«Να περιοριστούν οι θητείες για τους πολιτειακούς άρχοντες στις τρεις και στους κομματικούς στα τρία χρόνια»

Ριζικές αλλαγές για επιστροφή του ΔΗΚΟ σε πρωταγωνιστικό και ρυθμιστικό ρόλο στην πολιτική σκηνή του τόπου, εκτιμά ότι πρέπει να γίνουν ο βουλευτής του κόμματος, Πανίκος Λεωνίδου, μετά το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών του περασμένου Μαΐου. Αλλαγές, οι οποίες θα αφορούν τη ρύθμιση θητειών για πολιτειακούς και κομματικούς εκπροσώπους, όσο και προσαρμογή στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.

Σε συνέντευξη του στον REPORTER, ο κ. Λεωνίδου τόνισε ότι βρίσκεται σε σκέψεις για την επόμενη μέρα του στο πολιτικά δρώμενα του τόπου, ενόψει των βουλευτικών εκλογών του 2026, με την απόφασή του να γέρνει, τη δεδομένη στιγμή, προς το να κατέλθει εκ νέου υποψήφιος στο δήμο Λεμεσού.

Παράλληλα, κληθείς να σχολιάσει το κατά πόσον η συμμετοχή στην Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη υπήρξε ζημιογόνα για το ΔΗΚΟ, τόνισε ότι κάτι τέτοιο δεν υφίσταται, παραδεχόμενος όμως ότι λάθη γίνονται, τόσο από τον Πρόεδρο, αλλά και από τα κόμματα της συμπολίτευσης, τα οποία αντί κριτικής θα πρέπει να ενσκύψουν στα προβλήματα και να βοηθήσουν στο βαθμό που μπορούν, ώστε να διορθωθούν κάποιες καταστάσεις.

Ανάμεσα σε άλλα, ο Πανίκος Λεωνίδου, αναφέρθηκε τόσο στο φαινόμενο Φειδίας, αλλά και στο έργο που επιτέλεσε στα οκτώ χρόνια που κατέχει το αξίωμα του βουλευτή, με διάφορες προτάσεις Νόμου ή ακόμα και αυτεπάγγελτα θέματα που ενέγραψε στις Επιτροπές που συμμετείχε τόσο στην πρώτη, όσο και στη δεύτερη θητεία του.

Αυτούσια η συνέντευξη του:

Πανίκος Λεωνίδου

Διανύεται τη δεύτερή σας θητεία στο αξίωμα του βουλευτή της Κυπριακής Δημοκρατίας και σε αυτά τα οκτώ χρόνια προβήκατε σε διάφορες προτάσεις Νόμου που εγκρίθηκαν από την Ολομέλεια. Υπάρχει κάποιο που είσαστε περήφανος που εγκρίθηκε και εφαρμόστηκε;

Καθόλη τη διάρκεια της θητείας μου έχω υποβάλει αρκετές προτάσεις, είτε εγγράφοντας θέματα για αυτεπάγγελτη εξέταση, είτε καταθέτοντας προτάσεις Νόμου. Έχω ακόμα υποβάλει αρκετές εισηγήσεις, προσωπικές, ή ακόμα και εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής ομάδας, για τροποποίηση πολλών νομοθετημάτων που υποβλήθηκαν από την κυβέρνηση, καθώς επίσης και προτάσεις τις οποίες έχω συνυπογράψει με συναδέλφους άλλων κομμάτων.

Στόχος και επιδίωξή μου κάθε φορά, είναι αυτές οι προτάσεις να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στις απαιτήσεις της κοινωνίας με βάση τις σημερινές ανάγκες των συμπολιτών μας . Πολλές Νομοθεσίες δυστυχώς είναι ανενεργής. Από μόνος του ο χρόνος τις έχει καταστήσει ανεφάρμοστες και χρειάζεται ασφαλώς ο εκσυγχρονισμός τους.

Οφείλω να ομολογήσω ότι έχω εργαστεί πάρα πολύ, συμμετέχοντας ενεργά σε όλες τις μεταρρυθμίσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια. Ιδιαίτερα στη Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παρά τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται σήμερα, θεωρώ ότι έχω καταθέσει αρκετές προτάσεις που ήταν προς όφελος της Μεταρρύθμισης, μεταξύ αυτών και η εκλογή του Προέδρου του Επαρχιακού Οργανισμού, από τους πολίτες.

