Θύμα της γραφειοκρατίας η εξαγγελία για κλιματιστικά στα σχολεία-Ανυπόφορη κατάσταση, τριτοκοσμικές συνθήκες

Στο ίδιο έργο θεατές. Για ακόμη ένα καλοκαίρι, μόλις το θερμόμετρο έγραψε 40 βαθμούς Κελσίου και άνω, άρχισαν να εμφανίζονται ξανά τα ίδια προβλήματα στις σχολικές μονάδες. Προβλήματα που εδώ και χρόνια παραμένουν άλυτα, με τις σχολικές αίθουσες να μετατρέπονται σε «φούρνους», αφού μαθητές και εκπαιδευτικοί καλούνται να παραμείνουν για αρκετές ώρες χωρίς κλιματιστικά, σε συνθήκες που δεν περιποιούν τιμή για ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.

Για μία ακόμη χρονιά, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί τους πληρώνουν το τίμημα της πολύχρονης καθυστέρησης που παρατηρήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, όσον αφορά στην τοποθέτηση κλιματιστικών εντός των σχολικών αιθουσών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα, στην ομαλή λειτουργία των σχολείων. Οι αρνητικές συνέπειες της καθυστέρησης είναι και ο λόγος που έχουν αρχίσει ξανά οι φωνές από πλευράς ΠΟΕΔ, αλλά και από τους γονείς, που παρουσιάζονται σκεπτικοί και προβληματισμένοι, αν θα στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο, αφού θεωρούν ότι είναι επιβλαβές για την υγείας τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Φωνάζουν οι δάσκαλοι για τα κλιματιστικά-«Απαράδεκτες συνθήκες στις αίθουσες λόγω καύσωνα»

«Οι συνθήκες που επικρατούν αυτή τη στιγμή στα σχολεία είναι απαράδεκτες, είναι τριτοκοσμικές. Πέραν των 50,000 παιδιών και 7,000 εκπαιδευτικών είναι στις αίθουσες διδασκαλίας προσπαθώντας να κάνουν μάθημα σε θερμοκρασίες που θα αγγίξουν μέχρι και 45 βαθμούς Κελσίου. Δεν μπορεί να γίνει ανεχτό αυτό, ούτε από τους εκπαιδευτικούς, ούτε από τους γονείς, ούτε από την κοινωνία. Δυστυχώς, τα ακραία καιρικά φαινόμενα ήρθαν για να μείνουν, τα σχολεία θα λειτουργήσουν και τον Ιούλιο και ο καθένας μπορεί να καταλάβει τι σημαίνει αυτό, σε σχέση με τις ψηλές θερμοκρασίες», εξήγησε στον REPORTER η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου.

Η προσωρινή λύση που έχει αποφασιστεί για τα σχολεία, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ψηλές θερμοκρασίες και να γίνεται πιο υποφερτή η παραμονή στις αίθουσες διδασκαλίας, εκτός από τα ανοιχτά παράθυρα, που πολλές φορές είναι χειρότερο ειδικά τις μεσημβρινές ώρες, είναι η τοποθέτηση ανεμιστήρων. Ωστόσο, αποτελεί ένα ημίμετρο, αφού ανακυκλώνει το ζεστό αέρα που υπάρχει εντός των αιθουσών, με αποτέλεσμα να προκαλείται περισσότερη δυσφορία παρά ανακούφιση.

«Υπάρχουν περιπτώσεις σχολείων, που ακόμη και ανεμιστήρες δεν μπορούν να λειτουργήσουν, που αντιλαμβανόμαστε ότι οι ανεμιστήρες δεν μπορούν να σώσουν την κατάσταση, επειδή θα προκληθεί υπερφόρτωση στο σύστημα του σχολείου. Αφενός του Υπουργείο έπρεπε ήδη να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις και να σκεφτεί το ενδεχόμενο ακόμη και κλεισίματος σχολικών μονάδων με δεδομένη αυτή την κατάσταση. Ταυτόχρονα, οι διαδικασίες εγκατάστασης κλιματιστικών πρέπει να επισπευσθούν, δεν σηκώνει αναβολή και σίγουρα δεν μπορεί κανείς να δεχθεί ότι αυτή η διαδικασία θα πάρει τρία χρόνια να ολοκληρωθεί».

