Κίνδυνος θάνατος οι δρόμοι σε αστικές περιοχές, γεμάτοι από λακκούβες-Μειώθηκαν τα θανατηφόρα λόγω καμερών
Στέλιος Χαραλάμπους 06:00 - 02 Μαΐου 2024
Οικογένειες κλαίνε, όνειρα νέων ανθρώπων γίνονται συντρίμμια στην άσφαλτο, με την Κύπρο κάθε χρόνο να θρηνεί διψήφιο αριθμό θυμάτων στους δρόμους, οι οποίοι σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, χρήζουν μεγάλης βελτίωσης, κυρίως στις αστικές περιοχές, εκεί που όπως καταδεικνύεται, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Τα σοβαρά και δη τα θανατηφόρα τροχαία, δεν είναι ζήτημα μόνο των αρμόδιων αρχών, αλλά ευρύτερα της κοινωνίας, καθώς τα πλείστα δυστυχήματα, οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα.
Ένα από τα κυριότερα προβλήματα τα οποία έχει να αντιμετωπίσει ο Κύπριος οδηγός, είναι η κατάσταση στους δρόμους. Σε πολλά σημεία ακόμη και κύριων οδικών αρτηριών, οι δρόμοι έχουν λακκούβες, ενώ σε άλλα σημεία, δεν διακρίνονται οι γραμμές στο οδόστρωμα. Η κακή κατάσταση κάποιων από τους αστικούς δρόμους, αλλά και το γεγονός ότι δεν λαμβάνονται επαρκή μέτρα σε αυτούς, αποτυπώνεται μέσα από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητήριου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο σκιαγραφεί το Εθνικό προφίλ της Κύπρου.
Σύμφωνα με την έκθεση, η Κύπρος είναι στη δεύτερη θέση αναφορικά με τους χειρότερους αστικούς δρόμους, πίσω από την Ρουμανία, με το ποσοστό των θανατηφόρων τροχαίων σε αστικούς δρόμους στην Κύπρο να ανέρχεται στο 60%, την ώρα που ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι στο 40%.
Μιλώντας στον REPORTER,ο Αρχιλοχίας της Τροχαίας, Τάσος Ασίκης, επεσήμανε ότι έγιναν κάποιες δράσεις στο αστικό οδικό δίκτυο, όπως η μείωση του ορίου ταχύτητας, κυρίως κοντά σε σχολεία ή σε χώρους που χρησιμοποιούν ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου. Ωστόσο, στους αστικούς δρόμους όπως είπε, «παρατηρούνται φαινόμενα, όπου οδηγοί σταθμεύουν σε πεζοδρόμια, ακόμα και στην αντίθετη λωρίδα. Θεωρούν ότι επειδή θα σταματήσουν για λίγο, μπορούν να παρανομούν», σημειώνοντας περαιτέρω πως υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης.
Πάντως το τελευταίο θανατηφόρο δυστύχημα, με θύμα τον Πολύκαρπος Μιχαήλ, έρχεται να επιβεβαιώσει τα προβλήματα στις αστικές περιοχές, καθώς ο άτυχος 61χρονος παρασύρθηκε από όχημα ενώ κινείτο πεζός.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Άλλη μια τραγωδία στην άσφαλτο-Νεκρός ο 61χρονος Πολύκαρπος Μιχαήλ
Στο μεταξύ, οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν τα προβλήματα στους δρόμους μέσω του Fix Cyprus και σύμφωνα με τα στοιχεία, συνολικά 7,243 αναφορές προβλημάτων στο οδικό δίκτυο, από τις οποίες ολοκληρώθηκαν οι 1,799, ενώ όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η Λευκωσία είναι η πόλη που αντιμετωπίζει τα περισσότερα προβλήματα στους δρόμους, σε αντίθεση με την Επαρχία Αμμοχώστου που φαίνεται να διαθέτει καλύτερους δρόμους.
Πτωτική πορεία των θανατηφόρων
Επιπρόσθετα, όπως καταδεικνύεται από τα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας, από το 2019-2023, στην Κύπρο χάθηκαν 216 άνθρωποι, έπειτα, από τροχαία δυστυχήματα, ενώ τραυματίστηκαν σοβαρά 1288. Πάντως με βάση τα στοιχεία, τα θανατηφόρα τροχαία, από το 2019 και έπειτα, παρουσιάζουν πτωτική τάση, με την τροχαία να το αποδίδει σε μεγάλο βαθμό και στις κάμερες τροχαίας.
Όπως εξήγησε, ο Αρχιλοχίας της τροχαίας Αρχηγείου, Τάσος Ασίκης, «με την πορεία υλοποίησης του συστήματος φωτοεπισήμανσης παρατηρείται πτωτική τάση των τροχαίων παραβάσεων, τουλάχιστον στα σημεία που έχουν τοποθετηθεί οι κάμερες, γιατί οι οδηγοί ξέρουν που υπάρχουν οι κάμερες και είναι προσεκτικοί».
Ωστόσο, μπορεί οι οδηγοί να είναι προσεκτικοί στους δρόμους που υπάρχουν κάμερες, εντούτοις, όπως υπογράμμισε ο κ. Ασίκης, οι οδηγοί εξακολουθούν να παρανομούν στους δρόμους που δεν υπάρχουν κάμερες. «Εξακολουθούν να καταγράφονται παραβάσεις του κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, παραβάσεις που καταγγέλλονται από τα περίπολα. Το συμπέρασμα που μπορούμε να εξάγουμε είναι ότι οι οδηγοί, μείωσαν τις παρανομίες στα σημεία των καμερών, καθώς γνωρίζουν ότι υπάρχει ο έλεγχος, ωστόσο παρανομούν εκεί που δεν γνωρίζουν ότι θα εκλεχθούν».
Επιπλέον, αναφερόμενος στις κύριες αιτίες που οδηγούν σε σοβαρά και θανατηφόρα δυστυχήματα, ο κ. Ασίκης, επεσήμανε πως το 95% αυτών οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα, με τις κυριότερες αιτίες, να είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, η υπερβολική ταχύτητά και η αμελής οδήγηση.
Επιπρόσθετα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Αστυνομίας, ποσοστό πέραν του 40% των οδηγών οχημάτων που έχασαν τη ζωή τους ή τραυματίστηκαν σοβαρά κατά την τετραετία 2019-2023, δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας, ενώ το 40% των μοτοσικλετιστών που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άφσαλτο, δεν έφεραν προστατευτικό κράνος.