Αναγκαία η αλλαγή κουλτούρας για ισότητα στην εργασία λένε Υπουργοί και Επίτροποι
17:44 - 06 Ιουνίου 2024
Την ανάγκη αλλαγής κουλτούρας για να επιτευχθεί η ισότητα των φύλων στην εργασία υπογράμμισαν η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, και ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, καθώς και οι Επίτροποι Ισότητας των Φύλων και Νομοθεσίας, χαιρετίζοντας το μεσημέρι της Πέμπτης την εκδήλωση απονομής βραβείων σε μαθητές και μαθήτριες, για τη συγγραφή άρθρου για την προώθηση της έμφυλης ισότητας στην επιλογή σπουδών και επαγγέλματος, καθώς και για τον σχεδιασμό του νέου λογότυπου της Διατμηματικής Επιτροπής Ισότητας Φύλων.
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, στον χαιρετισμό της υπογράμμισε τη σημασία που δίνει το Υπουργείο στην προώθηση της ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ισότητα των Φύλων, αναφέροντας ότι στοχεύει «στην προώθηση των αρχών, των αξιών και των δεξιοτήτων που διακρίνουν τους δημοκρατικούς και κριτικά σκεπτόμενους πολίτες».
«Μέσω των πολιτικών μας, επιδιώκεται ο περαιτέρω εμπλουτισμός των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων με δράσεις που προάγουν την ενσυναίσθηση, την ισότητα των φύλων, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, καθώς και την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού», συνέχισε η κ. Μιχαηλίδου.
Πρόσθεσε ότι το Υπουργείο Παιδείας λειτουργεί την Διατμηματική Επιτροπή για την προώθηση της Ισότητας Ανδρών και Γυναικών και την εξάλειψη των Στερεοτύπων και των Διακρίσεων λόγω Φύλου στην εκπαίδευση, θέλοντας να συμβάλει στην πρόληψη και διαχείριση του έμφυλου ρατσισμού.
«Τα επιχειρήματα που προέβαλαν στα κείμενα τους, εκφράζοντας τη δική τους θέση σε σχέση με τον ισχυρισμό για ύπαρξη «αντρικών και γυναικείων» επαγγελμάτων, όσο και η προσπάθεια ανάδειξης της έμφυλης ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης στα σχέδιά τους, μας δημιουργούν τη βεβαιότητα ότι μπορούμε να υπολογίζουμε στην εδραίωση των αξιών αυτών στην κοινωνία μας», σημείωσε η Υπουργός.
Κατά τον δικό του χαιρετισμό, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Γιάννης Παναγιώτου, επεσήμανε ότι η ισότητα περνά μέσα από την εργασία, καθώς αυτή βρίσκεται στο επίκεντρο της ζωής μας, όπως είπε. Με γνώμονα αυτό, πρόσθεσε, δρομολογούνται πολλές προσπάθειες για αλλαγές σε νόμους και κανονισμούς, ώστε να διασφαλίζεται η ισότητα στην εργασία, επεσήμανε όμως ότι είναι απαραίτητο να αλλάξει και η κουλτούρα γύρω από το ζήτημα αυτό.
«Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, πρωτοβουλίες όπως αυτή έχουν τεράστια σημασία και μέσα από την ολιστική προσέγγιση, ο συνδυασμός τους δημιουργεί την προστιθέμενη αξία και τη δυναμική που χρειαζόμαστε», ανέφερε ο κ. Παναγιώτου, υπογραμμίζοντας τη σημασία δράσεων όπως η διεξαγωγή των δύο μαθητικών διαγωνισμών.
«Για να μπορεί η χώρα να μεγαλώνει και να ζούμε όλοι πιο καλά, πρέπει να αξιοποιούμε όλες μας τις παραγωγικές δυνάμεις, αγόρια, κορίτσια, άντρες και γυναίκες», σημείωσε ο Υπουργός, ο οποίος συνεχάρη όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στη διεξαγωγή των διαγωνισμών, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
Ο κ. Παναγιώτου συνεχάρη ιδιαίτερα τα αγόρια που συμμετείχαν στους διαγωνισμούς, λέγοντας ότι η ισότητα δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τα κορίτσια και τις γυναίκες, αλλά και τους άντρες, εξηγώντας ότι οι άντρες οφείλουν να λειτουργήσουν έτσι ώστε «να αποκαταστήσουν τη δικαιοσύνη, μετά από αιώνες στους οποίους η ανθρωπότητα δεν εξελίχθηκε με συνθήκες ισότητας».
Η Επίτροπος Νομοθεσίας, Λουΐζα Χριστοδουλίδου-Ζαννέτου, ως Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση - η οποία διεξήγαγε τον διαγωνισμό σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, και την Διατμηματική Επιτροπή Φύλου - σημείωσε ότι φέτος ο διαγωνισμός ενισχύθηκε με σεμινάρια που έγιναν για την επιμόρφωση και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών που ενδιαφέρονταν να συμμετάσχουν σε αυτόν.
