Ηλεκτρολόγοι και μικρά συνεργεία πίσω από εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών χωρίς εγγύηση-Ξεκαθαρίζει ο Σύνδεσμος
06:00 - 29 Μαΐου 2024
Την ώρα που ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών κάνει λόγο για καταγγελίες όπου εταιρείες που συμμετέχουν στο σχέδιο «Φωτοβολταϊκά για όλους», φέρονται να μην παρέχουν την εγγύηση των επτά χρόνων που επιβάλλεται να προσφέρουν στους καταναλωτές με βάση το σχέδιο, οι ίδιες οι εταιρείες, διαμηνύουν ότι όσες βρίσκονται υπό το καπέλο του Συνδέσμου τους, τηρούν τους όρους, ενώ παράλληλα δείχνουν ηλεκτρολόγους και μικρά συνεργεία, που προχωρούν σε εγκαταστάσεις, χωρίς να ελέγχονται.
Πρόσφατα, οι εταιρείες οι οποίες είναι μέλη του Συνδέσμου Εταιρειών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, έχουν κατέλθει σε συζήτηση, με απώτερο στόχο να υιοθετήσουν τα όσα προνοούνται στο Σχέδιο, ούτως ώστε να τα τηρούν και να ακολουθούν κατά γράμμα τη Νομοθεσία, όπου ανάμεσα σε άλλα είναι και η εγγύηση των επτά χρόνων που πρέπει να παρέχουν στους καταναλωτές.
Ωστόσο, όπως ανέφερε στον REPORTER ο πρόεδρος του ΣΕΑΠΕΚ, Φάνος Καραντώνης, «εναπόκειται στις ίδιες τις εταιρείες, οι όροι και οι προϋποθέσεις που μπορούν να θέσουν, αλλά επιβάλλεται να είναι στα πλαίσια της Νομοθεσίας. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι οι εταιρείες οι οποίες είναι μέλη του Συνδέσμου μας, δεν είναι ανάμεσα σε αυτές, ωστόσο, πρέπει να πούμε ότι στο συγκεκριμένο Σχέδιο, συμμετέχουν εγκαταστάτες και επαγγελματίες οι οποίοι δεν είναι μέλη του ΣΕΑΠΕΚ, με αποτέλεσμα να μην έχουμε εις γνώση για όλες τις περιπτώσεις».
Μπορεί τα όσα καταγγέλλει ο Σύνδεσμος Καταναλωτών να έχουν προκαλέσει ανησυχία σε όσους έχουν προχωρήσει στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, ωστόσο, αυτό που οφείλουν να γνωρίζουν οι καταναλωτές, σύμφωνα με τον κ. Καραντώνη, είναι πως «όσοι ασχολούνται με τον τομέα, δεν σημαίνει ότι διακατέχουν τις κατάλληλες υποδομές για να στηρίξουν τις απαιτήσεις ενός τέτοιου Σχεδίου, τόσο οικονομικά, όσο και εμπορικής φύσεως κριτήρια, για να εμπεριέχουν αυτούς τους όρους και προϋποθέσεις. Πολλοί από αυτούς που ασχολούνται, είναι απλοί ηλεκτρολόγοι, μικρά συνεργεία, που αναλαμβάνουν και κάνουν εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών στους καταναλωτές. Από εκεί και πέρα, εναπόκειται και στον κάθε καταναλωτή, εάν θα εμπιστευθεί μια εταιρεία για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων».
Άλλωστε, αυτό που έχει διαφανεί τα τελευταία χρόνια, είναι ότι ο κλάδος των φωτοβολταϊκών, έχει πληθώρα επιλογών για τον καταναλωτή, γιατί ενεπλάκησαν και ασχολήθηκαν με τον τομέα πάρα πολλές εταιρείες, επαγγελματίες και εγκαταστάτες. Έτσι, όπως επανέλαβε ο κ. Καραντώνης, «είναι θέμα και ευθύνη του ίδιου καταναλωτή να μελετήσει τις επιλογές που έχει στην αγορά και να επιλέξει κάτι που θα τον ικανοποιεί, θα του δώσει την άνεση και θα είναι πιο συγκαταβατικό με τις οικονομικές του δυνατότητες».
Καθυστέρηση στην... καθυστέρηση για το Σχέδιο
Όσον αφορά το Σχέδιο «Φωτοβολταϊκά για όλους», τουλάχιστον για το πρώτο σκέλος, φαίνεται ότι επιβεβαιώνονται οι ανησυχίες του Συνδέσμου για την τήρηση χρονοδιαγραμμάτων και τις όποιες καθυστερήσεις μπορούν να προκύψουν μέσα από ένα σχέδιο.
Όπως εξήγησε ο κ. Καραντώνης, «όταν ξεκίνησε η εφαρμογή του Σχεδίου με τον μηχανισμό προεγκρίσεων, ήδη είδαμε μια μεγάλη καθυστέρηση. Ανακοινώθηκαν και υποβλήθηκαν αιτήματα από τέλη Φεβρουαρίου και μέσα Μαΐου άρχισαν κάποιες προεγκρίσεις. Άρα ήδη έχει υπάρξει μια καθυστέρηση τριών μηνών, κάτι για το οποίο όταν το αναφέραμε στα πλαίσια των διαβουλεύσεων ως ανησυχίες, ο υπουργός Ενέργειας, διαβεβαίωνε ότι θα ήταν συνοπτικές διαδικασίες και τύπου αυτοματοποιημένα. Ωστόσο, αυτό που βλέπουμε σήμερα καταδεικνύει ότι δεν υπάρχει κάτι που έχει μπει σε τροχιά αυτοματοποίησης, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να πρέπει να επωμιστούμε το κόστος».
Ο κόσμος, σύμφωνα με τον πρόεδρο των Εταιρειών, «παροτρύνθηκε να οδηγηθεί σε αυτό το Σχέδιο από την πολιτεία, και εμείς καλούμαστε από την πλευρά μας σήμερα να βγάλουμε τα κάστανα από τη φωτιά. Το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε επαναφορά καθυστερήσεων από πλευράς διαχειριστών δικτύου για την έκδοση ορών σύνδεσης, για το κλείσιμο ραντεβού ελέγχου και πριν αρχίσουν οι προεγκρίσεις, η αγορά φαίνεται να κάνει κοιλιά γιατί υπάρχουν καθυστερήσεις. Εκεί που εξυπηρετούνταν οι καταναλωτές μέσα σε δυο-τρεις μήνες, σήμερα είμαστε στους έξι μήνες και το ερώτημα που εγείρεται είναι τι θα γίνει όταν υπάρχουν και οι προεγκρίσεις του Σχεδίου προς την ΑΗΚ».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εταιρείες που συμμετέχουν στο Φωτοβολταϊκά για όλους δεν προσφέρουν την απαιτούμενη εγγύηση