Καμπανάκι για νέες αυξήσεις στα καύσιμα λόγω πολέμου-Κίνδυνο εκμετάλλευσης προβλέπουν οι καταναλωτές
06:00 - 16 Απριλίου 2024
Την ώρα που η κοινή γνώμη παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τα όσα εκτυλίσσονται στη Μέση Ανατολή μετά και την επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ, οι αναλυτές κτυπούν καμπανάκι για τις επικείμενες αυξήσεις που αναμένονται στην αγορά του πετρελαίου, αφού ήδη εκτινάχθηκε πάνω από τα 90 δολάρια το βαρέλι, ενώ υπάρχει ανησυχία πως σε μια πιθανή κλιμάκωση της έντασης, τότε ενδεχομένως να σπάσει το φράγμα των 100 δολαρίων παγκοσμίως.
Ενώ το τελευταίο δίμηνο έχει καταγραφεί μια ανοδική τάση στις τιμές των καυσίμων, αφού σκαρφάλωσαν κατά δεκαπέντε σεντς προς τα επάνω, η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι λόγω της τεταμένης κατάστασης που επικρατεί, ίσως το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να υπάρξει εκ νέου άνοδος στις τιμές. Πράγμα το οποίο, υπέδειξε στον REPORTER ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων, Σάββας Προκοπίου, αναφέροντας πως, μέχρι την Κυριακή οι τιμές στα καύσιμα ήταν πιο πάνω από το προηγούμενο διάστημα.
Μετά από τέτοιου είδους επιθέσεις, η φυσιολογική εξέλιξη, πρόσθεσε ο κ. Προκοπίου, «είναι να παρατηρηθούν αυξήσεις στις τιμές. Εκτός από την αύξηση που επήλθε από την φορολογία και από τη σταδιακή αύξηση των τιμών παγκοσμίως, αναμένουμε περαιτέρω αυξήσεις το επόμενο διάστημα, λόγω της κατάστασης που δημιουργήθηκε στη Μέση Ανατολή. Ελπίζουμε ωστόσο, να είναι σε πιο χαμηλά επίπεδα οι αυξήσεις και να μην επηρεαστούν σε μεγάλο βαθμό τα καύσιμα».
Όσο αφορά το χρονικό διάστημα που χρειάζεται ώστε να διαφανούν οι επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων, αυτό φαίνεται να είναι θέμα των ίδιων των εταιρειών εισαγωγής. «Με βάση εμπειρίας μας, όταν υπάρχει απότομη αύξηση στα καύσιμα, εντός δεκαπέντε ημέρων εφαρμόζονται στα πρατήρια», πρόσθεσε ο πρόεδρος των Πρατηριούχων.
Σημειώνεται πως όταν αυξάνονται οι τιμές ανά τακτά χρονικά διαστήματα στα καύσιμα, αυτό δεν είναι προς όφελος των πρατηριούχων, αλλά αντιθέτως έχουν αρνητικό αντίκτυπο, καθώς αυξάνεται το κόστος τους για τη διατήρηση των αποθεμάτων, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερο κεφάλαιο. «Όταν είναι απότομη η αύξηση στις τιμές, υπάρχουν συνάδελφοι οι οποίοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν, αφού δεν είναι όλοι στην ίδια οικονομική κατάσταση», σημείωσε ο κ. Προκοπίου.
Ακόμη ένας μεγάλος πονοκέφαλος για τους πρατηριούχους, είναι η αυξανόμενη ροή προς τα κατεχόμενα, αφού αυτό που έχει παρατηρηθεί είναι πως όταν αυξάνεται η τιμή των καυσίμων και μεγαλώνει η διαφορά στις τιμές των καυσίμων μεταξύ των ελεύθερων περιοχών και των κατεχομένων, το πρόβλημα με τις ροές μεγαλώνει και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί. «Δυστυχώς, είναι κάτι που φαίνεται να μην επιλύνεται και δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η κατάσταση στο μέλλον. Μάλιστα, μετά τον Σεπτέμβρη εφόσον εφαρμοστεί η πράσινη φορολογία, θα είναι πολύ δύσκολο να επιστρέψουν τα καύσιμα κάτω από το 1.50 σεντ. Εκεί που είχαμε την ευχέρεια να λέγαμε κάποτε ότι θα μειωθούν οι τιμές, πλέον δυσκολευόμαστε να το λέμε αυτό», υπογράμμισε ο κ. Προκοπίου.
Κίνδυνο εκμετάλλευσης καταγγέλλουν οι καταναλωτές
Στην αντίπερα όχθη οι καταναλωτές, διαμηνύουν ότι δεν δικαιολογείται οποιαδήποτε αύξηση σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων της αγοράς, ωστόσο, εκτιμούν ότι θα υπάρξουν αυξήσεις, καθώς θεωρούν πως επιχειρήσεις θα εκμεταλλευτούν την κατάσταση στην Μέση Ανατολή, που θα την προτάξουν ως άλλοθι για να αποκομίσουν μεγαλύτερα κέρδη.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριο Δρουσιώτη, «υπάρχει εκείνη η μερίδα των εμπόρων, οι οποίοι ψάχνουν αφορμή και δικαιολογία για να βγάλουν πιο πάνω τις τιμές τους από εκεί που είναι, λόγω της φιλοσοφίας και της τακτικής που ακολουθείται πάντοτε, όταν υπάρξει ένα φαινόμενο που να επηρεάζει ολόκληρη την κοινότητα».
Όσον αφορά τα καύσιμα, οι καταναλωτές εκτιμούν επίσης ότι δεν πρόκειται να αυξηθούν, λόγω της τεταμένης κατάστασης που επικρατεί στη Μέση Ανατολή. «Προσωπικά δεν προβλέπω ότι θα φθάσει τα 100 δολάρια το βαρέλι, για τον λόγο του ότι εάν θα αυξανόταν, θα είχε αυξηθεί μέχρι στιγμής. Η μόνη περίπτωση να αυξηθεί η τιμή, είναι μια γενικότερη σύρραξη, όπου το Ιράν δεν θα μπορεί να διαθέσει πετρέλαιο, εάν του επιβάλουν κυρώσεις. Το Ιράν παράγει πέντε εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και εάν φύγει από την αγορά, οι υπόλοιπες χώρες έχουν το απόθεμα να καλύψουν τη διαφορά, αλλά δεν τους συμφέρει να αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου», εξήγησε ο κ. Δρουσιώτης.