Ανοικτό σε εισηγήσεις από κόμματα το Υπουργείο Παιδείας-Σημαντική η συνεργασία, λέει η Αθηνά Μιχαηλίδου
17:48 - 11 Σεπτεμβρίου 2024
Είναι πολύ σημαντική η συνεργασία με τα κόμματα και τους Βουλευτές, ειδικά της Επιτροπής Παιδείας, δήλωσε η Υπουργός, Αθηνά Μιχαηλίδου μετά από συνάντηση με τον ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανο Στεφάνου κι αντιπροσωπεία στα γραφεία του κόμματος.
Η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι είναι ως Υπουργείο ανοικτοί σε εισηγήσεις «που μπορούν να μας βοηθήσουν να βελτιώσουν τις δράσεις και τα μέτρα που λαμβάνουμε. Δηλώνω εκ των προτέρων ότι είμαστε έτοιμοι να συζητούμε ανά πάσα στιγμή θέματα που θα μας βοηθήσουν στον διπλό μας στόχο, το συμπεριληπτικό και πιο αποτελεσματικό σχολείο».
Η Υπουργός Παιδείας είπε ότι η συνάντηση έγινε στο πλαίσιο της ενημέρωσης του ΥΠΑΝ προς τα κοινοβουλευτικά κόμματα με την ευκαιρία της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς κι αφορά τις προτεραιότητες και σχεδιασμούς του Υπουργείου, καθώς και για όσα ολοκληρώθηκαν την προηγούμενη χρονιά αλλά και όσα «δουλεύουμε αυτή την χρονιά».
Ο Στέφανου Στεφάνου χαρακτήρισε πολύ ενδιαφέρουσα και δημιουργική τη συνάντηση με την Υπουργό Παιδείας, σημειώνοντας ότι τα ζητήματα παιδείας είναι πολύ ψηλά στις προτεραιότητες του ΑΚΕΛ.
«Έχουμε επεξεργαστεί ένα ολοκληρωμένο πακέτο θέσεων και προτάσεων για όλα τα θέματα της παιδείας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και για ζητήματα που αφορούν τη Στρατηγική για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την εκπαιδευτική πολιτική, αλλά και άλλα ζητήματα που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο για την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, όπως για παράδειγμα η στελέχωσή τους», είπε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απαντά σε Αννίτα η ΥΠΑΝ-«Το κόμμα που κυβέρνησε δέκα χρόνια υποδεικνύει τρόπους χειρισμού της παιδείας»
Επειδή ακριβώς βρισκόμαστε σε μια πολύ επίκαιρη χρονική στιγμή, συνέχισε, λόγω της έναρξης της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς, συζήτησαν με την κ. Μιχαηλίδου τα γενικότερα και ειδικότερα ζητήματα που προκύπτουν για τη φετινή χρονιά. «Αναπτύξαμε όλα τα ζητήματα. Θεωρώ πως σε αρκετά έχουμε μια συγκλίνουσα αντίληψη, πάντοτε με έγνοια να έχουμε ένα δημοκρατικό, συμπεριληπτικό σχολείο που διαμορφώνει, διαπαιδαγωγεί και πρώτα απ’ όλα, κάνει το παιδί ευτυχισμένο. Αυτός είναι ο βασικός στόχος κάθε εκπαιδευτικού συστήματος: τα παιδιά να γίνονται ευτυχισμένα, να χαίρονται τη ζωή, να θέλουν να δημιουργήσουν και το εκπαιδευτικό σύστημα να τους δίνει αυτή τη δυνατότητα και όλα τα απαραίτητα εφόδια», πρόσθεσε.
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ είπε ότι επέδωσαν ένα ολοκληρωμένο υπόμνημα στην Υπουργό, με όλα τα ζητήματα που συναποτελούν το εκπαιδευτικό σύστημα σε όλες τις βαθμίδες, «σε ένα πλαίσιο συνεχούς διαλόγου που έχουμε με το Υπουργείο Παιδείας, τόσο εντός όσο και εκτός Βουλής». Θα συνεχίσουν, ανέφερε, τον αμφίδρομο διάλογο και την επικοινωνία, πάντοτε προς όφελος της παιδείας, της έγκαιρης και αποτελεσματικής απάντησης σε προκλήσεις, αλλά και της επίλυσης των προβλημάτων.
Υπόμνημα
Το ΑΚΕΛ έδωσε στη δημοσιότητα το υπόμνημα προς την ΥΠΑΝ στο οποίο περιλαμβάνονται κατηγοριοποιημένα οι θέσεις του.
