Κατά 6% αυξημένος ο προϋπολογισμός του ΥΠΑΝ για το 2025-Συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης

Αυξημένος κατά 6% είναι ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για το 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο προϋπολογισμό του 2024.

Συγκεκριμένα ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου για το 2025 ανέρχεται στο €1 δισ. και 550 εκατομμύρια, όπως είπε η πολιτική προϊστάμενη του Υπουργείου, Αθηνά Μιχαηλίδου, κατά την παρουσίαση του Προϋπολογισμού του Υπουργείου για το 2025 και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΜΔΠ) 2025-2027, ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού.

Η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι ποσοστό 81% του Προϋπολογισμού αφορά σε τακτικές δαπάνες (μισθοί, χορηγίες Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου κ.λπ.), ποσοστό 83% των τακτικών δαπανών αφορά σε μισθοδοσία, ποσοστό 19% του προϋπολογισμού αφορά σε αναπτυξιακές δαπάνες  και ποσοστό 74% των αναπτυξιακών δαπανών αφορά σε χορηγίες δημόσιων πανεπιστημίων.

Σημείωσε ότι ακολουθούν πολύ συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό, ο οποίος είναι αναρτημένος και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου, προσθέτοντας ότι ακολουθούν το πρόγραμμα διακυβέρνησης για την παιδεία.

Ανέφερε ότι υπάρχει συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης, το οποίο από την πρώτη στιγμή ακολουθείται στη βάση συγκεκριμένων στόχων, χρονοδιαγραμμάτων, δράσεων, ευθυνών και ρόλων.

Η παιδεία, συνέχισε η Υπουργός, αποτελεί μια από τις προτεραιότητες και για αυτό και όλες οι δράσεις στοχεύουν στην βελτίωση στον τομέα αυτό.

Αναφερόμενη στην αποστολή του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, όπως αυτή αντικατοπτρίζεται στο στρατηγικό σχεδιασμό τους, η κα. Μιχαηλίδου είπε ότι είναι η συνεχής αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης , η διασφάλιση ίσων ευκαιριών μάθησης σε όλους/ες τους/τις εκπαιδευόμενους/ες και η ενίσχυση του αθλητισμού και ενδυνάμωση της νεολαίας.

Όσον αφορά το όραμα του Υπουργείου για τα τελευταία χρόνια, η κα. Μιχαηλίδου είπε ότι είναι πολίτες με δεξιότητες, υπευθυνότητα, δημοκρατικό ήθος, ιστορική ταυτότητα, αλλά και σεβασμό στη διαφορετικότητα, πολίτες με ολοκληρωμένη προσωπικότητα, ικανούς να συμβάλουν δημιουργικά στην ανάπτυξη της κοινωνίας και πολίτες ικανούς να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του μέλλοντος με αποφασιστικότητα και θάρρος.

Οι στόχοι του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, είπε η κα. Μιχαηλίδου, είναι η μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό και συμπεριληπτικό σχολείο, στην καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων, ώστε το εκπαιδευτικό σύστημα να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό (ουσιαστική βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων).

Η Υπουργός ανέφερε ότι «ο Προϋπολογισμός 2025 για μας είναι εργαλείο για να υλοποιήσουμε τους στόχους μας» και η φιλοσοφία του είναι  η ανακατανομή κονδυλίων, ώστε να δοθεί έμφαση  στις βασικές προτεραιότητες (πρόληψη, έγκαιρη διάγνωση, παιδαγωγικός ρόλος σχολείου) και η στοχευμένη και καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, για καλύτερα αποτελέσματα (αξιοποίηση προσωπικού για βελτίωση αποτελεσμάτων).

Σημείωσε ότι αξιοποιούν συγχρηματοδοτούμενα έργα από το Σχέδιο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας που έχει αποφασιστεί από το 2020. «Το συνεχίζουμε κανονικά και απορροφούμε 17εκ. για το 2025 μόνο», πρόσθεσε.

Η Υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι το μεγάλο ποσοστό του Προϋπολογισμού σχετίζεται με τις τακτικές δαπάνες.