Θεωρώ ότι ήταν σημαντική η συμβολή μου και στην Μεταρρύθμιση της Δικαστικής Εξουσίας. Πολλές από τις δικές μας προτάσεις ενσωματώθηκαν, εν τέλει, στα τελικά κείμενα των νομοσχεδίων. Προσωπικά νιώθω υπερήφανος, διότι με δική μου παρέμβαση ψηφίστηκε η τροποποίηση του άρθρου 146 του Συντάγματος, με την οποία δίδεται η δυνατότητα στα Διοικητικά Δικαστήρια να ασκούν, εκτός από έλεγχο νομιμότητας, και επί της ουσίας έλεγχο της διαφοράς.

Για παράδειγμα έκανε κάποιος αίτηση στην Πολεοδομία και δεν τον ενέκριναν, διότι δεν είχε λόγου χάρη χώρους στάθμευσης. Ο πολίτης έχει δικαίωμα να κάνει προσφυγή στο Διοικητικό Δικαστήριο για να μην ακυρωθεί η απόφαση. Το Δικαστήριο ελέγχει εάν πήρε νόμιμα την απόφαση το διοικητικό όργανο. Με την πρότασή μου, πήγαμε ένα βήμα παρακάτω ώστε να εξετάζεται γιατί δεν έδωσε την άδεια. Σήμερα ελέγχονται τα τυπικά, αλλά πρέπει να μπαίνει στην ουσία το Δικαστήριο. Αυτή είναι μια μεγάλη παρέμβαση δική μου. Αυτής της αλλαγής ακολούθησε μια ημερίδα, στην οποία έλαβαν μέρος ακαδημαϊκοί καθηγητές από την Ελλάδα.

Σε συνεργασία με την Πρόεδρο της Βουλής, τη Γενική Διευθύντρια της Βουλής, οι οποίες μου παρείχαν πλήρη στήριξη, πήγαμε στην Ελλάδα και φέραμε τους καθηγητές και σε συνεργασία, Βουλή, Γενική Εισαγγελία, Συνταγματικό Δικαστήριο και Υπουργείο Δικαιοσύνης στοχεύσαμε να αλλάξουμε τον σχετικό Νόμο. Τώρα, είμαστε στο δεύτερο στάδιο, δηλαδή να εφαρμόσουμε πώς θα γίνουν αυτές οι παρεμβάσεις του Διοικητικού Δικαστηρίου, στις διοικητικές διαφορές ουσίας.

Στην πρώτη μου θητεία, ως Βουλευτής, προχώρησα σε αρκετές άλλες προτάσεις που αφορούσαν διάφορους τομείς, αλλά πλέον ως πιο έμπειρος και πιο ώριμος στο Κοινοβούλιο, θεωρώ ότι έγινα πιο αποτελεσματικός υποβάλλοντας προτάσεις που επηρεάζουν θετικά την καθημερινότητα των πολιτών και βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής τους.

Έχετε καταθέσει ανάμεσα σε άλλες μια πρόταση Νόμου για τους αποθανόντες…

Πρόκειται για μια πρόταση Νόμου που τροποποιεί τον περί Συντάξεων Νόμο. Η υφιστάμενη νομοθεσία αναφέρει ότι σε περίπτωση που ο σύζυγος χωρίσει και ξαναπαντρευτεί και ο δεύτερος γάμος διαρκέσει πέραν των πέντε χρόνων πριν αποβιώσει ο άνδρας, τότε την σύνταξη και την περιουσία κληρονομεί η δεύτερη γυναίκα του. Έτσι, σκέφτηκα να γίνει μια τροποποίηση έτσι ώστε η σύνταξη χηρείας να διαμοιράζεται αναλογικά. Να λαμβάνονται δηλαδή ποσοστά αναλόγως των ετών που υπήρξε παντρεμένος/η με την/ον πρώτο/η σύζυγο και να ισχύει το ίδιο και για τον/ην δεύτερο/η. Υπάρχουν ενστάσεις, ωστόσο, θεωρούμε ότι είναι πιο δίκαιο και αναμένεται ότι το επόμενο διάστημα να συζητηθεί εκ νέου.