Το ΑΚΕΛ ζητεί να γίνεται έγκαιρα η στελέχωση των σχολικών μονάδων, εντός των νομοθετικά θεσπισμένων χρονοδιαγραμμάτων και στη βάση ενός αποτελεσματικού προγραμματισμού και θεωρεί ανάγκη όπως μειωθεί ο αριθμός των αποσπασθέντων Διευθυντών και Βοηθών Διευθυντών στο Υπουργείο Παιδείας και αλλού, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο, σχολεία να ξεκινούν τη νέα χρονιά χωρίς διευθυντικό προσωπικό.
«Επιπλέον, πρέπει επιτέλους να επικαιροποιηθεί στα σημερινά δεδομένα το κανονιστικό πλαίσιο (του 1987) που ρυθμίζει τα θέματα διορισμών, τοποθετήσεων και μετακινήσεων των εκπαιδευτικών, καθώς και να θεσπιστεί κανονιστικό πλαίσιο για τα αντίστοιχα θέματα που αφορούν στους συμβασιούχους και τους αορίστου χρόνου εκπαιδευτικούς».
Κεντρικός άξονας επίλυσης των προβλημάτων αυτών θεωρεί ότι αποτελεί η δημιουργία περισσότερων μόνιμων, οργανικών θέσεων στην εκπαίδευση, ώστε να καταστεί δυνατή η μείωση του ποσοστού των έκτακτων εκπαιδευτικών και να κινείται στα πανευρωπαϊκά επίπεδα. Στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημειώνεται, το ποσοστό των αναγκών που καλύπτεται από έκτακτους εκπαιδευτικούς κυμαίνεται περίπου στο 5%, ενώ στην Κύπρο διαχρονικά ξεπερνά το 15%.
Το ΑΚΕΛ θεωρεί ότι το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να υποβάλει πρόταση όσον αφορά το μεγάλο αριθμό αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών οι οποίοι, ενώ αυξάνονται ετησίως, στελεχώνουν σε σημαντικό ποσοστό τις σχολικές μονάδες και διαθέτουν πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία, δεν απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους.
Υπενθυμίζει ότι εκκρεμεί προς συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ (ημερομηνίας 23.11.2023) η οποία προνοεί την απαγόρευση απόλυσης αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών για λόγους πλεονασμού.
Για το νέο σύστημα διορισμών στο υπόμνημά του το ΑΚΕΛ αναφέρει ότι το Υπουργείο πρέπει να ξεκαθαρίσει άμεσα τη θέση του όσον αφορά το θέμα της κατάργησης των Πινάκων Διοριστέων και ευρύτερα. «Πρέπει επίσης να γίνει μια πολύ σοβαρή θεσμική αξιολόγηση των μέχρι τώρα δεδομένων και των στρεβλώσεων που ήδη παρατηρούνται στο Σύστημα και έχουν να κάνουν, μεταξύ άλλων, με τη θεματοθέτηση των γραπτών στις εξετάσεις διορίσιμων εκπαιδευτικών και τη διαδικασία αξιολόγησης και στατιστικής επεξεργασίας των αποτελεσμάτων και να γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις έγκαιρα».
Ενόψει του 2027, αναφέρεται, στη θέση που οφείλει να καταθέσει το Υπουργείο, κύριο μέλημα πρέπει να είναι η διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων και της πολύχρονης εκπαιδευτικής εμπειρίας που έχουν συσσωρεύσει οι εκπαιδευτικοί στους Πίνακες Διοριστέων, καθώς και η μη θυματοποίηση αυτών και των οικογενειών τους.
Υπενθυμίζει ότι το ΑΚΕΛ ενέγραψε το θέμα προς αυτεπάγγελτη εξέταση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας στις 23.11.2023 και η συζήτησή του εκκρεμεί.
Το ΑΚΕΛ θεωρεί επίσης ότι η στρατηγική για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καταρτίστηκε και παρουσιάστηκε με σημαντική αργοπορία και απόκλιση από το χρονοδιάγραμμα το οποίο ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε εξαγγείλει. «Η Στρατηγική που παρουσιάστηκε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού στις 28.08.2024 κατά την άποψη μας, δεν αποτελεί ολοκληρωμένη στρατηγική για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ούτε απαντά σε ουσιαστικά ερωτήματα που έπρεπε να είχαν τεθεί, όπως: ποια είναι τα σημερινά δεδομένα σε ότι αφορά στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση στη χώρα, τι είδους πανεπιστημιακή εκπαίδευση θέλουμε να έχουμε στο μέλλον και πώς προτίθεται το Υπουργείο να φτάσει σε αυτήν;»
Επιβάλλεται, προστίθεται, να ετοιμαστεί μια ουσιαστική και συνολική Στρατηγική, η οποία θα απαντά στα γενικά και ειδικά ζητήματα που άπτονται της ανάπτυξης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με τη συμμετοχή όλων των συμβαλλόμενων φορέων.
