Περισσότερα από ολόκληρο το 2023 τα θανατηφόρα μέχρι τον Οκτώβρη-Σε υψηλά επίπεδα η ασυνειδησία οδηγών
Γιώργος Χατζηπαναγή 06:00 - 14 Οκτωβρίου 2024
Η εγκληματική ασυνειδησία των οδηγών στην Κύπρο, δεν φαίνεται να αλλάζει, ανεξαρτήτως της αύξησης των ποινών που επιβλήθηκαν για παραβάσεις στο οδικό δίκτυο, αλλά και της τοποθέτησης σταθερών και κινητών καμερών στους δρόμους, γεγονός που επιβεβαιώνεται μέσα από τα τραγικά στοιχεία των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων για το 2024, τα οποία έχουν ξεπεράσει τα περσινά νούμερα, τρεις μήνες πριν κλείσει το έτος.
Τα μέτρα που λήφθηκαν τα τελευταία χρόνια από τους αρμόδιους, αλλά και οι συγκλήσεις του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας που έλαβαν χώρα σε πολλές περιπτώσεις, με αποτέλεσμα κάθε φορά να λαμβάνονται επιπρόσθετα μέτρα για ανατροπή του θλιβερού σκηνικού, δυστυχώς δεν άλλαξαν οτιδήποτε στο υφιστάμενο σκηνικό.
Για να καταστεί πιο ξεκάθαρη η εικόνα γύρω από την ισχύουσα κατάσταση, φέτος μέχρι τις 10 Νοεμβρίου, σημειώθηκαν 33 οδικές συγκρούσεις με 36 νεκρούς, την ίδια ώρα που ολόκληρη την περσινή χρονιά είχαν καταγραφεί συνολικά 33 θάνατοι σε θανατηφόρα δυστυχήματα. Δεδομένου ότι απομένουν άλλοι τρεις μήνες μέχρι το τέλος του έτος, δεν αποκλείεται να αγγίξουμε αριθμούς προηγούμενων χρόνων, που τα στατιστικά δεδομένα ήταν πολύ χειρότερα.
Σύμφωνα με το αρχείο του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, το 2000, είχαν καταγραφεί 111 νεκροί και 1016 σοβαρά τραυματίες, ενώ δέκα χρόνια αργότερα, ο αριθμός έπεσε στους 60 νεκρούς και 586 σοβαρά τραυματίες. Το 2020, παρατηρήθηκε νέα μείωση με 48 νεκρούς και 211 σοβαρά τραυματίες, ενώ πέρυσι είχαμε 34 νεκρούς και 232 σοβαρά τραυματίες.
Όπως επεξηγήθηκε αρμοδίως, από τον Υπαστυνόμο της Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσο Ασσιήκη, δεν αποκλείεται η φετινή χρονιά να είναι με βάση την κλίμακα που δημιουργείται για να σκιαγραφηθεί η πορεία των τροχαίων δυστυχημάτων, μια καμπύλη, που χαρακτηρίζεται ως φυσιολογική, αφού το σημαντικό είναι η μεγάλη εικόνα που δεν είναι άλλη από την σταθερή μείωση σε βάθος χρόνων, κάτι που με βάση τα πιο πάνω δεδομένα επιβεβαιώνεται.
«Αξιολογώντας αυτά τα δεδομένα, προκύπτει ότι αφενός μεν έχει συντελεστεί πρόοδος, αφετέρου δε δεν μπορούμε να εκμηδενίσουμε τους οδικούς θανάτους ή να πλησιάσουμε, στο παρόν στάδιο, το όραμα μηδέν που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση για το 2050, Πρόκειται για το «Όραμα μηδενικών απωλειών», που σημαίνει κανένας νεκρός στους δρόμους της ΕΕ, έως το έτος 2050. Προκύπτει ότι μια αύξηση στους εν λόγω αριθμούς, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, δεν πρέπει να μας ξαφνιάζει ή να μας εκπλήσσει και αυτή η αξίωση αποτυπώνεται εμμέσως, πλην σαφώς και σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών – ETSC. Συγκεκριμένα, το ETSC αποσαφήνισε ότι «οι ετήσιοι αριθμοί οδικών θανάτων στην Κύπρο και στην Εσθονία, είναι σχετικά μικροί και μπορεί να υπόκεινται σε σημαντική, ετήσια διακύμανση», τόνισε ο κ. Ασσιήκης.