Πριν δύο χρόνια εγγράψατε ένα θέμα και έγινε επίκαιρο σήμερα, αφορά την κυκλοφοριακή συμφόρηση μετά από τροχαία στον αυτοκινητόδρομο. Σκέφτεστε πέραν του αυτεπάγγελτου να εγγραφεί κάποια πρόταση Νόμου;

Για να είμαστε ειλικρινείς δεν είναι θέμα της Βουλής, αλλά η Βουλή οφείλει να ασκήσει πίεση προς την Εκτελεστική Εξουσία να βρει λύσεις. Οι ειδικοί είναι στα διάφορα τμήματα του κράτους, επομένως αυτοί έχουν και την ευθύνη εδώ και χρόνια. Οι δρόμοι δεν έγιναν χθες και σήμερα, άρα πρέπει να είμαστε όλοι αντικειμενικοί, να αξιολογούμε και να κρίνουμε.

Πέρασαν πολλές Κυβερνήσεις, και ασφαλώς όλοι χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο, από Προέδρους μέχρι Υπουργούς και βουλευτές, που γνωρίζουν τα προβλήματα που υπάρχουν. Τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς το πρόβλημα οξύνθηκε αφού προφανώς και αυξήθηκαν τα οχήματα. Το κράτος λοιπόν και η Αστυνομία έχουν υποχρέωση να βρουν λύσεις.

Όταν για παράδειγμα σημειώνεται ένα τροχαίο ατύχημα, οι οδηγοί εγκλωβίζονται στους δρόμους, χωρίς να υπάρχει τρόπος διαφυγής. Ακόμα και τα ασθενοφόρα οι πυροσβεστικές δεν έχουν καμιά πρόσβαση στα συγκεκριμένα σημεία. Συγχρόνως, ακόμα και για πιο απλά πράγματα όπως οι φυσικές ανάγκες των πολιτών, δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν.

Είναι γεγονός ότι αυτά δεν μπορούσαν να προβλεφθούν, όταν πριν χρόνια δημιουργείτο το οδικό δίκτυο. Τα δεδομένα της τότε εποχής ασφαλώς και ήταν διαφορετικά, όμως με την πάροδο του χρόνου και βλέποντας να αυξάνεται το πρόβλημα, οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους θα έπρεπε να βρουν τις κατάλληλες λύσεις.

Προχθές, στην Επιτροπή, ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας μας είπε ότι με αφορμή τα τελευταία περιστατικά, θα ανοιχθούν 18 δίοδοι εξόδου σε διάφορους δρόμους ώστε να διευκολύνεται η κυκλοφορία σε περίπτωση τροχαίου. Είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα που το βιώνουμε όλοι καθημερινά, γι’ αυτό είναι από τα πιο επείγοντα θέματα του Υπουργείου Μεταφορών και του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως.

Δυστυχώς δεν υπάρχει ευαισθησία από πλευράς της Αστυνομίας να ρωτήσουν αν χρειάζονται οτιδήποτε. Δεν υπάρχει μια υπηρεσία να τρέξει για να δει τους πολίτες.

Κλείνουν σε περίπου 18 μήνες οι δύο θητείες. Πώς σκέφτεστε την επόμενη πενταετία;

Θα συνεχίσω να εργάζομαι με τον ίδιο ζήλο μέχρι την τελευταία μέρα που θα λήξει η θητεία μου, φτάνει να είμαστε καλά από τον Θεό. Όσον αφορά την επόμενη ημέρα, είμαι σε σκέψεις για να πάρω τελικές αποφάσεις, εάν θα κατέλθω υποψήφιος ή όχι. Είναι κάτι το οποίο σκέφτομαι, ωστόσο προσανατολίζομαι στο να επαναδιεκδικήσω .

Συμφωνείτε με την πρόταση που τέθηκε για να μπει περιορισμός θητειών στους βουλευτές;

Ήδη, στα συλλογικά όργανα του κόμματος, έχω υποβάλει γραπτώς αίτημα, ζητώντας να γίνει καταστατικό συνέδριο, όχι μόνο γι’ αυτό το ζήτημα, αλλά και για άλλα. Πρότεινα όπως μια από τις αλλαγές να αφορά τις θητείες των πολιτειακών, αλλά και των κομματικών αρχόντων. Για τους πολιτειακούς άρχοντες, να είναι μέχρι τρεις θητείες και στις κομματικές να περιοριστεί από πέντε χρόνια στα τρία, ώστε περισσότερα στελέχη να αναδεικνύονται και να μπαίνουν στην ηγεσία του κόμματος.

