Κάμφθηκαν οι αντιδράσεις, έτοιμο να εξαγγείλει το νέο «ΘΥΜΕΛΗ» το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Γεφυρώθηκαν οι διαφορές που υπήρξαν, όσον αφορά στο σχέδιο «ΘΥΜΕΛΗ», που είχαν ως αποτέλεσμα οι θεατρικοί φορείς να σταματήσουν τις παραγωγές τους και να μην ανεβάζουν παραστάσεις, με το Υφυπουργείο Πολιτισμού και τους εμπλεκομένους να καταλήγουν σε συμφωνία και εντός των επόμενων ημερών να προκηρύσσεται το νέο κείμενο, όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά τις εισηγήσεις που είχαν τεθεί ενώπιον του Υφυπουργείου.

Μετά τις έντονες αντιδράσεις που προέκυψαν από τους διάφορους φορείς, που επηρεάζονταν από το σχέδιο «ΘΥΜΕΛΗ», το Υφυπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε όπως αποσύρει την προκήρυξη και να ανοίξει ένα διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να ακούσει τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς, τις διαφωνίες και τις αντιδράσεις που υπήρχαν, με στόχο να καταλήξει σε μία πρόταση που θα ικανοποιεί όλους.

Η διαβούλευση αυτή έχει ολοκληρωθεί και ενώπιον του Υφυπουργείου Πολιτισμού βρίσκονται οι εισηγήσεις των φορέων, είτε όπως λέχθηκαν προφορικά στο διάλογο, είτε όπως αποστάλθηκαν γραπτώς, με τους αρμόδιους του Υφυπουργείου να τις επεξεργάζονται και να καταλήγουν στο τελικό κείμενο. Το Υφυπουργείο, μάλιστα, παρουσιάζεται αισιόδοξο και έθεσε στόχο να το προκηρύξει άμεσα και πριν το τέλος του μήνα. Η θέση του Υφυπουργείου είναι το σχέδιο να παραμείνει ανοιχτό για ένα μήνα, καθώς θέλει να δώσει τη δυνατότητα στα θέατρα να ετοιμάσουν τις παραγωγές τους άμεσα, σε περίπτωση που το επιθυμούν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εντός μίας εβδομάδας ο στόχος για αλλαγές στο ΘΥΜΕΛΗ-«Θέλουμε να προκηρύξουμε τις αιτήσεις»

«Έγινε μία πολύ ωραία διαβούλευση και έτυχε ένας πολύ καλός και εποικοδομητικός διάλογος, που νομίζω τον ευχαριστηθήκαμε όλοι. Αυτό είναι το πρώτο θετικό της υπόθεσης. Το γεγονός ότι έγινε αυτός ο χαμός με το θέατρο είναι ότι άνοιξε ένας πολύ ωραίος διάλογος από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, που εγώ προσωπικά δεν τον είχα ξαναδεί και προσπαθούμε να κλείσουμε ένα μεγάλο κύκλο παθογένειας που υπήρχε στο κυπριακό θέατρο, που είχε χωρίσει τους εμπλεκόμενους σε στρατόπεδα», ανέφερε στον REPORTER η Διευθύντρια του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού του αρμόδιου Υφυπουργείου, Ιωάννα Χατζηκωστή.

Μία από τις παραμέτρους που παραμένει η ίδια όπως ήταν στο παλιό σχέδιο, αφορά στο θέμα του ανταγωνισμού, για την καλύτερη ποιοτικά παραγωγή, δεδομένου ότι δεν υπάρχει επιλογή αυτή τη στιγμή. Ωστόσο, στόχος είναι να μπουν διαφορετικά κριτήρια από εκείνα που υπήρχαν στο προηγούμενο σχέδιο και προκάλεσαν αντιδράσεις.

«Προσπαθούμε να βρούμε παραμέτρους που να ρυθμιστεί σωστά το πόσο εύκολα μπορεί να ανατραπεί αυτό το πράγμα από κάποια πιο αντικειμενικά κριτήρια, όπως την προσέλευση που έχουν στις προηγούμενες παραστάσεις τους ή αξιολόγηση της προηγούμενης παράστασης και προσπαθούμε να τα εξισορροπήσουμε».

