Αρχές 2025 ξεκινά η εγκατάσταση των 125 έξυπνων φώτων σε Λευκωσία και Λεμεσό-Έργα εκατομμυρίων

Με κύριο στόχο την διαχείριση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους, ένα από τα μέτρα αντιμετώπισης που προωθεί η Κυβέρνηση είναι η εγκατάσταση έξυπνων φώτων σε συγκεκριμένα σημεία σε Λευκωσία και Λεμεσό, όπου παρατηρείται πιο έντονα το πρόβλημα.

Μιλώντας στο REPORTER, o εκτελεστικός μηχανικός του Τμήματος Δημοσίων Έργων και Συγκοινωνιολόγος, Μιχάλης Καραντάνος, ανέφερε πως εκτός από τις μελέτες που προωθούνται για την αξιολόγηση της πιθανής εγκατάστασης μεμονωμένων έξυπνων φώτων τροχαίας στους κυκλικούς κόμβους στη Λεμεσό, το Τμήμα προωθεί το Έργο «Προμήθεια, εγκατάσταση και συντήρηση νέου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου της Αστικής Κυκλοφορίας (UTC) στις επαρχίες Λευκωσίας και Λεμεσού».

Το εν λόγω έργο, όπως εξήγησε ο κ. Καραντάνος, προκηρύχθηκε στις 18 Ιανουαρίου 2024, με την εκτίμηση κόστους να ανέρχεται στα €7,13 εκατομμύρια (+Φ.Π.Α) και περιλαμβάνει 24 μήνες περίοδο εκτέλεσης και πενταετή συντήρηση, ενώ υπέδειξε πως «η προσφοροδότηση περιλαμβάνει δυο ξεχωριστούς φάκελους, τεχνικό και οικονομικό. Στο παρόν στάδιο βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών που έχουν υποβληθεί».

Όπως είπε, υπολογίζεται ότι οι εγκαταστάσεις στο οδικό δίκτυο θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2025 και θα ολοκληρωθούν το 2027, νοουμένου ότι δεν θα υποβληθεί οποιαδήποτε ένσταση/προσφυγή από προσφοροδότες στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ούτε φέτος έγινε κίνηση για την... κίνηση των σχολείων-Ανορθογραφίες και χάος στους δρόμους

Παράλληλα, τόνισε πως το νέο Συστήμα Διαχείρισης και Ελέγχου της Αστικής Κυκλοφορίας (UTC) θα εφαρμοστεί σε 125 φωτοελεγχόμενες συμβολές σε κύριους άξονες στις επαρχίες Λευκωσίας και Λεμεσού. Συγκεκριμένα, όπως σημείωσε, σε 75 φωτοελεγχόμενες συμβολές στην επαρχία Λευκωσίας και 50 φωτοελεγχόμενες συμβολές στην επαρχία Λεμεσού.

Μεταξύ άλλων, όπως είπε ο κ. Καραντάνος, στο σύστημα UTC θα ενταχθεί και για τη Λεωφόρο Λεμεσού/Μακαρίου, Στροβόλου, Γρίβα Διγενή στη Λευκωσία και τη Λεωφόρος Μακαρίου Γ’, Σπύρου Κυπριανού και η παραλιακή λεωφόρος στη Λεμεσό. Επιπλέον, το σύστημα παρέχει τη δυνατότητα για παροχή προτεραιότητας σε μέσα μαζικής μεταφοράς και οχήματα έκτακτης ανάγκης, καθώς και τη δυνατότητα σύνδεσης μέχρι και 500 φωτοελεγχόμενων συμβολών παγκύπρια για παρακολούθηση τους εξ’ αποστάσεως (remote access).

Στόχος, όπως επισήμανε, είναι η καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας, η οποία θα επιφέρει αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου και αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. «Το σύστημα θα συλλέγει κυκλοφοριακά δεδομένα από αισθητήρες που θα είναι τοποθετημένοι σε καίρια σημεία του οδικού δικτύου σε αστικές περιοχές, θα τα επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο και θα προσαρμόζει τον χρόνο του πράσινου σηματοδότη ανάλογα με την κυκλοφορία» ανέφερε.

Αναφερόμενος στα τα κυριότερα πλεονεκτήματα του προτεινόμενου συστήματος, ο κ. Καραντάνος επισήμανε πως αυτά είναι η μείωση χρόνου ταξιδιού κατά 10-25%, η μείωση καθυστερήσεων κατά 15-30%, η μείωση «σταμάτα-ξεκίνα» κατά 10-30%, η μείωση χρόνου ταξιδιού δημόσιων μεταφορών κατά 28%, η μείωση κατανάλωσης καυσίμων κατά 8-10%, η μείωση εκπομπών ρύπων κατά 10-15% καθώς επίσης μείωση της επιβάρυνσης της ποιότητας του αέρα

Το Έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολιτικής Συνοχής, Πρόγραμμα «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027» της ΕΕ.

