Κρίσιμος μήνας για ΥΠΑΝ ο Μάιος, ανακοινώνει τις θέσεις για ενιαία εκπαίδευση-Τι ζητούν οι γονείς
06:00 - 07 Μαΐου 2024
Κρίσιμος μήνας για το Υπουργείο Παιδείας χαρακτηρίζεται ο Μάιος, αφού θα πρέπει να ανακοινώσει στους εμπλεκόμενους φορείς, αλλά και την Βουλή τις θέσεις του για την ενιαία εκπαίδευση, όπως αυτές καταρτίστηκαν μετά από τις διαβουλεύσεις που είχε η Αθηνά Μιχαηλίδου και οι συνεργάτες της, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας είναι υπό στενή παρακολούθηση από τις εμπλεκόμενες στο διάλογο οργανώσεις, ώστε να διαπιστωθεί αν τελικά θα τηρηθούν αυτά που ανέφεραν κατά τη διάρκεια του διαλόγου.
Η υπουργός Παιδείας, από νωρίς όταν ανέλαβε καθήκοντα, είχε εκφράσει την πρόθεση και πολιτική θέση ότι θα προωθήσει νέες πολιτικές για την ειδική εκπαίδευση, με στόχο να επέλθει η πολυπόθητη αλλαγή για την ποιότητα της εκπαίδευσης που λαμβάνουν τα παιδιά με αναπηρία, ώστε να μην υπάρχουν διακρίσεις και προβλήματα, όπως είναι το διαχρονικό πρόβλημα της έλλειψης συνοδών. Μάλιστα, για το συγκεκριμένο θέμα είχε βγει μπροστά και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος είχε εξαγγείλει ότι επέρχονται αλλαγές στην ενιαία εκπαίδευση.
Μετά τις ανακοινώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας, η υπουργός Παιδείας άνοιξε διάλογο με όλες τις εμπλεκόμενες οργανώσεις, ώστε να καταγράψει τις απόψεις τους και μέχρι το τέλος του προηγούμενου χρόνου, έλαβε γραπτώς τις θέσεις τους, για να διαμορφώσει μία ολοκληρωμένη εικόνα, αναφορά με τα αιτήματα. Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας είχε ξεχωριστές συναντήσεις με την κάθε οργάνωση και φορέα, ώστε στη συνέχεια να καταλήξει στις τελικές τις θέσεις, τις οποίες πρέπει να παρουσιάσει εντός Μαΐου, για να υπάρχει ένα περιθώριο διαλόγου, με απώτερο σκοπό να τεθεί σε ισχύ η πρώτη φάση από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δημιουργεί μητρώο αποδεικτικών για τα παιδιά με αναπηρία το ΥΠΑΝ-Ετοιμάζει διαφοροποιημένο υλικό
Τα αιτήματα των οργανώσεων
Πάντως, όσον αφορά στα αιτήματα των οργανώσεων, όπως αυτά παρουσιάστηκαν ενώπιον της υπουργού Παιδείας, αυτό που διαφαίνεται είναι ότι εστιάστηκαν σε εκείνα που προβάλλουν κάθε φορά, όταν υπάρχει αναφορά στο συγκεκριμένο κεφάλαιο. Το πρώτο που τέθηκε ενώπιον της Αθηνάς Μιχαηλίδου και το πιο βασικό είναι να υπάρχει πρόσβαση για όλα τα παιδιά στην ενιαία εκπαίδευση και να μην υπάρχει διαχωρισμός σε ειδικές μονάδες.
«Εμείς αναμένουμε από την υπουργό Παιδείας να τερματίσει τον αυθαίρετο και παράνομο αποκλεισμό των παιδιών με αναπηρία από τις τάξεις τους και τα σχολεία τους, μέσω των επαρχιακών επιτροπών. Καμία επιτροπή δεν μπορεί να αποφασίζει το διά της βίας διαχωρισμό και αποκλεισμό των παιδιών με αναπηρία, χωρίς τη συναίνεση των ιδίων και της οικογένειάς τους. Η ποιοτική συμπεριληπτική ενιαία εκπαίδευση είναι δικαίωμα των παιδιών με αναπηρία, το οποίο έχει κατοχυρωθεί από τη Σύμβαση των ΗΕ από το 2009 και έχει κυρωθεί σε νόμο από την κυπριακή κυβέρνηση το 2011», εξήγησε στον REPORTER η πρόεδρος της οργάνωσης «Αγκαλιά Ελπίδας», Γιούλα Πιτσιάλη.