Εκτός αυτού, το Υφυπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε όπως κρατήσει και την πρόνοια που αφορά στα συμβόλαια των ηθοποιών, δεδομένου ότι πρέπει να υπάρχουν κάποια κεκτημένα και χαρακτηρίστηκε ως ένας από τους σωστούς όρους του προηγούμενου κειμένου. Παράλληλα, τέθηκε στόχος να εξευρεθεί τρόπος για να στηριχθούν και οι υπόλοιποι συντελεστές μίας παράστασης.

«Θέλουμε να μείνει ο όρος για τα τρίμηνα συμβόλαια των ηθοποιών, που είναι αρκετά σημαντικό για μας και θεωρούμε και για τους ίδιους και αν θέλουμε να πάμε σε ένα υγιές οικοσύστημα, θα πρέπει να αρχίσουν να παίζουν με τους όρους των κεκτημένων σε κάποια πράγματα. Ανεβάσαμε τα ποσά για να μπορούν οι παρατάσεις να στηρίξουν τους περισσότερους ηθοποιούς. Για τις παραστάσεις, οι ηθοποιοί θα έχουν ένα συγκεκριμένο κόστος, που το ξέρουμε μέσω των συμβάσεων. Προσπαθούμε να βρούμε παραμέτρους να προστατεύσουμε και τους υπόλοιπους συντελεστές που υπάρχουν για μία παράσταση για τους οποίους δεν υπάρχουν συμβάσεις και δεν ανήκουν σε οργανωμένα σύνολα. Δεν θέλουμε να δημιουργηθεί μία ανισορροπία ανάμεσα στους ηθοποιούς και τους άλλους συντελεστές, οπότε προσπαθούμε να τους διασφαλίσουμε όσο μπορούμε, μέχρι να έχουν τις συμβάσεις τους έτοιμες».

Πέραν τούτου, το Υφυπουργείο Πολιτισμού κράτησε και την πρόνοια που αφορούσε στους νεοσύστατους και τις άτυπες ομάδες, που δεν αποτελούν νομικές οντότητες, να μην μπορούν να υποβάλουν αίτηση, καθώς θα δημιουργηθεί πρόβλημα και για το Υφυπουργείο και για το λογιστήριο του κράτους.

Τα καυτά θέματα του προηγουμένου σχεδίου

Σημειώνεται πως, στο προηγούμενο σχέδιο υπήρχαν κάποια καυτά θέματα, που ήταν τα σημεία τριβής και στα οποία αντιδρούσαν οι εμπλεκόμενοι φορείς, με το βασικότερο από αυτά να ήταν το γεγονός ότι είχαν τεθεί υψηλά κριτήρια στις βαθμολογίες, με αποτέλεσμα ελάχιστες παραγωγές να καταφέρουν να τα πληρώσουν και να λάβουν τα μεγάλα ποσά.

«Για να πιάσει κάποιος εκείνα τα ποσά έπρεπε η σταθμισμένη βαθμολογία να περνά πάνω από 90% και ένας με δύο το πέρασαν αυτό το ποσοστό. Πλέον με τις νέες πρόνοιες, τα μεγάλα ποσά θα παίρνουν οι τέσσερις πρώτοι χωρίς να μετρά η βαθμολογία τους, επειδή σε ένα χρόνο μπορεί να είναι δύσκολη η κριτική επιτροπή και άλλη μπορεί να είναι εύκολη και είναι κρίμα να μην μπορούν να τα πάρουν».