Ο στόχος των έξυπνων φώτων

Αναφερόμενος στον στόχο της εγκατάστασης και λειτουργίας των έξυπνων φώτων, ο κ. Καραντάνος εξήγησε πως όταν οι κυκλοφοριακοί φόρτοι σε έναν κόμβο (διασταύρωση ή κυκλικό κόμβο) είναι σημαντικοί για ορισμένες χρονικές περιόδους αλλά δεν παρουσιάζουν συνέχεια και ομοιομορφία, είναι σκόπιμη η εγκατάσταση «έξυπνων φώτων τροχαίας» ή, όπως είναι ο τεχνικός όρος, «σηματοδότησης επενεργούμενης από την κυκλοφορία», η οποία ουσιαστικά είναι η αυτόματη ρύθμιση των σηματοδοτών, με τρόπο που καθοδηγείται από την κυκλοφορία και προσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο, αντί να είναι σταθερή.

«Ειδικοί ανιχνευτές κυκλοφορίας που τοποθετούνται σε κατάλληλα σημεία του κόμβου καταγράφουν τις οχηματικές διελεύσεις, μήκη ουρών, ταχύτητες και άλλα κυκλοφοριακά δεδομένα και τις μεταδίδουν στη συσκευή ρύθμισης της σηματοδότησης (ρυθμιστή), η οποία, την κατάλληλη στιγμή και με τις κατάλληλες ενδείξεις των σηματοδοτών, δίνει ή διακόπτει αντίστοιχα το δικαίωμα διέλευσης μέσα στον κόμβο. Υπάρχουν διάφορα επίπεδα/τύποι έξυπνων φώτων τροχαίας, με διαφορετικές δυνατότητες και πολυπλοκότητα», σημείωσε ο κ. Καραντάνος.

Παράλληλα, επισήμανε πως σε μεμονωμένους κόμβους που βρίσκονται σε αρκετά μεγάλη απόσταση από άλλους κύριους κόμβους, τα «έξυπνα φώτα τροχαίας» μπορούν να ρυθμίζονται μεμονωμένα, χωρίς δηλαδή να λαμβάνεται υπόψη η λειτουργία των γειτονικών κόμβων. Αυτή, είπε, είναι η περίπτωση του κυκλικού κόμβου Αγ. Φυλάξεως και του κυκλικού κόμβου παρά το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας.

Σε περιπτώσεις όμως που οι κόμβοι βρίσκονται σε μικρή σχετικά απόσταση μεταξύ τους, όπως συμβαίνει για παράδειγμα κατά μήκος μιας αστικής λεωφόρου ή ακόμη και στην περίπτωση δικτύου διασταυρώσεων κύριων οδών, όπως εξήγησε ο κ. Καραντάνος, είναι σκόπιμη η εφαρμογή συντονισμένης σηματοδότησης κατά μήκος μιας αρτηρίας ή/και συστημάτων καθολικής ρύθμισης της κυκλοφορίας στο δίκτυο οδών.

«Ένα τέτοιο σύστημα είναι και το «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου της Αστικής Κυκλοφορίας (UTC -Urban Traffic Control)» που προωθείται στο παρόν στάδιο από το ΤΔΕ. Ουσιαστικός στόχος είναι η βελτιστοποίηση της λειτουργίας του επηρεαζόμενου οδικού δικτύου και η αύξηση του επιπέδου λειτουργικότητας του ( level of service)», κατέληξε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αντίστροφη μέτρηση για να ανάψουν τα έξυπνα φώτα στη Λευκωσία-Πότε και με ποιο τρόπο θα λειτουργήσουν

Δειτε Επισης

Επιτήδειοι κατάφεραν να εξασφαλίσουν μέσω απάτης 225 χιλ. ευρώ-Συνιστά προσοχή η Αστυνομία
Προσπάθησε να περάσει μεγάλη ποσότητα καπνικών προϊόντων από οδόφραγμα και τον έπιασαν στα πράσα (pics)
Αναβαθμίστηκε δις ο ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ, έρχονται άλλες δύο-«Όπως σε κάθε μεταρρύθμιση, υπάρχουν προβλήματα»
Δίνουν πίστωση τριών μηνών σε Υφ. Καινοτομίας για τον ΙΠΠΟΔΑΜΟ οι ΕΟΑ-Ζητούν λήψη άμεσων μέτρων
Αρνείται πως ήταν ο οδηγός του οχήματος ο 16χρονος-Λίγο πριν το δυστύχημα επιβιβάστηκε η 18χρονη Ιουλία
Χρηματική στήριξη για αγορά Mistral θα λάβουν από ΕΕ Κύπρος και άλλα 8 κράτη μέλη
Διγλωσσία προέδρων ΕΟΑ για τον ΙΠΠΟΔΑΜΟ-Επιτόπια αυτοψία σε Αμμόχωστο από Δαμιανού
Στο κενό η νέα ένσταση Γιαννάκη με σημαία την παύση Οδυσσέα-«Δεν δεσμεύει άλλο Δικαστήριο η μαρτυρία στο Ανώτατο»
Στη ΜΕΘ με φυματίωση κρατούμενος των Κεντρικών Φυλακών
Εμπρησμός πίσω από τη φωτιά σε οχήματα στο Ακάκι-Στόχος ήταν Λειτουργός του Τελωνείου