Αναφορικά με τις πολιτικές/δράσεις που υλοποιήθηκαν τη σχολική χρονιά 2023-2024, η Υπουργός Παιδείας ενδεικτικά ανέφερε την εφαρμογή νέου συστήματος αξιολόγησης μαθητών/ριών στη Μέση Εκπαίδευση, την προώθηση εκσυγχρονισμού και επικαιροποίησης ΑΠ, την επέκταση θεσμού Προαιρετικού Ολοήμερου Σχολείου , την αναβάθμιση ΜΤΕΕΚ και Μεταλυκειακών Ινστιτούτων, την έναρξη διαδικασίας για μετάβαση από την Ειδική στην Ενιαία Εκπαίδευση, την ενδυνάμωση εκπαιδευτικών, την υλοποίηση δράσεων προς το ψηφιακό σχολείο (εξοπλισμός και επιμόρφωση), την ενίσχυση προγραμμάτων Αγωγής Ζωής - «ΕΥ ΖΗΝ», την λήψη μέτρων για πρόληψη, έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση σε θέματα βίας/παραβατικότητας και αλφαβητισμού, την εφαρμογή σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης για παροχή δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από 4 χρονών, την βελτίωση σχολικών υποδομών, την υπογραφή μνημονίων και προγραμμάτων συνεργασίας και το διάλογο με εμπλεκόμενους φορείς για βελτίωση και αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης.

Η κα. Μιχαηλίδου είπε, παράλληλα, ότι ο φετινός προϋπολογισμός ενδεικτικά έχει αύξηση στην αναντιστοιχία δεξιοτήτων/Ψηφιακός μετασχηματισμός, στην επέκταση Προδημοτικής Εκπαίδευσης, στην στήριξη στα θέματα της ειδικής εκπαίδευσης με σχολικούς βοηθούς/συνοδούς, όχι μόνο αριθμητικά αλλά ουσιαστικά με την υποχρεωτική επιμόρφωση τους αλλά και την αναβάθμιση του status τους, με την βελτίωση θεμάτων ασφάλειας των σχολείων όπως είναι οι επιτηρητές ασφαλείας και θέματα που σχετίζονται με σχολεία ιστορικού κέντρου Λευκωσίας, χορηγίες στις Σχολικές Εφορείες, στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και στα Πανεπιστήμια, στη Δημιουργία Κέντρου Τύπου Κυπριακής Προεδρίας ΕΕ 2026.

Αναφέρθηκε και στους έξι στρατηγικούς πυλώνες, και συγκεκριμένα στις πολιτικές που αφορούν τον μαθητή, στο ανθρώπινο δυναμικό γενικά, στις διοικητικές δομές και υποδομές, την ανώτερη εκπαίδευση και τη δια βίου εκπαίδευση , τον αθλητισμό και την νεολαία.

Σε αυτούς τους έξι πυλώνες, συνέχισε, ανήκουν και οι εμβληματικές πολιτικές και δράσεις 2025 του Υπουργείου και συγκεκριμένα στην αναθεώρηση Αναλυτικών Προγραμμάτων/ Αντιμετώπιση αναντιστοιχίας ικανοτήτων/ Ψηφιακός μετασχηματισμός, στην βελτίωση Ειδικής Εκπαίδευσης, στο νέο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικού έργου, στη βελτίωση και αναβάθμιση Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στην αναβάθμιση Ανώτερης Εκπαίδευσης/Στρατηγικός Σχεδιασμός και στις εκπαιδευτικές πολιτικές για τον/τη μαθητή/μαθήτρια.

Σημείωσε ότι εντός της επόμενης εβδομάδας κοινοποιείται και ο στρατηγικός σχεδιασμός ως κείμενο που αφορά την ανώτερη εκπαίδευση.

Ανέφερε, επίσης, ότι μέχρι το τέλος της πενταετίας ο στόχος είναι όλα τα Δημοτικά Σχολεία να είναι προαιρετικά ολοήμερα σχολεία και δουλεύουν συστηματικά με χρονοδιαγράμματα.

Η Υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι το σχολείο αλλάζει σταδιακά, οδεύοντας προς το σύγχρονο, συμπεριληπτικό σχολείο, γίνεται πιο μαθητοκεντρικό και συμπεριληπτικό, με έμφαση στην πρόληψη, τη διάγνωση και την έγκαιρη παρέμβαση, επικεντρωμένο περισσότερο στις ανάγκες μαθητών/ριών και εκπαιδευτικών, πιο ασφαλές για όλους και όλες.

Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις των Βουλευτών ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ, Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών. Οι Βουλευτές επικεντρώθηκαν, μεταξύ άλλων, στα θέματα του καταλόγου διοριστέων και διορισίμων, των υποδομών στα σχολεία αλλά και την ανέγερση νέων σχολείων , στα κλιματιστικά, στην ιδιωτική εκπαίδευση, στην ειδική εκπαίδευση, στα αναλυτικά  προγράμματα, στο θεσμό των ΚΙΕ, στις παγκύπριες εξετάσεις, στην Τεχνική Εκπαίδευση, στις φοιτητικές εστίες, στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού,  για τα ΔΡΑΣΕ, για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, για την περιβαλλοντική εκπαίδευση.

Απαντώντας στους Βουλευτές, η Υπουργός Παιδείας είπε, μεταξύ άλλων, ότι το σύστημα διορισμών «είναι παραδοχή όλων μας ότι υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα και με τις εξετάσεις διορισίμων και συζητούμε , είμαστε σε ένα σημείο διαβούλευσης με όλους τους συνεργάτες μας και πολύ σύντομα θα φέρουμε την πρόταση μας».

Ανέφερε, επίσης, σε ό,τι αφορά το θέμα της απασχόλησης  ότι για πρώτη φορά πέρσι κατάργησαν την αγορά υπηρεσιών που αφορούσε εκατοντάδες εκπαιδευτικών και αυτοί μετατράπηκαν σε εργοδοτούμενους στο δημόσιο.

«Ήταν αίτημα όλων να έχουμε κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών και συμφωνούσαμε και εμείς όχι συνδικαλιστικά αλλά ουσιαστικά και ποιοτικά. Για να έχω ποιότητα στην εκπαίδευση, δεν θέλω επισκέπτες στα σχολεία. Δεν θέλουμε άτομα να μπαίνουν για λίγες ώρες και να φεύγουν», σημείωσε.

Στοχεύουν, είπε, να μειώσουν την στρέβλωση την μεγάλη και να επιλύσουν την στρέβλωση με τους έκτακτους. «Μόνο η χώρα μας έχει 30% σχεδόν έκτακτους εκπαιδευτικούς. Θέλουμε μόνιμες θέσεις. Είναι μόνιμες αυτές οι ανάγκες», πρόσθεσε.   

Η Υπουργός Παιδείας είπε, παράλληλα, ότι το θέμα των υποδομών είναι για το Υπουργείο πρόκληση.

Όσον αφορά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, η Υπουργός είπε ότι έχουν τεράστιες προκλήσεις, προσθέτοντας ότι δεν σημαίνει ότι είναι όλοι πρόθυμοι να φτάσουν σε αίσιο τέλος ή ότι θα συμφωνήσουν όλοι.

«Είμαστε όμως αποφασισμένοι να δώσουμε ευκαιρία. Να έρθουμε στη Βουλή με μια πρόταση. Μέχρι το Δεκέμβριο πρέπει να έχουμε την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού», σημείωσε.

 Η Υπουργός Παιδείας ανέφερε, επίσης, ότι για την τεχνική εκπαίδευση όλα τα κονδύλια τα παίρνουν από ευρωπαϊκά κονδύλια, για αυτό δεν είναι μέσα στον προϋπολογισμό.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Βασικός πυλώνας η Ανώτατη Εκπαίδευση-Μελετά σιερά αιτημάτων το ΥΠΑΝ
Διακοπή νερού στη περιοχή Κτηματολογίου στη Λάρνακα
Πιο συχνά τα ακραία καιρικά φαινόμενα λόγω κλιματικής αλλαγής-Δύσκολο να προβλεφθούν με ακρίβεια
Ο Οκτώβρης ήταν ο πιο άνομβρος μήνας στην καταγεγραμμένη ιστορία
Απελευθέρωσε λαγούς με ενώτιο και GPS η Υπηρεσία Θήρας-Οι οδηγίες προς τους κυνηγούς
Βραβεύεται από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Οργανώσεων για τον Καρκίνο η Στέλλα Κυριακίδου
Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας: Υπάρχει προσωπικό μαζί με τα ασυνόδευτα παιδιά στην Πάφο
Μόλις το 0,45% του Προϋπολογισμού για τον Πολιτισμό-Επικρίσεις ότι είναι ο «φτωχός συγγενής»
Κατά 6% αυξημένος ο προϋπολογισμός του ΥΠΑΝ για το 2025-Συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης
Πρόληψη, έγκαιρη διάγνωση, παιδαγωγικός ρόλος και αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού οι στόχοι του ΥΠΑΝ