Παράλληλα, με το προηγούμενο σχέδιο υπήρξε μία πρόνοια που απαγόρευε σε νεοσύστατες ομάδες, που μόλις είχαν ιδρυθεί να συμμετάσχουν, καθώς έπρεπε να υπάρχουν περισσότερο από δύο χρόνια. «Με αυτό τον τρόπο αφήναμε έξω αρκετό κόσμο, αλλά με το νέο σχέδιο το δεύτερο εξάμηνο, μπορούν να υποβάλουν αίτηση και αυτές οι ομάδες να κάνουν αίτηση», τόνισε η κα. Χατζηκωστή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οι προσθέσεις του Υφ. Πολιτισμού μετά τα μέτρα για στήριξη των θεάτρων και οι αντιδράσεις των φορέων

Τα επιμέρους σχέδια για στήριξη του θεάτρου

Παράλληλα, το Υφυπουργείο Πολιτισμού δουλεύει και σε άλλα επιμέρους σχέδια στήριξης του κυπριακού θεάτρου, πέραν από το «ΘΥΜΕΛΗ», καθώς το εν λόγω σχέδιο δεν αποτελεί τη λύση του προβλήματος και στόχος είναι να παρέχεται στήριξη σε όσους δραστηριοποιούνται στο χώρο του θεάτρου. Προς αυτό το σκοπό, η ηγεσία του Υφυπουργείου έχει αρχίσει να επεξεργάζεται κι άλλες λύσεις, που θα λειτουργούν υποστηρικτικά γύρω από το σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, ώστε να στηθεί σε μία καλή βάση το όλο εγχείρημα.

«Δεν θα φτιαχτεί ποτέ ένα ΘΥΜΕΛΗ που να καλύπτει τους άλλους και να μπορεί να εργοδοτεί του πάντες και πάντα θα περισσεύει κόσμος. Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε φτιάξει τελετουργικά ένα σχέδιο που ήταν πολύ βιαστικό, όμως παρέστη ανάγκη να το τρέξουμε φέτος, που δίνουν μέχρι 40,000 ευρώ σε θέατρα που έχουν στέγη για τα λειτουργικά τους έξοδα και φέρεται να λειτούργησε πολύ καλά, από τα αποτελέσματα που είδαμε. Πολλά από τα λεγόμενα μεγάλα θέατρα θα είναι ευχαριστημένα, όπως και άλλα θέατρα κατάφεραν να εξασφαλίσουν καλό ποσό».

Σημειώνεται πως, δεδομένου των αρκετών αιτημάτων που έλαβε το Υφυπουργείο Πολιτισμού, αναφορικά με το συγκεκριμένο σχέδιο, το ποσό που δόθηκε είχε ξεπεράσει το αρχικό ποσό που είχε υπολογιστεί, με αποτέλεσμα να δοθούν συνολικά 320,000 ευρώ, κάτι που χαρακτηρίστηκε θετικό, καθώς ήταν μία βοήθεια προς τους οργανισμούς που σηκώνουν το βάρος των παραγωγών.

«Εξετάζουμε και τρόπους πως μπορούν να συνδυαστούν τα λειτουργικά έξοδα, αναλόγως με τις ανάγκες των θεάτρων, όπως για παράδειγμα να δούμε αν υπάρχει η δυνατότητα κάποια θέατρα που έχουν στέγη να μπορούν να φιλοξενήσουν παραστάσεις του ΘΥΜΕΛΗ, που δεν έχουν στέγη. Θα ήταν χρήσιμες τέτοιες συνεργασίες».

Πέραν τούτων, το Υφυπουργείο Πολιτισμού θέλει να στηρίξει και τα νεοφυή θέατρα και ομάδες, που μόλις τώρα έχουν αρχίσει να δραστηριοποιούνται στο χώρο και λόγω αντικειμενικών, δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνιστικό χαρακτήρα του «ΘΥΜΕΛΗ».

«Θέλουμε να τους στηρίξουμε, είτε μέσω ενός άλλου σχεδίου, είτε με ένα φεστιβάλ, θέλουμε να στηρίξουμε τις καινούργιες ομάδες, που μπορεί να είναι και άτυπες, τις οποίες βγάλαμε εκτός του ΘΥΜΕΛΗ. Θέλουμε να συνδράμουμε και να τους βοηθήσουμε».