Η κ. Ζαννέτου ανέδειξε την ευαισθητοποίηση της νεολαίας ως ένα πολύ σημαντικό όπλο για την καταπολέμηση των έμφυλων στερεοτύπων. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις θέσεις που διατύπωσαν οι μαθητές μέσα από τα κείμενά τους, λέγοντας ότι «η αθωότητα και η ενσυναίσθηση που διακατέχει τα παιδιά και του νέους, μας διδάσκει και εμάς και μας δίνει την δύναμη να συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο μέλλον».
Και η Επίτροπος Ισότητας των Φύλων, Τζόζη Χριστοδούλου, υπογράμμισε στον χαιρετισμό της τη σημασία του περιεχομένου των κειμένων όλων των μαθητών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό, λέγοντας ότι το Γραφείο της θα ήθελε να έχει στη διάθεσή του τα κείμενα αυτά, που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στον σχεδιασμό πολιτικής.
«Στο πλαίσιο ολιστικών προσεγγίσεων, δεν μπορούν να απουσιάζουν τέτοιες δράσεις», είπε η Επίτροπος Ισότητας, κάνοντας λόγο για συνεργασία τεράστιας σημασίας μεταξύ του Γραφείου της με τα Υπουργεία Εργασίας και Παιδείας, αλλά και με το Γραφείο της Επιτρόπου Νομοθεσίας, για την προώθηση της ισότητας.
Στο πλαίσιο της ολιστικής προσέγγισης, όπως είπε, αφενός προωθούνται δράσεις όπου εντοπίζεται ότι υπάρχει διαχωρισμός στα επαγγέλματα και χάσμα αμοιβών, και παράλληλα προωθούνται δράσεις και στα σχολεία. «Μόνο μέσα από αυτούς τους τρόπους μπορούμε να αλλάξουμε στερεότυπα και αναχρονιστικές αντιλήψεις», σημείωσε η κ. Χριστοδούλου.
Τέλος σημείωσε ότι το Γραφείο της είναι ανοιχτό για συζήτηση με τα παιδιά, στο πλαίσιο της συμμετοχικής δημοκρατίας, για να αλλάξουν πολιτικές, ενώ κατά την απονομή του πρώτου βραβείου για τον σχεδιασμό του νέου λογότυπου της Διατμηματικής Επιτροπής Ισότητας Φύλων, κάλεσε τη νικήτρια μαθήτρια, Άννα Παπαχαραλάμπους, να συμμετάσχει και σε πρόγραμμα εκπαίδευσης που προσφέρει το Γραφείο της Επιτρόπου.
Από την πλευρά της η Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Έλενα Χατζηκακού, σημείωσε ότι γίνονται βήματα μέσα από τις δράσεις που διοργανώνονται, αλλά υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος για την άρση όλων των έμφυλων ανισοτήτων. Σημείωσε, επίσης, ότι πέρα από τη διοργάνωση των διαγωνισμών συγγραφής κειμένου και σχεδιασμού λογοτύπου, διεξάγονται και ενημερωτικές δράσεις για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που αφορούν θέματα έμφυλης ισότητας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΑΝ, ο διαγωνισμός συγγραφής κειμένου στόχο είχε την ευαισθητοποίηση των μαθητών / μαθητριών, σε σχέση με την ύπαρξη έμφυλων στερεοτύπων και συμπεριφορών που διαμορφώνουν αυτά τα στερεότυπα, αλλά και σε σχέση με την επίδρασή τους στη λήψη απόφασης για επιλογή σπουδών και επαγγελματικής πορείας.
Ο διαγωνισμός απευθυνόταν σε μαθητές/μαθήτριες Ε’ και Στ’ τάξεων Δημοτικού, μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίων, καθώς και μαθητές/μαθήτριες Λυκείων και Τεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό ήταν προαιρετική και η συγγραφή των κειμένων έλαβε χώρα σε μη εργάσιμο χρόνο, σε συνεννόηση με τους/τις εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τα μαθήματα της Γλώσσας/Λογοτεχνίας, Αγωγής Ζωής/Αγωγής Υγείας/Οικιακής Οικονομίας/Οικογενειακής Αγωγής ή/και της Βιολογίας.
Όσον αφορά τον διαγωνισμό σχεδιασμού λογότυπου, αναφέρεται ότι σκοπός ήταν να αντικατοπτρίζει την επιδιωκόμενη ισότητα ανάμεσα στα φύλα σε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής π.χ. εκπαίδευση, εργασία, κοινωνία. Ο διαγωνισμός απευθυνόταν σε μαθητές/μαθήτριες Λυκείων και Τεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό ήταν προαιρετική και ο σχεδιασμός του λογοτύπου πραγματοποιήθηκε σε συνεννόηση με τους/τις εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα των Γραφικών Τεχνών ή το μάθημα των Εικαστικών Τεχνών.
Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης απονεμήθηκε βραβείο και τέσσερις έπαινοι για τον Διαγωνισμό σχεδιασμού νέου λογότυπου της Διατμηματικής Επιτροπής Ισότητας. Όσον αφορά τον Διαγωνισμό συγγραφής κειμένου-άρθρου, απονεμήθηκαν τρία βραβεία στην κατηγορία των Δημοτικών Σχολείων, τρία βραβεία κι ένας έπαινος στην κατηγορία των Γυμνασίων και τρία βραβεία στην κατηγορία των Λυκείων/Τεχνικών Σχολών.
Πηγή: KYΠΕ