Πέραν τούτου, ένα άλλο σημαντικό σημείο που πρέπει να καλυφθεί, αφού πολλές φορές ήταν το μήλο της έριδος, προκαλώντας συγκρούσεις ανάμεσα σε φορείς και Υπουργείο Παιδείας, είναι η παροχή διευκολύνσεων και εύλογων προσαρμογών στα παιδιά με αναπηρία, ώστε να έχουν ίσες ευκαιρίες και με τα άλλα παιδιά και να μην υπάρχουν διακρίσεις και εκπτώσεις στην εκπαίδευσή τους. Βάσει των θέσεων των οργανώσεων, διευκολύνσεις θεωρούνται:
-Πρόσβαση στη διδακτέα ύλη και διαφοροποιημένο υλικό, ε
-Ευέλικτο αναλυτικό πρόγραμμα και να μπορεί το κάθε παιδί να αγγίζει εκείνο που αντανακλά στις δικές του δυνατότητες,
-Καθολικός σχεδιασμός στη διδασκαλία, δηλαδή να αναφέρεται ο τρόπος της διδασκαλίας σε όλα τα παιδιά,
-Εναλλακτικός τρόπος εξέτασης,
-Χρήση της υποστηρικτικής τεχνολογίας και τεχνητά μέσα από την πρώτη χρονιά που φοιτούν τα παιδιά στα σχολεία,
-Καταρτισμένοι συνοδοί, επιστημονικό προσωπικό όπου χρειάζεται,
-Προσβασιμότητα στο σχολικό περιβάλλον με ό,τι συνεπάγεται για να μπορούν τα παιδιά να αναπτυχθούν στο πλαίσιο του σχολείου.
«Εμείς θέλουμε να πάρει μέτρα το Υπουργείο Παιδείας, στις περιπτώσεις που υπάρχει άρνηση για να δοθούν εύλογες προσαρμογές στα παιδιά, επειδή πολλές φορές υπάρχει απόφαση από την κεντρική επιτροπή και αρνούνται να τις εφαρμόσουν. Επίσης, θέλουμε να υπάρχει πρόνοια για υποχρεωτική επιμόρφωση σε όλους τους εκπαιδευτικούς για θέματα δικαιωμάτων και σύγχρονων προσεγγίσεων για θέματα αναπηρίας και τις παιδαγωγικές πρακτικές της ενιαίας εκπαίδευσης, για να εξαλείψουν οι μισαναπηρικές αναφορές και διακρίσεις και οι αναχρονιστικές αντιλήψεις για την αναπηρία, με τα οποία έρχονται αντιμέτωπα τα παιδιά και οι γονείς τους».
Όσον αφορά στο μείζον θέμα που προκύπτει κάθε χρόνο, πριν αλλά και μετά την έναρξη των μαθημάτων, το κεφάλαιο συνοδοί, το Υπουργείο Παιδείας είχε ανακοινώσει ότι θέλει να δημιουργήσει ένα μητρώο, όπου θα υπάρχουν τα αποδεικτικά έγγραφα για τα παιδιά που αιτούνται συνοδό, ώστε να αποφεύγεται η συνεχής ανάγκη για καταβολή τους, κάθε φορά που οι γονείς προβαίνουν σε αίτηση. Με αυτό τον τρόπο, οι Επαρχιακές Επιτροπές, που είναι οι αρμόδιες για να παρέχουν συνοδούς στα παιδιά, θα λαμβάνουν αποφάσεις συντομότερα.
«Εμείς περιμένουμε ότι θα πρέπει να επιλέγονται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και ανάλογα με το κάθε παιδί που καλούνται να εξυπηρετήσουν, να είναι καταρτισμένοι, να αμείβονται βάσει καθηκόντων και να αξιολογούνται από όλους τους εμπλεκόμενους, συμπεριλαμβανομένου και του παιδιού και της οικογένειάς του, εκεί που είναι εφικτό. Να υπάρχουν συγκεκριμένα καθήκοντα για τον κάθε συνοδό. Η υπουργός ήταν θετική σε αυτή την πρόταση. Δεν πρέπει να είναι ένας μισθός για όλους τους συνοδούς, που εργάζονται με ένα απολυτήριο Λυκείου και να μην παρέχουν ουσιαστικές υπηρεσίες», επεσήμανε η κα. Πιτσιάλη.
Αίτημα για αλλαγή δομών στο Υπουργείο Παιδείας
Την ίδια ώρα, ένα άλλο αίτημα των οργανώσεων που εκπροσωπούν τα παιδιά με αναπηρία είναι και η δημιουργία μίας ομάδας στο Υπουργείο Παιδείας, που θα ασχολείται αποκλειστικά με την ενιαία εκπαίδευση, καθώς θα είναι στελεχωμένη με τα αρμόδια πρόσωπα, που θα παρακολουθούν την κατάσταση και θα εισηγούνται ορθές πρακτικές, βάσει των αρχών της ενιαίας εκπαίδευσης.
«Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η ειδική εκπαίδευση είναι διαφορετική από την ενιαία εκπαίδευση. Το να ενισχύουμε την ειδική δεν πάμε στην ενιαία, είναι εντελώς διαφορετικές παιδαγωγικές πρακτικές. Δεν μπορούμε να απευθυνόμαστε στα γραφεία της ειδικής εκπαίδευσης και να περιμένουμε αποφάσεις για την ενιαία. Ακόμη δεν άλλαξαν οι δομές στο Υπουργείο Παιδείας, ακόμη δεν είδαμε αλλαγές».