Σημειώνεται πως το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάζεται στα Δημοτικά Σχολεία, καθώς τα Γυμνάσια και τα Λύκεια έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο μαθημάτων και από το Μάιο βρίσκονται σε εξεταστική περίοδο.

Δεν έχει τοποθετηθεί σε κανένα σχολείο κλιματιστικό

Στην έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, είχαν εξαγγείλει ότι επρόκειτο να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία τοποθέτησης κλιματιστικών στα σχολεία. Εντούτοις, με τις εβδομάδες για το τέλος της σχολικής χρονιάς να μετρούν αντίστροφα, όπως διαπιστώθηκε, σε κανένα σχολείο δεν έχει τοποθετηθεί κλιματιστικό, κάτι που έχει προκαλέσει έντονη αντίδραση από πλευράς δασκάλων.

«Παρ’ όλες τις εξαγγελίες και παρότι τροχοδρομήθηκε η υλοποίηση της πολιτικής απόφασης για εγκατάσταση κλιματιστικών, λόγω γραφειοκρατίας και διαδικασιών, δεν έχει προχωρήσει και μέχρι στιγμής, σε κανένα σχολείο από τα πενήντα που έχουν ανακοινωθεί, δεν μπήκαν κλιματιστικά. Σε κάποια σχολεία έχουν μπει κλιματιστικά, μετά από πρωτοβουλία των συνδέσμων γονέων και των σχολικών εφοριών. Η εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας, για τις 50 σχολικές μονάδες και των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης δεν έχει προχωρήσει».

Η τοποθέτηση του Υπουργείου Παιδείας

Το προβληματικό της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, αναγνωρίζει και το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο από πλευράς του τονίζει ότι ναι μεν δεν έχουν τοποθετηθεί κλιματιστικά στις σχολικές μονάδες, ωστόσο εντός των επόμενων ημερών αναμένονται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες, για την εγκατάσταση στις μονάδες που έχουν επιλεγεί.

«Η προσφορά έχει κατακυρωθεί πριν τρεις ημέρες, από το Υπουργείο Παιδείας, θα μας κοινοποιηθούν οι προσφορές και το επόμενο δεκαήμερο θα ξεκινήσει η τοποθέτηση κλιματιστικών και εντός καλοκαιριού θα ολοκληρωθεί η διαδικασία. Το Υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει μία πολιτική 2024-2027 για τοποθέτηση κλιματιστικών στα σχολεία, έχει ξεκινήσει ένα προϋπολογισμό για το 2023-2024 με 1,6 εκ. ευρώ για 50 σχολικές μονάδες. Υπήρξε μία διαδικασία που έφερε εμπλοκή στο θέμα της διαδικασίας της προσφοράς, βγήκε νέα προσφορά και ξεκινούμε άμεσα την τοποθέτηση κλιματιστικών», υπέδειξε ο πρόεδρος των Σχολικών Εφοριών, Ντίνος Έλληνας.

Αν και μία λύση για αντιμετώπιση της κατάστασης θα μπορούσε να είναι η τοποθέτηση κινούμενων κλιματιστικών, το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται ότι την απορρίπτει, με τον κ. Έλληνα να τονίζει πως προκαλούν αρκετό θόρυβο και αυτό δεν έχει επιλεγεί η συγκεκριμένη λύση. Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος των Σχολικών Εφοριών παρουσιάστηκε έντονα ενοχλημένος με τις αναφορές για τα θερινά σχολεία, απορρίπτοντας ότι θα λειτουργούν χωρίς κλιματισμό.

«Στα θερινά σχολεία, όσες αίθουσες διδασκαλίας έχουν επιλεγεί έχουν όλες κλιματιστικά παγκύπρια. Όλο τον Ιούλιο, οι μαθητές που θα βρίσκονται στο θερινό σχολείο, θα είναι σε κλιματιζόμενες αίθουσες και αυτό ισχύει εδώ και χρόνια».

Πήρε θέση και η Αθηνά Μιχαηλίδου

Σημειώνεται πάντως, πως σε δηλώσεις της η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ανέφερε ότι, τις επόμενες ημέρες οι Σχολικές Εφορείες θα προχωρήσουν με την τοποθέτηση κλιματιστικών σε 50 σχολεία, ενώ εκπονείται προγραμματισμός σε βάθος τριετίας για τοποθέτηση κλιματιστικών σε όλα τα σχολεία στα οποία μπορούν να μπουν κλιματιστικά.

