Δεν ικανοποίησαν οι αλλαγές για την ειδική εκπαίδευση-Φωνές για συνέχιση αποκλεισμού των παιδιών
06:00 - 16 Αυγούστου 2024
Δεν ικανοποιήθηκαν οι γονείς των παιδιών με αναπηρία, αναφορικά με τις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας για την ειδική εκπαίδευση, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αύξηση στον αριθμό των συνοδών και παροχή διαφοροποιημένου υλικού, με τους εμπλεκόμενους φορείς να τονίζουν πως με αυτό τον τρόπο δεν θα επέλθει σημαντική αλλαγή στις νοοτροπίες και θα εξακολουθεί να παρατηρείται περιθωριοποίηση των παιδιών.
Το Υπουργείο Παιδείας είχε ανακοινώσει τα δεκαοκτώ νέα μέτρα που αναμένεται να προωθήσει με την έναρξη της νέας σχολικής χρόνιας και ανάμεσα σε αυτά, υπάρχουν και κάποια που άπτονται της ειδικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, ανάμεσα στις αλλαγές που προωθούνται είναι ο αυξημένος αριθμός συνοδών παιδιών με αναπηρία, ένα ζήτημα που ταλανίζει κάθε χρόνο τον τομέα της εκπαίδευσης, τόσο πριν όσο και μετά την επιστροφή των μαθητών στα θρανία, ενώ την ίδια ώρα από το Σεπτέμβριο αναμένεται να υπάρχει διαφοροποιημένο υλικό διδασκαλίας, για τα παιδιά με αναπηρία.
Ωστόσο, αυτές οι αλλαγές φαίνεται ότι δεν ικανοποίησαν τους γονείς των παιδιών, με τις οργανώσεις που εκπροσωπούν τα δικαιώματά τους να κάνουν λόγο για έλλειψη πολιτικής βούλησης να υπάρξει ουσιαστική αλλαγή, ενώ το μόνο που άκουσαν κατά τη διάρκεια των διαβουλεύσεων ήταν απλά υποσχέσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: ΥΠΑΝ: Προχωρούμε με αλλαγές προς το σύγχρονο σχολείο
«Εκείνο που περιμέναμε εμείς φέτος ήταν να δοθούν οδηγίες να μην αποκλείονται παιδιά από τη γενική τάξη, χωρίς τη συγκατάθεση των ιδίων και των γονιών τους. Έχουν καταχραστεί οι Επαρχιακές Επιτροπές το σημείο της νομοθεσίας που λέει ότι απαγορεύονται να αποκλείονται παιδιά, μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Γίνονται όλα τα παιδιά εξαιρετικές περιπτώσεις και έγινε κανόνας. Πάει δηλαδή ένα παιδί για αξιολόγηση και το βγάζουν έξω από την τάξη επειδή χρειάζεται παροχές ή έρχεται συνδετικός λειτουργός και λέει στο γονέα να μην ζητήσει παροχές, συνοδό ή διαφοροποιημένο υλικό, επειδή το παιδί του θα μπει σε μονάδα», ανέφερε στον REPORTER η πρόεδρος του Συνδέσμου «Αγκαλιά Ελπίδας», Γιούλα Πιτσιάλη.
Παρά το γεγονός ότι προηγήθηκε μία διαβούλευση με το Υπουργείο Παιδείας, πριν τη λήξη του 2023 και είχαν καταγραφεί όλες οι απόψεις, ανάμεσα στις οποίες ήταν και ότι πρέπει να παρθούν μέτρα για να τερματιστεί ο αποκλεισμός, οι γονείς τονίζουν πως τα όσα ανακοινώθηκαν ήταν κατώτερα των περιστάσεων και θα συνεχίζεται να παρατηρείται το πρόβλημα με τον αποκλεισμό παιδιών από τις γενικές τάξεις.
«Εμείς λέμε ότι είναι παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών, καμία άλλη ομάδα μαθητών δεν περνά από αξιολόγηση για να μπει στις τάξεις, μόνο τα παιδιά με αναπηρία. Αν πρέπει να γίνει αξιολόγηση θα έπρεπε να είναι για τις παροχές και όχι για αποκλεισμό. Αυτό περιμέναμε ότι θα αναφερόταν στις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας, αφού και η νομοθεσία αυτό είχε πρόθεση να κάνει και αν υπήρχαν περιπτώσεις παιδιών που δεν μπορούσαν να παραμείνουν στις γενικές τάξεις, παρά τις προσαρμογές, τότε να έβλεπαν άλλα πλαίσια. Αυτό που γίνεται σήμερα είναι να αποκλείονται παιδιά από το νηπιαγωγείο και δεν τους δίνονται εύλογες προσαρμογές».
Ημίμετρο η απόφαση για συνοδούς
Σημειώνεται πως ενώ η απόφαση για αύξηση του αριθμού των συνοδών χαρακτηρίζεται ως βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, το γεγονός ότι δεν έγινε οποιαδήποτε αναφορά στον τρόπο που θα γίνεται η διαδικασία πρόσληψης και κατά πόσο θα έχουν λόγο οι γονείς και τα παιδιά, όπως ζητούν εδώ και χρόνια, έχει οδηγήσει τους εμπλεκόμενους να το θεωρούν ημίμετρο.