Στο τέλος της ημέρας είναι το εκλογικό σώμα που αποφασίζει, διότι στις βουλευτικές εκλογές ψηφίζονται οι βουλευτές και δεν εκλέγονται για συγκεκριμένο αριθμό θητειών. Άρα, ο κόσμος μπορεί να αποφασίσει εάν ο οποιοσδήποτε εκλέχθηκε πολλές φορές και να μην τον ψηφίσει. Το εκλογικό σώμα, όπως είδαμε πολλές φορές εκλέγει και άτομα που κατείχαν ή κατέχουν για αρκετά χρόνια το αξίωμα. Δεν είναι άσπρο μαύρο ή λάθος και σωστό, αλλά η Δημοκρατία έχει και τα όρια της.

Το ΔΗΚΟ ήταν μόνιμα στην τρίτη θέση. Μετά τις Ευρωεκλογές, υπήρξε μια τεράστια ανατροπή του εκλογικού σκηνικού στην Κύπρο. Εντοπίσατε τα αίτια της πτωτικής πορείας και τα αντιμετωπίσατε;

Στην Κεντρική Επιτροπή, στο Εκτελεστικό Γραφείο και σε όλα τα συλλογικά όργανα που μετέχω, εξέφρασα και τις διαπιστώσεις μου και την κριτική μου. Είναι η πρώτη φορά που το Δημοκρατικό Κόμμα είχε τόσο μεγάλη πτώση και το αποτέλεσμα ήταν αποκαρδιωτικό. Δεν είναι ένα αποτέλεσμα που μας επιχαίρει, αλλά ένα αποτέλεσμα που μας στεναχώρησε και στεναχώρησε επίσης τόσο τα στελέχη, όσο και τους οπαδούς μας.

Ενόψει της συζήτησης για το καταστατικό και το πολιτικό συνέδριο, που δυστυχώς αργεί να γίνει αφού αντί τον Οκτώβριο ή Νοέμβριο, ώστε να έχουμε χρόνο αντίδρασης και υλοποίησης κάποιων αποφάσεων που θα παρθούν, αποφασίστηκε να γίνει τον Ιανουάριο. Εν πάση περιπτώσει, σέβομαι την απόφαση και με αυτά τα δεδομένα, πιστεύω ότι πρέπει να γίνουν πάρα πολλές αλλαγές. Να αλλάξουμε τον τρόπο που συζητούμε με την κοινωνία. Πρέπει να αλλάξουμε οι ίδιοι για να προσαρμοστούμε στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις της κοινωνίας.

Η κοινωνία για να μην μας ψηφίζει και να μην μας εμπιστεύεται, σημαίνει ότι δημιουργήσαμε απόσταση από αυτή. Άρα πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας και να προχωρήσουμε με νέους και γρήγορους ρυθμούς, ώστε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Θεωρώ ότι υπάρχουν περιθώρια διόρθωσης του κλίματος και κακά τα ψέματα, αυτή η απαξίωση που τυγχάνουν όλα τα κόμματα από την κοινωνία, σε ένα μέρος οφείλεται και στο ίδιο το πολιτικό σύστημα, με τον τρόπο που δρα.

Από την άλλη, υπάρχει και ο έντονος λαϊκισμός που προέρχεται από άτομα που δημιουργούν συνθήκες προσβολής και σπίλωσης του πολιτικού συστήματος. Θα μου πείτε, ότι μπορεί να δίνει την ευκαιρία γι’ αυτό το ίδιο το πολιτικό σύστημα, ωστόσο υπάρχουν και φορές που κάποιοι εσκεμμένα επιχειρούν να διαβρώσουν και να μειώσουν το πολιτικό σύστημα, αλλά και να δημιουργήσουν ισοπέδωση των πραγμάτων. Έτσι, έχουμε το παράδειγμα της εκλογής ατόμων, τα οποία δεν είχαν καμία πολιτική ανάμιξη. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο Φειδίας. Προσωρινά κατά την άποψη μου, εκλέχθηκε ένα πρόσωπο που αξιοποίησε τον τεχνολογικό πολιτισμό, και τίποτα άλλο.

