Μειώθηκαν οι καταγγελίες από τις κάμερες, αλλά οι στρεβλώσεις... παραμένουν
Στέλιος Χαραλάμπους 06:00 - 23 Σεπτεμβρίου 2024
Σχεδόν τρία χρόνια μετά την τοποθέτηση των πρώτων καμερών τροχαίας στους κυπριακούς δρόμους και τις χιλιάδες καταγγελίες οδηγών, το σύστημα ακόμη παρουσιάζει στρεβλώσεις, για τις οποίες οι αρμόδιοι ψάχνουν λύσεις. Μπορεί οι οδηγοί να έχουν συνηθίσει τη νέα πραγματικότητα, ωστόσο οι φωνές δεν μειώνονται, αντιθέτως αυξάνονται λόγω και των προβλημάτων που ακόμη παρατηρούνται, τόσο στη λειτουργία του συστήματος, όσο και στον τρόπο επίδοσης των εξωδίκων.
Παρά τα ζητήματα που προκύπτουν, οι κάμερες τροχαίας, είτε λόγω φόβου των οδηγών, είτε λόγω εμπέδωσης τελικά των κανόνων οδικής ασφάλειας, συνέβαλαν στην μείωση των παραβάσεων στους δρόμους.
Κάτι, το οποίο αποτυπώνονται μέσα από τα αναλυτικά στοιχεία της Αστυνομίας, σύμφωνα με τα οποία, τον Μάιο του 2024 για παραβίαση κόκκινου καταγγέλθηκαν 20,466 πρόσωπα, ενώ τον Αύγουστο, καταγράφηκαν 12,324 παραβάσεις. Για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, τον Μάϊο καταγράφηκαν 31,226, ενώ τον Αύγουστο μειώθηκαν σε 22,763. Όσον αφορά την άσπρη γραμμή, τον Μάϊο καταγγέλθηκαν 8,957 οδηγοί και τον Αύγουστο 4,507.
Συνολικά τον Μάϊο καταγγέλθηκαν 61,349 οδηγοί, ενώ τον Αύγουστο οι καταγγελίες μειώθηκαν σε 39,596.
Παρά την μείωση στις παραβάσεις τροχαίας που καταγράφηκαν από τις κάμερες, η όλη διαδικασία που αφορά το σύστημα φωτοεπισήμανσης, έχει ακόμη στρεβλώσεις που χρήζουν βελτίωσης, ώστε να κατευνάσουν και τις φωνές των πολιτών, που βλέπουν με δυσπιστία το όλο εγχείρημα.
Προς αυτή την κατεύθυνση, όπως ανέφερε στον REPORTER, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνος Μουσιούτας, «γίνονται προσπάθειες από πλευράς Βουλής για κάποιες αλλαγές, που στόχο έχουν να βελτιώσουν το σύστημα φωτοεπισίμανσης για να κατευνάσουν τις ανησυχίες των πολιτών. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η εισήγηση για να αυξηθούν οι βαθμοί ποινής, που στέλνουν έναν οδηγό ενώπιον Δικαστηρίου».
Με όσα ισχύουν τη δεδομένη στιγμή, αν ένας οδηγός ξεπεράσει τους 12 βαθμούς ποινής, παραπέμπεται ενώπιον Δικαστηρίου, ενώ η πρόταση του βουλευτή του ΔΗΚΟ Χρύσανθου Σαββίδη, προνοεί όπως οι βαθμοί αυξηθούν στους 15 και μετέπειτα στους 20. Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισε ο κ. Μουσιούτας, «δεν πρόκειται να αλλάξουν οι βαθμοί ποινής για το αδίκημα, απλά η πρόταση είναι να αυξηθούν οι βαθμοί για παραπομπή στο Δικαστήριο».