Η κ. Μιχαηλίδου απαντούσε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για το θέμα στο περιθώριο τελετής βράβευσης μαθητών το μεσημέρι της Πέμπτης στο Υπουργείο.

Η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι στόχος ήταν η διαδικασία εγκατάστασης κλιματιστικών να ξεκινήσει νωρίτερα, όμως σημειώθηκε καθυστέρηση στις διαδικασίες, αναφέροντας ότι η διαδικασία των δημοσίων συμβάσεων για τα κλιματιστικά ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου και στη συνέχεια οι Σχολικές Εφορίες θα προχωρήσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες με την τοποθέτησή τους σε 50 σχολεία, 10 σε κάθε επαρχία, τα οποία είχαν επιλεγεί βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, όπως εξήγησε η Υπουργός.

«Σύμφωνα με τις πληροφορίες μου, αρχίζουμε με την Λευκωσία και την Λεμεσό, που είναι πιο ώριμες οι συνθήκες για να τοποθετηθούν τα πρώτα κλιματιστικά», ανέφερε η κ. Μιχαηλίδου. Η ίδια εξήγησε ότι σε συνέχεια της μελέτης για τα 50 αυτά σχολεία, εκπονείται ένας προγραμματισμός σε βάθος τριετίας, για τοποθέτηση κλιματιστικών σε όλα τα σχολεία, στα οποία μπορούν να μπουν κλιματιστικά.

«Εννοείται ότι αφαιρούνται τα σχολεία στα οποία γίνεται περιβαλλοντική αναβάθμιση και πλήρης αναδόμηση, καθώς και σχολεία στις πολύ ορεινές περιοχές, όπου δεν υπάρχει λόγος να τοποθετηθούν κλιματιστικά», εξήγησε η Υπουργός.

Σε συνεννόηση με τους γονείς απορρίφθηκε το ενδεχόμενο να μείνουν τα παιδιά στο σπίτι

Η κ. Μιχαηλίδου εξέφρασε την ετοιμότητα του Υπουργείου να συζητήσει προτάσεις για τη διαχείριση της κατάστασης και να στηρίξει αλλαγές και ευελιξία στο πρόγραμμα λειτουργίας των σχολείων. Σημείωσε, όμως, ότι το ενδεχόμενο να μην πήγαιναν τα παιδιά στο σχολείο, κάτι που ζητήθηκε και από εκπαιδευτικές οργανώσεις, απορρίφθηκε σε συνεννόηση με τους γονείς, γιατί, όπως εξήγησε η Υπουργός, «τίθεται και θέμα για το τι θα κάνουν και που θα είναι τα παιδιά, γιατί δεν έχουν όλοι οι γονείς την ευχέρεια να επιτηρούν τα παιδιά τους».

Σημείωσε, ακόμα, ότι ο διευθυντής κάθε σχολείου χρειάζεται να κρίνει πότε χρειάζεται να στηριχθούν κάποια παιδιά, αν δεν νιώθουν καλά, αν πρέπει να πάνε σε κλιματιζόμενο χώρο το σχολείο τους, ή αν πρέπει να αλλάξει το πρόγραμμα και η ροή του προγράμματος του σχολείου.

Η υπουργός υπενθύμισε, εξάλλου, ότι μπροστά στις ιδιάζουσες συνθήκες, όπως είπε, υπήρξε συνεργασία και με το Υπουργείο Υγείας και δημοσιεύθηκε ανακοίνωση «για το πως να προσέξουν οι διευθύνσεις των σχολείων τα παιδιά κυρίως, που είναι πιο ευάλωτα, για να αποφευχθούν δυσάρεστα επεισόδια σε αυτές τις υψηλές θερμοκρασίες».

Η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι έχουν μείνει πολύ λίγες μέρες στην εργασία των εκπαιδευτικών δημοτικής εκπαίδευσης, ενώ η εξεταστική περίοδος στη δευτεροβάθμιας ολοκληρώνεται αύριο, και εξέφρασε την πεποίθηση πως το γεγονός ότι ξεκινά η διαδικασία τοποθέτησης των πρώτων κλιματιστικών, θα φέρει ικανοποίηση και στον εκπαιδευτικό κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τα μέτρα του Υπουργείου Υγείας που πρέπει να λαμβάνονται στα σχολεία λόγω του καύσωνα

Οι συστάσεις Υπουργείου Υγείας για αντιμετώπιση του καύσωνα

Στο μεταξύ, το Υπουργείο Υγείας έχει στείλει κάποιες κατευθυντήριες γραμμές προς τις διευθύνσεις των σχολείων, για αντιμετώπιση του καύσωνα. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Υγείας τονίζει πως:

  • Οι χώροι διδασκαλίας θα πρέπει να διαθέτουν ανεμιστήρες, και σε κάθε περίπτωση, φυσικό αερισμό των χώρων. Εάν υπάρχουν κλιματιστικά, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται
  • Αποφυγή έκθεσης στον ήλιο, ιδίως για τα  μικρά παιδιά. Η συνεχής έκθεση στον ήλιο μπορεί να προκαλέσει μεταξύ άλλων ηλιακά εγκαύματα
  • Συστήνεται η χρήση  αντιηλιακής κρέμας  με ψηλό δείκτη προστασίας  
  • Παραμονή σε σκιερά και δροσερά μέρη και να αποφυγή συνωστισμού
  • Ντύσιμο ελαφρύ και άνετο με ανοιχτόχρωμα ρούχα
  • Χρήση καπέλου όταν οι μαθητές βρίσκονται εκτός των χώρων διδασκαλίας
  • Αποφυγή έντονης σωματικής δραστηριότητας σε εξωτερικούς χώρους
  • Ακύρωση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής σε εξωτερικούς χώρους κατά τις ώρες 11:00 μέχρι τις 13.30 όταν επικρατούν συνθήκες καύσωνα
  • Αποφυγή  φυσικής άσκησης και παιχνιδιών κάτω από τον ήλιο κατά τη διάρκεια του διαλείμματος
  • Μικρά σε ποσότητα και ελαφριά γεύματα, φτωχά σε λιπαρά, με έμφαση στη λήψη φρούτων και λαχανικών
  • Λήψη  άφθονων υγρών (νερού και χυμών)
  • Σε περίπτωση εκδρομής, να διασφαλίζεται χώρος σκίασης για τους/τις μαθητές/μαθήτριες και το προσωπικό
  • Ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δίνεται όταν οι υψηλές θερμοκρασίες συνδυάζονται και με φαινόμενα αυξημένων επιπέδων ατμοσφαιρικής ρύπανσης και υγρασίας
  • Παιδιά που πάσχουν από χρόνια νοσήματα θα πρέπει να συμβουλεύονται τον θεράποντα ιατρό τους, για να λαμβάνουν επιπρόσθετες οδηγίες ανάλογα με την κατάστασή της υγείας τους καθώς και οδηγίες για την πιθανή αλλαγή της δοσολογίας της φαρμακευτικής τους αγωγής, εάν χρειάζεται
  • Για άτομα στον  σχολικό χώρο που παρουσιάζουν αδιαθεσία, ζάλη, κεφαλαλγία, εμετό ή άλλα συμπτώματα, θα πρέπει να ζητείται ιατρική συμβουλή.

Δειτε Επισης

Ενίσχυση για αντιμετώπιση προβλημάτων αρδευτικών τμημάτων ενέκρινε το Υπουργικό
Έγκριση από Υπουργικό χορηγίας για δύο σχολικά μουσεία εντός ιστορικών σχολείων
Η Τζόζη Χριστοδούλου αρμόδια παρακολούθησης των διατάξεων για καταπολέμηση του σεξισμού
Ικανοποίηση Επιτροπής Προσφύγων για αναθεώρηση κριτηρίων στα στεγαστικά σχέδια της μέριμνας
Διεύρυνση πρόσβασης φοιτητών και προσέλκυση επαγγελματιών από εξωτερικό αποφάσισε το Υπουργικό
«Καμία αποκοπή, το μέλλον μας δεν διαπραγματεύεται»-Οι φοιτητές διαμαρτυρήθηκαν για την χορηγία (pics)
Απορρίπτει κατηγορηματικά τα περί υποστελέχωσης της μονάδας αιμοκάθαρσης στην Πάφο ο ΟΚΥπΥ
Στα σκαριά νομοσχέδιο για την ανακουφιστική φροντίδα-Επισκέφτηκε το Μακάρειο ο Δαμιανός
Αναθεώρηση σχεδίου start-up visa ενέκρινε το Υπουργικό
Με βάση τα νέα κριτήρια εξετάζονται οι εκκρεμούσες αιτήσεις στην Υπηρεσία Μέριμνας