Ψηφίζει για αύξηση βαθμών ποινής σε οδηγούς η Βουλή-Υπέρ το ΔΗΚΟ, αποφασίζουν στην Ολομέλεια οι υπόλοιποι
06:00 - 31 Οκτωβρίου 2024
Την πρόταση νόμου του Χρύσανθου Σαββίδη, για αύξηση από 12 σε 16 των βαθμών ποινής για τροχαία αδικήματα, που τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών, καλείται να ψηφίσει η Ολομέλεια της Βουλής.
Μετά από επτά ολόκληρες συνεδρίες κατά τις οποίες ανταλλάγησαν απόψεις επί της συγκεκριμένης πρότασης, που αρχικά πρότεινε αύξηση ποινών από 12 σε 20 βαθμούς και τελικά κλείδωσε στους 16 κατόπιν διαβούλευσης με το Υπουργείο Μεταφορών, η Βουλή έχει τον τελικό λόγο για τροποποίηση της Νομοθεσίας, η οποία εάν ψηφιστεί θα έχει ισχύ από την 1η Φεβρουαρίου 2025.
Το σκεπτικό πίσω από την πρόταση του Χρύσανθου Σαββίδη ήταν πως η προτεινόμενη τροποποίηση κρίνεται σκόπιμη λόγω των νέων και πολλών μέσων που πλέον χρησιμοποιούνται για σκοπούς ελέγχου της οδικής κυκλοφορίας, των στρεβλώσεων που παρατηρούνται στη λειτουργία τους και της ελλιπούς πληροφόρησης των οδηγών, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση βαθμών ποινής στις άδειες οδήγησης για μικροπαραβάσεις.
Κατά τις συνεδρίες της Επιτροπής, ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το ύψιστο ζητούμενο είναι η οδική ασφάλεια και πως η εφαρμογή των συστημάτων φωτοεπισήμανσης υλοποιείται σταδιακά στη βάση προτύπων ποιότητας.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών, τους βουλευτές και τους καλεσμένους απασχόλησαν ιδιαίτερα τα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί κατά τη λειτουργία των συστημάτων φωτοεπισήμανσης και ειδικότερα όσον αφορά τη λειτουργία του βέλους για στροφή στα δεξιά, τη μη επαρκή σήμανση του οδικού δικτύου και κατά πόσο οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα μπορούσαν να έχουν αναδρομική ισχύ. Περαιτέρω, η Επιτροπή επισήμανε την ανάγκη επαρκούς ενημέρωσης των πολιτών αναφορικά με τη λειτουργία των νέων μέσων και μεθόδων ελέγχου της οδικής κυκλοφορίας και την ανάγκη υιοθέτησης ολιστικής προσέγγισης για αντιμετώπιση των στρεβλώσεων που παρουσιάζονται από τη λειτουργία των συστημάτων φωτοεπισήμανσης.
Σε άλλη συνεδρία, ο Υπουργός Μεταφορών, είχε υποβάλει επιστολή του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ΣΟΑ) στην Επιτροπή, το οποίο εξέφρασε την άποψη ότι η πρόταση νόμου είναι αντισυνταγματική, ενώ παράλληλα τόνισε ότι οι ποινές για τις τροχαίες παραβάσεις έχουν καθοριστεί μετά από σχετικές εισηγήσεις των αρμόδιων Υπουργείων, στη βάση μελέτης του Πανεπιστημίου Κύπρου, αλλά και πως έχουν αυξηθεί, ώστε να καταστούν αποτρεπτικές.
Περαιτέρω, η επιβολή κυρώσεων έχει επιφέρει θετικές επιδράσεις, με σημαντική μείωση των θανατηφόρων οδικών δυστυχημάτων. Επιπροσθέτως, στην εν λόγω επιστολή γινόταν αναφορά στον αριθμό των παραβατών που κινδυνεύουν κατόπιν απόφασης Δικαστηρίου με στέρηση της άδειας οδήγησης, λόγω συσσώρευσης βαθμών ποινής που επιβλήθηκαν και ο οποίος αποτελεί ποσοστό 1% του συνόλου των οδηγών παγκύπρια, καθώς επίσης και ότι η εκδίκαση των αδικημάτων αυτών δεν δημιουργεί πρόσθετο φόρτο εργασίας στα Δικαστήρια.
Στη συνέχεια ο υπουργός Μεταφορών εισηγήθηκε την αύξηση των βαθμών ποινής από 12 σε 15 , με τον Χρύσανθο Σαββίδη να αντιπροτείνει την αύξηση στους 16 βαθμούς, κάτι που τελικά αποδέχθηκε ο Αλέξης Βαφεάδης.
Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, καθώς και της Αστυνομίας Κύπρου διαφώνησαν με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Ο εκπρόσωπος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου εξέφρασε τον προβληματισμό του για το κατά πόσο η εφαρμογή της προτεινόμενης ρύθμισης σε συνδυασμό με την πρόσφατα ψηφισθείσα τροποποίηση για παραγραφή των βαθμών ποινής σε δύο χρόνια αντί σε τρία και την προτεινόμενη ρύθμιση της πρότασης νόμου «ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024», που εξετάζεται παράλληλα από την επιτροπή και αφορά την επέκταση της προθεσμίας αποπληρωμής εξώδικου προστίμου, ενδεχομένως να αντίκειται στη φιλοσοφία και στο πνεύμα του νόμου. Παράλληλα, τόνισε τη διακριτική ευχέρεια του δικαστηρίου κατά την επιβολή της ποινής στέρησης του δικαιώματος κατοχής άδειας οδήγησης, όταν συμπληρωθούν οι δώδεκα (12) βαθμοί ποινής, το οποίο λαμβάνει υπόψη τις προσωπικές περιστάσεις του παραβάτη.
Την πρόταση νόμου θα υπερψηφίσει το Δημοκρατικό Κόμμα, ενώ ο ΔΗΣΥ, το ΑΚΕΛ, η ΔΗΠΑ και το Κίνημα Οικολόγων επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν ενώπιον της Ολομέλειας του Σώματος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: