Σε τέσσερις άξονες το στρατηγικό πλάνο ΥΠΑΝ για την Ανώτερη Εκπαίδευση-Πότε κλείνουν σχολές

Την στρατηγική του, για την Ανώτατη και Ανώτερη Εκπαίδευση, παρουσίασε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία σημείωσε πως περιστρέφεται γύρω από τέσσερις άξονες και είναι σημαντικό να υπάρχει ένας έλεγχος των παραρτημάτων που ανοίγουν τα ξένα πανεπιστήμια.

Η προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδος είχε κλείσει με εντάσεις, ανάμεσα στις σχέσεις των μελών της Επιτροπής Παιδείας με το Υπουργείο Παιδείας, αφού οι πρώτοι δεν έμειναν ικανοποιημένοι με τα όσα είχε φέρει ενώπιον τους η Κυβέρνηση, αναφορικά με τη θεσμοθέτηση διαδικασίας ελέγχου στα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και μάλιστα είχαν αφήσει πυρά για προχειρότητα από πλευράς Υπουργείου Παιδείας και απουσία δημόσιας συζήτησης.

Μία τοποθέτηση που είχε προκαλέσει εκνευρισμό στο Υπουργείο Παιδείας, το οποίο απέρριψε τα περί προχειρότητας, αλλά και τις αναφορές ότι δεν είχε προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς, τονίζοντας πως όλοι οι πρυτάνεις είχαν καταθέσεις τις απόψεις τους.

Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, στην πρώτη της παρουσία για τη νέα κοινοβουλευτική περίοδο, ανέπτυξε ενώπιον των βουλευτών το στρατηγικό πλάνο του Υπουργείου Παιδείας για την Ανώτερη Εκπαίδευση και τις δράσεις στις οποίες θα προβεί για βελτίωση των συνθηκών και της εκπαίδευσης που παρέχεται. Όπως ανέφερε στην παρουσίασή της η υπουργός Παιδείας, αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην Κύπρο τρία δημόσια πανεπιστήμια, δώδεκα και πλέον ιδιωτικά και 45 σχολές ανώτερης εκπαίδευσης.

«Για πολλά χρόνια είχε αφεθεί το θέμα. Έχουμε ενημερώσει όλα τα πανεπιστήμια, δημόσια και ιδιωτικά και τις σχολές ανώτερης εκπαίδευσης. Στόχος μας είναι βελτιώσουμε την εκπαίδευση. Ένα μεγάλο ποσοστό του ΑΕΠ έρχεται από την Ανώτερη Εκπαίδευση».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εκνευρισμένο το ΥΠΑΝ με την Επ. Παιδείας για παγοποίηση του θέματος για ξένα πανεπιστήμια

Οι τέσσερις άξονες

Στη συνέχεια, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως οι προσπάθειες για τη βελτίωση της Ανώτερης Εκπαίδευσης περιστρέφονται γύρω από τέσσερις άξονες:

-Αναβάθμιση ποιότητας-Αριστεία

-Διασύνδεση της Ανώτερης Εκπαίδευσης με την Αγορά Εργασίας

-Διεθνοποίηση Ανώτερης Εκπαίδευσης

-Υποτροφίες και εργοδότηση ξένων φοιτητών

«Οι αποφάσεις πολιτικής πηγάζουν από το πρόγραμμα διακυβέρνησης. Ακούστηκε πρόσφατα ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Κύπρου δεν ήταν ενημερωμένο. Έγιναν συναντήσεις με τους πρυτάνεις, έγιναν και δηλώσεις. Κάναμε συναντήσεις και το καλοκαίρι και να τονίσω πως είναι τέτοια τα θέματα, που δεν αναμένουμε να έχουμε συμφωνία σε όλα τα θέματα. Κωδικοποιήσαμε τις απόψεις που ακούσαμε και θα χρειαστεί έγκριση Υπουργικού, για την τελική πρόταση».

Η υπουργός Παιδείας εξήγησε πως έχουν αποφασιστεί και υλοποιούνται κάποιες οριζόντιες δράσεις όπως είναι η συμφωνία με την Ελλάδα, για διασφάλιση αναγνώρισης όλων των πανεπιστημίων της Κύπρου, δημόσια και ιδιωτικά. Την ίδια ώρα, παρέχονται υποτροφίες και αξιοποιείται κόσμος από τα πανεπιστήμια της Κύπρου, για να βοηθούν στα προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, γίνεται διασύνδεση των ερευνητικών δραστηριοτήτων των πανεπιστημίων με προκλήσεις με αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, ενώ αναπτύσσονται συνέργειες μεταξύ των πανεπιστημίων.

Οι ενέργειες για αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης

Αναφερόμενη στις ενέργειες για αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε πως βάσει αυστηρών κριτηρίων, έχουν ιδρυθεί πανεπιστημιακές σχολές, όπως είναι η Ιατρική, για να μην υπάρχουν αρκετές σχολές και να δημιουργείται πρόβλημα. Πρόσθεσε, δε, ότι υπάρχουν κριτήρια ιδρυματικής αξιολόγησης και αξιολόγησης προγραμμάτων για όλους.

«Θέλουμε αυστηρά κριτήρια, καθώς επίσης και η διασύνδεση αποφάσεων με τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης και τις ανάγκες εργασίας. Για παράδειγμα, μπορούμε εμείς να κατευθύνουμε εκείνους που θέλουν να ανοίξουν παραρτήματα. Επιτρέπεται η ίδρυση ξένων πανεπιστημίων. Εκείνο που θέλουμε να κάνουμε είναι να ελέγχουμε τα παραρτήματα των ξένων πανεπιστημίων».

Όσον αφορά στα κρατικά πανεπιστήμια, η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως έχει ιδρυθεί η ειδική επιτροπή, για έλεγχο του ΤΕΠΑΚ, για την κάθε χρήση κονδυλίου και σειρά αναμένεται να πάρει το Πανεπιστήμιο Κύπρου και μετά το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. «Όλα τα κρατικά πανεπιστήμια αφού λαμβάνουν κρατικά κονδύλια, θα έχουν έλεγχο. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι στα κρατικά πανεπιστήμια, οι στρατηγικοί στόχοι είναι συνδεδεμένοι με το πρόγραμμα διακυβέρνησης. Αναλύουμε τα οικονομικά δεδομένα και κοστολογούμε προγράμματα σπουδών και επίσης, γίνεται εξέταση και αξιοποίηση συνεργειών. Επίσης προωθούμε νομοθεσία για ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα».

Αναφερόμενη στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «δεν υπήρχε ξεχωριστή νομοθεσία για τα ιδιωτικά και το κάνουμε τώρα. Δεν υπήρχε ξεχωριστή αναφορά, τα βλέπουμε ξεχωριστά. Έχουμε πάρει απόψεις από όλους, έχουμε ενσωματώσει κάποιες απόψεις και εκεί που διαφωνούμε θα το τεκμηριώσουμε. Για Ιατρική Σχολή, θα υπάρχουν κριτήρια στη νομοθεσία».

Θα κλείνουν σχολές Ανώτερης Εκπαίδευσης

Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στις Σχολές Ανώτερης Εκπαίδευσης σημειώνοντας πως αυστηροποιούνται οι έλεγχοι και δεν θα διστάσουν να κλείσουν εκείνες τις σχολές που δεν πληρούν τα κριτήρια, όπως για παράδειγμα δεν έχουν φοιτητές και δημιουργούνται για άλλους σκοπούς. «Έχουν δημιουργηθεί κατεστημένα, έχουμε δεχθεί πολλές εισηγήσεις, θα ενημερωθείτε σύντομα», τόνισε.

Αναφορικά με τη διασύνδεση με αγορά εργασίας, η υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι η Κύπρος είναι από τις πρώτες χώρες με απόφοιτους πανεπιστημίων, όμως οι μισοί είναι άνεργοι ή εργάζονται σε μη σχετικά με το πτυχίο τους επαγγέλματα και αυτό θέλει να αλλάξει το Υπουργείο Παιδείας, με τα προγράμματα που προωθεί. Μάλιστα, υπάρχει και μια διυπουργική επιτροπή για το συγκεκριμένο θέμα, για να υπάρχει παρακολούθηση των αποτελεσμάτων, στην οποία συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο υπουργός Οικονομικών και ο υπουργός Εργασίας.

Σημειώνεται πως όσον αφορά τη διεθνοποίηση, το γνωστό Branding, η υπουργός σημείωσε ότι λαμβάνονται και υλοποιούνται δράσεις για προώθηση του ονόματος της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου στο εξωτερικό, ώστε να πλασαριστεί το τελικό προϊόν.

Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης δράσεων του πλάνου

Αναφερόμενη στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των δράσεων του πλάνου του Υπουργείου Παιδείας, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε ότι μέχρι το τέλος του 2024 επιθυμεί να ψηφιστεί η νομοθεσία για τα παραρτήματα των ξένων πανεπιστημίων, καθώς ολοκληρώθηκε ο διάλογος και προωθήθηκε το σχετικό νομοσχέδιο ενώπιον της Βουλής, ενώ στο ίδιο χρονικό διάστημα αναμένεται να προωθηθεί η νομοθεσία για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα. Όπως σημείωσε το νομοσχέδιο αναμένεται να προωθηθεί στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στο Υπουργικό για έγκριση και κατάθεση στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση.

Όσον αφορά για τη νομοθεσία για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι έχει ολοκληρωθεί ο διάλογος, έγινε ανταλλαγή απόψεων και υποβάλλονται στη Νομική Υπηρεσία τα νομοσχέδια και στη συνέχεια θα ακολουθηθεί η διαδικασία για κατάθεση στη Βουλή, ώστε μέχρι τον Ιούνιο του 2025 να έχει ψηφιστεί σχετική νομοθεσία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μπήκαν τα κλιματιστικά στα σχολεία της Λευκωσίας-«Στόχος η εγκατάσταση σε όλα πριν την τριετία»

Δειτε Επισης

Κηδεύτηκε η εγκλωβισμένη «Κουλλού» της Αγίας Τριάδας-«Ένα πρόσωπο φωτεινό, γεμάτο αγάπη»
Deal Κυβέρνησης με Hermes για τα αεροδρόμια απογειώνει ως διεθνή ταξιδιωτικό κόμβο την Κύπρο-Η συμφωνία που επιτεύχθηκε
Νέα κίτρινη προειδοποίηση για ισχυρές καταιγίδες-Πότε θα τεθεί σε ισχύ
Διακόσιες οικογένειες θα στηριχθούν με δωροκουπόνια και τρόφιμα ενόψει εορτών στην Πάφο
Εκδήλωση υπέρ των Παλαιστινίων πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία
Συνεδριάζει εκτάκτως η Ολομέλεια τη Δευτέρα για αναπομπή νόμου για όριο συναλλαγών σε μετρητά
Άννα Αριστοτέλους: Έμπρακτη η στήριξη Kυβέρνησης σε εγκλωβισμένους
Α. Αριστοτέλους στην Μαρωνίτικη κοινότητα-«Νιώθουμε περήφανοι για τους αγώνες και την προσφορά σας»
Συννεφιασμένος με ανέμους ο καιρός-Η πρόγνωση για την ημέρα των Χριστουγέννων
Στόχος του ΟΑΥ η αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών-Στο επίκεντρο η αντιμετώπιση των καταχρήσεων και η ενδυνάμωση του ΓεΣΥ