Βλέποντας πέντε μήνες μετά τις εκλογές, κάποιες ενέργειες του Φειδία που μεσολάβησαν σας προβληματίζουν που φθάσαμε σε αυτό το σημείο;

Νιώθω πάρα πολύ άσχημα, διότι έχει ανθρώπους στο πολιτικό σύστημα που κάνουν μεγάλο αγώνα να παρουσιάσουν την ποιότητα, την σοβαρότητα και την υπευθυνότητα. Δυστυχώς όμως, κάποιοι άλλοι από το ίδιο το σύστημα προσπαθούν να τη μειώσουν για να αποδείξουν ότι αυτοί είναι οι σπουδαίοι και οι σωστοί, με τον κόσμο να παρασύρεται από ατάκες, από θέματα που είναι απλώς επιφανειακά. Δεν αδικώ τον κόσμο, δεν μπορούν να κάτσουν όλοι να ασχολούνται σε βάθος.

Υπάρχουν ευθύνες πέραν του πολιτικού συστήματος και στα μέσα ενημέρωσης, στο πολιτειακό σύστημα, στους θεσμούς του κράτους. Πώς λειτουργούν; Δίνουν την εντύπωση της αξιοκρατίας; Λειτουργούν με διαφάνεια; Εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον; Όλα αυτά δημιουργούν ανασφάλεια και έχουμε αυτά τα αποτελέσματα.

Θεωρείται ότι η συμμετοχή στην Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη υπήρξε ζημιογόνα για το ΔΗΚΟ;

Εγώ προσωπικά πιστεύω όχι. Θα μπορούσαμε ασφαλώς να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα, εάν υπήρχε περισσότερος συντονισμός μεταξύ μας, χωρίς να θέλω να επιρρίψω ευθύνη στον οποιονδήποτε. Έχουμε υποχρέωση όμως ως ΔΗΚΟ, που προβάλαμε την υποψηφιότητα Νίκου Χριστοδουλίδη, να συντονιστούμε με την Κυβέρνηση και με τον Πρόεδρο, διότι οφείλουμε στην κοινωνία και στον κόσμο που εμείς οι ίδιοι πείσαμε να τον ψηφίσουν με ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Άρα οφείλουμε να εργαστούμε όλοι μαζί για να προχωρήσει το πρόγραμμα του Προέδρου. Λάθη και παραλείψεις γίνονται και από τον Πρόεδρο και από την Κυβέρνηση, όμως οφείλουμε εμείς να τα διορθώσουμε με παρεμβάσεις και όχι να ασκούμε απλά κριτική. Να συνδράμουμε στο βαθμό που μας επιτρέπεται ως κόμμα και να λειτουργήσουμε προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Σκάνδαλα που αφορούν δημόσιο χρήμα, πρέπει να τιμωρούνται, έτσι θα ανακτήσει ο πολίτης την εμπιστοσύνη»

Δειτε Επισης

Στέλνει μήνυμα σε ΠτΔ ο Αβέρωφ-«Διάλεξε πως θα μείνεις στην Ιστορία, Πρόεδρος Λύσης ή Διχοτόμησης»
Ενημερώνει τον Στάρμερ για τα συμπεράσματα της MED9 και για το Κυπριακό ο Χριστοδουλίδης
Με συγκρατημένη αισιοδοξία για θετικό αποτέλεσμα μεταβαίνει στη Νέα Υόρκη ο ΠτΔ
«Να περιοριστούν οι θητείες για τους πολιτειακούς άρχοντες στις τρεις και στους κομματικούς στα τρία χρόνια»
Διαβουλεύσεις Τατάρ ενόψει Νέας Υόρκης-«Μια συμφωνία χωρίς στρατιώτες και εγγυήσεις θα ήταν τρέλα»
Ενισχυμένος πάει ο ΠτΔ στη ΝΥ-«Η Ε/κ πλευρά προσέρχεται στη συνάντηση με πολύ εποικοδομητική διάθεση»
Η χώρα του «ως πάρατζει», οι ενέργειες κατόπιν επικρίσεων και η ατιμωρησία
Στο τρίγωνο Λονδίνου-Νέας Υόρκης-Βρυξελλών μεταφέρεται άμεσα και έμμεσα το Κυπριακό
Αυτή είναι η ώρα διεξαγωγής του άτυπου δείπνου στη Νέα Υόρκη
Η έκπληξη Φον ντερ Λάιεν στον ΠτΔ, οι θερμοί εναγκαλισμοί και το παραστράτημα Χριστοδουλίδη