άνδρας έβαλε φωτιά σε γυναίκα στο μετρό
Περιορισμένη ορατότητα στον αυτοκινητόδρομο λόγω έντονων βροχοπτώσεων-Συστήνεται προσοχή
Θέλουν την παρέμβαση ΥΠΕΞ και ΗΕ για λύση μετά τα επεισόδια στη Δερύνεια οι αγροτικές οργανώσεις
Έσπασε το σίδερο του κρεβατιού και πήδηξε από το παράθυρο ο δραπέτης-Ζήτησε έκθεση γεγονότων ο Αρναούτης
Έκτακτη συνεδρία Ολομέλειας της Βουλής για τις συναλλαγές μεγάλων ποσών
Τοπικές βροχές και μεμονωμένες καταιγίδες στο μενού του καιρού-Πότε τίθεται σε ισχύ η κίτρινη προειδοποίηση
Η διπλωματική αντεπίθεση του Αλ Τζολάνι-Το σχέδιο του για να τοποθετήσει τη χώρα του στο κέντρο των εξελίξεων
Επιμένει ο Σταυριανός, άσκησε έφεση επί της... τελεσίδικης απόφασης της Ολομέλειας-Ανύπαρκτη διαδικασία
Μυστήριο με άγνωστη φυλή που ζει στον Αμαζόνιο-Φωτογραφίες φέρνουν στο φως στοιχεία για τη ζωή τους