Το κεφάλαιο ανασχηματισμός, τα δεδομένα για τον Πρόεδρο και η αφορμή των δύο Υφυπουργείων
06:00 - 09 Δεκεμβρίου 2023
Οι πυκνές εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων, με τον πόλεμο στη Γάζα, τις προκλήσεις των Τούρκων στη Νεκρή Ζώνη, τα Cyprus Confidential και τα σοβαρά ζητήματα στο εσωτερικό, αραίωσαν κάπως τις πυκνότατες τους προηγούμενους μήνες συζητήσεις περί ανασχηματισμού στην Κυβέρνηση. Άλλωστε, τροφή σε εκείνες τις συζητήσεις, είχε δώσει ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος όταν ανακοίνωνε τα έργα της Κυβέρνησης τις πρώτες της 100 ημέρες, είχε κάνει λόγο για αξιολόγηση των υπουργών του, τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε.
Τελικά, η αξιολόγηση έγινε, χωρίς ωστόσο να προκύψουν αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα, αφού ο Νίκος Χριστοδουλίδης, θέλησε να δώσει την ευκαιρία, ακόμα και σε αυτούς που δεν έπιασαν τις απαιτούμενες επιδόσεις τους πρώτους τρεις μήνες, να το επιτύχουν στη συνέχεια. Στο ερώτημα πότε θα γίνει ο πρώτος ανασχηματισμός της Κυβέρνησης, δεν μπορεί να δοθεί σαφής απάντηση. Οι σχολές σκέψης, πάντως που επικρατούν είναι δύο.
Από τη μια, είθισται ο πρώτος ανασχηματισμός να γίνεται τουλάχιστον μετά τη συμπλήρωση 18 μηνών από την Κυβέρνηση, για μια σειρά από λόγους. Πρώτον, ο εκάστοτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, έχει ενώπιον του, ένα μεγάλο δείγμα γραφής για κάθε υπουργό, ο οποίος έχει την ευκαιρία μετά την προσαρμογή του το πρώτο εξάμηνο, να πιάσει δουλειά και να δείξει έργο. Θεωρείται δηλαδή άδικο για κάποιον υπουργό, να αποχωρεί από το Υπουργείο του πριν τη συμπλήρωση καν ενός γεμάτου δωδεκάμηνου, όπου θα έχει τον χώρο και το χρόνο να δείξει έργο, εκτός κι αν συμβεί κάποιο ασυγχώρητο λάθος ή αβλεψία ή αμέλεια, που θα τον οδηγήσει στην πόρτα εξόδου.
Επιπλέον, στο πίσω μέρος του μυαλού των υπουργών, αλλά ενδεχομένως και του εκάστοτε Προέδρου, είναι τα ωφελήματα που θα έχουν αυτοί, μετά την αποχώρηση τους. Η σύνταξη υπολογίζεται στη βάση της περιόδου που υπηρέτησαν το Υπουργείο, ενώ χάνουν κάθε δικαίωμα και για εφάπαξ και για σύνταξη, εάν δεν συμπληρώσουν θητεία 18 μηνών.
Σε ό,τι αφορά τα σημερινά δεδομένα της Κυβέρνησης, προκύπτουν δύο στοιχεία, που ενδεχομένως να επηρεάσουν τις αποφάσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το πρώτο έχει να κάνει με τη δημιουργία δύο νέων θέσεων υφυπουργών και το δεύτερο με τις επικείμενες διπλές εκλογές του Ιουνίου του 2024. Η δεύτερη σχολή σκέψης, θέλει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, να αναμένει την έγκριση από τη Βουλή και του Υφυπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και ακολούθως να προχωρεί σε διορισμό του Υφυπουργού Μετανάστευσης, παράλληλα με τον διορισμό του Υφυπουργού Ευρωπαϊκών Θεμάτων, που θα αναλάβει την προετοιμασία της Κύπρου για την προεδρία της Ε.Ε. το 2026.
Σε αυτό το πλαίσιο, ενδεχομένως ο Νίκος Χριστοδουλίδης, πέραν από τους δύο διορισμούς, να προχωρήσει και σε ένα λίφτινγκ της Κυβέρνησης, είτε με μετακινήσεις, είτε με αποχωρήσεις κάποιων υφιστάμενων στελεχών της Κυβέρνησης του.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο διάστημα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, συζητά το θέμα με στενούς του συνεργάτες, ζητώντας τις απόψεις τους για ονόματα, καθώς και για το πότε, πώς και ποιον χαρακτήρα θα πρέπει να έχουν οι αποφάσεις που θα λάβει.
Οι όποιες αποφάσεις, πάντως, τοποθετούνται χρονικά με τον νέο χρόνο, με σημείο αναφοράς τις εκλογές του Ιουνίου. Δηλαδή, η απόφαση που καλείται να λάβει ο Νίκος Χριστοδουλίδης, είναι εάν τις όποιες αποφάσεις του θα τις υλοποιήσει πριν από τις εκλογές, με αφορμή και τις προσθήκες των Υφυπουργείων, άρα πριν από τη συμπλήρωση του 18μηνου από τους υφιστάμενους υπουργούς του, ή αν αυτό θα συμβεί μετά τις εκλογές.
Το ζήτημα είναι εάν από μόνες τους οι προσθήκες των δύο υφυπουργών ή αν ένας ευρύτερος ανασχηματισμός, θα βοηθήσει και τα κόμματα της συμπολίτευσης στις εκλογές. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν αποκλείεται ο Νίκος Χριστοδουλίδης να συζητήσει το θέμα με τις ηγεσίες των κομμάτων, πριν λάβει τις τελικές του αποφάσεις.