Άλλη αρμόδια πηγή, μιλώντας στον REPORTER, εξέφρασε την έντονη απογοήτευσή της για την αύξηση των θανατηφόρων δυστυχημάτων, τονίζοντας πως όσα μέτρα έπρεπε να ληφθούν, έχουν εφαρμοστεί και πλέον εναπόκειται στην ενσυναίσθηση των οδηγών να βελτιώσουν την συμπεριφορά τους στους δρόμους, αλλά και στην καλλιέργεια κουλτούρας σε νέους και παιδιά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ψάχνουν λύσεις για το βελάκι δεξιά και τα πρόστιμα από κάμερες Βουλή και Υπουργείο Μεταφορών
Πιο πολλά τα οχήματα, λιγότερα τα τροχαία
Μια παράμετρος που πρέπει να συνεκτιμηθεί σε σχέση με τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, είναι η αύξηση των οχημάτων στους δρόμους, αφού το 2010, όταν είχαν καταγραφεί εξήντα νεκροί στην άσφαλτο, τα ενεργά οχήματα ήταν 753.000, ενώ φέτος, με 1.015.000 οχήματα, οι νεκροί είναι 36.
«Επομένως, με αυτά τα δεδομένα, είναι λογικό να μην πρέπει να επικεντρωνόμαστε μόνο στο ζήτημα της μείωσης, αλλά και της πρόληψης των οδικών συγκρούσεων. Σε αυτά τα πλαίσια και λαμβάνοντας υπόψη τους στόχους για πρόληψη των οδικών θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών, είναι που λειτουργεί και το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης. Μπορεί να λεχθεί, κατά τη γνώμη μας, ότι το υπό αναφορά σύστημα αποτελεί ένα από τους αποτρεπτικούς παράγοντες και ένα ακόμη εργαλείο στον τομέα της πρόληψης και μακροπρόθεσμης μείωσης των οδικών συγκρούσεων», ανέφερε ο κ. Ασσιήκης.
Από τη μακροπρόθεσμη εμπειρία και εμπλοκή της Αστυνομίας στον τομέα της οδικής ασφάλειας, σαφώς δεν μπορεί να διατυπωθεί η άποψη ότι το υφιστάμενο σύστημα δεν έχει συμβάλει στην πρόληψη των οδικών θανάτων, εξηγώντας ότι «δεν είναι παραγωγικό, ούτε συνετό να συμπεραίνουμε ότι επειδή επήλθε μια αύξηση των οδικών θανάτων φέτος, συγκριτικά με τα αποτελέσματα του περσινού έτους, τότε το σύστημα δεν έπρεπε να εγκατασταθεί στον τόπο μας. Αυτή είναι μια επιφανειακή επισκόπηση ή και αξιολόγηση της σημερινής πραγματικότητας, αλλά και μια ένδειξη προκατάληψης έναντι του όλου συστήματος».
Έθεσε εξάλλου το ζήτημα σε μια άλλη βάση, θέτοντας το ερώτημα πώς μπορούμε να έχουμε τη βεβαιότητα ότι εάν δεν λειτουργούσε αυτό το σύστημα δεν θα είχαμε και πρόσθετους οδικούς θανάτους ή και πρόσθετους σοβαρούς τραυματισμούς; Διερωτήθηκε εξάλλου, ποιος μπορεί να μας εγγυηθεί ότι με την απουσία ενός τέτοιου συστήματος δεν θα αυξάνονταν ακόμη περισσότερο οι παραβατικές συμπεριφορές που εντοπίζονται στο οδικό δίκτυο;
Τα δύο ερωτήματα, έχουν σωστή βάση, αφού δεν αποκλείεται εάν δεν υπήρχαν τα συστήματα φωτοεπισήμανσης, τα τροχαία ατυχήματα, αλλά και κατ' επέκταση τα θανατηφόρα δυστυχήματα, να ήταν ακόμη περισσότερα.
Ο υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, ανάφερε πως «ευελπιστούμε ότι σε γενικές γραμμές καλλιεργείται σταδιακά μια κουλτούρα ενσυνείδητης ευταξίας, πειθαρχίας, σύνεσης και συμμόρφωσης των οδηγών με τις υποχρεώσεις τους, ως απόρροια της λειτουργίας του συστήματος, αλλά και της απόφασης των οδηγών να συμβάλουν στην πρόληψη των οδικών συγκρούσεων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Νέα σειρά μέτρων για το μποτιλιάρισμα μετά από τροχαία στους αυτοκινητόδρομους-Σε προσφορές για νέες εξόδους
Προβλήματα παραβατικών συμπεριφορών δυσχεραίνουν την κατάσταση
Δυστυχώς, όπως επιβεβαιώνουν οι αριθμοί, στους δρόμους συνεχίζει να υφίσταται το πρόβλημα των παραβατικών συμπεριφορών, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που οδηγοί συνελήφθησαν για ανάπτυξη τεράστιων ταχυτήτων που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπέρασαν ακόμη και τα 200 χιλιόμετρα την ώρα. Επίσης, σε μείζον ζήτημα αναδείχθηκε και το γεγονός ότι πολλοί χρήστες του οδικού δικτύου χρησιμοποιούν κατά την οδήγηση, κινητά τηλέφωνα, που αποσπούν την προσοχή τους.