Πάντως, η εν λόγω πρόταση δεν φαίνεται να κερδίζει έδαφος, καθώς όπως τονίζεται από πλευράς του Υπουργείου Μεταφορών, στόχος ήταν οι βαθμοί ποινής να λειτουργούν αποτρεπτικά. Ωστόσο, οι προτάσεις βουλευτών μελετιόνται από τους αρμοδίους, καθώς σε τακτά χρονικά διαστήματα, τόσο η Αστυνομία, όσο και το Υπουργείο Μεταφορών, ξεκαθάρισαν πως στόχος δεν είναι οι καταγγελίες, αλλά η μείωση των παραβάσεων και κατ' επέκταση των σοβαρών και θανατηφόρων τροχαίων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ένα πρόστιμο κάθε δύο λεπτά από τις κάμερες-Πώς θα εντοπίζονται όσοι δεν τα παραλαμβάνουν
Αναφορικά με την επιδότηση των εξωδίκων, το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται, ως προς τον χρόνο επίδοσης τους στους παρανομούντες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών, υπάρχουν εισηγήσεις που αφορούν τους πολίτες που δεν παρέλαβαν το εξώδικό τους, ενώ σε αυτές καταγράφεται η πρόταση όπως οι οδηγοί να ενημερώνονται σχετικά κατά την ανανέωση της άδειας ή σε αεροδρόμια και λιμάνια πριν αναχωρήσουν από την Κύπρο, ξεκαθαρίζοντας πως αυτό αφορά τους πολίτες που εσκεμμένα δεν πηγαίνουν να παραλάβουν το εξώδικο τους.
Επιπρόσθετα, όπως σημείωσε ο κ. Μουσιούτας, ένα άλλο πρόβλημα που παρατηρείται, είναι η ενημέρωση των παρανομούντων οδηγών, σημειώνοντας πως για να αμβλυνθεί αυτό το πρόβλημα, υπάρχει εισήγηση όπως οι οδηγοί που υποπίπτουν σε τροχαίο αδίκημα να ενημερώνονται με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους, εξηγώντας πως «με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει άμεση ενημέρωση στον οδηγό και δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις και πιθανότητα ένας οδηγός να καταγγελθεί περισσότερο από μια φορά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα και μάλιστα χωρίς να το γνωρίζει».
Παρά τις εισηγήσεις και τις προσπάθειες που καταβάλλονται, τα προβλήματα - τρία χρόνια μετά - παραμένουν σχεδόν τα ίδια, με τις βελτιώσεις να είναι σαφώς λιγότερες από τις στρεβλώσεις. Και αυτό διότι, οι συζητήσεις για το βελάκι δεξιά, οι αργές επιδώσεις των προστίμων και οι άδικες καταγγελίες, ξεκίνησαν από την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του συστήματος και ακόμη συνεχίζονται.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:Ψάχνουν λύσεις για το βελάκι δεξιά και τα πρόστιμα από κάμερες Βουλή και Υπουργείο Μεταφορών
Επιπρόσθετα, όπως ανέφερε ο Μαρίνος Μουσιούτας, παρατηρείται μείωση στις καταγγελίες από τις κάμερες τροχαίας, εξηγώντας πως η μείωση μπορεί να οφείλεται σε δυο παράγοντες. «Είτε οι οδηγοί υπό τον φόβο να μην καταγγελθούν αναγκάστηκαν να οδηγούν πιο προσεκτικά και δεν υποπίπτουν σε παραβάσεις, είτε αρκετοί οδηγοί επιλέγουν άλλους δρόμους που δεν υπάρχουν κάμερες».
Πάντως, όπως σημειώνεται από πλευράς του Υπουργείου Μεταφορών, από την εγκατάσταση των καμερών τροχαίας και έπειτα, παρατηρείται μείωση και στα σοβαρά και θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα.
Οι κάμερες τοποθετήθηκαν τον Οκτώβριο του 2021 και το ίδιο έτος σημειώθηκαν 44 θανατηφόρα τροχαία, με 45 νεκρούς, ενώ το επόμενο έτος χάθηκαν στην άσφαλτο 37 άνθρωποι και το 2023, 35.