Επανέρχεται ξανά η CMC-«Αν η ΕΤΥΦΑ συνεχίσει να αλλάζει τους κανόνες δικαιούμαστε αποζημίωση»
18:30 - 18 Μαΐου 2024
Νέα ανακοίνωση εξέδωσε το απόγευμα του Σαββάτου η κατασκευάστρια κοινοπραξία του τερματικού LNG στο Βασιλικό CPP-METRON CONSORTIUM LTD (CMC), αυτή τη φορά υποδεικνύοντας πως η πορεία υλοποίησης των χερσαίων έργων στο τερματικό δεν σχετίζεται με τη μη παραλαβή της πλωτής μονάδας FSRU Προμηθέας, όπως επιχειρεί, σύμφωνα με τη CMC, "να αποπροσανατολίσει η ΕΤΥΦΑ".
Η κοινοπραξία διατυπώνει παράλληλα τη θέση πως αν η ΕΤΥΦΑ συνεχίσει να αλλάζει τους κανόνες, η CMC δικαιούται να αποζημιωθεί δικαίως και όχι να τιμωρηθεί.
Στη νέα ανακοίνωση της η CMC, επαναλαμβάνει ότι η "ΕΤΥΦΑ έχει ζητήσει τεράστιες αλλαγές σε αυτό που είχε αρχικά συμφωνηθεί να κατασκευάσει στο χερσαίο τμήμα η CMC", υποδεικνύοντας ότι η ΕΤΥΦΑ δεν μπορεί "να χρησιμοποιεί τα χερσαία έργα για να αποσπάσει την προσοχή σε σχέση με τους κακούς της χειρισμούς σε αφορά το με το FSRU και άλλες δικές της αποτυχίες".
Η κοινοπραξία σημειώνει πως έπειτα από δημόσια σχόλια της CMC σχετικά με τη διαθεσιμότητα του FSRU ΕΤΥΦΑ Προμηθέας στη Σαγκάη και την αποτυχία της ΕΤΥΦΑ να το παραλάβει, εμφανίστηκαν ορισμένα δημοσιεύματα στον Τύπο χθες (17 Μαΐου) επικρίνοντας "λανθασμένα" την πορεία ολοκλήρωσης των χερσαίων έργων στο τερματικό LNG στο Βασιλικό. Προσθέτει πως αδράττει ως εκ τούτου την ευκαιρία για να παρουσιάσει εν συντομία την πραγματική εικόνα σε ό,τι αφορά τα χερσαία έργα.
Επαναλαμβάνει ότι η ΕΤΥΦΑ έχει υποβάλει "υπερβολικά και αδικαιολόγητα αιτήματα" για αλλαγές στο σχέδιο και την κατασκευή των χερσαίων τμημάτων της εγκατάστασης, τα οποία έχουν προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και κόστος.
Η CMC αναφέρει ότι ανέλαβε τη σύμβαση για τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία του τερματικού LNG τον Δεκέμβριο του 2019, κάτι που περιελάβανε την παράδοση του χερσαίου αγωγού, τη δημιουργία υπόγειου «αποθηκευτικού χώρου» που απαιτείται σε ένα τέτοιο σύστημα αγωγών φυσικού αερίου και τον Σταθμό Μείωσης και Μέτρησης Πίεσης (PRMS).
Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, η ΕΤΥΦΑ και ο Σύμβουλός της Hill "ανέθεσαν επανειλημμένα στον ανάδοχο αρχικά να παρεκκλίνει από τις αρχικές συμφωνηθείσες τεχνικές προδιαγραφές και δεύτερον να υιοθετήσει διαφορετικές και αντικρουόμενες παραμέτρους λειτουργίας".
Σύμφωνα με τη CMC, πολλές άλλες αλλαγές που ζητά η ΕΤΥΦΑ στα χερσαία έργα περιλαμβάνουν τη σύνθεση LNG, τις βαλβίδες, τη σχεδιαστική ταχύτητα ροής και τα δωμάτια ελέγχου. «Αυτές οι αλλαγές οδήγησαν στην ανάγκη για πρόσθετα έργα μηχανικής, προμηθειών, έργων πολιτικού μηχανού, και δοκιμές, καθώς και σε αύξηση του μεγέθους και της πολυπλοκότητας των χερσαίων έργων συνολικά», λέει η κατασκευάστρια κοινοπραξία.
Η CMC επαναλαμβάνει ότι έκανε ό,τι μπορούσε για να καλύψει αυτές τις πολλές αλλαγές αλλά και ότι υπάρχουν επιπτώσεις χρόνου και κόστους από τις αποφάσεις της ΕΤΥΦΑ που πρέπει να αναγνωριστούν.