Ταυτόχρονα, η Αστυνομία έχει αναγνωρίσει προ πολλού ότι η εκπαίδευση για οδική ασφάλεια, αποτελεί μια μακροπρόθεσμη διαδικασία και ότι κατά συνέπεια το κάθε άτομο, ανεξαρτήτως ηλικίας, θα πρέπει να έχει πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ιδίως όταν η εκπαίδευση αφορά παιδιά και νέους που θα καταστούν αργότερα υπεύθυνοι χρήστες του οδικού δικτύου.
«Είναι γι΄αυτό το λόγο που εδώ και χρόνια εστιάζουμε την προσοχή μας στη στήριξη των σχολικών μονάδων, στον τομέα της εκπαίδευσης. Θέλουμε να έχουμε τη βεβαιότητα ότι οι μαθητές τυγχάνουν της κατάλληλης, αλλά και αναβαθμισμένης εκπαίδευσης. Όταν αναφερόμαστε σε αναβαθμισμένη εκπαίδευση εννοούμε την υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, με την έννοια ότι δεν θα πρέπει μόνο να αποκτούμε γνώσεις για τους οδικούς κανόνες, αλλά επιπρόσθετα να αναπτύσσουμε και να βελτιώνουμε δεξιότητες, ενώ παράλληλα επιβάλλεται όπως ενδυναμώνουμε και αλλάζουμε στάσεις, συμπεριφορές και κίνητρα», επισήμανε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Θέλει να ξεμπλοκάρει τους δρόμους μετά από μικρά τροχαία η Βουλή-Σκέψεις για φιλικούς διακανονισμούς
Δοκιμασμένα μέτρα, χρειάζεται νηφαλιότητα από τους οδηγούς
Ανεξάρτητα από τους εκάστοτε αριθμούς οδικών θανάτων και σοβαρών τραυματισμών, τα μέτρα που λήφθηκαν, κρίνονται από την Αστυνομία ως τα πλέον κατάλληλα προς την κατεύθυνση της πρόληψης. Πρόκειται για μέτρα που έχουν δοκιμαστεί και αφού έχουν αξιολογηθεί σε διεθνές επίπεδο, κρίθηκαν ως τα πλέον επιβεβλημένα και ενδεικνυόμενα για πρόληψη των οδικών συγκρούσεων.
Ας μην ξεχνάμε, όπως είπε ο κ. Ασσιήκης, «ότι μόνο οι οδηγοί είναι σε θέση να ελαχιστοποιήσουν και σε αρκετές περιπτώσεις να εκμηδενίσουν, τους διάφορους κινδύνους. Με την ορθή κρίση και τη νηφαλιότητα του, ο οδηγός θα είναι σε θέση να προβλέπει πιθανές αντιδράσεις άλλων οδικών χρηστών και να προσαρμόζει αναλόγως την απόσταση από άλλα οχήματα, ως επίσης τη θέση του οχήματος του στο δρόμο και την ταχύτητα που αναπτύσσει. Με την ευθυκρισία, την εγρήγορση και τη συνεχή επικέντρωση της προσοχής στην οδήγηση, ο οδηγός είναι δυνατό να δρα αποτελεσματικά και με ασφάλεια μέσα σε ένα διαρκώς απροσδόκητο οδικό περιβάλλον, που επιφυλάσσει απρόβλεπτα και αναπάντεχα γεγονότα».
Μάλιστα, υπέδειξε ότι η νηφαλιότητα σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες δεξιότητες στην οδήγηση, αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα που θα πρέπει να διακρίνουν τους οδηγούς.
«Γνωρίσματα, τα οποία είναι άκρως απαραίτητα, για να οδηγούν με ασφάλεια και να προστατεύουν αποτελεσματικά τη σωματική αρτιμέλεια και ακεραιότητά, τόσο των ιδίων όσο και των υπολοίπων χρηστών του οδικού δικτύου. Συνοψίζοντας, μπορεί να διατυπωθεί η θέση ότι σε βάθος χρόνο συντελέστηκε πρόοδος στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Ουσιαστικά, υφίσταται μια πτωτική και φθίνουσα τάση στους αριθμούς των οδικών θανάτων και σοβαρών οδικών τραυματισμών», κατέληξε ο κ. Ασσιήκης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ενώπιον της Βουλής εννέα προτάσεις για τις κάμερες-Από πληρωμές σε δόσεις μέχρι χρονόμετρα σε φώτα τροχαίας