Για τα θέσεις φοιτητών σε πανεπιστήμια σημειώνει ότι με τον τρόπο που διατίθενται δεκάδες παραμένουν κάθε χρόνο αδιάθετες, ενώ μπορούν να κατανεμηθούν σε Κύπριους απόφοιτους. Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να προσπαθήσει να έρθει σε συνεννόηση με το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας και την ελληνική Κυβέρνηση, σημειώνεται, για την πιο έγκαιρη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τους Κύπριους φοιτητές στα ελληνικά πανεπιστήμια, καθώς και για την πιθανότητα διεξαγωγής Β’ κατανομής θέσεων γι’ αυτούς. «Αφετέρου, είναι καθοριστικό όπως τα κυπριακά δημόσια πανεπιστήμια πραγματοποιούν Γ’ κατανομή θέσεων, ώστε να περιοριστεί στο ελάχιστο ή να εκμηδενιστεί ο αριθμός των αδιάθετων θέσεων».
Το ΑΚΕΛ αναφέρει στο υπόμνημα ότι δεδομένων των ολοένα και συχνότερων πολύ υψηλών θερμοκρασιών που καταγράφονται ετησίως στην Κύπρο, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να επισπεύσει τη διαδικασία εγκατάστασης κλιματιστικών στα σχολεία, καθώς και να προχωρήσει σε μια σειρά άλλα προαπαιτούμενα ή/και υποστηρικτικά μέτρα.
Επαναλαμβάνει δε το αίτημα όπως κατατεθεί ο συνολικός σχεδιασμός για την εγκατάσταση κλιματιστικών.
Για τα ολοήμερα σχολεία αναφέρει ότι συνεχίζει να υφίσταται η ανάγκη για επέκταση του ωραρίου, επέκταση του χρόνου λειτουργίας τους ώστε να συνάδει με αυτό των υπόλοιπων σχολείων, αύξηση του αριθμού των Ενιαίων Ολοήμερων Σχολείων και για σταδιακή μετατροπή όλων των δημοτικών σχολείων σε Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία, καθώς και για ποιοτική αναβάθμιση του θεσμού, ο οποίος κρίνεται ως επιτυχημένος και εξυπηρετεί χιλιάδες παιδιά και τις οικογένειές τους.
Για την ειδική εκπαίδευση αναφέρει ότι το Υπουργείο οφείλει να διευκρινίσει το πλάνο του γύρω από το θέμα: «κατευθυνόμαστε προς τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την Ενιαία Εκπαίδευση ή σε ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο, εντελώς διαφορετικό, το οποίο θα αφορά σε μια Ενιαία Συμπεριληπτική Εκπαίδευση;»
Για την επέκταση της Προδημοτικής Εκπαίδευσης το ΑΚΕΛ αναφέρει ότι βασική θέση του είναι η σταδιακή επέκτασή της μέσα από τις δομές του δημόσιου σχολείου και ως ενδεικτικά μέτρα εφαρμογής αυτής της μεταρρύθμισης αναφέρει την ανάπτυξη στρατηγικής και οράματος, την ποιοτική αναβάθμιση των υλικοτεχνικών υποδομών των νηπιαγωγείων, την διασφάλιση όλων των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας και υγείας, συμπεριλαμβανομένου και του ελέγχου της καταλληλόλητας των κτιριακών εγκαταστάσεων κ.ά.
Για τη βία και την παραβατικότητα το ΑΚΕΛ αναφέρει ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στην πρόληψη της νεανικής παραβατικής συμπεριφοράς, μέσω μιας σειράς πολιτικών που πρέπει να αναπτύξει το Υπουργείο Παιδείας, καθώς και η καταπολέμηση των κοινωνικών και οικονομικών γενεσιουργών αιτιών της.
Σημειώνει δε ότι όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας που ασχολούνται με ζητήματα νεανικής παραβατικότητας, παραμένουν σοβαρά υποστελεχωμένες. «Επομένως, Κυβέρνηση και Υπουργείο οφείλουν να παρέχουν τα απαραίτητα μέσα στις εντεταλμένες υπηρεσίες τους προκειμένου να ασκούν αποτελεσματικά και έγκαιρα τον ρόλο τους».
Το ΑΚΕΛ θεωρεί θετικό βήμα την εξαγγελθείσα δημιουργία εναλλακτικής δομής σχολείου η οποία αναμένεται να λειτουργήσει τον Οκτώβριο και στην οποία θα εντάσσονται παιδιά με σοβαρότατη παραβατική συμπεριφορά.
Για το προγράμματα ΔΡΑΣΕ Μέσης Εκπαίδευσης το ΑΚΕΛ τάσσεται υπέρ του να βρεθούν τρόποι διασφάλισης των εργασιακών δικαιωμάτων των ατόμων που εργοδοτούνται από το Υπουργείο εδώ και πολλά χρόνια και έχουν συσσωρευμένη εκπαιδευτική εμπειρία.
Πηγή: ΚΥΠΕ