Στα δίχτυα της Temu και Κύπριοι καταναλωτές-Η πρακτική με τα σκοτεινά μοτίβα που «υπνωτίζει» τους χρήστες
Πέτρος Πετρή 06:00 - 22 Μαΐου 2024
Τεράστιος ντόρος επικρατεί τα τελευταία εικοσιτετράωρα αναφορικά με τη λειτουργία της κινέζικης εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου Temu, η οποία φαίνεται να παραβιάζει τους κανόνες διαδικτυακού περιεχομένου χρησιμοποιώντας μια παράνομη μέθοδο, η οποία παρασύρει τους καταναλωτές για μαζικές αγορές προϊόντων, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να έχει ανυπολόγιστα οικονομικά οφέλη η εν λόγω εταιρεία, στην πλάτη ανυποψίαστων χρηστών.
Σύμφωνα με την καταγγελία, η Temu φαίνεται να χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης, όπως τα «σκοτεινά» μοτίβα, για να κάνει τους καταναλωτές να ξοδέψουν περισσότερα από όσα ίσως επιθυμούν, ενώ δεν υπήρχαν επαρκείς πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο συνιστά προϊόντα στους καταναλωτές.
Από το κύμα των καταναλωτικών αγορών στην εν λόγω πλατφόρμα, δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν και οι Κύπριοι καταναλωτές, από τους οποίους ορισμένοι, έχουν προχωρήσει και σε επίσημη καταγγελία, που κάνει λόγο για παραπλανητικές μεθόδους που έχουν αντιμετωπίσει και για σπατάλη χρημάτων.
Αναλύοντας τα όσα έχουν προκύψει το τελευταίο διάστημα, η Νομική Σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου εξηγεί στον REPORTER, ότι στις 20 Φεβρουαρίου του 2024, η Πανευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών, προχώρησε σε μια έρευνα σε σχέση με την κινέζικη πλατφόρμα πώλησης καταναλωτικών προϊόντων η οποία έχει την έδρα της στη Βοστώνη των ΗΠΑ, σε σχέση με την ασφάλεια των παιχνιδιών που πωλούνται μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας. Μέσω της έρευνας, διαπιστώθηκε ότι από 18 από τα 19 παιχνίδια τα οποία αγοράστηκαν, αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια των παιδιών και παραβιάζουν την ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την ασφάλεια παιχνιδιών.
Ο ισχυρισμός της εταιρείας, ωστόσο, σύμφωνα με την κα. Χρήστου, «ήταν ότι δεν μπορούν να έχουν οποιαδήποτε επίπτωση, καθώς δεν είναι ευρωπαϊκή εταιρεία, αφού η βάση τους είναι στη Βοστώνη και επομένως δεν εφαρμόζονται οι ευρωπαϊκές οδηγίες και κανονισμοί για την ασφάλεια των παιχνιδιών. Η θέση η δική μας όμως, είναι ότι αναγνωρίζουμε ότι βρίσκεται σε τρίτη χώρα, αλλά από τη στιγμή που εισχωρεί στην ευρωπαϊκή αγορά και προσελκύει και Ευρωπαίους καταναλωτές, οι οποίοι αγοράζουν σε έδαφος της Ε.Ε., τότε οφείλει να σέβεται και να ακολουθεί τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και οδηγίες για τα δικαιώματα των καταναλωτών».
Σημειώνεται ότι στην Κύπρο, έχουν καταγραφεί μέχρι στιγμής, επτά καταγγελίες από πλευράς καταναλωτών, που αφορούσαν είτε δυσκολία στο να διαγράψουν τον λογαριασμό τους που διατηρούσαν με τη συγκεκριμένη πλατφόρμα, είτε καθυστέρηση της παραλαβής των προϊόντων τους, ή ακόμα υπήρχε και περίπτωση παραπλανητικής διαφήμισης, την οποία εντόπισαν και άλλες οργανώσεις καταναλωτών.
Περαιτέρω, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η Ένωση Καταναλωτών της Γερμανίας, έχει αποστείλει συνολικά πενήντα καταγγελίες εναντίον της συγκεκριμένης εταιρείας για το 2023 και 33 καταγγελίες για το 2024, που αφορούσαν τα ίδια προβλήματα που εμφανίστηκαν και στην Κύπρο. Επίσης, η Ιταλική Οργάνωση Καταναλωτών, διαπίστωσε τον Οκτώβριο του 2023, ότι εννέα από τα δεκατρία καλλυντικά που πωλούνται μέσω της πλατφόρμας Temu, δεν περιλαμβάνουν λίστα με συστατικά που χρησιμοποιούνται, ή ακόμα και αν καταγράφεται στα καλλυντικά, είναι ένα μόνο συστατικό, χωρίς να υπάρχει εκτενής ανάλυση για το πώς δημιουργείται το καλλυντικό.
Συνοψίζοντας, οι Οργανώσεις Καταναλωτών, έχουν καταγράψει συνολικά εκατό καταγγελίες, που αφορούσαν τεχνικές χειραγώγησης, τα γνωστά σκοτεινά μοτίβα, βάση των οποίων η συγκεκριμένη πλατφόρμα χρησιμοποιούσε τέτοιες τεχνικές ώστε να παραπλανεί τους καταναλωτές και να τους κατευθύνει ώστε να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα από εκείνα που υπολόγιζαν ότι θα αγοράσουν.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τη Νομική Σύμβουλο, πρόκειται να πραγματοποιηθεί συνάντηση και με τις υπόλοιπες καταναλωτικές οργανώσεις, καθώς έχουν καταγραφεί περιπτώσεις καταγγελιών εναντίον βιντεοπαιχνιδιών που χρησιμοποιούνται είτε από κονσόλες, είτε μέσω των κινητών. «Έχει διαπιστωθεί ότι τα εν λόγω βιντεοπαιχνίδια, χρησιμοποιούνται και από Κύπριους καταναλωτές και εντοπίστηκε ότι υπάρχει παράβαση της Νομοθεσίας για τα δικαιώματα του καταναλωτή και της παροχής ψηφιακών υπηρεσιών. Ουσιαστικά, όταν ο χρήστης αγοράσει το παιχνίδι, στη συνέχεια προχωρά στην αγορά εικονικών νομισμάτων, για να τα χρησιμοποιήσει στη συνέχεια για αγορά προϊόντων μέσω του παιχνιδιού. Το θέμα που προκύπτει, είναι ότι ο καταναλωτής δεν γνωρίζει τα εικονικά νομίσματα, σε τι ποσό αντιστοιχούν στην πραγματικότητα».
Επιπρόσθετα, έχουν καταγραφεί καταγγελίες για greenwashing, που είναι οι ψευδείς περιβαλλοντικοί και οικολογικοί ισχυρισμοί εταιρειών μόδας και αλυσίδες καταστημάτων που δραστηριοποιούνται και στην Κύπρο, παρουσιάζοντας προϊόντα που δημιουργήθηκαν από ανακυκλώσιμα υλικά. Μετά από έρευνα που διενεργήθηκε ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι κάποια εξ αυτών των προϊόντων δεν είναι ανακυκλώσιμα όπως παρουσιάζονται, αλλά δημιουργούνται από μπουκάλια που κατασκευάζονται είτε από λάδι, είτε από υπολείμματα μικροπλαστικών.