«Εμείς είχαμε δώσει τις θέσεις μας στο Υπουργείο Παιδείας και περιμέναμε τον Μάιο να εξαγγείλει τι στρατηγικά μέτρα θα παρθούν για να προχωρήσουμε στη νέα νομοθεσία. Το μόνο που εξήγγειλε είναι αυξημένος αριθμός συνοδών. Πέραν από τον αυξημένο αριθμό που ανακοίνωσαν, δεν υπάρχει οποιαδήποτε αλλαγή στη διαδικασία πρόσληψης, δηλαδή στα κριτήρια, ποιος επιλέγει τον συνοδό, ποια προσόντα θα έχουν. Όλα αυτά που λέγαμε εμείς ότι όλη η διαδικασία που λέμε τόσο καιρό ότι είναι λάθος, δεν έχουν αλλάξει», σημείωσε η κα. Πιτσιάλη.
Στο μεταξύ, οι γονείς δεν έμειναν ικανοποιημένοι ούτε για την απόφαση που πάρθηκε, που αφορά στην πρόσβαση στο διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό υλικό που διδάσκεται στην Ελλάδα, δεδομένου ότι θεωρούν ότι δεν συνάδει με τα αναλυτικά προγράμματα της Κύπρου και ουσιαστικά δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
«Εμείς είχαμε εισηγηθεί όπως δημιουργηθεί μία τράπεζα υλικού, προς χρήση για τους εκπαιδευτικούς και είχαμε προτείνει κάποια ονόματα που μπορούν να διδάσκουν το διαφοροποιημένο υλικό. Αυτό δεν έγινε και οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν διαφοροποιημένο υλικό».
«Διαιωνίζουμε μία κατάσταση περιθωριοποίησης παιδιών από το 1999»
Ουσιαστικά, αυτό που ζητούν οι γονείς των παιδιών με αναπηρία είναι όπως παρθούν εκείνες οι αποφάσεις που θα αλλάξουν τις νοοτροπίες, γύρω από τα παιδιά με αναπηρία και τον τρόπο που πρέπει να λαμβάνουν την εκπαίδευση, ώστε να σταματήσει ο αποκλεισμός τους.
«Πρέπει να παρθεί μία πολιτική απόφαση για να σταματήσει ο διά της βίας αποκλεισμός των παιδιών μας από τις τάξεις. Πρέπει να αλλάξουν οι νοοτροπίες και να δεχτούν τα παιδιά με αναπηρία στα σχολεία οι εκπαιδευτικοί και να ξέρουν ότι είναι καθήκον τους να τα διδάξουν όπως και τα άλλα παιδιά. Αυτό θα γίνει όταν τα παιδιά με αναπηρία είναι παρόντα, όχι εκτός τάξεων αλλά μέσα στην τάξη. Είναι ευθύνη όλων μας να βρούμε τις εύλογες προσαρμογές για να γίνει αυτό. Όταν από την αρχή τα αποκλείουμε, δεν θα αλλάξουν οι νοοτροπίες. Διαιωνίζουμε μία κατάσταση αποκλεισμού και περιθωριοποίησης παιδιών με αναπηρία από το 1999».
Υλοποίηση της πρώτης φάσης της στρατηγικής
Πάντως, το Σεπτέμβριο αναμένεται να υλοποιηθεί η πρώτη φάση της στρατηγικής του Υπουργείου Παιδείας, αναφορικά με την μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση, αφού είχε τονιστεί πολλάκις, τόσο από το Υπουργείο όσο και από τους εταίρους, ότι αυτή είναι μία διαδικασία που θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα χρονικό περιθώριο τριών ετών για να εφαρμοστεί πλήρως.
Το γεγονός ότι στην παρούσα φάση έχουν παρθεί αποφάσεις που αφορούν στον αριθμό των συνοδών, ένα θέμα για το οποίο κάθε χρόνο εγείρονται συζητήσεις και υπάρχουν αντιδράσεις, αφού δεν καλύπτονται οι ανάγκες όλων των παιδιών, θεωρείται σημαντικό, αφού έχει αναγνωριστεί ότι σε αυτό το σημείο υπήρχε ένα διαχρονικό κενό και οι αποφάσεις ήταν λανθασμένες. Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας αναμένεται να αλλάξει και τις διαδικασίες εκπαίδευσης των συνοδών, αφού δεν θα ξεκινήσει εντός Δεκεμβρίου, με αποτέλεσμα να χαθεί η μισή χρονιά, αλλά εντός Σεπτεμβρίου.
Ωστόσο, δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει ότι εντός των επόμενων μηνών αναμένεται να υπάρξουν κι άλλες ανακοινώσεις από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, δεδομένου ότι υπάρχει η δέσμευση για τη μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση σε βάθος τριετίας.