Η CMC αναφέρει ακόμη ότι ενημέρωσε την ΕΤΥΦΑ για τις πιθανές επιπτώσεις αυτών των αλλαγών και πρόσφερε διάφορες εναλλακτικές επιλογές, με εκτιμώμενες τιμές για κάθε επιλογή, ωστόσο, όπως προσθέτει, η ΕΤΥΦΑ έδωσε οδηγίες στη CMC να μην διεκδικήσει αποζημίωση και αρνήθηκε να πληρώσει για τις πρόσθετες εργασίες.
Η CMC εκτιμά ότι ο πρόσθετος χρόνος και το κόστος που σχετίζονται με τις οδηγίες της ΕΤΥΦΑ ανέρχονται σε εκατομμύρια ευρώ.
Επομένως, προσθέτει, η κατάσταση των χερσαίων έργων δεν αποτελεί απάντηση στις εύλογες ανησυχίες της CMC και στα ερωτήματά της σχετικά με το γιατί η ΕΤΥΦΑ δεν έχει παραλάβει το πλοίο FSRU (το οποίο ήταν έτοιμο από τα μέσα Ιανουαρίου), ούτε με τη μη καταβολή των πληρωμών στη CMC από την ΕΤΥΦΑ, ούτε με μυριάδες άλλα ζητήματα που τέθηκαν από την ΕΤΥΦΑ στην πορεία υλοποίησης του έργου και στην προσπάθεια της CMC να το παραδώσει, σύμφωνα με τα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυστηρό μήνυμα Προέδρου για το τερματικό στο Βασιλικό-«Το κράτος δεν εκβιάζεται»
Αυστηρό μήνυμα Προέδρου για το τερματικό στο Βασιλικό
Υπενθυμίζεται ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, ανακοίνωσε ότι θα έχει τη Δευτέρα συνάντηση με τον Πρέσβη της Κίνας στην Κύπρο, με αποκλειστικό θέμα συζήτησης το τερματικό στο Βασιλικό, σημειώνοντας πως "το κράτος δεν εκβιάζεται".
Σε δηλώσεις το Σάββατο, προσερχόμενος σε εκδήλωση για την έναρξη τουρνουά καλαθόσφαιρας σε τροχοκάθισμα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ερωτηθείς για το θέμα της διαφοράς που προέκυψε μεταξύ της ΕΤΥΦΑ και της κινέζικης κοινοπραξίας CPP-METRON CONSORTIUM LTD (CMC), ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι το έργο έχει τρεις φάσεις. "Είναι το πλοίο, είναι το χερσαίο, είναι και το τερματικό που υπάρχει κάποια πρόοδος, κάποια (έργα) προχωρούν και κάποια δεν προχωρούν", σημείωσε.
Ανέφερε ότι είμαστε εδώ για να αντιμετωπίσουμε τα οποιαδήποτε προβλήματα και ότι δεν πρόκειται να μπει σε ένα δημόσιο διάλογο με την εταιρεία. "Οφείλω να πω ότι με εκπλήσσει αυτή η ανάγκη της εταιρείας για δημόσιες παρεμβάσεις. Το κράτος δεν εκβιάζεται, το κράτος είναι πιστό στις υποχρεώσεις του και πάντα αναταποκρινόμαστε και είμαστε εδώ και υπάρχει αυτό το θέμα να το αντιμετωπίσουμε", ανέφερε.
Ο Πρόεδρος είπε ότι ζήτησε να έχει συνάντηση με τον Πρέσβη της Κίνας τη Δευτέρα με μοναδικό θέμα συζήτησης το συγκεκριμένο.
"Έχουμε έναν σχεδιασμό που πρέπει να υλοποιηθεί", τόνισε, που σχετίζεται, όπως ανέφερε, με την πρόοδο στο Βασιλικό και το έργο που ανέλαβε η συγκεκριμένη εταιρεία με συγκεκριμένες δεσμεύσεις, χρονολογικές και πολλές άλλες.
"Με απόλυτα καλή πίστη, θέληση θα διαχειριστούμε τα προβλήματα που υπάρχουν και ελπίζω με καλή βούληση και θέληση από την άλλη πλευρά ότι θα βρεθούν λύσεις", ανέφερε.
Ερωτηθείς αν υπάρχει σχέδιο β’, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «φυσικά υπάρχει σχέδιο β’, είμαστε υποχρεωμένοι να σκεφτόμαστε σχέδιο β’, αλλά δεν θέλω να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να προχωρήσουν όλα όσα προνοούνται βάσει του συμβολαίου», ανέφερε.