Σχεδόν 400 κλήσεις στο 1480 μέσα σε τρεις μήνες-Οι πλείστες καταγγελίες για ηλεκτρονικό έγκλημα

Στις 389 ανήλθαν το πρώτο τρίμηνο του 2024 οι κλήσεις στη Γραμμή Βοήθειας 1480, στο Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου Κύπρου, σύμφωνα με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, που δρα ως συντονιστής του Κέντρου και της Γραμμής Βοήθειας 1480.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η πλειοψηφία των καλούντων ήταν ενήλικες, γυναίκες και η κλήση αφορούσε περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος. 

Η Γραμμή Βοήθειας 1480 έχει ως στόχο να παρέχει σε παιδιά και έφηβες/έφηβους, νέες/νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και στο ευρύτερο σύνολο, υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης, αναφορικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως την 31η Μαρτίου 2024, απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας 1480 συνολικά 519 άτομα. Από το σύνολο των κλήσεων, 389 κλήσεις (75%) αφορούσαν υπηρεσίες της γραμμής, ενώ 130 κλήσεις (25%) δεν σχετίζονταν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και αφορούσαν σε πληροφόρηση, μεταξύ άλλων, για επιδόματα και βοηθήματα του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ.λπ.

Αναφορικά με το σύνολο των περιστατικών που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480, το 61,4%, δηλαδή 239 άτομα, ήταν γυναίκες/κορίτσια και το 38,6%, δηλαδή 150 άτομα, ήταν άντρες/αγόρια.

Τα 383 από τα άτομα που κάλεσαν τη γραμμή (98,4%) ήταν ενήλικα, ενώ μόνο έξι άτομα ήταν ανήλικα άτομα και αποτάθηκαν τη Γραμμή Βοήθειας 1480, για να αναφερθούν σε προσωπικές τους δυσκολίες στο Διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα, περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού. Σημειώνεται επίσης ότι μόλις το 3,9% των κλήσεων από ενήλικα άτομα έγινε από γονείς/κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς και αφορούσε σε διαδικτυακές δυσκολίες για εφήβους στο Διαδίκτυο.

Σχετικά με τους λόγους επικοινωνίας με τη Γραμμή, 301 περιπτώσεις (77,4%) αφορούσε περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος, δηλαδή την αντιμετώπιση παραβίασης της ιδιωτικότητας (hacking), οικονομικής απάτης ή κλοπής ταυτότητας, μέσω κοινωνικών δικτύων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Την ίδια στιγμή, ένα σημαντικό ποσοστό αιτημάτων (7,2%) αφορούσε σε ζητήματα που εμπίπτουν στην κατηγορία της τεχνικής υποστήριξης. 23 περιπτώσεις αφορούσαν περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού και 15 κλήσεις αφορούσαν περιστατικά σεξουαλικού εκβιασμού (sextortion).

Από την άλλη, 11 κλήσεις αφορούσαν καταγγελίες απορρήτου δεδομένων και συγκεκριμένα περιπτώσεις χρήσης πληροφοριών των καλούντων για δημιουργία λογαριασμών ή δημοσιοποίηση υλικού των καλούντων από άλλους χρήστες χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, καταγράφηκαν περιστατικά δημιουργίας ψεύτικων/παραπλανητικών προφίλ και δημοσίευση αναρτήσεων που είχαν στόχο να ενοχλήσουν και να εκφοβίσουν εφήβους και ενήλικα άτομα. Επιπλέον, αναφέρθηκαν περιστατικά εκφοβισμού σε ομάδες (“groups”) ανηλίκων στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ).

Σημειώνεται ότι στις σχετικές περιπτώσεις οι Λειτουργοί της γραμμής παρείχαν την κατάλληλη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη στους/στις έφηβους και στους γονείς τους και προχώρησαν στις κατάλληλες ενέργειες σε συνεργασία με τις πλατφόρμες ΜΚΔ για διαγραφή των εν λόγω προφίλ αλλά και τις αρμόδιες Αρχές για περαιτέρω ενέργειες υποστήριξης. 

«Η Γραμμή Βοήθειας 1480, έχοντας ως στόχο τη διαρκή και την ποιοτική παροχή συμβουλών και υποστήριξης, σε πραγματικό χρόνο, από εκπαιδευμένους Λειτουργούς, σε θέματα σχετικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του διαδικτύου, στα παιδιά, τους/τις εφήβους και τις οικογένειές τους, συνεχίζει την παροχή των υπηρεσιών της, με βασική αρχή τη διασφάλιση ότι οι υπηρεσίες της συνάδουν με το Εθνικό Δίκαιο και είναι συνυφασμένες με την πτυχή της ευαισθητοποίησης και της άμεσης εξυπηρέτησης», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Όλοι οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στη Γραμμή Βοήθειας 1480, καλώντας, ανώνυμα και χωρίς χρέωση, στον αριθμό 1480 (ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή, 9.00 - 13.00 & 15:00 – 18:00, και Σάββατο 10:00 – 13:00), είτε αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1480helpline@cyearn.pi.ac.cy , είτε μέσω ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα https://www.cybersafety.cy/helpline-report είτε μέσω μηνυμάτων συνομιλίας (https://cybersafety.cy/helpline-chat/ ).

Δειτε Επισης

Από πέντε μέχρι επτά κλήσεις ημερησίως από το ecall-Ο τρόπος λειτουργίας του και οι ενέργειες των Αρχών
Διαδοχικά τα επεισόδια στις Φυλακές-Κρατούμενοι έβαλαν φωτιά στο κελί του στην πτέρυγα 1Α
Οι Φυλακές μυρίζουν μπαρούτι και οι φύλακες εκ των υστέρων στο ψάξιμο για... (απο)δράσεις
Αυτός καταζητείται για την επίθεση εναντίον ιατρικού προσωπικού στο Νοσοκομείο Λευκωσίας
Νέος αναβρασμός στις Κεντρικές Φυλακές-Συμπλοκές σε δύο πτέρυγες, αναφορές για τραυματίες
Αποκαλύπτουμε όσα καταγράφει ο φάκελος «Κομμωτή»-Επτά φορές εκτός Φυλακών τους τελευταίους 18 μήνες
Στο νοσοκομείο πρόσωπο με εγκαύματα, μετά από πυρκαγιά σε εγκαταλελειμμένη οικία
Πυρκαγιά σε τετραώροφο κτήριο στη Λάρνακα-Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο ένα παιδάκι
Τους έπιασαν στα πράσα να παίζουν πόκερ-Εκκρεμούσαν και εντάλματα προστίμων εναντίον τους
Νέα σειρά μέτρων για το μποτιλιάρισμα μετά από τροχαία στους αυτοκινητόδρομους-Σε προσφορές για νέες εξόδους