Νοσούν οι διαδικασίες υποβολής παραπόνου από ηλικιωμένους ασθενείς-«Υπάρχει φόβος για εκδικητική συμπεριφορά»
06:00 - 21 Οκτωβρίου 2024
Απαξιωτικές και κακές συμπεριφορές βιώνουν ηλικιωμένοι ασθενείς τόσο σε δημόσια, όσο και σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Κατά καιρούς είδαν το φως της δημοσιότητες περιστατικά γροθιά στο στομάχι, με ηλικιωμένα πρόσωπα που αντί να τους παρέχεται φροντίδα, βιώνουν άσχημες και πολλές φορές προσβλητικές καταστάσεις. Τα παράπονα ηλικιωμένων ασθενών δεν εκλείπουν, ωστόσο, παρατηρείται φόβος για επίσημη καταγγελία, κάτι που οδηγεί τις προσπάθειες για να αλλάξουν οι κακές συμπεριφορές σε αδιέξοδο.
Τα στοιχεία που δημοσίευσε η Ομοσπονδία Ασθενών Κύπρου, δείχνουν ότι οι καταγγελίες ασθενών αυξάνονται και στην πλειονότητα τους αυτές αφορούν ηλικιωμένους, ενώ αρκετές είναι οι αναφορές δυσάρεστων γεγονότων από άτομα άνω των 50 ετών.
Για τα περιστατικά που αφορούν ηλικιωμένους ασθενείς ενημερώνεται και το παρατηρητήριο τρίτης ηλικίας, το οποίο βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με την ΟΣΑΚ, με την οποία υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στις δυο πλευρές με στόχο τον καλύτερο συντονισμό.
Μιλώντας στον REPOERTER, ο Πρόεδρος του παρατηρητήριου τρίτης ηλικίας, Δήμος Αντωνίου, ανέφερε πως φθάνουν κοντά τους αρκετές καταγγελίες σημειώνοντας, πως αυτό είναι η μύτη του παγόβουνου, καθώς όπως εξήγησε, «υπάρχουν και άλλα περιστατικά τα οποία δεν καταγγέλλονται επίσημα, αλλά έρχονται κοντά μας με την μορφή αναφορών».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σοβαρές καταγγελίες από ασθενείς-Περιπτώσεις ιατρικής αμέλειας και κακομεταχείρισης ηλικιωμένων
Επιπρόσθετα, ο κ. Αντωνίου έδωσε κάποια παραδείγματα, αυτών των καταγγελιών, οι οποίες στην πλειονότητα τους αφορούν κακές συμπεριφορές, από μερίδα όπως είπε ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, υπήρξαν, όπως, είπε, «περιστατικά που ασκείτο πίεση στους ηλικιωμένους να τελειώσουν το φαγητό τους γρήγορα για να μπορεί να σχολάσει ο νοσηλευτής, άλλες περιπτώσεις που νοσηλευτής μιλούσε απότομα σε ηλικιωμένους λέγοντας τους να μην ενοχλούν, ενώ είχαμε και αναφορές που άφησαν ηλικιωμένους σε λερωμένα σεντόνια και λερωμένα ρούχα».
Πάντως, όπως ανέφερε ο κ. Αντωνίου, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ο φόβος των ηλικιωμένων να προβούν σε επίσημη καταγγελία και αρκούνται σε απλή αναφορά, ενώ, όπως σημείωσε, «σε πολλές περιπτώσεις, ο φόβος των ηλικιωμένων εδράζεται στο ότι αν καταγγείλουν επίσημα, μπορεί να αντιμετωπίσουν εκδικητική συμπεριφορά σε περίπτωση που χρειαστούν ξανά νοσηλεία».
Επίσης, ανέφερε πως, χρίζουν βελτίωσης οι διαδικασίες υποβολής επίσημου παραπόνου, καθώς με τον υφιστάμενο τρόπο που γίνονται τα παράπονα αλλά αλλά και η διερεύνηση αυξάνουν τον φόβο κυρίως των ηλικιωμένων ασθενών.
Ωστόσο, ακόμα και να υπάρξει καταγγελία, σε πολλές περιπτώσεις η διερεύνηση καθυστερεί και σε πολλές περιπτώσεις να οδηγείται σε αδιέξοδο, καθώς είναι ο λόγος του ηλικιωμένου ασθενή έναντι του νοσηλευτικού προσωπικού, χωρίς άλλα απτά στοιχεία, με τον κ., Αντωνίου, να καλεί τους σωστούς επαγγελματίες υγείας όταν διαπιστώνουν περιστατικά κακομεταχείρισης να τα καταγγέλλουν, ούτως ώστε οι λίγοι που δεν κάνουν σωστά την δουλειά τους να απομακρύνονται.
Επιπρόσθετα, όπως τόνισε, ο κ. Αντωνίου, οι κακές συμπεριφορές δεν αφορούν όλο το προσωπικό των νοσηλευτηρίων, αλλά μια μικρή μερίδα και υπογράμμισε πως, οι περισσότεροι επαγγελματίες υγείας είναι εξαιρετικοί στην δουλειά τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πυρά ΟΣΑΚ για την κατάργηση του δικαιώματος δωρεάν παροχής υγείας σε δημόσιους υπαλλήλου
Την δυσκολία να προχωρήσουν οι καταγγελίες επιβεβαίωσε και η Μιχαέλα Μάρκου, νομικός Λειτουργός της Ομοσπονδίας Ασθενών Κύπρου, η οποία σε δηλώσεις της στον REPORTER, εξήγησε πως, ο ρόλος τους είναι συμβουλευτικός και δεν μπορούν να προβούν σε διερεύνηση. Όπως, ανέφερε, αν η καταγγελία αφορά κακομεταχείριση ασθενών, τότε αποστέλλεται σχετικό παράπονό, στις αρμόδιες υπηρεσίες και ακολούθως γίνεται διερεύνηση.
Κληθείσα να σχολιάσει κατά πόσο προχωρά η διαδικασία μετά την υποβολή παραπόνου, η κα. Μάρκου, ανέφερε ότι παρατηρείται καθυστέρηση να παραδοθούν οι εκθέσεις και τα πορίσματα στην ΟΣΑΚ, φέρνοντας ως παράδειγμα, καταγγελία για την οποία αναμένουν απάντηση εδώ και δυο χρόνια, ενώ όπως είπε, σε αρκετές περιπτώσεις δεν λαμβάνουν καν απάντηση.
Επιπλέον, όπως σημείωσε η νομικός λειτουργός της ΟΣΑΚ, είναι καλό να υποβάλλονται επίσημα παράπονα, καθώς είναι ένας τρόπος για να βελτιωθούν τα κακώς κείμενα.
Στην αντίπερα όχθη, ο Οργανισμός Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας, δίνει τη δυνατότητα στους ασθενείς να υποβάλουν τα παράπονα τους απευθείας στον Οργανισμό, τα οποία τυγχάνουν διερεύνησης και αν προκύψει κάτι, τότε γίνονται οι δέουσες ενέργειες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:Παρουσίασε το Συνήγορο του Ασθενή ο Δαμιανός-Πυρ ομαδόν για έλλειψη διαβούλευσης