Απαντά για Φορέα Κοινωνικής Στήριξης ο Αντωνιάδης-«Εσφαλμένες εντυπώσεις από επιστολή Χριστοφίδη σε Ελεγκτή»
12:12 - 15 Μαΐου 2024
Παίρνει θέση ο Γενικός Λογιστής της Δημοκρατίας και Ταμίας του Ανεξάρτητου Φορέα Κοινωνικής Στήριξης, Ανδρέας Αντωνιάδης, σε σχέση με επιστολή του βουλευτή του ΑΚΕΛ, Χρίστου Χριστοφίδη, μέσω της οποίας ζητούσε έλεγχο του Ανεξάρτητου Φορέα Κοινωνικής Στήριξης και έκανε λόγο για, «παραβιάσεις της νομοθεσίας σε σχέση με τη λειτουργία του ταμείου αυτού».
Όπως αναφέρει σε γραπτή δήλωση ο κ. Αντωνιάδης, «λόγω εσφαλμένων εντυπώσεων που ενδεχομένως να δημιουργεί η δημοσιοποίηση του περιεχομένου της επιστολής του βουλευτή του ΑΚΕΛ Αριστερά κ. Χρίστου Χριστοφίδη προς τον Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας, σε σχέση με τον Ανεξάρτητο Φορέα Κοινωνικής Στήριξης, οφείλω να διευκρινίσω ορισμένα σημεία σχετικά με τις αναφορές για «παραβιάσεις της νομοθεσίας σε σχέση με τη λειτουργία του ταμείου αυτού».
Επίσης προσθέτει ότι, «σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία που διέπει τα του περί Ανεξάρτητου Φορέα Κοινωνικής Στήριξης («ο Φορέας»), στην οποία γίνεται αναφορά στην εν λόγω επιστολή:
(1) Οι οικονομικές καταστάσεις του Φορέα καταρτίζονται το αργότερο μέχρι την 30ή Απριλίου του αμέσως επόμενου οικονομικού έτους, στο οποίο αναφέρονται και ελέγχονται από το Γενικό Ελεγκτή.
(2) Η Επιτροπή διαβιβάζει για ενημέρωση στο Υπουργικό Συμβούλιο μέσω του Υπουργού, αντίγραφο των εξελεγμένων οικονομικών καταστάσεων του Φορέα.
(3) Αντίγραφο των εξελεγμένων οικονομικών καταστάσεων του Φορέα κατατίθεται από τον Υπουργό στη Βουλή των Αντιπροσώπων και δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας».
Στη συνέχεια ο Γενικός Λογιστής της Δημοκρατίας αναφέρει πως, «επιθυμώ να ξεκαθαρίσω ότι ο Φορέας απέστειλε τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις που αφορούν στο οικονομικό έτος 2023, για έλεγχο στον Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας, στις 22/4/2024 , εντός της καθορισμένης προθεσμίας που προβλέπεται από τη νομοθεσία».
«Στην επιστολή του κ. Χριστοφίδη γίνεται αναφορά σε οικονομικές καταστάσεις των προηγούμενων ετών, οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον του Γενικού Ελεγκτή. Επιθυμώ να αναφέρω ότι αντίγραφα αυτών των λογαριασμών, σε εξελεγμένη μορφή, θα κατατεθούν από τον Υπουργό Οικονομικών στη Βουλή των Αντιπροσώπων και θα δημοσιευτούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, κατόπιν ολοκλήρωσης του οικονομικού ελέγχου και έκδοσης της ελεγκτικής γνώμης, σύμφωνα με τη νομοθεσία. Διευκρινίζεται ότι η ισχύουσα νομοθεσία δεν καθορίζει προθεσμία ολοκλήρωσης του οικονομικού ελέγχου από τον Γενικό Ελεγκτή», πρόσθεσε.
Επιπρόσθετα σημειώνει ότι, «σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία: «Ο Υπουργός καταθέτει στη Βουλή των Αντιπροσώπων ανά εξαμηνία, κατάλογο στον οποίο περιλαμβάνονται αναλυτικά όλες οι παροχές που εγκρίθηκαν και χορηγήθηκαν στα δικαιούχα βάσει του παρόντος Νόμου πρόσωπα».
Σε σχέση με την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά 2023-2024, ο Φορέας δεν έχει εγκρίνει ή/ και χορηγήσει οποιαδήποτε παροχή μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους 2023, εξού και δεν έχει κατατεθεί οποιοσδήποτε κατάλογος με ανάλυση των παροχών προς τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Για το γεγονός αυτό, έχει ενημερωθεί η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως κατά τη συνεδρία της ημερ. 3 Απριλίου 2024. Αναφορικά δε με το σχετικό κατάλογο που καλύπτει το πρώτο εξάμηνο του 2024, αυτός θα κατατεθεί έγκαιρα από τον Υπουργό Οικονομικών στη Βουλή των Αντιπροσώπων, μετά το πέρας του τρέχοντος εξαμήνου».