Δράσεις για εξωστρέφεια του κυπριακού θεάτρου

Στο μεταξύ, το Υφυπουργείο Πολιτισμού έχει ξεκινήσει και δράσεις, που στόχο έχουν την εξωστρέφεια του κυπριακού θεάτρου, ώστε κάποιες παραγωγές να βγαίνουν εκτός συνόρων, για να παρουσιάζεται η δουλειά που γίνεται.

«Ξεκινήσαμε πέρσι την εβδομάδα κυπριακού θεάτρου στην Αθήνα, με το Εθνικό Θέατρο και είχε επιτυχία. Φέτος το συνεχίζουμε για δεύτερη φορά και επίσης εξετάζουμε το ενδεχόμενο να κάνουμε ένα showcase, να παρουσιάζουμε τις παραστάσεις μας και ανοίγονται με αυτό τον τρόπο νέοι δρόμοι».

Εκτός αυτού, ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί το Υφυπουργείο Πολιτισμού είναι η ανάπτυξη κοινού, που είναι θέμα που αφορά την πολιτική ηγεσία και όχι τους επαγγελματίες, καθώς πρέπει να υπάρξει αλλαγή στην εικόνα που υπάρχει, με απώτερο στόχο να προσελκυστούν περισσότερες ομάδες του πληθυσμού, που μέχρι στιγμής δεν έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το θέατρο.

«Βρήκαμε ένα κονδύλι για να γίνει μία χαρτογράφηση του πεδίου, ώστε να έχουμε κάποια δεδομένα ενώπιον μας, τα οποία μπορούμε να τα αξιολογήσουμε την ώρα που θα σχεδιάζουμε ξανά τη στρατηγική μας, για να δούμε τον τρόπο προσέγγισης του κοινού. Υπάρχουν διαφορετικές ομάδες του κοινού, που προσεγγίζονται διαφορετικά και βάλαμε μία επιπλέον πρόνοια στο ΘΥΜΕΛΗ για πρόσθετες πιστώσεις, σε περίπτωση που κάποιος θέλει να δημιουργήσει μία υποδομή, για να συμπεριλάβει εμποδιζόμενες ομάδες και να έχει υποτίτλους ή νοηματική ή άλλες γλώσσες, σε μία προσπάθεια να γίνει συμπεριληπτικό το θέατρο και να μην μπορεί να νιώσει ότι δεν μπορεί να συμμετάσχει».

Δειτε Επισης

«Υπήρξαν στιγμές έντασης κατά τη σύλληψη της Μουρτζούκου»-Οδηγείται στο αυτόφωρο
Αυξάνεται το ποσοστό δαπάνης για εξοπλιστικά-«Στόχος να φθάσουμε το 2% του ΑΕΠ για την αμυντική θωράκιση»
Χειροπέδες σε 25χρονο για διάρρηξη στη Λεμεσό-Κρυβόταν στο υποστατικό για να ξεφύγει αλλά τον εντόπισαν
Αναβολές θεραπειών λόγω της απεργίας των γιατρών-«Αδιανόητο να χρησιμοποιείται η υγεία ως εργαλείο πίεσης»
BINTEO: Χάος σε νοσοκομείο στην Καλιφόρνια από ασθενή που μπήκε στο ταβάνι και κόλλησε πάνω από την εντατική
Η Κύπρος ο μεγαλύτερος δωρητής Αναπτυξιακής και Ανθρωπιστικής Βοήθειας-Μπαίνει στη μάχη κατά της φτώχειας
Επιτήδειοι παριστάνουν ψευδώς την Αστυνομία Κύπρου-Κάνουν κλήσεις στο WhatsApp
Η ανακοίνωση της Νομικής Υπηρεσίας δυο ημέρες μετά την απόφαση του Ανωτάτου για το Πόθεν Έσχες
Δύσκολο το βράδυ στη Λεμεσό λόγω της βροχόπτωσης-Πλημμύρησαν δρόμοι και σημειώθηκαν κατολισθήσεις
Πέρασε τη νύχτα στη ΓΑΔΑ η Μουρτζούκου-«Δεν είμαι καλά, αλλά είμαι ήρεμη»