Καταλήγοντας ο κ. Αντωνιάδης υπέδειξε ότι, «σε πλήρη συμμόρφωση με τους ισχύοντες κανονισμούς που διέπουν τη λειτουργία της Επιτροπής Διαχείρισης και τα Κριτήρια Επιλογής του Φορέα, στους οποίους γίνεται επίσης αναφορά στην επιστολή του κ. Χριστοφίδη, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία άρθρο 7.(5) «η επιτροπή δύναται να ετοιμάζει και να επικαιροποιεί από καιρού εις καιρόν γενικό πλαίσιο κριτηρίων το οποίο δημοσιοποιεί μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του φορέα ώστε να καθίσταται δυνατή η επιτέλεση του σκοπού του φορέα», ο Φορέας έχει θεσπίσει, δημοσιεύσει στην ιστοσελίδα του www.socialsupport.gov.cy και εφαρμόζει κριτήρια επιλογής ατόμων που δύνανται να λάβουν οικονομική στήριξη, στη βάση των αρχών της αντικειμενικότητας, ισότιμης και δίκαιης μεταχείρισης, και διαφάνεια. Με την ευκαιρία αυτή, επιθυμώ να επαναλάβω ότι ο Ανεξάρτητος Φορέας Κοινωνικής Στήριξης επιτελεί το έργο του με προσήλωση στη διαφάνεια, την αξιοκρατία και τη λογοδοσία. Ως εκ τούτου, όπως έχουμε διαβεβαιώσει και στην πρόσφατη παρουσία μας στη Βουλή, παραμένουμε πάντοτε στη διάθεση όσων ενδιαφέρονται να πληροφορηθούν για τις δραστηριότητες και τα πεπραγμένα του Φορέα».
Απάντηση Χριστοφίδη στην ανακοίνωση του Γενικού Λογιστή
«Ακόμη πιο εκτεθειμένοι μετά την ανακοίνωση του Γενικού Λογιστή Με μεγάλη έκπληξη διαβάσαμε την ανακοίνωση του Γενικού Λογιστή της Δημοκρατίας σε σχέση με τις καταγγελίες που έχουμε υποβάλει στο Γενικό Ελεγκτή για τη Λειτουργία του Φορέα. Έκπληξη γιατί ο Γενικός Λογιστής είναι αναρμόδιος να απαντά για νομικά ζητήματα, καθώς για θέματα πολιτικής. Προφανώς εκείνοι που έπρεπε να απαντήσουν κρύβονται πίσω από το Γενικό Λογιστή», αναφέρει σε γραπτή του δήλωση ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης.
Όπως είπε, «παρόλα αυτά η ανακοίνωση του Γενικού Λογιστή είναι πολύ ενδεικτική για συγκεκριμένα θέματα. Κατά συγκεκριμένο τρόπο σημειώνουμε τα εξής:
- Ο Γενικός Λογιστής παραδέχεται ότι από το 2017 μέχρι σήμερα δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή, όπως ορίζει η Νομοθεσία, οποιοσδήποτε κατάλογος με ανάλυση των παροχών και απλά διευκρινίζει ότι αυτό θα γίνει για την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά, προφανώς μετά τις αντιδράσεις που έχουν υπάρξει.
- Η επίκληση από πλευράς του Γενικού Λογιστή του άρθρου 7.(5) ότι «η επιτροπή δύναται να ετοιμάζει και να επικαιροποιεί από καιρού εις καιρόν γενικό πλαίσιο κριτηρίων το οποίο δημοσιοποιεί μέσω της επίσης ιστοσελίδας του Φορέα ώστε να καθίσταται δυνατή η επιτέλεση του σκοπού του Φορέα» και η ερμηνεία ότι αυτή η αναφορά περίπου καταργεί όλες τις άλλες πρόνοιες της Νομοθεσίας και περίπου ότι το Συμβούλιο του Φορέα μπορεί να κάνει ότι θέλει, παραβιάζοντας όλες τις συγκεκριμένες αναφορές στη Νομοθεσία και στους Κανονισμούς, είναι νομικά λανθασμένη και πολιτικά απαράδεκτη. Εάν αυτό που επικαλείται ο Γενικός Λογιστής ίσχυε τότε δεν θα χρειαζόταν ούτε η Νομοθεσία με τις πολύ συγκεκριμένες της πρόνοιες και ούτε οι αναλυτικοί Κανονισμοί για το ποιος δικαιούται να λαμβάνει στήριξη μέχρι το πώς αυτή καταβάλλεται.
- Στην ανακοίνωση του Γενικού Λογιστή δεν υπάρχει οποιαδήποτε απάντηση (και δεν θα μπορούσε άλλωστε να υπάρχει) σε σχέση με σοβαρά πολιτικά ζητήματα που εγείρονται όπως η πρόθεση της πρώτης κυρίας για πλήρη αλλαγή του σκοπού και του ρόλου του Φορέα με στόχο αυτός να υποκαταστήσει την ευθύνη του συντεταγμένου κράτους για ουσιαστική στήριξη των φοιτητών/τριών μας. Διερωτόμαστε πραγματικά: αφού υπάρχει η εκτίμηση (και είναι σωστή) ότι οι ανάγκες των φοιτητών διευρύνονται, γιατί το Υπουργικό Συμβούλιο δεν αναλαμβάνει πρωτοβουλίες τόσο για την αναθεώρηση της φοιτητικής χορηγίας, η οποία μένει για πολλά χρόνια τώρα στάσιμη, όσο και για περαιτέρω στήριξη των φοιτητών/τριών μας. Δεν μπορούν οι φοιτητές/τριές μας να εξαρτώνται μόνο από φιλανθρωπίες και ελεημοσύνες με τον κίνδυνο αυτές να εξελιχθούν σε μαζικό ρουσφέτι ή από το εάν θα εξευρεθούν τη μια ή την άλλη χρονιά εισφορές από ιδιώτες. Αν υπάρχουν ιδιωτικά κεφάλαια καλώς να ορίσουν, αλλά θα πρέπει να διατίθενται μέσα από συντεταγμένους θεσμούς, όπως οι υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας των πανεπιστημίων και το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου.
- Θα προτείναμε κάποιοι να είναι πιο φειδωλοί στις εκτιμήσεις για τον αναξιοκρατικό ή όχι χαρακτήρα κάποιων αποφάσεων, ενόψει και του ελέγχου που θα διενεργήσει ο Γενικός Ελεγκτής».